Afgewezen schreef:Miscanthus,
Volgens mij geeft jij een overladen betekenis aan de uitdrukking dat God de kinderen in liefde en genade aangenomen heeft. Dit zegt namelijk niets over het feit of die kinderen nu wel of niet wedergeboren zijn of niet. Iemand als Calvijn maakt wel degelijk onderscheid tussen degenen die uitwendig in het verbond zijn en diegenen die waarlijk in het verbond zijn.
Ook jouw kind zal er achter moeten komen, dat het zonder God is en zonder Christus, geen hoop hebbende, en dat het feit dat hij in het verbond geboren is hem zonder geloof en zonder bekering geen enkel nut zal doen.
Het is te betreuren dat jij hem op wilt voeden in een ijdel betrouwen op uitwendige verbondsheiligheid. Een gebouw van godzaligheid optrekken op de verdorven vleselijke natuur, dat zal niet gaan. De Geest zal er aan te pas moeten komen om zo'n gebouw tot aan de fundamenten toe af te breken.
Je maakt onderscheidingen en tegenstellingen die er niet zijn:
1. Calvijn maakt nergens onderscheid tussen uitwendig en inwendig verbond. Er is 1 verbond en de kinderen van gelovige ouders, zijn in dat verbond en in de Gemeente van Christus begrepen en dienen derhalve gedoopt te wezen. Als jij zegt dat geheiligd zijn alleen een uitwendig verbond betreft, stelt het dus niks voor.
2. Aan de Gemeente is de Heilige Geest gegeven, dus ook aan onze kinderen, hoewel daarmee nog niet gezegd wil zijn dat alle gedoopten wederomgeboren zijn.
Ijdel betrouwen op Gods beloften die Hij ook aan mijn kinderen verzegelt heeft bestaat niet. Welzalig allen die op U betrouwen. (Ps 84).
3. Onze kinderen hebben een verdorven natuur, nochthans wil God ze als Zijn kinderen aannemen. Als jij zegt dat dat niet kan, maak je God tot een leugenaar en is de kinderdoop een schertsvertoning.
4. Christus bouwt Zijn kerk en we worden gebouwd op het fundament Christus, niet op onze vernieuwde natuur of zoiets.
5. Ik leer mijn kind niet bouwen op verdorven natuur, maar bouwen op onze God en Zijn beloften. Ik mag verwachting hebben voor mijn kinderen, krachtens Gods beloften en toezegging.1Co 3:11 ¶ Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
6. Je lijkt de grond te zoeken in iets wat God in de mens werkt, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat er in de doop om wat God voor ons doet.