Als ik de weergave van de standpunten op RD goed lees, dan is de meerderheid van de commissie voor een expliciete bevestiging van het standpunt dat binnen de CGK altijd de boventoon voerde. En stelt de minderheid voor om die expliciete bevestiging niet uit te spreken. Als het minderheidsvoorstel gevolgd wordt, verandert er voor zowel de pro- als de anti-gemeenten niets. Er komt dan een nieuw overlegcircuit op gang “om de diepere geestelijke problemen van polarisatie onder ogen te zien”.Erskinees schreef:Ik hoop wel voor de CGK dat er morgen een besluit wordt genomen. Er kan niet eindeloos gepraat en ontmoet worden. Zowel "pro-vrouw ambt" gemeenten als "anti-vrouw ambt" gemeenten hebben behoefte aan duidelijkheid, lijkt me.
Als het meerderheidsstandpunt wordt aangenomen, hebben de anti-gemeenten duidelijkheid. Daar komen weer nieuwe discussiepunten uit naar voren: wel/niet vermanen, wel/niet tucht in stelling brengen. Voor de pro-gemeenten breken met deze besluitvorming nieuwe onzekere tijden aan: blijven of gaan.
Het roept bij mij de vraag op, waarom sommigen zo happig zijn op besluitvorming. Wie kan dat duiden?