Dat laatste vind ik beschamend. Wederzijds voel ik (te) weinig en ik weet niet goed hoe dat komt.pierre27 schreef:Ik volg het net als het beroepingswerk aan deze kant van de plas minimaal. Ik hoop van de zomer een paar predikanten daar te ontmoeten zowel van de NRC als van de FRC. Wat ik vaker van de gesprekken in Canada en de VS onthouden heb is de warme belangstelling voor het kerkelijk werk in Nederland.Job schreef:Ook al ben ik betrokken gergemmer merk ik dat het beroepingswerk van overzee me heel erg weinig zegt. Zijn er meer die dat hebben? Hoe zou dat kerkbreed zijn? Is het denkbaar dat de correspondentieband ooit wordt opgeheven?
Worden er trouwens wel eens kandidaten van elkaar beroepen?
Beroepingswerk discussie [7]
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]
Waarom zou dat beschamend moeten zijn? Je hoeft niet overal volledig op betrokken te zijn, alles te weten, goed te kunnen of goed te doen.Job schreef:Dat laatste vind ik beschamend. Wederzijds voel ik (te) weinig en ik weet niet goed hoe dat komt.pierre27 schreef:Ik volg het net als het beroepingswerk aan deze kant van de plas minimaal. Ik hoop van de zomer een paar predikanten daar te ontmoeten zowel van de NRC als van de FRC. Wat ik vaker van de gesprekken in Canada en de VS onthouden heb is de warme belangstelling voor het kerkelijk werk in Nederland.Job schreef:Ook al ben ik betrokken gergemmer merk ik dat het beroepingswerk van overzee me heel erg weinig zegt. Zijn er meer die dat hebben? Hoe zou dat kerkbreed zijn? Is het denkbaar dat de correspondentieband ooit wordt opgeheven?
Een les die ik onlangs leerde over de taken in de Kerk: Niemand die een kathedraal heeft bezocht zegt: 'wat een prachtige stenen'. Het gaat om het geheel. De stenen krijgen niet de eer, maar de architect en de bouwer. De enige taak die je als levende steen hebt is: steen zijn op de plek waar je geplaatst bent. Gewoon dienen met de gaven en opdracht die je van de Architect en Bouwer krijgt.
Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]
Ik vind het ietwat beschamend dat ze overzee blijkbaar wel betrokken zijn op "ons" hier, terwijl ik moeite moet doen om me niet een beetje te ergeren aan de vollopende kolom beroepingsnieuws van daar die me eerlijk gezegd niets zegt.Ararat schreef: Waarom zou dat beschamend moeten zijn? Je hoeft niet overal volledig op betrokken te zijn, alles te weten, goed te kunnen of goed te doen.
Een les die ik onlangs leerde over de taken in de Kerk: Niemand die een kathedraal heeft bezocht zegt: 'wat een prachtige stenen'. Het gaat om het geheel. De stenen krijgen niet de eer, maar de architect en de bouwer. De enige taak die je als levende steen hebt is: steen zijn op de plek waar je geplaatst bent. Gewoon dienen met de gaven en opdracht die je van de Architect en Bouwer krijgt.
Verder eens hoor.
Dat is tamelijk gewoon. Emigranten leven in twee werelden, die van hun huidige wereld en in het land dat ze ooit achter hebben gelaten. Strikt genomen heet dat geen heimwee, maar dat is een woord wat wel inzicht geeft in hun emotionele gebondenheid aan wat ze hebben achtergelaten. Omgekeerd is dat natuurlijk veel lastiger. Behalve als je er enkele familieleden hebt wonen, dan leef je al weer met een andere betrokkenheid.Job schreef:Ik vind het ietwat beschamend dat ze overzee blijkbaar wel betrokken zijn op "ons" hier, terwijl ik moeite moet doen om me niet een beetje te ergeren aan de vollopende kolom beroepingsnieuws van daar die me eerlijk gezegd niets zegt.
Verder eens hoor.
Maar zoveel emigranten zal je daar niet tegenkomen. In Canada zijn het vaak kleinkinderen van emigranten die deze kerken vormen, en in de VS nog wat generaties verder weg.Herman schreef:Dat is tamelijk gewoon. Emigranten leven in twee werelden, die van hun huidige wereld en in het land dat ze ooit achter hebben gelaten. Strikt genomen heet dat geen heimwee, maar dat is een woord wat wel inzicht geeft in hun emotionele gebondenheid aan wat ze hebben achtergelaten. Omgekeerd is dat natuurlijk veel lastiger. Behalve als je er enkele familieleden hebt wonen, dan leef je al weer met een andere betrokkenheid.Job schreef:Ik vind het ietwat beschamend dat ze overzee blijkbaar wel betrokken zijn op "ons" hier, terwijl ik moeite moet doen om me niet een beetje te ergeren aan de vollopende kolom beroepingsnieuws van daar die me eerlijk gezegd niets zegt.
Verder eens hoor.
Ik herken dat gevoel wel.Job schreef:Dat laatste vind ik beschamend. Wederzijds voel ik (te) weinig en ik weet niet goed hoe dat komt.pierre27 schreef:Ik volg het net als het beroepingswerk aan deze kant van de plas minimaal. Ik hoop van de zomer een paar predikanten daar te ontmoeten zowel van de NRC als van de FRC. Wat ik vaker van de gesprekken in Canada en de VS onthouden heb is de warme belangstelling voor het kerkelijk werk in Nederland.Job schreef:Ook al ben ik betrokken gergemmer merk ik dat het beroepingswerk van overzee me heel erg weinig zegt. Zijn er meer die dat hebben? Hoe zou dat kerkbreed zijn? Is het denkbaar dat de correspondentieband ooit wordt opgeheven?
Student P.Kleijer, van oorsprong komend uit Kootwijkerbroek, was vorig jaar trouwens een paar weken in Nederland en heeft toen o.a. gepreekt in Waardenburg. Dan kan bijvoorbeeld die betrokkenheid wel weer vergroten.
De stukjes van overzee van ds Vogelaar in de SB kunnen hiertoe ook dienen.
Erg mee eens, bijzonder waardevol!GGotK schreef:De stukjes van overzee van ds Vogelaar in de SB kunnen hiertoe ook dienen.
Dat neemt natuurlijk snel af. De generatie die in de jaren '50 is vertrokken is natuurlijk al snel 90+ of leeft al niet meer. Maar er zijn ook latere golven, zoals begin jaren 80.gallio schreef:Maar zoveel emigranten zal je daar niet tegenkomen. In Canada zijn het vaak kleinkinderen van emigranten die deze kerken vormen, en in de VS nog wat generaties verder weg.
Maar het ging over de mate van betrokkenheid en daar is wel een verschil. Of zijn al die kleinkinderen ook zo betrokken op Nederland?
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Jullie moeten wel bedenken dat de NRC geen kopie van de GG meer is. In 1993 is er de scheuring geweest waaruit the HRC is ontstaan. Btw De oorzaak hiervan lag bij beide kanten.
Toen zijn er best wat gematigde leden vertrokken, maar als nog was de NRC qua breedte een afspiegeling van de Hollandse GG. Gevolg van 1993 was wel dat gematigde leden door de jaren heen uiteindelijk geen stem meer kregen in de afvaardiging naar synode. De laatste jaren eigenlijk helemaal niet meer. Er zijn door de jaren heen ook veel leden vertrokken naar de FRC. Nu helemaal...
De emigratieband en de liefde voor Holland is door de generaties minder en dan blijf je niet voor het GG-gevoel bij de NRC. Zeker the younger mensen niet. Die voelen geen verbinding meer als vroeger
Doordat rechts de macht heeft gepakt in het kerkverband is de NRC anders geworden dan de bredere GG. Student Slingerland is qua voordracht maar ook inhoud vergelijkbaar met bijvv ds. Van Voorden. Let op daar is niets mis mee want ik vind mezelf ook wel een rechterflanker. Just a comparison. Ik probeer feitelijk te blijven hoor Maar ik denk wel dat het een feit is dat de NRC heel langzaam en subtiel is veranderd door een overwicht van een groep kerken na 1993. Daardoor veranderde het curatorium en de kerkelijke bladen en nu ook de prediking.
We zijn de breedte verloren en dats jammer. Ik denk dat de gemiddelde GGlid uit het midden als Amersfoort of Tricht of Veenendaal bijv op vakantie het heel leuk vindt in the NRC maar er niet lang zou kunnen kerken door de prediking. Die is heel anders en vergelijkbaar met OGG of GGIN. Kalamazoo is gescheurd. Alleen Chilliwack is een uitzondering maar daar maken mensen zich ook erg zorgen over het kerkverband voelen vervreemding en zullen ze wel uit de Nederlandse vijver van predikanten gaan vissen.
Again; ik schop nergens tegen aan maar wil benadrukken: zie de NRC niet meer als een amerikaanze kopie van jullie GG. Sommige FRC gemeenten zijn gewoon Hollandse gergems.
Toen zijn er best wat gematigde leden vertrokken, maar als nog was de NRC qua breedte een afspiegeling van de Hollandse GG. Gevolg van 1993 was wel dat gematigde leden door de jaren heen uiteindelijk geen stem meer kregen in de afvaardiging naar synode. De laatste jaren eigenlijk helemaal niet meer. Er zijn door de jaren heen ook veel leden vertrokken naar de FRC. Nu helemaal...
De emigratieband en de liefde voor Holland is door de generaties minder en dan blijf je niet voor het GG-gevoel bij de NRC. Zeker the younger mensen niet. Die voelen geen verbinding meer als vroeger
Doordat rechts de macht heeft gepakt in het kerkverband is de NRC anders geworden dan de bredere GG. Student Slingerland is qua voordracht maar ook inhoud vergelijkbaar met bijvv ds. Van Voorden. Let op daar is niets mis mee want ik vind mezelf ook wel een rechterflanker. Just a comparison. Ik probeer feitelijk te blijven hoor Maar ik denk wel dat het een feit is dat de NRC heel langzaam en subtiel is veranderd door een overwicht van een groep kerken na 1993. Daardoor veranderde het curatorium en de kerkelijke bladen en nu ook de prediking.
We zijn de breedte verloren en dats jammer. Ik denk dat de gemiddelde GGlid uit het midden als Amersfoort of Tricht of Veenendaal bijv op vakantie het heel leuk vindt in the NRC maar er niet lang zou kunnen kerken door de prediking. Die is heel anders en vergelijkbaar met OGG of GGIN. Kalamazoo is gescheurd. Alleen Chilliwack is een uitzondering maar daar maken mensen zich ook erg zorgen over het kerkverband voelen vervreemding en zullen ze wel uit de Nederlandse vijver van predikanten gaan vissen.
Again; ik schop nergens tegen aan maar wil benadrukken: zie de NRC niet meer als een amerikaanze kopie van jullie GG. Sommige FRC gemeenten zijn gewoon Hollandse gergems.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
De duivel hoeft niet erg creatief te zijn in het verstoren van de gemeente van Christus hoor ik wel weer. Mensen zijn overal hetzelfde.
Los daarvan heb ik het altijd erg betreurd dat de GG geen correspondentieband aangingen met de HRC.
Los daarvan heb ik het altijd erg betreurd dat de GG geen correspondentieband aangingen met de HRC.
Hai KB_, bedankt voor je observaties. Hier beneden is het niet en komt het ook niet - nergens, ook kerkelijk niet. Soms hoor ik wel van (idd) vakantiegangers dat de behoudende uitstraling overzee ze zeer aanspreekt vergeleken met hoe bijv Nederlandse gergemmers regelmatig de grenzen opzoeken qua kleding, materialisme en dergelijke.KB_ schreef:Jullie moeten wel bedenken dat de NRC geen kopie van de GG meer is. In 1993 is er de scheuring geweest waaruit the HRC is ontstaan. Btw De oorzaak hiervan lag bij beide kanten.
Zou je de genoemde kerkgenootschappen heel kort voor me willen omschrijven? Misschien vergelijkend met Nederlandse kerkgenootschappen voor zover mogelijk? FRC bijvoorbeeld, waar moet ik dan aan denken?
En nog een vraag: worden er weleens NLse studenten overwogen op de tweetallen?
Mooie en heldere analyse KB, dank! Zoals je een en ander beschrijft herken ik dit. Het ontstaan van de HRC heeft een en ander in een versnelling gebracht is mijn voorzichtige conclusie. In elk geval voelde ik me wanneer ik de diensten bezocht er thuis.Job schreef:Hai KB_, bedankt voor je observaties. Hier beneden is het niet en komt het ook niet - nergens, ook kerkelijk niet. Soms hoor ik wel van (idd) vakantiegangers dat de behoudende uitstraling overzee ze zeer aanspreekt vergeleken met hoe bijv Nederlandse gergemmers regelmatig de grenzen opzoeken qua kleding, materialisme en dergelijke.KB_ schreef:Jullie moeten wel bedenken dat de NRC geen kopie van de GG meer is. In 1993 is er de scheuring geweest waaruit the HRC is ontstaan. Btw De oorzaak hiervan lag bij beide kanten.
Zou je de genoemde kerkgenootschappen heel kort voor me willen omschrijven? Misschien vergelijkend met Nederlandse kerkgenootschappen voor zover mogelijk? FRC bijvoorbeeld, waar moet ik dan aan denken?
En nog een vraag: worden er weleens NLse studenten overwogen op de tweetallen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik vraag me af hoe goed je de (predikanten van de ) GG van heden kent. De 'verschuiving' in de NRC die jij beschrijft wordt door een bepaalde gedeelte van GG-leden (refoforum leden) ook in de GG gezien/ervaren de afgelopen 2 decennia.KB_ schreef:Jullie moeten wel bedenken dat de NRC geen kopie van de GG meer is. In 1993 is er de scheuring geweest waaruit the HRC is ontstaan. Btw De oorzaak hiervan lag bij beide kanten.
Zien de kenners parallellen met de situatie in NL (behalve dan een scheuring)?GGotK schreef:Ik vraag me af hoe goed je de (predikanten van de ) GG van heden kent. De 'verschuiving' in de NRC die jij beschrijft wordt door een bepaalde gedeelte van GG-leden (refoforum leden) ook in de GG gezien/ervaren de afgelopen 2 decennia.KB_ schreef:(...) Toen zijn er best wat gematigde leden vertrokken, maar als nog was de NRC qua breedte een afspiegeling van de Hollandse GG. Gevolg van 1993 was wel dat gematigde leden door de jaren heen uiteindelijk geen stem meer kregen in de afvaardiging naar synode. De laatste jaren eigenlijk helemaal niet meer. Er zijn door de jaren heen ook veel leden vertrokken naar de FRC. Nu helemaal...
(...)
Doordat rechts de macht heeft gepakt in het kerkverband is de NRC anders geworden dan de bredere GG. (...) Maar ik denk wel dat het een feit is dat de NRC heel langzaam en subtiel is veranderd door een overwicht van een groep kerken na 1993. Daardoor veranderde het curatorium en de kerkelijke bladen en nu ook de prediking.
We zijn de breedte verloren en dats jammer. (...)
De ijzeren wet van de oligarchie stelt dat alle organisatievormen, onafhankelijk van het democratische of autocratische gehalte in het begin, onvermijdelijk oligarchisch worden. Deze sociologische wet werd geformuleerd door de Duits-Italiaanse socioloog Robert Michels (1876–1936) en sluit aan bij de elitetheorie van Pareto en Mosca.