Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Vrouwen in het ambt, goed idee?

Ik ben CGK'er en vind het geen goed idee
15
16%
Ik ben CGK'er en een goed idee
4
4%
Ik ben CGK'er en heb geen mening/neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben een buitenstaander en vind het geen goed idee
59
65%
Ik ben een buitenstaander en vind het wel een goed idee
9
10%
Ik ben een buitenstaander en heb geen mening/neutraal
4
4%

Totaal aantal stemmen: 91

Posthoorn

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Posthoorn »

Erik1960 schreef:Geloven in wat menselijkerwijs ondenkbaar is, is in mijn ogen een kenmerk van ons geloof.
Niet zoals jij dat uitlegt: dat het kwade ineens goed wordt.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Posthoorn schreef:
Erik1960 schreef:Geloven in wat menselijkerwijs ondenkbaar is, is in mijn ogen een kenmerk van ons geloof.
Niet zoals jij dat uitlegt: dat het kwade ineens goed wordt.
Je legt me woorden in de mond. Niet chique.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Juist die anarchie vind ik ontzettend jammer. Want daarmee distantieert men zich gewoon van het kerkverband.
Zelfs als je het niet eens bent met een meerderheidsbesluit, dien je je daar toch aan te houden.
Dat vind ik wel erg opvallend aan de CGK en heel anders dan bij de GG.
De vraag is in hoeverre de synode representatief is voor het geheel van de leden. Als er op de synode wel een meerderheid tegen de vrouw in het ambt is, maar de leden in overwegende mate voor vrouwen in het ambt zijn, dan is het natuurlijk niet vreemd dat deze situatie is ontstaan.
Ararat

Bericht door Ararat »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef:Juist die anarchie vind ik ontzettend jammer. Want daarmee distantieert men zich gewoon van het kerkverband.
Zelfs als je het niet eens bent met een meerderheidsbesluit, dien je je daar toch aan te houden.
De vraag is in hoeverre de synode representatief is voor het geheel van de leden. Als er op de synode wel een meerderheid tegen de vrouw in het ambt is, maar de leden in overwegende mate voor vrouwen in het ambt zijn, dan is het natuurlijk niet vreemd dat deze situatie is ontstaan.
Is dit eigenlijk niet een vorm van congregationalisme?
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Ambtenaar schreef:
Aangezien zo’n 50% van de leden niet vertegenwoordigd is op de Synode, zou ik me geen zorgen maken over representativiteit voor het geheel van de leden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Refogast

Bericht door Refogast »

Trieste zaak: https://www.nd.nl/geloof/protestant/112 ... rouwelijke
Als er gemeenten zich niet willen houden aan de besluitvorming van de synode, moeten ze maar het kerkverband van de CGK verlaten.
Christen

Bericht door Christen »

Wat schiet je daarmee op dan? De zoveelste kerkscheuring? De grote boze buiten cgk? Ik reageer op jouw laatste zinnen voor de duidelijkheid.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Refogast

Bericht door Refogast »

Christen schreef:Wat schiet je daarmee op dan? De zoveelste kerkscheuring? De grote boze buiten cgk?
Kerkscheuring is zeker geen optie. Onderwerping aan de synode wel.
Het is goed te zien dat de CGK erg verdeeld zijn.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe BhP gaat reageren, zeker met het oog dat de zoveelste gemeente zich niet houdt aan besluitvorming van synode inzake vrouw in het ambt.
Laatst gewijzigd door Refogast op 31 mei 2022, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Refogast schreef:
Christen schreef:Wat schiet je daarmee op dan? De zoveelste kerkscheuring? De grote boze buiten cgk?
Het is goed te zien dat de CGK erg verdeeld zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe BhP gaat reageren.
Wat betekent onderwerping zonder wijziging van standpunten?
Refogast

Bericht door Refogast »

Erik1960 schreef:
Refogast schreef:
Het is goed te zien dat de CGK erg verdeeld zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe BhP gaat reageren.
Ik bedoel wat de synode besloten heeft, moeten andere CGK-gemeenten opvolgen.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Refogast schreef:
Erik1960 schreef:
Refogast schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Mijn vraag is meer: wat verandert er wanneer bijv. Gemeente X nog steeds op het standpunt staat dat ambten open moeten staan voor vrouwen, maar geen vrouwen benoemt? Zou dat de verwijdering binnen de CGK stoppen?
Refogast

Bericht door Refogast »

Dat stopt de verwijdering niet. Omdat er toch gemeenten zijn die de eigen gang gaan en vrouwen bevestigen in ambten.
Gemeente X kan nu zeggen geen vrouwen te benoemen, maar dit later wel te gaan doen.
Ik kan mij voorstellen dat BhP veel verdriet heeft over alle ontwikkelingen binnen de CGK.
Laatst gewijzigd door Refogast op 31 mei 2022, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erik1960 schreef:Ik snap wat je bedoelt. Mijn vraag is meer: wat verandert er wanneer bijv. Gemeente X nog steeds op het standpunt staat dat ambten open moeten staan voor vrouwen, maar geen vrouwen benoemt? Zou dat de verwijdering binnen de CGK stoppen?
Of dat de verwijdering zou stoppen, weet ik niet.
Maar het zou wel veel netjes zijn als men zich aan de besluiten houdt.
Ik kan het benoemen van vrouwen nu niet anders zien als een opgestoken middelvinger naar de synode.
Ararat

Bericht door Ararat »

Erik1960 schreef:
Refogast schreef:
Erik1960 schreef:
Refogast schreef: Kerkscheuring is zeker geen optie. Onderwerping aan de synode wel.
Ik snap wat je bedoelt. Mijn vraag is meer: wat verandert er wanneer bijv. Gemeente X nog steeds op het standpunt staat dat ambten open moeten staan voor vrouwen, maar geen vrouwen benoemt? Zou dat de verwijdering binnen de CGK stoppen?
Nee, dat stopt de verwijdering niet. Maar betekent ongehoorzaamheid van een deel van de gemeenten dat men het dan toch moet gedogen om de relatie nog enigszins fatsoenlijk te houden?
In de wetshandhaving of opvoeding werkt zoiets meestal ook niet zo goed, volgens mij
Refogast

Bericht door Refogast »

Tiberius schreef:
Erik1960 schreef:Ik snap wat je bedoelt. Mijn vraag is meer: wat verandert er wanneer bijv. Gemeente X nog steeds op het standpunt staat dat ambten open moeten staan voor vrouwen, maar geen vrouwen benoemt? Zou dat de verwijdering binnen de CGK stoppen?
Of dat de verwijdering zou stoppen, weet ik niet.
Maar het zou wel veel netjes zijn als men zich aan de besluiten houdt.
Ik kan het benoemen van vrouwen nu niet anders zien als een opgestoken middelvinger naar de synode.
Helemaal mee eens.
Plaats reactie