Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Posthoorn

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Posthoorn »

Hoopvol schreef:Nog niet zo lang geleden heeft een ambtsdrager uit de GGiN over kerkelijke toenadering gezegd: als we excuses aanbieden heffen we eigenlijk ons kerkverband op, je snapt dat we dat niet gaan doen.
Is dit met concrete bewijzen te staven?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:Misschien is het goed dat ds. Hoogerland het interview uit de GezinsGids alvast toestuurt naar de Generale Synode van de GG, dit najaar.
Simon0612 schreef:Omdat we het op de menselijke manier willen, zelf regelen en zelf doen. Denken we dat een bidstond niet lukt dan maar met informele bijeenkomsten. Ik lees in geen enkele reactie: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen? Alleen maar: we moeten dit, we moeten dat. Die doet zus, doe doet zo. Die is koppig en die fout. We zoeken het opnieuw op de verkeerde weg!
Dus je bent het niet eens met ds. Hoogerland?
Jawel, de dominee begint ongeveer met: Ik weet ook niet hoe het verder moet. En ben het met zijn stuk eens. Niet met al die hoogdravende reacties hier.

Alsof de GGiN zich zou moeten opheffen, zich bij de GG moet voegen en klaar. Zo makkelijk is het niet. Daar gaat Hoopvol enorm kort door de bocht. Er zijn tal van zaken die dan tot grote problemen gaan leiden. Ik hoef maar twee dingen te noemen: boekje ‘Wet & Evangelie’ en boekje over de doop. Zie alleen al wat daar over op dit forum is geschreven. En uiteindelijk komen er dan van de 2 kerkverbanden 4 kerkverbanden. Is dat wat we willen?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Misschien is het goed dat ds. Hoogerland het interview uit de GezinsGids alvast toestuurt naar de Generale Synode van de GG, dit najaar.
Simon0612 schreef:Omdat we het op de menselijke manier willen, zelf regelen en zelf doen. Denken we dat een bidstond niet lukt dan maar met informele bijeenkomsten. Ik lees in geen enkele reactie: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen? Alleen maar: we moeten dit, we moeten dat. Die doet zus, doe doet zo. Die is koppig en die fout. We zoeken het opnieuw op de verkeerde weg!
Jawel, de dominee begint ongeveer met: Ik weet ook niet hoe het verder moet. En ben het met zijn stuk eens. Niet met al die hoogdravende reacties hier.

Alsof de GGiN zich zou moeten opheffen, zich bij de GG moet voegen en klaar. Zo makkelijk is het niet. Daar gaat Hoopvol enorm kort door de bocht. Er zijn tal van zaken die dan tot grote problemen gaan leiden. Ik hoef maar twee dingen te noemen: boekje ‘Wet & Evangelie’ en boekje over de doop. Zie alleen al wat daar over op dit forum is geschreven. En uiteindelijk komen er dan van de 2 kerkverbanden 4 kerkverbanden. Is dat wat we willen?
Nee. Je redeneert vanuit de mens. En dat is zondig.

De vraag is niet wat wij willen. De vraag is ook niet wat de GG of de GGiN wil. De vraag is wat God wil. En Hij wil dat 'zij allen één zijn' (Johannes 17: 21). En dan geldt dat wij dienen te buigen onder Zijn wil. Ik weet ook niet hoe dat moet. Maar als we de weg gaan die ds. Hoogerland nu schetst en daadwerkelijk een bidstond beleggen, dan geloof ik vast dat de Heere daarin mee wil werken. En als Hij het zegent, dan worden de harten van de koningen geneigd als waterbeken (Spreuken 21: 1). Dus dat geldt dan zeker ook voor het predikantenkorps van alle kerkverbanden die pal staan voor Gods Woord en de Belijdenisgeschriften.

Of geloof jij dat niet?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:

Nee. Je redeneert vanuit de mens. En dat is zondig.

De vraag is niet wat wij willen. De vraag is ook niet wat de GGiN wil. De vraag is wat God wil. En Hij wil dat 'zij allen één zijn' (Johannes 17: 21). En dan geldt dat wij dienen te buigen onder Zijn wil. Ik weet ook niet hoe dat moet. Maar als we de weg gaan die ds. Hoogerland nu schetst en daadwerkelijk een bidstond beleggen, dan geloof ik vast dat de Heere daarin mee wil werken. En als Hij het zegent, dan worden de harten van de koningen geneigd als waterbeken (Spreuken 21: 1). Dus dat geldt dan zeker ook voor het predikantenkorps van alle kerkverbanden die pal staan voor Gods Woord en de Belijdenisgeschriften.

Of geloof jij dat niet?
Dat één zijn slaat niet op het bij-elkaar brengen van kerkverbanden.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Eerst moet een cultuur veranderen, dan volgt de politiek.
Ik denk dat het in de kerk ook zo is. Eerst de kerkelijke cultuur, daarna de kerkelijke politiek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Maanenschijn

Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

Waarom willen we zo graag kerkverbanden/genootschappen bij elkaar hebben?

Volgens mij ziet datgene wat we lezen in de Bijbel over eenheid niet op organisatorische eenheden, maar op het volk wat de Heere kent en als broeders en zusters een eenheid behoren te vormen. Daar is het samengaan van kerken helemaal niet voor nodig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Posthoorn schreef:
Hoopvol schreef:Nog niet zo lang geleden heeft een ambtsdrager uit de GGiN over kerkelijke toenadering gezegd: als we excuses aanbieden heffen we eigenlijk ons kerkverband op, je snapt dat we dat niet gaan doen.
Is dit met concrete bewijzen te staven?
Deze uitspraak? Die heb ik zelf uit zijn mond gehoord.
Guy

Bericht door Guy »

ds. Hoogerland schreef:omdat veelal de notie van schuldbelijdenis ontbreekt.
Ik heb het artikel in de Gezinsgids niet ter beschikking. Heeft ds. Hoogerland ook concreet aangegeven over welke schuld dit gaat? In de geciteerde stukjes zie ik een algemene oproep om schuld te belijden, en dat is uiteraard goed. Maar welke schuld moet er beleden worden? Is dat de verdeeldheid als zodanig of de oorzaak die tot verdeeldheid heeft geleid? Moet dit niet eerst concreet worden benoemd, zodat ieder voor zichzelf(!) weet waarover de schuld beleden moet worden? Voor een gezamenlijke bidstond lijkt me een consensus over de definitie van de gezamenlijke schuld een vereiste om gezamenlijk die schuld te belijden. Daarmee ontstaat hopelijk ook een hartelijke bereidheid tot deelname aan zo'n gezamenlijke bijeenkomst.
Hoe zien de andere forumleden dat?
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het klinkt wat oneerbiedig, maar de Heere wil ook niet dat de Jumbo en de Albert Heijn fuseren. De Heere wil wel dat we één zijn. Dat hoeft niet perse organisatorische eenheid te zijn. Je kunt ook één zijn en in een ander kerkgenootschap bivakkeren en onderling wel goed samenwerken en elkaar accepteren.
Guy

Bericht door Guy »

Erskinees schreef:Het klinkt wat oneerbiedig, maar de Heere wil ook niet dat de Jumbo en de Albert Heijn fuseren. De Heere wil wel dat we één zijn. Dat hoeft niet perse organisatorische eenheid te zijn. Je kunt ook één zijn en in een ander kerkgenootschap bivakkeren en onderling wel goed samenwerken en elkaar accepteren.
Mogen er dan ook nieuwe kerkgenootschappen, verbanden etc. opgericht worden?
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef: Alsof de GGiN zich zou moeten opheffen, zich bij de GG moet voegen en klaar. Zo makkelijk is het niet. Daar gaat Hoopvol enorm kort door de bocht. Er zijn tal van zaken die dan tot grote problemen gaan leiden. Ik hoef maar twee dingen te noemen: boekje ‘Wet & Evangelie’ en boekje over de doop. Zie alleen al wat daar over op dit forum is geschreven. En uiteindelijk komen er dan van de 2 kerkverbanden 4 kerkverbanden. Is dat wat we willen?
Nee zo makkelijk is het inderdaad niet. Maar wordt er voor elkaar gebeden in het openbare gebed? Als er bijvoorbeeld een predikant ziek is bijvoorbeeld? Wordt de samenwerking wel zo veel als mogelijk gezocht? Waarom moet "onze zuivere leer" zo benadrukt worden, waarbij vaak de nadruk ligt bij hetgeen de ander op een andere wijze leert? Hoe neerbuigend wordt er in de GGiN gesproken over bepaalde predikanten uit de GG?
Doen we, in mijn geval de GGiN, er alles aan om de onderlinge band goed te krijgen?
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Maanenschijn schreef:Waarom willen we zo graag kerkverbanden/genootschappen bij elkaar hebben?

Volgens mij ziet datgene wat we lezen in de Bijbel over eenheid niet op organisatorische eenheden, maar op het volk wat de Heere kent en als broeders en zusters een eenheid behoren te vormen. Daar is het samengaan van kerken helemaal niet voor nodig.
Dat kan ik volgen. Maar hoe zie je dat ‘als broeders en zusters een eenheid vormen’ dan voor je?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Erskinees schreef:Het klinkt wat oneerbiedig, maar de Heere wil ook niet dat de Jumbo en de Albert Heijn fuseren. De Heere wil wel dat we één zijn. Dat hoeft niet perse organisatorische eenheid te zijn. Je kunt ook één zijn en in een ander kerkgenootschap bivakkeren en onderling wel goed samenwerken en elkaar accepteren.
Jaren geleden een avond waar van Dooijeweert sprak. Het kwam er op neer dat de kerkmuren moeten worden afgebroken, laat er krijtstreepjes overblijven. Als de muren hoog genoeg zijn dan is er geen contact, als ze wat lager zijn dan kan er wat contact zijn. Als ze helemaal weg zijn dan hebben we onze eigen plek, maar dan is er contact en dan zien we elkaar en kunnen je samenwerken.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Erik1960 schreef:
Maanenschijn schreef:Waarom willen we zo graag kerkverbanden/genootschappen bij elkaar hebben?

Dat kan ik volgen. Maar hoe zie je dat ‘als broeders en zusters een eenheid vormen’ dan voor je?
Elkaar herkennen in de genade die wij van God krijgen, door het werk van Jezus Christus. En dan samen God daarvoor eren en loven.
Laatst gewijzigd door Forummer op 24 mei 2022, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Juist, dat is wat ik al een keer of twee probeer te zeggen. Waarbij ik het door jou genoemde samenwerken en accepteren graag uit zou breiden met geestelijke (h)erkenning.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie