Beroepingswerk discussie [7]

Ararat

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Het wordt inderdaad de laatste jaren iets minder, maar in best veel gemeenten worden alle kandidaten op x-tal gezet.
Beroepen is nog weer een stapje verder; daarbij heeft ook de gemeente inspraak.
Maar in het licht van de door mij aangehaalde post ben jij er dus voorstander van dat alle kandidaten in alle gemeenten op dubbeltal worden geplaatst?
Ik denk dat het een evenwicht mag zijn tussen menselijke inspanning en Goddelijke zending.
De ene klip is gehijg in beroepingswerk: zo snel mogelijk erbij zijn anders krijgen we geen dominee.
De andere klip is: we doen niets want God moet het doen.
Waarbij de uitersten elkaar ook nog eens overlappen.
Ik denk dat God zendt door gebruik te maken van menselijke inspanning.
Job

Bericht door Job »

In het topic Beroepingswerk wordt melding gemaakt (oa vandaag door @aggieoudje) van twee voorgenomen beroepen op ds. J. J. Mulder. Omdat ik de praktijk van voorgenomen beroepen niet ken, heb ik dit fenomeen even gegoogeld. Dat leidde me oa naar deze uitleg: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... en-beroep/.

Ik heb wat vragen bij dit fenomeen.

Hoe is dit gebruik van eerst aankondigen en later beroepen ooit ontstaan? Wat is eigenlijk het verschil nog tussen het aankondigen van een voorgenomen beroep en het formeel ingaan van de beroepingstermijn? De beste man weet al dat hij beroepen gaat worden in twee gemeenten en hoewel hij het misschien zal willen: hij zal zich daar in zijn hoofd en hart niet pas op kunnen gaan beraden op de datum van het ingaan van het beroep. Zulke processen gaan onwillekeurig toch al lopen wanneer je weet dat de beroepen komen.

Kortom: is het eigenlijk niet een kunstmatig opgerekte beslissingstermijn zo?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Job schreef:In het topic Beroepingswerk wordt melding gemaakt (oa vandaag door @aggieoudje) van twee voorgenomen beroepen op ds. J. J. Mulder. Omdat ik de praktijk van voorgenomen beroepen niet ken, heb ik dit fenomeen even gegoogeld. Dat leidde me oa naar deze uitleg: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... en-beroep/.

Hoe is dit gebruik van eerst aankondigen en later beroepen ooit ontstaan? Wat is eigenlijk het verschil nog tussen het aankondigen van een voorgenomen beroep en het formeel ingaan van de beroepingstermijn? De beste man weet al dat hij beroepen gaat worden in twee gemeenten en hoewel hij het misschien zal willen: hij zal zich daar in zijn hoofd en hart niet pas op kunnen gaan beraden op de datum van het ingaan van het beroep. Zulke processen gaan onwillekeurig toch al lopen wanneer je weet dat de beroepen komen.

Nee, dat is geen opgerekte beslistermijn maar hangt samen met het gegeven dat de gemeente nog op het beroep kan reageren. Ik ken de kerkorde van de PKN niet dus weet zo niet of er sprake is van een stemming of een termijn waarbinnen een bezwaar kan worden ingediend maar zo iets speelt een rol. Binnen de HHK, waarvan ik de kerkorde wel ken, moet in een gemeente kleine gemeente, door de belijdende leden gestemd worden. Meestal wordt de naam van de predikant die door de kerkenraad wordt voorgedragen al voor de stemming aan de gemeente bekend gemaakt. Er is dus geen sprake van het kunstmatig oprekken van een beslissingstermijn maar van een zorgvuldige beroepingsprocedure.
Job

Bericht door Job »

Oke dankjewel, @Ditbenik. Dit element lees ik helemaal niet terug in het antwoord van ds. Schreuders. Mogelijk heeft hij het over andere kerkverbanden.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Job schreef:In het topic Beroepingswerk wordt melding gemaakt (oa vandaag door @aggieoudje) van twee voorgenomen beroepen op ds. J. J. Mulder. Omdat ik de praktijk van voorgenomen beroepen niet ken, heb ik dit fenomeen even gegoogeld. Dat leidde me oa naar deze uitleg: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... en-beroep/.

Door ‘omstandigheden’ heb ik me weer mogen/moeten verdiepen in het beroepingswerk binnen de PKN. Een beroepingscommissie adviseert de kerkenraad over de uitkomst van de beroepingsprocedure. Daarna wordt de gemeente betrokken. En dat impliceert dat de naam van de kandidaat bekend is.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Job

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Erik1960 schreef:

Door ‘omstandigheden’ heb ik me weer mogen/moeten verdiepen in het beroepingswerk binnen de PKN. Een beroepingscommissie adviseert de kerkenraad over de uitkomst van de beroepingsprocedure. Daarna wordt de gemeente betrokken. En dat impliceert dat de naam van de kandidaat bekend is.
Is er in die beroepingsprocedure over het algemeen ook al contact met de beoogde kandidaat? M.a.w.: loopt de bezinningsperiode voor hem in principe nog langer?
Erik1960
Verbannen

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erik1960 »

Job schreef:Is er in die beroepingsprocedure over het algemeen ook al contact met de beoogde kandidaat? M.a.w.: loopt de bezinningsperiode voor hem in principe nog langer?
Jazeker; de beroepingscommissie spreekt de kandidaat in de praktijk meerdere keren, bezoekt (een) dienst(en) waarin de kandidaat voorgaat. Voordat de naam bekend wordt gemaakt, is met de kandidaat gesproken over die stap.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

In de gemeente die het beroep uitbrengt wordt het voornemen van het beroep afgekondigd en dan is de gemeente bijv een week in de gelegenheid om eventuele bezwaren in te dienen tegen de gevolgde procedure. Komen die er niet dan gaat de beroepingsbrief eruit en gaat het beroep in en heeft de dominee 3 weken bedenktijd voor zijn beslissing. In die periode preekt hij op beroep en is er een kennismakingsdag/avond met de gemeente die beroept.
Maar een predikant weet al voor die tijd dat er mogelijk een beroep gaat komen, want meestal meldt een kerkenraad wel van tevoren dat er een hoorcommisie komt horen. Vaak gaan ze na de dienst ook nog mee naar de pastorie om het voornemen te bespreken. Dus een dominee is er wel meer dan 3 weken mee bezig.
En zodra het voornemen van een beroep wordt afgekondigd in de roepende gemeente wordt dit dus ook al afgekondigd in de huidige gemeente. Vandaar dat wij dus nu al weten dat ds Mulder 2 beroepen krijgt terwijl hij as vrijdag 10 juni pas echt officieel beroepbaar is(4 jaar in onze gemeente staat)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb ook het idee dat het antwoord van ds. Schreuders het belangrijkste punt over het hoofd ziet: het is mogelijk om bezwaar te maken. Ik zou zeggen dat je niet in de kerkorde hoeft te kijken om dat te bedenken, maar dat is mijn standplaatsgebondenheid, ongetwijfeld.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Ik heb ook het idee dat het antwoord van ds. Schreuders het belangrijkste punt over het hoofd ziet: het is mogelijk om bezwaar te maken. Ik zou zeggen dat je niet in de kerkorde hoeft te kijken om dat te bedenken, maar dat is mijn standplaatsgebondenheid, ongetwijfeld.
Let wel: in de PKN-kerkorde is beroep uitsluitend mogelijk tegen de gevolgde procedure, niet tegen de kandidaat.
DDD

Bericht door DDD »

Geldt dat ook voor bezwaar?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Geldt dat ook voor bezwaar?
Bij een stemming in een kleine gemeente kan je ja of nee stemmen. Dat is dan voor/tegen het beroepen van de predikant, niet zo zeer vanwege de procedures.
DDD

Bericht door DDD »

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Geldt dat ook voor bezwaar?
Ja, ik gebruikte het verkeerde woord: het gaat om bezwaar.
Job

Bericht door Job »

Bedankt voor de toelichtingen. Er zitten zeker aanbevelenswaardige elementen in zo'n procedure, vind ik. Mooi. Ook voor mijn kerkverband (GG) zou het kunnen helpen om misschien iets meer afgewogen en afgestemd te beroepen, zeker in het geval van afkomende kandidaten. Maar dat zeg ik subjectief en vanuit een beperkt blikveld natuurlijk.

Het al van tevoren afkondigen zou daarentegen voor nog meer beroepingsstress zorgen. Dat zien we al wanneer bij het afkomen vd kandidaten tweetallen in een vroeg stadium bekend worden gemaakt.

Aan alle procedures zitten, kortom, haken en ogen en het blijft een beetje tobben.

Over mijn eigen kerkverband gesproken:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Rijssen-Noord, ds. B.J. van Boven te De Valk-Wekerom en ds. A.T. Huijser te Sliedrecht. Stemmingsdatum: 24-06-2022.
Ik zat er enkele maanden terug voor 50% naast, voor wie het zich nog kan herinneren. Bij deze geef ik dat graag toe.

EDIT: Overigens, Aggieoudje sterkte gewenst, het zal spannend voor je zijn, ik las meermaals dat je erg gesteld bent op je predikant.
Plaats reactie