Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Dat is toch echt iets anders dan een broer en zus op de hoogte stellen tussen neus en lippen door.
Dat is gewoon onhandig van de betreffende ouderling, mijns inziens.
Je noemt het op de hoogte stellen. Daar geloof ik helemaal niets van. Hij zal in die auto iets gezegd hebben in de trant van: "Wat leuk dat je broer gaat trouwen" zo stel ik mij voor. Dat is echt iets anders dan: "Nu zal ik je toch eens iets vertellen joh. Dat mag jij helemaal nog niet weten, maar je broer gaat trouwen". En dat laatste is wel de suggestie die PP en jij doen. Die ouderling heeft nooit geweten dat die broer niet mocht weten dat PP ging trouwen. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat in het gezin niet bekend was dat iemand trouwplannen had. Maar goed, mijn wereld is zeer beperkt dus ik ben niet zo goed op de hoogte van de gewoonten binnen kerkverbanden.DDD schreef:Dat is toch echt iets anders dan een broer en zus op de hoogte stellen tussen neus en lippen door.
Wellicht kan broer Puk hier een account aanmaken om er zijn licht over te laten schijnen. Hoe hij het ervaren heeft, toen hij opeens te horen kreeg dat PIet ging huwen.
Ik mag toch verwachten dat ouders eerst geïnformeerd worden. In een gemeente met eigen predikant kan ik mee voorstellen dat hij ook snel wordt geïnformeerd. In een vacante gemeente maakt het toch niet uit welke predikant de huwelijksbevestiging doet.Ditbenik schreef:Als dominees vragen om hen als eerste te vragen dan gaat het niet om ouders die het nog niet mogen weten maar om de agenda's van de dominee. Als het gemeentehuis en de zaal al zijn vastgelegd loop je het risico dat de dominee die dag niet kan. Daarom wil hij als eerste gevraagd worden, dus voor je het burgerhuwelijk en de receptie vastlegt.DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
Sowieso is het leuk om te weten dat Piet Puk een broer heeft. Op de verhalencassettes kwam hij volgens mij niet voor. Maar misschien mocht Henri Arnoldus daar niets over zeggen.
Ik denk dat het uitmaakt of een bruiloft in een sterk vergrijsd, klein gemeentetje gaat plaatsvinden waar het een hele happening is voor iedereen en waar de dominee misschien één huwelijksbevestiging per jaar heeft. Ook de hele kerkenraad kijkt ernaar uit. Men is op de procedure dan gewoon niet helemaal goed ingesteld. Er ontglipt hen dan misschien even iets in hun enthousiasme. Niet handig maar kan gebeuren.
Een afgescheiden dominee in Opheusden, Werkendam of Kootwijkerbroek die wekelijks één of twee huwelijken bevestigt, is door en door bedreven in deze materie en zal het zakelijker aanvliegen. Dan gebeurt zoiets minder snel.
Ik denk dat het uitmaakt of een bruiloft in een sterk vergrijsd, klein gemeentetje gaat plaatsvinden waar het een hele happening is voor iedereen en waar de dominee misschien één huwelijksbevestiging per jaar heeft. Ook de hele kerkenraad kijkt ernaar uit. Men is op de procedure dan gewoon niet helemaal goed ingesteld. Er ontglipt hen dan misschien even iets in hun enthousiasme. Niet handig maar kan gebeuren.
Een afgescheiden dominee in Opheusden, Werkendam of Kootwijkerbroek die wekelijks één of twee huwelijken bevestigt, is door en door bedreven in deze materie en zal het zakelijker aanvliegen. Dan gebeurt zoiets minder snel.
-
Dan mag het stelletje zelf een ds vragen hoop ik. Want om zomaar een anonieme ds te vragrn, met wie je geen enkele band hebt…CvdW schreef:Ik mag toch verwachten dat ouders eerst geïnformeerd worden. In een gemeente met eigen predikant kan ik mee voorstellen dat hij ook snel wordt geïnformeerd. In een vacante gemeente maakt het toch niet uit welke predikant de huwelijksbevestiging doet.Ditbenik schreef:Als dominees vragen om hen als eerste te vragen dan gaat het niet om ouders die het nog niet mogen weten maar om de agenda's van de dominee. Als het gemeentehuis en de zaal al zijn vastgelegd loop je het risico dat de dominee die dag niet kan. Daarom wil hij als eerste gevraagd worden, dus voor je het burgerhuwelijk en de receptie vastlegt.DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Eens. Op de hoogte stellen heeft een actief-boodschappende connotatie. Dat bedoelde ik niet.Ditbenik schreef:Je noemt het op de hoogte stellen. Daar geloof ik helemaal niets van. Hij zal in die auto iets gezegd hebben in de trant van: "Wat leuk dat je broer gaat trouwen" zo stel ik mij voor. Dat is echt iets anders dan: "Nu zal ik je toch eens iets vertellen joh. Dat mag jij helemaal nog niet weten, maar je broer gaat trouwen". En dat laatste is wel de suggestie die PP en jij doen. Die ouderling heeft nooit geweten dat die broer niet mocht weten dat PP ging trouwen. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat in het gezin niet bekend was dat iemand trouwplannen had. Maar goed, mijn wereld is zeer beperkt dus ik ben niet zo goed op de hoogte van de gewoonten binnen kerkverbanden.DDD schreef:Dat is toch echt iets anders dan een broer en zus op de hoogte stellen tussen neus en lippen door.
Dat maakt zeker wel uit. Er zijn natuurlijk bruidsparen niet niet zomaar door iedere dominee ingezegend willen worden.CvdW schreef:Ik mag toch verwachten dat ouders eerst geïnformeerd worden. In een gemeente met eigen predikant kan ik mee voorstellen dat hij ook snel wordt geïnformeerd. In een vacante gemeente maakt het toch niet uit welke predikant de huwelijksbevestiging doet.Ditbenik schreef:Als dominees vragen om hen als eerste te vragen dan gaat het niet om ouders die het nog niet mogen weten maar om de agenda's van de dominee. Als het gemeentehuis en de zaal al zijn vastgelegd loop je het risico dat de dominee die dag niet kan. Daarom wil hij als eerste gevraagd worden, dus voor je het burgerhuwelijk en de receptie vastlegt.DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]
Nee, wij moesten de consulent nemen, die helemaal van de andere kant van het land moest komen. We hadden liever de ds gehad waar we al gesprekken mee gehad haden, maar er was geen keuze.Evangelist schreef:Dan mag het stelletje zelf een ds vragen hoop ik. Want om zomaar een anonieme ds te vragrn, met wie je geen enkele band hebt…CvdW schreef:Ik mag toch verwachten dat ouders eerst geïnformeerd worden. In een gemeente met eigen predikant kan ik mee voorstellen dat hij ook snel wordt geïnformeerd. In een vacante gemeente maakt het toch niet uit welke predikant de huwelijksbevestiging doet.Ditbenik schreef:Als dominees vragen om hen als eerste te vragen dan gaat het niet om ouders die het nog niet mogen weten maar om de agenda's van de dominee. Als het gemeentehuis en de zaal al zijn vastgelegd loop je het risico dat de dominee die dag niet kan. Daarom wil hij als eerste gevraagd worden, dus voor je het burgerhuwelijk en de receptie vastlegt.DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
Broer Puk heeft al een account. Maar goed vraag me af of broer Puk de situatie nog herinneren kan. Het is al behoorlijk wat jaren geleden.Tiberius schreef:Wellicht kan broer Puk hier een account aanmaken om er zijn licht over te laten schijnen. Hoe hij het ervaren heeft, toen hij opeens te horen kreeg dat PIet ging huwen.
Overigens heb ik met verbazing gelezen dat het hele 'voorbeeld' is uitgekauwd. Het ging me er voornamelijk om dat ik vind dat een kerkenraadslid zwijgplicht heeft op zaken/dingen die niet openbaar zijn.
Het genoemde punt kan ik nog met meer voorbeelden aangeven, maar dan worden die ook uitgekauwd waarschijnlijk
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 12 jul 2022, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn vele vonden gezocht om loslippigheid goed te praten, PietPiet Puk schreef:Broer Puk heeft al een account. Maar goed vraag me af of broer Puk de situatie nog herinneren kan. Het is al behoorlijk wat jaren geleden.Tiberius schreef:Wellicht kan broer Puk hier een account aanmaken om er zijn licht over te laten schijnen. Hoe hij het ervaren heeft, toen hij opeens te horen kreeg dat PIet ging huwen.
Overigens heb ik met verbazing gelezen dat het hele 'voorbeeld' is uitgekauwd. Het ging me er voornamelijk om dat ik vind dat een kerkenraadslid zwijgplicht heeft op zaken/dingen die niet openbaar zijn.

Helemaal niet. Ik heb met argumenten en kerkordelijke onderbouwing aangegeven wat onder het ambtsgeheim valt en wat niet. Daar ga je helemaal aan voorbij. Als je daar aan voorbij gaat moet je anderen niet beschuldigen van uitvluchten.TSD schreef:Er zijn vele vonden gezocht om loslippigheid goed te praten, PietPiet Puk schreef:Broer Puk heeft al een account. Maar goed vraag me af of broer Puk de situatie nog herinneren kan. Het is al behoorlijk wat jaren geleden.Tiberius schreef:Wellicht kan broer Puk hier een account aanmaken om er zijn licht over te laten schijnen. Hoe hij het ervaren heeft, toen hij opeens te horen kreeg dat PIet ging huwen.
Ik heb mijn schoonouders eerst gevraagd om de hand van hun dochter. Dus die wisten het sowieso.
Maar ik weet niet of dat gebruikelijk is in refoland.
Gelukkig kreeg ik niet alleen de hand..
Maar ik weet niet of dat gebruikelijk is in refoland.
Gelukkig kreeg ik niet alleen de hand..
Of het een ambtsgeheim is weet ik niet. Maar het is sowieso heel apart dat als je samen met je toekomstige vrouw een trouwdatum hebt gekozen en je informeert bij de kerkenraad of er een dominee beschikbaar is, zij dan zo loslippig ermee omgaan. Lijkt me vrij normaal eerst bij de kerkenraad te informeren of die dag mogelijk is, je verwacht dan enige vertrouwelijkheid. Dit is ook vrij gebruikelijk in de GGiN en vacante GG gemeenten als je het mij vraagt (ook vanwege beperkte predikanten). Als die datum dan mogelijk is vertel je het de familie, andersom heeft de consequentie dat er geen ds. beschikbaar is en je een andere datum moet regelen.
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]
Wij hebben zelf bepaald wie ons ging trouwen. Dominee kende wij en hebben een goed gesprek gehad met hem.Chrisje72 schreef:Nee, wij moesten de consulent nemen, die helemaal van de andere kant van het land moest komen. We hadden liever de ds gehad waar we al gesprekken mee gehad haden, maar er was geen keuze.