Beroepingswerk discussie [7]

Geytenbeekje

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Bevindelijk schreef:Ger. Gem.
Tweetal te Rijssen-Noord: ds. B.J. van Boven en ds. D.E. van de Kieft.
Deze zou ik nog de meest verrassende vinden:

Gereformeerde Gemeente in Nederland te Gouda Gebrandyweg:

Tweetal: ds. J. Roos en ds. W.A. Zondag.[/quote]
Misschien maar goed om niet meer te speculeren, wat hebben we er allemaal aan ook voor de eventuele gasten die lid zijn van benoemd gemeenten.
Refogast

Bericht door Refogast »

Laat het gebed voorop staan t.o.v. eenheid. Maar laten we ook bidden dat er nog arbeiders uitgestoten mogen worden.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:Het hoeft ook allemaal niet zo heel groot: alleen voorzitter en scriba van de classis laten tekenen is voldoende. Zeker in zo'n situatie van erg weinig en bekende predikanten.
Praktisch zal het allemaal geen probleem zijn, maar volgens mij is de geest van dit artikel zo nuet bedoeld om het maar een formaliteit te laten zijn.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

1907 schreef:
Piet Puk schreef:Wat ik in ieder geval bijzonder vind: Door het vertrek van ds. Krijgsman naar de Beek-Uddel heeft classis Zuid geen predikant meer, in 1 week tijd vertrekken 2 predikanten uit classis West. Straks zit er 1 predikant in het buitenland en de rest allemaal in classis Oost.
Gouda-Stationsplein (ds. Weststrate) valt onder classis West...
Correct, maar classis West gaat nu ook van 3 naar 1.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef:Wat als de 3 laatste dominees in de GGiN ook binnekort een beroep aannemen? Wat doe je dan?

Stel dat je maar 1 beroepbare dominee hebt, hoe gaat het dan qua tweetal?
In het 1e geval kun je als gemeenten niet beroepen, maar wellicht dat de 2-jaarstermijn om niet te beroepen tijdelijk word opgeschort.

In het 2e geval word aan de ledenvergadering voorgesteld om de enigste beschikbare predikant te beroepen en kun je ja/nee of eens/oneens aangeven Dit is ergens rond 2011/2012 al eens het geval geweest. Toen was enkel ds. J. Roos beroepbaar
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bevindelijk schreef:
Piet Puk schreef:Het aantal beroepen uitgebracht op beroepbare predikanten binnen GGiN(met datum beroepbaar):

Ds. J. Roos 152 30-06-2006
Ds. O.M. van der Tang 31 31-08-2019
Ds. D.E. van der Kieft 23 07-09-2021
Ds. A. Geuze 9 13-11-2020
Ds. A. van Voorden 0 03-07-2020

Ik word wel verdrietig van de laatste regel. Ik zou zeggen als gemeente, laten we juist die predikant beroepen. Menselijkerwijs gesproken hoef je dan niet bezorgd te zijn dat je snel vacant word.
Het is niet geheel onaannemelijk dat er nu wel wat beroepen gaan volgen voor ds. Van Voorden.
Hij heeft er al 2: Oud-Vossemeer en Utrecht-De Bilt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig? En dan bedoel ik vooral op die onzinnige tweetallen van predikanten uit verschillende kerkverbanden? Wat heeft dat nu voor informatieve waarde en wie of wat is daarmee gediend?
Job

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Herman schreef:Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig? En dan bedoel ik vooral op die onzinnige tweetallen van predikanten uit verschillende kerkverbanden? Wat heeft dat nu voor informatieve waarde en wie of wat is daarmee gediend?
Het zijn vooral refololletjes denk ik. Flauw maar oke. Ikzelf vind het verkeerde quoten vooral vervelend.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig? En dan bedoel ik vooral op die onzinnige tweetallen van predikanten uit verschillende kerkverbanden? Wat heeft dat nu voor informatieve waarde en wie of wat is daarmee gediend?
Ik vermoed dat er een hunkering is naar kerkelijke eenheid. Zelf denk ik niet dat je dit op deze manier openbaar moet maken, maar goed ieder z'n ding. Daarnaast speelt ook gewoon mee dat het aantal beroepbare predikanten(wat toch al niet zoveel is), door de aangenomen beroepen aanzienlijk slinkt. Dat baart mij ook wel zorgen, maar om dan met de in dit topic geopperde tweetallen te gaan komen: nee. Laten we in dit geval ook nuchter zijn: D.V. april 2023(volgend jaar) komt Ds. J.A. Weststrate weer beroepbaar.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 23 apr 2022, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:
Bevindelijk schreef:
Piet Puk schreef:Het aantal beroepen uitgebracht op beroepbare predikanten binnen GGiN(met datum beroepbaar):

Ds. J. Roos 152 30-06-2006
Ds. O.M. van der Tang 31 31-08-2019
Ds. D.E. van der Kieft 23 07-09-2021
Ds. A. Geuze 9 13-11-2020
Ds. A. van Voorden 0 03-07-2020

Ik word wel verdrietig van de laatste regel. Ik zou zeggen als gemeente, laten we juist die predikant beroepen. Menselijkerwijs gesproken hoef je dan niet bezorgd te zijn dat je snel vacant word.
Het is niet geheel onaannemelijk dat er nu wel wat beroepen gaan volgen voor ds. Van Voorden.
Hij heeft er al 2: Oud-Vossemeer en Utrecht-De Bilt.
Ja, en met vorig jaar Nieuwaal totaal 3 gehad. Maar als je van gemeenten beroepen krijgt met ledenaantallen per 1 januari 2022 van 194, 168 en 121..... Je mag het kleine niet verachten en wellicht zend God zijn Knechten aan deze gemeenten, maar menselijk doet dit ongetwijfeld wat met een predikant.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Beroepen is een geestelijk werk. Zowel van de gemeente als van de beroepene. Wij hebben er een kansspel van gemaakt.

Ik geloof dat het Bijbelse gronden heeft dat elk beroep aangenomen dient te worden, tenzij er zeer duidelijke redenen zijn om het niet te doen.

Nu is het geestelijke beroepingswerk besmeurd met menselijke gedachten, vrome woorden en mooie wensen.

Het mooie is wel dat dwars hierdoorheen God Zijn knechten zendt tot wie en wanneer Hij wil.

En dat het dan wel eens mis gaat ligt aan ons, onder andere door de manier waarop wij ermee omgaan, zoals hier.
Terri

Bericht door Terri »

Zita schreef:We gaan met frisse moed weer verder.
Houd het fatsoenlijk. Speculaties en voorspellingen vallen buiten de grenzen van het fatsoenlijke.
Ik meen hier toch heel duidelijk een richtlijn te lezen. En wat doen we: speculeren en voorspellen..... :bobo
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Terri schreef:
Houd het fatsoenlijk. Speculaties en voorspellingen vallen buiten de grenzen van het fatsoenlijke.
Ik meen hier toch heel duidelijk een richtlijn te lezen. En wat doen we: speculeren en voorspellen..... :bobo
Het lijkt er soms op dat deze berichten niet gelezen worden. Zou het dan toch door de groene kleur komen?
refo

Bericht door refo »

Soms is er teveel groen.

Waarom zou je niet over beroepen mogen filosoferen? Zolang er een groot predikantentekort is, heb je dat.
Job

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Piet Puk schreef:
Terri schreef:
Het lijkt er soms op dat deze berichten niet gelezen worden. Zou het dan toch door de groene kleur komen?
Misschien denken wij refo's te zwart-wit.
Plaats reactie