ego flos schreef:Dat bedoelde ik. Gebruik deze knop:
Ik kan nog moeilijk aan 't idee wennen dat je maar moet luisteren hoe 't klinkt. Ook al bedoelt de dominee het heel anders of zelfs verkeerd.
Waarom? Weet je dan van elke predikant wat hij bedoelt? En, stel dat hij het goed bedoelt, maar het verkeerd zegt, moet je het dan maar slikken, want hij bedoelt het toch wel goed?
Begrijp het nou goed!
Niet hoe klinkt het, maar: Wat is de boodschap!
Dat bedoel ik ook.
De boodschap is: beloften alleen voor uitverkorenen. Het klinkt als: het is voor iedereen.
ego flos schreef:Dat bedoelde ik. Gebruik deze knop:
Ik kan nog moeilijk aan 't idee wennen dat je maar moet luisteren hoe 't klinkt. Ook al bedoelt de dominee het heel anders of zelfs verkeerd.
Waarom? Weet je dan van elke predikant wat hij bedoelt? En, stel dat hij het goed bedoelt, maar het verkeerd zegt, moet je het dan maar slikken, want hij bedoelt het toch wel goed?
Begrijp het nou goed!
Niet hoe klinkt het, maar: Wat is de boodschap!
Dat bedoel ik ook.
De boodschap is: beloften alleen voor uitverkorenen. Het klinkt als: het is voor iedereen.
Het klinkt niet als voor iedereen, want het is niet voor iedereen.
Alleen! De predikant weet niet wie uitverkoren is en wie niet en heeft dus de evangelische beloften te ontsluiten voor de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen!
Je kunt dus niet zeggen jij wel en jij niet omdat je het niet weet.
Je kunt wel toezeggen dat er genade is voor de grootste der zondaren in en door waarachtige bekering.
M.i. ontkom je er niet helemaal aan om kenmerken te prediken, omdat de boom aan de vrucht wordt gekend, en niet omdat een predikant in kan zien in Gods besluiten!
Zie ook b.v. B. Smytegelt die wat sterker een kenmerkenprediker is geweest
Well, kort samengevat wordt er gezegd: Omdat de prediker niet weet wie er uitverkoren zijn, predikt hij kenmerken waaraan iemand kan afleiden of het aanbod van Christus ook voor hem geldig is.
Hier ben ik het helemaal eens. Echter, laten we het dan ook houden bij wat de Schrift noemt als kenmerken, zonder daar verdere invulling aan te geven. Want dan word Christus aan iedereen aangeboden. Lees bv Jes 55, waar de profeet spreekt tegen de heidenen die God niet kennen:
1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! 2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen. 3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort, en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David. 4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken. 5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israels wil, want Hij heeft u verheerlijkt. 6 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. 7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
Hier worden tot het heil genodigd een volk dat Hem niet kent, hier worden goddelozen geroepen, en ongerechtigen. En we zijn toch gereformeerd genoeg om te weten dat wij allen zó zijn, van nature?
Er wordt veel te veel doorgetheologiseerd over de finesses van aanbieden, voorstellen, welmenend, voorwaardelijk enz. enz....
Dat is nu toch juist de reden waarom er een GGiN is? Omdat dr. Steenblok al die puntjes op de juiste i’s wilde hebben? Of zit het verschil ‘m toch ergens anders in? In de ware bevinding, zoals ds. Roos ergens in een interview bevestigt?
Kijk nu eens naar de preken zelf. Hoe wordt er in de GG en GGiN gepreekt? Dan is een groot deel van de GG predikanten verwaterd in een algemeen verhaal waar iedereen wat mee kan. Er is geen scherpte en diepte meer. Geen uitgesproken de onverbloemde waarheid vertellen. Het is nog vlees nog vis! Daarentegen vindt ik persoonlijk dat er in de GGiN een helder geluid wordt gegeven. Ook al zal iedereen het met ét geluid niet eens zijn. Er is wel duidelijkheid.
Maar dan moet het hele probleem over het aanbod geschrapt worden moet het punt van verschil dáár gelegd worden waar het ligt: de ware bevinding. Dan denk ik dat er in de GG predikanten (en leden) zijn die zó kunnen overstappen naar de GGiN.
Dat is nu toch juist de reden waarom er een GGiN is? Omdat dr. Steenblok al die puntjes op de juiste i’s wilde hebben? Of zit het verschil ‘m toch ergens anders in? In de ware bevinding, zoals ds. Roos ergens in een interview bevestigt?...... Maar dan moet het hele probleem over het aanbod geschrapt worden moet het punt van verschil dáár gelegd worden waar het ligt: de ware bevinding. Dan denk ik dat er in de GG predikanten (en leden) zijn die zó kunnen overstappen naar de GGiN.
Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Als je het over het aanbod niet eens bent, zul je ook de bevindingen van diverse mensen verschillend beoordelen.
Er wordt veel te veel doorgetheologiseerd over de finesses van aanbieden, voorstellen, welmenend, voorwaardelijk enz. enz....
Dat is nu toch juist de reden waarom er een GGiN is? Omdat dr. Steenblok al die puntjes op de juiste i’s wilde hebben? Of zit het verschil ‘m toch ergens anders in? In de ware bevinding, zoals ds. Roos ergens in een interview bevestigt?
Kijk nu eens naar de preken zelf. Hoe wordt er in de GG en GGiN gepreekt? Dan is een groot deel van de GG predikanten verwaterd in een algemeen verhaal waar iedereen wat mee kan. Er is geen scherpte en diepte meer. Geen uitgesproken de onverbloemde waarheid vertellen. Het is nog vlees nog vis! Daarentegen vindt ik persoonlijk dat er in de GGiN een helder geluid wordt gegeven. Ook al zal iedereen het met ét geluid niet eens zijn. Er is wel duidelijkheid.
Maar dan moet het hele probleem over het aanbod geschrapt worden moet het punt van verschil dáár gelegd worden waar het ligt: de ware bevinding. Dan denk ik dat er in de GG predikanten (en leden) zijn die zó kunnen overstappen naar de GGiN.
Ik denk dat je de koe bij de staart pakt!
Uiteindelijk is de discussie uitgelopen op finesses. Toch is het niet zo begonnen. De prediking binnen de GG nam een andere wending. Op zich wel logisch dat het in zo'n onderwerp eindigd. Dit is nl. altijd het meningsverschil geweest vanaf 1618. Hoe handeld men met belofte en genadeaanbieding in de uitwendige roeping. Toch ben ik ervan overtuigd dat er best ruimte zou zijn voor genuanceerdere uitspraken, als de GG-ers sterker een helderder, minder beschrijvende, minder oppervlakkig, en diepgravender prediking zouden voorstaan waarin de mens echt op het diepst vernederd wordt en daardoor Gods eer meer in het middelpunt komt te staan. Ook moet er binnen de GG duidelijk worden gemaakt wat men de functie van de uitwendige roeping vindt zonder alle partijen bij elkaar te willen houden!
Toch ben ik ervan overtuigd dat er best ruimte zou zijn voor genuanceerdere uitspraken, als de GG-ers sterker een helderder, minder beschrijvende, minder oppervlakkig, en diepgravender prediking zouden voorstaan waarin de mens echt op het diepst vernederd wordt en daardoor Gods eer meer in het middelpunt komt te staan. Ook moet er binnen de GG duidelijk worden gemaakt wat men de functie van de uitwendige roeping vindt zonder alle partijen bij elkaar te willen houden!
Je bent het dus met me eens dat het in feite niet gaat om de juiste beschrijving van wat aanbod van genade nu precies is.
Het gaat er, als ik het goed begrijp, om hoe dit aanbod/de roeping functioneert in de prediking en het geloofsleven. Dat ben ik met je eens, maar dan krijg je toch een heel andere discussie dan zoals die destijds door dr. Steenblok gevoerd werd, die heel rationalistisch met het aanbod omging. En dat klopt ook wel, want wat iemand als ds. Mallan schrijft, ademt een heel andere sfeer als de stukken van dr. Steenblok in de Goudse Kerkbode, al beklemtoont ds. M. dan ook steeds hoe hij dr. Steenblok en diens opvattingen is toegedaan.
[Voor alle duidelijkheid: ik ben geen GG'er.]
jacob schreef:klopt het dat een heel stuk van de discussie is verwijderd?
en zo ja, waarom is dat, het was toch geen vervelende discussie?
Het engelstalige deel is voor velen niet te volgen. Die discussie kan dus elders worden gevoerd, dan kunnen we hier on-optic blijven.
Pim, je zou de discussie op kunnen splitsen, als het te veel off topic gaat, maar bij de andere discussies laten staan. Als je de engelse discussies in een apart hoekje zet, bloedt dat in de kortste tijd dood, ook omdat het vanwege het 6, 8, 9 uur tijdverschil toch al moeilijk is om te forummen en het aantal deelnemers te klein is.
You're probably going to tell me to use U2U or its equivalent, maar ik moet nu weg en heb geen tijd dat te gaan proberen. So excuse my importunity.
jacob schreef:klopt het dat een heel stuk van de discussie is verwijderd?
en zo ja, waarom is dat, het was toch geen vervelende discussie?
Het engelstalige deel is voor velen niet te volgen. Die discussie kan dus elders worden gevoerd, dan kunnen we hier on-optic blijven.
Pim, je zou de discussie op kunnen splitsen, als het te veel off topic gaat, maar bij de andere discussies laten staan. Als je de engelse discussies in een apart hoekje zet, bloedt dat in de kortste tijd dood, ook omdat het vanwege het 6, 8, 9 uur tijdverschil toch al moeilijk is om te forummen en het aantal deelnemers te klein is.
You're probably going to tell me to use U2U or its equivalent, maar ik moet nu weg en heb geen tijd dat te gaan proberen. So excuse my importunity.
Good luck with your new forum !!
G.
Je denkt toch zeker niet dat ik telkens discussies ga lopen splitsen als er weer een of andere yank langskomt?
Forummen is geen chatten, dus inhoudelijk moet het wel gaan hoor, ondanks het tijdsverschil.
Daarnaast zijn er misschien meer mensen die het leuk vinden om in het Engels te discussieren. In het aparte 'English' hoekje kan dat.
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Jammer dat er zo warrig wordt gediscuseerd.
Er zijn echt zo ontzettend veel karikaturen van o.a. de GGiN.
Ga eerst nu eens luisteren naar bv. Ds. Roos, Mallan, van Voorden en Schultink en vorm dan het oordeel. Er wordt echt niet achter de verkiezing verscholen. Dit is echt regelrechte onzin. Kenmerkend voor de prediking in de GGiN is inderdaad de weg van afbraak in de mens zelf, en het ondergaan van ons eigen ik zodat de gerechtheid Gods waarde krijgt. Maar dit is iets anders dan de GGiN neer te zetten als een kerkverband waar iedereen met rust gelaten wordt. Ik heb het al meer in een discussie gezegd. De strijd in 1953 ging om de uitwendige roeping. Ik denk dat menig GG predikant minder appelerend is dan de GGiN-ters.
-De Koning wordt zeker aangeprezen.
-Veronderstelde wedergeboorte wordt hardgrondig veroordeeld.
-De onbekeerde wordt aangezegd waar hij op aan reist zonder waarachtige bekering.
-Niemand is te slecht, te oud of te goddeloos.
-Allen die recht schuldenaar voor God zijn wordt de ware troost voorgehouden
-De tekst wordt verklaard, en toegepast.
-Bekeerd u! klinkt door
-De zonden worden aangewezen
Die tranentrekkerij is echt ook een karikatuur. Ik vindt zelf dat dit meer in de OGG wordt gevonden.
Laten we eerlijk en objectief blijven. Het gaat om een mens zijn eeuwig welzijn. Het is ook het doel van de predikanten dat er nog mensen onder hun prediking getrokken worden
Uiteraard met alle gebrek die er wat opleiding betreft is kan ik niet anders zeggen dan dat er nog een ontdekkende waarheid gevonden wordt waar de mens géén rustplaats wordt gegeven.
Luister eens een MC/CD en geef je oordeel
Beste MV,
MC of CD luisteren is niet nodig. Ik ken 2 GGiN-gemeenten (en hun predikanten). Alsmede ook diverse gg's en ogg's. Dus ik weet heus wel wat er gepredikt wordt.
Je stelt dat het kenmerkend is voor de GGiN dat er 'afbrekend' gepreekt wordt. Dat deel ik pertinent niet. Ik weet dat het bij jullie gebeurd. Evenals bij ons. Welkom in een HHK-dienst (sorry voor de sluikreclame)
Jammer ook dat je dit als warrig bestempeld. Als ik uit de kerk kom waar een prachtige bekeringsweg is beschreven, heb ik iets gemist. En dat gebeurt ook. Ik ga helemaal niet met beschuldigingen gooien, maar ik luister gewoon goed. En ook als je preken leest zie je deze zaken. Bovendien ontken ik ook de Christus-prediking niet in de GGiN. Ik geef wel aan dat het minder voorkomt dan in andere kerkverbanden. Dat is een eerlijke conclusie.
MV schreef:Kijk nu eens naar de preken zelf. Hoe wordt er in de GG en GGiN gepreekt? Dan is een groot deel van de GG predikanten verwaterd in een algemeen vehaal waar iedereen wat mee kan. Er is geen schrepte en diepte meer. Geen uitgesproken de onverbloemde waarheid vertellen. Het is nog vlees nog vis!
Wat is generaliseren. Persoonlijk ben ik van mening dat er in sommige gemeenten inderdaad erg vlees nog vis gepredikt wordt. Natuurlijk stel men 'de weg' voor. Soms erg uitgebreid, maar je kunt zo makkelijk blijven zitten in de kerk.
Paulus schrijft over het Evangelie dat het de Joden een ergernis en de heidenen een dwaasheid. Het Evangelie maakt geen vrienden. Een hervormde ouderling vertelde mij eens dat hij wel eens met gebalde vuisten onder de prediking van zijn predikant zat. Kennen wij die gebalde vuisten ook?
ndonselaar schreef:Wat is generaliseren. Persoonlijk ben ik van mening dat er in sommige gemeenten inderdaad erg vlees nog vis gepredikt wordt. Natuurlijk stel men 'de weg' voor. Soms erg uitgebreid, maar je kunt zo makkelijk blijven zitten in de kerk.
Paulus schrijft over het Evangelie dat het de Joden een ergernis en de heidenen een dwaasheid. Het Evangelie maakt geen vrienden. Een hervormde ouderling vertelde mij eens dat hij wel eens met gebalde vuisten onder de prediking van zijn predikant zat. Kennen wij die gebalde vuisten ook?
Sommige (zoals jij schrijft) of een groot deel (zoals MV schrijft), dat maakt wel een verschil. En een handvol predikanten vergelijken is iets anders dan een aantal handen vol.
En wat die gebalde vuisten betreft. Zo te lezen her en der (o.a. op internet) bij bepaalde predikanten wel maar of je dat bedoelt....