Belijdenis en dan......?

kridje
Contacteer:

Belijdenis en dan......?

Bericht door kridje »

De aankomende feestdagen wordt in veel kerken belijdenis van het geloof afgelegd.

Onder ons zijn personen die dit ook al hebben gedaan. En daarna???? Hebben jullie het hierbij gelaten t.a.v. van de verdieping in de leer? Of hebben jullie een cursus of iets dergelijks gevolgd om je meer te verdiepen in de leer van het geloof?
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

De aankomende feestdagen wordt in veel kerken belijdenis van het geloof afgelegd.

Onder ons zijn personen die dit ook al hebben gedaan. En daarna???? Hebben jullie het hierbij gelaten t.a.v. van de verdieping in de leer? Of hebben jullie een cursus of iets dergelijks gevolgd om je meer te verdiepen in de leer van het geloof?
Billy

Bericht door Billy »

In de vorige gemeente war ik kerkte hield de dominee "lidmaten-catechisatie' ik moet zeggen dat we daar veel duidelijk in kregen in bepaalde leerstukken, belijdenisgeschriften e.d.

We missen het nu best wel!!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Na mijn belijdenis was de catechisatie direct over. Ik had het gevoel in een gat te vallen :#. Wel heb ik daarna nog verschillende bijbelkringen gedaan, maar dat was nogal vrijblijvend.
Ook kun je zelf boeken ter hand nemen of cursussen volgen op het gebied van theologie. En leren in de praktijk niet te vergeten. Van preken, geestelijke ervaringen, gesprekken is ook veel te leren. :thu
de Paus

Bericht door de Paus »

Na de belijdenisdienst val je inderdaad in een gat. Er is eigenlijk weinig hulp vanuit de kerk voor de jong-belijdende leden, en dat vind ik jammer. Zelf zijn we als belijdenisgroep doorgegaan als huisbijbelkring! Zeer aan te bevelen!
Jelle

Bericht door Jelle »

Het is jammer dat men na de belijdenis eigenlijk in zo´n gat valt.
Zelf heb ik dat vroeger ook zo ervaren.
Mijn ervaringen zijn over het algemeen wel zo geweest dat je het na die tijd maar zelf moest uit zoeken.
Het zou een goed zijn als op deze leegte door de kerken op de een of andere wijze een andere vorm van samenkomen gegeven zou kunnen worden.
Vaal zijn de jonge mensen die belijdenis gedaan hebben te jong om aan te sluiten bij een mannenvereniging, dit doet vaak het gevoel geven dat je al ouder moet zijn om daarbij aan te sluiten.
Het zou goed zijn als de dominee voor een soort vervolg bijeenkomsten voor de jongeren zou kunnen zorgen.
Juist een goede leiding wordt vaak bij onderlinge bijeenkomstem gemist en dan valt een groep snel uiteen.
Misschien dat de domninees ook eens wat meer tijd voor deze vergeten groep zouden kunnen vrijmaken.
Het is tenslotte toch fijn om met jongeren om te gaan.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik heb deze topic zelf geopend, maar nooit zelf aangegeven hoe ik er tegen aan keek. Ik wilde eerst jullie reactie afwachten.

Bij ons in de gemeente is het doorgaans de gewoonte geworden om van een belijdenisgroep een bijbelkring te maken. Dit wordt alleen gedaan als er vanuit de belijdenisgroep genoeg belangstelling is. Komt dit niet, dan is er altijd de mogelijkheid om bij een andere bijbelkring aan te sluiten. Vaak gebeurt dit niet want je kan deze personen minder goed.

Sinds september volg ik ook de CGO-cursus van de Ger. Gem. Een ieder echt aan te bevelen. Als je zo een cursus volgt (Hoeft niet perse van de Ger. Gem te zijn) merk je pas hoe weinig kennis je eigenlijk heb. Met belijdenis gaat het veelal over de leer, maar bij een CGO-cursus wordt je in veel meer dingen onderwezen. Het mooie is dat er mensen van 60 jaar op de cursus zitten, maar ook van 20.

Ik kan het echt een ieder aan bevelen.
janneke

Bericht door janneke »

ik heb vorig jaar belijdenis gedaan... kwam daarna ook terecht in een diep gat... zelfs zo diep dat ik nooit meer bad en nooit meer bijbellas... het zakte echt helemaal weg...
het is nu weer terug... ik heb sinds kort een vriend, ik heb er met hem over gepraat.. ik zit samen met hem op vereniging en doe thuis samen met hem bijbelstudie......

ik moet zeggen, mijn wijkouderling had me er van te voren al voor gewaarschuwd... hij zei het gebeurt vaak!!
janneke

Bericht door janneke »

BELIJDENIS

Durf je in deze tijd nog ja te zeggen?
Durf je te belijden dat je bij God hoort?
Durf je nog de belofte af te leggen,
dat je Hem zult vertrouwen op Zijn woord.

Kun je het nog verdragen als mensen spotten,
omdat de bijbel toch al lang is achterhaald.
Omdat Gods woord voor kinderen is en zotten,
omdat het christendom volkomen heeft gefaald.

GELOOF HET NIET, wanneer ze je vertellen,
dat God gestorven is of niet meer bestaat.
En dat ook Christus je teleur zal stellen
en dat Zijn kerk weldra verloren gaat.

Op elke weg zul je de Heer ontmoeten,
wanneer je werkelijk naar Hem verlangt.
Zoek overal de sporen van Zijn voeten,
Wie zoekt die vindt en wie bidden blijft ontvangt.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Mooi gedicht!

Ik ben wel benieuwd of jullie (zoals de reformatoren het hebben bedoeld) belijdenis van je geloof afleggen, of belijdenis van de juiste kerk.

[Aangepast op 9/4/03 door Dathenum]
janneke

Bericht door janneke »

ik heb belijdenis van mijn geloof afgelegd in de ware kerk...
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door janneke
ik heb belijdenis van mijn geloof afgelegd in de ware kerk...
Huh?

Een 'breekje' van Breekijzertje
janneke

Bericht door janneke »

wat huh?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

wat is de ware kerk????????????????????????????????????
janneke

Bericht door janneke »

de ware kerk heeft 3 kenmerken.. die staan ergens achter in je psalmboek... zo uit mijn hoofd is het geloof ik: goede prediking, handhaven van de tucht, en het goed gebruik van de sacramenten.... ik zal het nog wel eens op zoeken
Plaats reactie