De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Ambtenaar

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: De boeren die ik ken (Gelderse Vallei) zijn stuk voor stuk familiebedrijven waar generaties lang is geboerd.
Die schaalvergroting is zeer gestimuleerd door de toenmalige overheid.
Misschien eerst een beetje factchecken voordat jij zaken zegt die niet kloppen.

Nu we 3 kolencentrales weer op 100% laten draaien vraag ik mij af of de overheid het stikstofprobleempje zelf wel serieus neemt?
Mijn overgrootvader en generaties voor hem boerden ook op dezelfde locatie. De generatie van mijn grootvader heeft dat vaarwel gezegd. Kortom, het is een non-argument.

En met betrekking tot de kolencentrales, jij wilt in de kou zitten deze winter? Het is een noodzakelijke keuze, niet omdat dit de voorkeur heeft.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 22 jun 2022, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Klavart

Bericht door Klavart »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:
Ararat schreef:Ik heb geen enkele boer in mijn familie of vriendenkring en vraag me af: hoe zien gelovige boeren hun eigen deelname aan de protesten?
Hier een gesprek met iemand die uit principe niet naar de protesten gaat: https://www.rd.nl/artikel/980158-veehou ... naar-stroe
Was een mooi artikel. Ik krijg ook een beetje moeite met de ook door christenen gepropagandeerde leus: 'Zonder boeren geen eten'. Volgens mij gaan ze daar eigenlijk aan God voorbij. Elia werd immers ook aan de Beek Krith wonderlijk onderhouden, zonder boeren. Wél door de Hemelse landman!
Dat klopt, maar dat was een bijzondere situatie. Die leus is niet in tegenspraak met Gods 'gewone' manier van doen. De leus lijkt mij helemaal in lijn met "dat zo iemand niet wil werken, hij ook niet ete." (2 Thessalonicenzen 3 : 10).
Klavart

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef: Het gaat er ook niet om dat ze al generaties even groot zijn, maar dat ze al generaties hun bedrijf (hun hele bestaan) op dezelfde plek uitoefenen.
Dus? Dat maakt opeens acceptabel dat boeren veel stikstof uitstoten
Ja.
Ambtenaar schreef:allerlei gifstoffen in toepassen
Dat doen ze niet.
Ambtenaar schreef:en de waterhuishouding domineren?
Wat is het probleem?
Klavart

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: De boeren die ik ken (Gelderse Vallei) zijn stuk voor stuk familiebedrijven waar generaties lang is geboerd.

Nu we 3 kolencentrales weer op 100% laten draaien vraag ik mij af of de overheid het stikstofprobleempje zelf wel serieus neemt?
Mijn overgrootvader en generaties voor hem boerden ook op dezelfde locatie. De generatie van mijn grootvader heeft dat vaarwel gezegd. Kortom, het is een non-argument.

En met betrekking tot de kolencentrales, jij wilt in de kou zitten deze winter? Het is een noodzakelijke keuze, niet omdat dit de voorkeur heeft.
Dit is inderdaad een non-argument.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Boer-zijn is niet alleen een bedrijf hebben, het is ook echt een manier van leven.
Een boer die moet stoppen, heeft ook niet zo heel veel vergelijkbare alternatieven.
Ik weet niet goed hoe groot die verwevenheid met de grond op een specifieke locatie is. De boeren die mij het meest na staan, moesten (nadat de betreffende familie er >100 jaar had geboerd) vertrekken wegens natuur, en zijn zonder al te grote emotionele problemen weer in een ander deel van het land verder gegaan op een nieuw bedrijf.
Een leerling zei vanmorgen dat hij had willen gaan protesteren (bijbaantje bij een boer), maar hij had geen verlof gekregen.
Ararat

Bericht door Ararat »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:
Ararat schreef:Ik heb geen enkele boer in mijn familie of vriendenkring en vraag me af: hoe zien gelovige boeren hun eigen deelname aan de protesten?
Hier een gesprek met iemand die uit principe niet naar de protesten gaat: https://www.rd.nl/artikel/980158-veehou ... naar-stroe
Was een mooi artikel. Ik krijg ook een beetje moeite met de ook door christenen gepropagandeerde leus: 'Zonder boeren geen eten'. Volgens mij gaan ze daar eigenlijk aan God voorbij. Elia werd immers ook aan de Beek Krith wonderlijk onderhouden, zonder boeren. Wél door de Hemelse landman!
Dank voor het artikel.
(Wel een opmerkelijke opmerking over bidden)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hebben ze op de Veluwe en Gelderse Vallei geen ruilverkaveling gekend?
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:

Mooie anekdote maar ik neem aan dat jouw grootvader min of meer vrijwillig de boerderij vaarwel heeft gezegd. Hier gaat het om verplichte uitkoop . Echt ambtenaar je mag van mij dit beleid best slaafs volgen maar kijk even iets breder naar het leed wat dit veroorzaakt.

Als stikstof zo bedreigend was zou ik idd de kolencentrales dicht laten. Er zijn nog andere opties die veel minder belastend zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Philip

Bericht door Philip »

deschpin schreef:
Philip schreef:
huisman schreef:
Wel makkelijk dat je partijprogramma van D66 hierboven hebt overgeschreven.

De VVD doet het trouwens alleen maar om het slot van de vergunningen te krijgen zodat er weer massaal gebouwd kan worden en wegen aangelegd. Meer asfalt is namelijk heel goed voor de natuur. :bobo

Ik ben juist trots op de SGP die met een genuanceerd verhaal komt en niet dat eenzijdig gebral van links en groen Nederland overneemt. (Jij helaas wel)
Trots op de SGP die er toe oproept om rechterlijke uitspraken niet uit te voeren? (Column Bisschop in het RD). Wat voor bananenrepubliek ziet de SGP voor zich?

Ik ben werkelijk diep geschokt door de houding van de SGP in dit dossier. De voortekenen (opkomst van de lijn Tom de Nooijer) waren dus toch niet bedriegelijk. Deze partij kan ik niet meer steunen. Alleen op Van der Staaij en Dijkgraaf blijf ik trots. De SGP zou zich moeten richten op goede ondersteuning van boeren in deze transitie.

Links en groen beschouw ik trouwens als geuzennamen. De Bijbel is vol van sociale rechtvaardigheid en van zorg voor de schepping. Het is iets waar ik persoonlijk mee worstel. Kan ik nog wel vlees eten en autorijden? Ik schrijf bewust 'ik'. Het gaat hier niet om het veroordelen van anderen. En nee, theologisch blijf ik op dezelfde lijn die we hier op het forum gezamenlijk delen.
De huidige stikstofnorm wordt al overschreden bij één hondendrol per hectare, de lobby van links-radicale bewegingen heeft het momenteel voor het zeggen binnen de ambtenarij, rechtspraak en politiek. Daarom is dit onnozele model gehanteerd, even over de grens in Duitsland is men gezegend met wat meer verstand en nuchterheid.
Dit soort argumenten worden al maanden weerlegd door de kwaliteitskranten NRC, de Volkskrant en Trouw. Vanmorgen weer drie pagina's in het NRC. Er is geen sprake van een stikstofdebat, maar van een groep die de feiten serieus neemt en een groep die dat niet doet. Je kunt van mening verschillen over de oplossingen, niet over de feiten, althans niet zonder een aannemelijke andere theorie te opperen.

Een gesprek met de vertegenwoordigers van de boerenbelangen is daarmee niet goed mogelijk. We zien dezelfde situatie rondom Baudet en Oekraïne. Leugens, insinuaties en halve waarheden, gewoonlijk 'moddergooien' genoemd. Zo'n debat valt niet te winnen. De vertegenwoordigers van de boerenbelangen willen dat ook niet. Hoe meer chaos, hoe beter hun kansen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef:Ja.
Natuurlijk niet. Ze hebben hun eigen leefomgeving zelf ten gronde gericht, en dan klagen als ze daarmee moet stoppen.
Ambtenaar schreef:Dat doen ze niet.
Grapjas. Misschien moet je de statistieken eens bestuderen: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84010NED
Ambtenaar schreef:Wat is het probleem?
Verdroging van het land. De waterhuishouding in Nederland is mede door invloed van de agrarische sector zo ingericht dat het water zo snel mogelijk naar zee wordt afgevoerd. En dat is tegenwoordig een probleem, niet in de laatste plaats voor de agrarische sector zelf.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zita schreef: Een boer die moet stoppen, heeft ook niet zo heel veel vergelijkbare alternatieven.
Dus boeren zijn niet in staat tot omscholing?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Mooie anekdote maar ik neem aan dat jouw grootvader min of meer vrijwillig de boerderij vaarwel heeft gezegd. Hier gaat het om verplichte uitkoop . Echt ambtenaar je mag van mij dit beleid best slaafs volgen maar kijk even iets breder naar het leed wat dit veroorzaakt.
Mijn grootvader had geen behoefte om boer te worden, en zijn twee broers die wel boer waren, zijn na de Tweede Wereldoorlog naar de Verenigde Staten verhuisd.

Dit leed wordt financieel gecompenseerd, ik heb dus vooral geen medelijden met de boeren. Jij en anderen die zoveel passie tonen met de veehouderij ontkennen simpelweg het effect van stikstof. En daarmee plaats je jezelf in de hoek van anderen die alternatieve feiten omarmen.
Als stikstof zo bedreigend was zou ik idd de kolencentrales dicht laten. Er zijn nog andere opties die veel minder belastend zijn.
Er zijn geen andere opties, dat is het probleem.
DDD

Bericht door DDD »

Klavart schreef:
DDD schreef:Ik vind het tamelijk wonderlijk om te spreken over empathie bij de betogen van huisman. Daar is weinig empathisch aan tegenover mensen die zich zorgen maken over de schepping.

Verder is het flauwekul dat de meeste van die boerenbedrijven al generaties zo zijn. De meeste van de kalvermesterijen zijn van na 1965. De meeste melkboerderijen waren in 1990 nog niet half zo groot.

Oftewel: het lijkt de geschiedschrijving van de Gereformeerde Gemeenten hier wel.
Het gaat er ook niet om dat ze al generaties even groot zijn, maar dat ze al generaties hun bedrijf (hun hele bestaan) op dezelfde plek uitoefenen.
Dat is ook prima. Met 40 procent minder koeien, wel te verstaan.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik vind het tamelijk wonderlijk om te spreken over empathie bij de betogen van huisman. Daar is weinig empathisch aan tegenover mensen die zich zorgen maken over de schepping.

Verder is het flauwekul dat de meeste van die boerenbedrijven al generaties zo zijn. De meeste van de kalvermesterijen zijn van na 1965. De meeste melkboerderijen waren in 1990 nog niet half zo groot.

Oftewel: het lijkt de geschiedschrijving van de Gereformeerde Gemeenten hier wel.
De boeren die ik ken (Gelderse Vallei) zijn stuk voor stuk familiebedrijven waar generaties lang is geboerd.

Ik zeg helemaal niets wat niet klopt en jouw opmerkingen zijn niet in strijd met wat ik schrijf. De overheid betaalt een groot deel van het inkomen van de boeren en zo nu en dan is er een beleidswijziging. Niemand ontkent dat de overheid dit in de afgelopen 20 jaar ten onrechte aan de markt heeft overgelaten.
DDD

Bericht door DDD »

Gedachtig aan mijn belofte om toe te lichten dat de levensverwachting in Brabant één jaar korter is door stikstof- en fijnstofproblemen vanwege de intensieve veehouderij:

https://www.trouw.nl/opinie/vvd-en-cda- ... ~bc90e6c6/

Het is volstrekt absurd om de onzin die hier op het forum door huisman verdedigd wordt, te lezen.
Plaats reactie