De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Zeeuw

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Daar zit precies jou gebrek aan empathie. Boerenbedrijven zijn volkomen verweven met het gezin en privé. En dat soms generaties lang op die plek. Een boerderij is niet te vergelijken met een bedrijf op een triest uitziende industrieterrein maar een plaatst waar heel het gezin werkt en woont.
Soms is het tijd om verder te gaan. En die tijd is voor een aantal mensen aangebroken, willen we verdere achteruitgang van de biodiversiteit een halt toe roepen. Daar hoeven we niet zielig over te doen, ze worden bovendien financieel gecompenseerd. De textielindustrie is ook verdwenen uit Twente en in Groningen maken ze ook geen karton meer.

Nu doe je het weer. Je vergelijkt een industrie tak waar iemand van 0800 tot 1730 werkte met een boerenbedrijf waar woning, gezin en bedrijf volkomen geïntegreerd zijn. En dat soms generaties lang op die plek. Dan is het toch begrijpelijk dat de emoties veel groter zijn dan dat er een kartonfabriek mee stopt?

Waar is jou empathie?
:)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Waar is jou empathie?
https://onzetaal.nl/taalloket/jou-jouw
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Nu doe je het weer. Je vergelijkt een industrie tak waar iemand van 0800 tot 1730 werkte met een boerenbedrijf waar woning, gezin en bedrijf volkomen geïntegreerd zijn. En dat soms generaties lang op die plek. Dan is het toch begrijpelijk dat de emoties veel groter zijn dan dat er een kartonfabriek mee stopt?

Waar is jou empathie?
Jij maakt de denkfout dat empathie betekent dat alle boerenbedrijven gewoon hun bedrijfsvoering kunnen voortzetten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Waar is jou empathie?
https://onzetaal.nl/taalloket/jou-jouw
Dat was nog iets anders om over te glimlachen ja.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het tamelijk wonderlijk om te spreken over empathie bij de betogen van huisman. Daar is weinig empathisch aan tegenover mensen die zich zorgen maken over de schepping.

Verder is het flauwekul dat de meeste van die boerenbedrijven al generaties zo zijn. De meeste van de kalvermesterijen zijn van na 1965. De meeste melkboerderijen waren in 1990 nog niet half zo groot.

Oftewel: het lijkt de geschiedschrijving van de Gereformeerde Gemeenten hier wel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En zo komt ook dit topic weer bij de GG uit. :super
Ararat

Bericht door Ararat »

Ik heb geen enkele boer in mijn familie of vriendenkring en vraag me af: hoe zien gelovige boeren hun eigen deelname aan de protesten?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:Ik heb geen enkele boer in mijn familie of vriendenkring en vraag me af: hoe zien gelovige boeren hun eigen deelname aan de protesten?
Hier een gesprek met iemand die uit principe niet naar de protesten gaat: https://www.rd.nl/artikel/980158-veehou ... naar-stroe
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Ararat schreef:Ik heb geen enkele boer in mijn familie of vriendenkring en vraag me af: hoe zien gelovige boeren hun eigen deelname aan de protesten?
Hier een gesprek met iemand die uit principe niet naar de protesten gaat: https://www.rd.nl/artikel/980158-veehou ... naar-stroe
Was een mooi artikel. Ik krijg ook een beetje moeite met de ook door christenen gepropagandeerde leus: 'Zonder boeren geen eten'. Volgens mij gaan ze daar eigenlijk aan God voorbij. Elia werd immers ook aan de Beek Krith wonderlijk onderhouden, zonder boeren. Wél door de Hemelse landman!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik zie anders volop SGP twitteraars die hun boerenachterban steunen. En die zijn vandaag met trekker en al op pad.

Wat mij betreft: protesteren is geoorloofd binnen bepaalde kaders.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:
Was een mooi artikel. Ik krijg ook een beetje moeite met de ook door christenen gepropagandeerde leus: 'Zonder boeren geen eten'. Volgens mij gaan ze daar eigenlijk aan God voorbij. Elia werd immers ook aan de Beek Krith wonderlijk onderhouden, zonder boeren. Wél door de Hemelse landman!
Inderdaad mooi. Zal wel in de krant van vanavond komen.
Terri

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
TSD schreef:
Klavart schreef:
Ambtenaar schreef:Nederland is simpelweg te klein voor zoveel vee.
Of te klein voor zoveel mensen. Of te klein voor zoveel natuur. Of te klein voor Schiphol. Of te klein voor ....
Dat denkt Poetin ook, te klein ;)
Misschien kunnen we aanspraak maken op België, Luxemburg, Noord-Frankrijk, Ost-Friesland (D) en bv. Elten en Tüddern... Dat noemen we de Groot-Nederlandse gedachte. :)
:haha Ik weet het de situatie is verdrietig genoeg, maar deze opmerking van Dia zorgde wel dat ik even hartelijk moest lachen....
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik vind het tamelijk wonderlijk om te spreken over empathie bij de betogen van huisman. Daar is weinig empathisch aan tegenover mensen die zich zorgen maken over de schepping.

Verder is het flauwekul dat de meeste van die boerenbedrijven al generaties zo zijn. De meeste van de kalvermesterijen zijn van na 1965. De meeste melkboerderijen waren in 1990 nog niet half zo groot.

Oftewel: het lijkt de geschiedschrijving van de Gereformeerde Gemeenten hier wel.
Het gaat er ook niet om dat ze al generaties even groot zijn, maar dat ze al generaties hun bedrijf (hun hele bestaan) op dezelfde plek uitoefenen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind het tamelijk wonderlijk om te spreken over empathie bij de betogen van huisman. Daar is weinig empathisch aan tegenover mensen die zich zorgen maken over de schepping.

De boeren die ik ken (Gelderse Vallei) zijn stuk voor stuk familiebedrijven waar generaties lang is geboerd.
Die schaalvergroting is zeer gestimuleerd door de toenmalige overheid.
Misschien eerst een beetje factchecken voordat jij zaken zegt die niet kloppen.

Nu we 3 kolencentrales weer op 100% laten draaien vraag ik mij af of de overheid het stikstofprobleempje zelf wel serieus neemt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef: Het gaat er ook niet om dat ze al generaties even groot zijn, maar dat ze al generaties hun bedrijf (hun hele bestaan) op dezelfde plek uitoefenen.
Dus? Dat maakt opeens acceptabel dat boeren veel stikstof uitstoten, allerlei gifstoffen in toepassen en de waterhuishouding domineren?
Plaats reactie