Beste Leonius,Leonius schreef:Zowel het arminianisme als het hypercalvinisme kunnen het uiteindelijk buiten Christus stellen. Daarmee zijn ze voor mij even erg.Afgewezen schreef:Ik denk dat je het hypercalvinisme als een overaccentuering van bepaalde onderdelen van het gereformeerd protestantisme moet zien. Ik vind het te gek voor woorden om de GGiN niet als een legitieme poot van de gereformeerde traditie te zien.
Het hypercalvinisme is niet een even erge dwaling als het arminianisme. Bij het hypercalvinisme, kort gezegd, wordt sterk benadrukt dat 'God het moet doen', iets wat iedereen op dit forum als het goed is zal beamen. Strijdpunt is: hoe geef je aan dit voluit gereformeerde, bijbelse gegeven, plaats in je theologie. Dáár kunnen de meningen over verdeeld zijn.
Maar het arminianisme is: de mens moet óók wat doen, al is het alleen maar 'willen'. Daarmee begeef je je buiten het gereformeerde, bijbelse spoor en is het is terecht dat het forum daarvoor geen plaats biedt.
Gr.,
Volgens mij moet je het begrip Hypercalvinisme nog eens bestuderen, gezien jouw reactie.
Groeten,
Wout