De krant van nú, vól verontrustende berichten!

merel

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Henk J schreef:
Zeeuw schreef:
Henk J schreef:Verkeersoverlast was te verwachten. Niet voor niets zat de school in Stroe dicht. Vind het bijzonder sneu voor de kinderen maar ook een beetje dom van de scholen om alsnog de weg op te gaan.
Haha, we veroorzaken een hoop verkeersoverlast en het is 'dom' van degenen die er last van hebben om op weg te gaan. Zo ben ik bij de vorige boerenprotesten bijna achterop een trekker geklapt die op de snelweg ineens met 25 km/h naar links kwam. Je hoort niet op die snelweg, net als ik niet door rood mag rijden of harder dan 100 km/h.
Net hoe je er tegenaan kijkt. Je kunt ook de dag nadat Feyenoord het kampioenschap heeft gewonnen een stadswandeling over de Coolsingel maken en dan klagen dat er niks van terecht kwam omdat er zoveel feestvierende supporters waren. Of een orgelconcert in de Martinikerk van Groningen organiseren terwijl op de Markt in Groningen een kampioenschapsfeest van Fc Groningen plaatsvind. En dan roepen dat er teveel achtergrondlawaai was.
Het rijden met trekkers op de snelweg is inderdaad gevaarlijk, dat moet je in een colonne doen en dan of helemaal op de rechterbaan of over de hele breedte van de snelweg. En gisteren heeft de politie de boeren soms bewust op de snelweg toegelaten omdat het door de binnenwegen en dorpen rijden met trekkers vele malen gevaarlijker is. Doelbewust blokkeren van snelwegen vind ik dom.
Vertel dat maar aan de kinderen die al een aantal jaar niet op schoolreisje zijn geweest en dit al weken van te voren ingepland hadden staan.
Ik reed gisteren op de A12 en daar hielden diverse boeren zich totaal niet aan de rechterrijstrook.
Laag

Bericht door Laag »

Waar het om moet gaan, is ons voedsel, voor Nederland en de rest van de wereld. Maar geen woord, want we hebben genoeg, schijnbaar produceert de supermarkt ons voedsel, en zijn boeren de lastpakken, stinkstallen, megastallen, geldwolven, natuurvernietigers, stikstofuitstoters, enz.
We zijn o zo begaan met dat plantje dat weg is, en Afrika, die geven we geld, we steunen immers de hulporganisaties. Dat daar mensen omkomen door gebrek aan voedsel, tja, dat is al jaren zo, en het klimaat veranderd, en Rusland, die agressor, die is de oorlog in Oekraïne begonnen. Afrika krijgt minder voedsel door stijgende voedselprijzen. Oekraïne produceert minder graan. De wereldbevolking groeit. En Nederland?
Die heeft het over stikstof, een plantje, een beestje. Landbouwgronden voor natuur, huizen en asfalt. De voedselvoorziening terugdraaien.
Waar zijn we mee bezig.
Ik maak mij daar zorgen om, miljarden geven we uit, steeds meer mensen kunnen de rekeningen niet betalen, de bouwsector hapert, en dan gaan we de agrarische sector halveren, inclusief aanverwante bedrijven uit de bouw, installateurs, slachterijen, veevoederbedrijven, loonwerkers, mechanisatie bedrijven, toeleveranciers, enz. De gloeilamp is ook verdwenen, de wolfabrieken, de kartonfabrieken. Nu de helft van de boeren nog weg.
Alles ten behoeve van?
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: De boeren hebben daarnaast natuurlijk ook wel een beetje boter op hun hoofd. Sinds het loslaten van o.a. het melkquotum zijn de bedrijven exceptioneel groter geworden. De zorg om natuur en milieu zie ik bij de boeren in mijn familie iig niet terug. De kalveren van een oom zien 2 x in hun leven daglicht, bij aankomst en bij slacht. De rest van hun leven zitten ze in te kleine hokken. De mest wordt ongebreideld de natuur in gespoten met afname van biodiversiteit tot gevolg.
Hierin zitten toch een aantal aannames waar ik bezwaar tegen wil maken. Die exceptionele groei valt behoorlijk mee, enige toename, maar de laatste jaren neemt het ook weer wat af. https://www.agrimatie.nl/ThemaResultaat ... torID=2922 Kalveren in te kleine hokken, de hokken zijn zo groot als dat wettelijk is voorgeschreven. Mest wordt uitgereden over het eigen boerenland en ook daarvoor gelden regels. Mest die een boer niet uit kan rijden over het eigen land gaat naar een mestverwerking waar onder meer natuurlijke mestkorrels worden gemaakt en biogas wordt gemaakt.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef:
De tunnelvisie heb ik zeker niet. Ik vind het lastig te verkroppen dat Schiphol en andere grote bedrijven ontzien worden in de hele problematiek van het stikstofdebat. Ik vind dat de maatregelen nog veel radicaler mogen zijn

De boeren hebben daarnaast natuurlijk ook wel een beetje boter op hun hoofd. Sinds het loslaten van o.a. het melkquotum zijn de bedrijven exceptioneel groter geworden. De zorg om natuur en milieu zie ik bij de boeren in mijn familie iig niet terug. De kalveren van een oom zien 2 x in hun leven daglicht, bij aankomst en bij slacht. De rest van hun leven zitten ze in te kleine hokken. De mest wordt ongebreideld de natuur in gespoten met afname van biodiversiteit tot gevolg.
Onjuist. Ook Schiphol en grote bedrijven krijgen te maken met behoorlijke opgaven. Maar de luchtvaart draagt maar zeer beperkt (1.1%) bij in de modellen die als canoniek worden beschouwd.

Verder zijn er grote stappen gezet in dierenwelzijn. Dat was ook nodig en daar ben ik ook blij mee. Ik kom regelmatig bij een kalvermester en dat vind ik geen goede manier van dieren houden. Daar is nog veel te doen op gebied van dierenwelzijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
Die biodiversiteit waar over geklaagd wordt gaat over plantjes en beestjes die jij echt niet mist en waarschijnlijk als onkruid uit je tuin trekt.
Natuurlijk veranderd de natuur door menselijk ingrijpen maar het beeld dat de natuur in Nederland op zijn ondergang afgaat is feitelijk onjuist.

Dus mijn vraag: Hoe verklaar jij het succes van de dieren aan de top van de voedselketen als het zo slecht met de natuur gesteld zou zijn?
Ik zie geen oplossing vanuit jouw kant. Alleen opmerkingen waarom het wel mee zal vallen. Zelfs de boeren erkennen het probleem, maar vinden dat de oplossing vanuit een ander moet komen. ( een betere wereld begint bij een ander; echt woke ;) )Op dit moment is een sterke afname van planten en insecten. Om dit te bevorderen hebben wij ( en onze buren gelukkig ook) een wilde tuin, waar ook onkruid de mogelijkheid krijgt om te groeien. Dat is namelijk ideale voeding voor insecten en egeltjes.
En mijn vraag over de voedselketen? Verklaar mij eens het succes van de top rovers in deze keten zoals ik beschreef?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: Vertel dat maar aan de kinderen die al een aantal jaar niet op schoolreisje zijn geweest en dit al weken van te voren ingepland hadden staan.
Ik reed gisteren op de A12 en daar hielden diverse boeren zich totaal niet aan de rechterrijstrook.
Ik zei al dat ik het bijzonder sneu vind, maar je kon dit wel gewoon aan zien komen. Dat sommigen zich onverstandig gedragen op de trekker kan ik ook niet helpen. Ben gisteren ook wel een paar keer afgesneden toen ik op de trekker zat.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: De discussie vertroebeld door het ter discussie stellen van de specifieke draconische maatregelen rondom de stikstofdepositie, specifiek rondom natuurgebieden en vooral gericht tegen de boeren, te gaan vermengen met allerlei andere problematieken rondom milieu en klimaat. Daar maken zowel jij als Ambtenaar zich voortdurend schuldig aan.
De discussie gaat mank omdat feiten ontkend worden. De belangrijkste ontkenning is dat uitstoot van stikstof een probleem is. Stikstofuitstoot en -depositie leidt tot vermindering van de biodiversiteit. Omdat de landbouwsector is verantwoordelijk voor - pak hem beet - de helft van de stikstofuitstoot, zijn ingrepen in de landbouwsector daarom onvermijdelijk. De discussie kunnen we voeren over de wijze van ingrijpen.

Naast stikstofuitstoot zorgt de landbouwsector ook voor andere problemen, o.a. het gebruik van giffen die leiden tot insectensterfte en uitspoeling. Daarnaast is ook de waterhuishouding in Nederland in belangrijke mate ingericht op de belangen van de landbouwsector. Dit is nu een probleem geworden, omdat klimatologische omstandigheden veranderen. We vermengen dus geen discussie, we bezien de landbouwsector net even iets breder.
En dan krijg je vanzelf een gepolariseerd debat, want je dan ben je een ontkenner van de problematiek rondom biodiversiteit, van opwarming van de aarde enzovoorts.
Het debat staakt, omdat de feiten ontkend worden. Er is immers helemaal geen probleem volgens velen in dit topic. En als er geen probleem is hoeven er ook geen oplossingen te komen, laat staan oplossingen met een behoorlijke impact.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Enkele bekende waarmingen van de klimaatsverandring zijn in Nederland wel degelijk zichtbaar en merkbaar.
Er komen langzaam insecten deze kant op die eerder hun territoria in Zuid-Europa hadden. Insecten... planten... maar niet alleen het warmer worden zorgt voor een uit het evenwicht slaan van de natuur.
Wij hebben zelf bepaalde planten als sierplant binnengehaald in onze tuinen. Denk vooral aan de reuzenbereklauw, die eigenlijk niet meer te bestrijden is. De plant wordt enkel nog weggehaald lang fietspaden, waar de bladeren een argeloze fietser zouden verwonden. Denk ook aan de processierups en ik wil toch de teken noemen. Ik weet niet zeker of deze hier zijn geïmporteerd, wel zeker is dat ze een bacterie bij zich dragen die de zieke van Lyme kan veroorzaken. Wij zijn in de jaren 60 opgegroeid in een zeer bosrijke omgeving, maar er was in het bos geen teek die je beet waardoor de ziekte van Lyme ontstond. Er zeker meer te zeggen over wat men nu biodiversiteit noemt. Heel opvallend is wel de meer eenzijdige flora van nu. Vergeleken met mijn jonge dagen zijn veel planten zeldzaam geworden of je ziet ze helemaal niet meer. Dat we de mooie blauwe korenbloem en de klaprozen minder zien is te verklaren. We verbouwen in ons land minder rogge, tarwe en haver. Dat maakt dat vanzelf deze planten zich hier minder thuisvoelen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef:
merel schreef: De boeren hebben daarnaast natuurlijk ook wel een beetje boter op hun hoofd. Sinds het loslaten van o.a. het melkquotum zijn de bedrijven exceptioneel groter geworden. De zorg om natuur en milieu zie ik bij de boeren in mijn familie iig niet terug. De kalveren van een oom zien 2 x in hun leven daglicht, bij aankomst en bij slacht. De rest van hun leven zitten ze in te kleine hokken. De mest wordt ongebreideld de natuur in gespoten met afname van biodiversiteit tot gevolg.
Hierin zitten toch een aantal aannames waar ik bezwaar tegen wil maken. Die exceptionele groei valt behoorlijk mee, enige toename, maar de laatste jaren neemt het ook weer wat af. https://www.agrimatie.nl/ThemaResultaat ... torID=2922 Kalveren in te kleine hokken, de hokken zijn zo groot als dat wettelijk is voorgeschreven. Mest wordt uitgereden over het eigen boerenland en ook daarvoor gelden regels. Mest die een boer niet uit kan rijden over het eigen land gaat naar een mestverwerking waar onder meer natuurlijke mestkorrels worden gemaakt en biogas wordt gemaakt.
Dat het allemaal wettelijk (nog) is toegestaan, betekent niet dat het ook goed is? Waarom moet een kalf zo weinig leefruimte hebben. Daarnaast zijn de collega's van mijn man best druk met mestfraude, dus in dat kader vaar ik zeker niet op de welwillendheid van de gemiddelde boer.
DDD

Re: RE: Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:

Maar de bron van Charles is een onverdacht artikel uit de Volkskrant. Even lezen DDD voordat je verregaande conclusies trekt.
En opinie-artikel uit de Volkskrant inderdaad.Afbeelding
Als je zo elke tegenspraak weglacht krijg je idd de tunnelvisie die ik in jouw posts waarneem.
Nee. Dat is niet het punt. Ik reageerde op het woord 'onverdacht'. Dat is gewoon vreemd in zo'n geval. Ik kan het artikel niet lezen, maar dat staat er los van.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:
huisman schreef:
Die biodiversiteit waar over geklaagd wordt gaat over plantjes en beestjes die jij echt niet mist en waarschijnlijk als onkruid uit je tuin trekt.
Natuurlijk veranderd de natuur door menselijk ingrijpen maar het beeld dat de natuur in Nederland op zijn ondergang afgaat is feitelijk onjuist.

Dus mijn vraag: Hoe verklaar jij het succes van de dieren aan de top van de voedselketen als het zo slecht met de natuur gesteld zou zijn?
Ik zie geen oplossing vanuit jouw kant. Alleen opmerkingen waarom het wel mee zal vallen. Zelfs de boeren erkennen het probleem, maar vinden dat de oplossing vanuit een ander moet komen. ( een betere wereld begint bij een ander; echt woke ;) )Op dit moment is een sterke afname van planten en insecten. Om dit te bevorderen hebben wij ( en onze buren gelukkig ook) een wilde tuin, waar ook onkruid de mogelijkheid krijgt om te groeien. Dat is namelijk ideale voeding voor insecten en egeltjes.

En mijn vraag over de voedselketen? Verklaar mij eens het succes van de top rovers in deze keten zoals ik beschreef?
Door menselijk ingrijpen en strenge regels. Net zoals nu ook menselijk ingrijpen noodzakelijk is .

Ik zie nog steeds geen oplossing vanuit jou komen ;)
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
Je wilt toch niet zeggen dat je gelooft dat er bij een heel aantal boeren niet regelmatig mest op het land verdwijnt die daar niet hoort?
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
merel schreef:
huisman schreef:

Dat is heel simpel. Omdat deze toppredatoren niet zo kieskeurig zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef:Waar het om moet gaan, is ons voedsel, voor Nederland en de rest van de wereld.
Het gaat jou helemaal niet om het voeden van de wereld, het gaat jou louter om het behouden van de vlees- en melkproductie. Als het gaat om het voeden van de wereld kun je beter investeren in productie van plantaardig voedsel, dat is o.a. beter voor de gezondheid van mensen en er zijn minder schaarse productiemiddelen voor nodig en de belasting op de natuur is lager.
DDD

Bericht door DDD »

Of in een grote ontziltingsinstallatie in Zuid-Afrika en Spanje. Daar is ruimte genoeg om de verwoestijning tegen te gaan.

Het is hier nu al stikheet.
Plaats reactie