Wat doen we vandaag?

merel

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Erik1960 schreef:En waarom zou dit niet stroken met geboortebeperking?
Erik1960 schreef:Precies, het gesprek ging ook niet over 'maar hoe dan'. Het gesprek ging over hoe we ons rentmeesterschap invullen in een tijd waarin we zien dat de leefbaarheid van Moeder Aarde door ons gedrag in het geding komt. Persoonlijk vind ik het lastig om het door jou aangehaalde Gods doel met voortplanting te rijmen met de wetenschap dat ons consumptiegedrag niet tot Gods eer is. Groei is mooi, maar als groei betekent dat we in sneltreinvaart de aarde leeggrazen, kan ik daar Gods eer niet in ontdekken. Hoe zie jij dat?
Ik denk dat bij geboortebeperking er veel zelfgerichte en verkeerde motieven spelen. Financiële motieven, vakanties, welvaart, vrijheid, etcetera. Als Gods eer en de uitbreiding van Zijn koninkrijk (ook door middel van het krijgen van kinderen, als God het schenkt) bovenaan staan, zijn een flink aantal motieven die vaak spelen al snel een stuk minder relevant. En daarmee zeg ik niet dat het je streven moet zijn om koste wat het kost zoveel mogelijk kinderen te krijgen als mogelijk is.

Wat het "leeggrazen" van de aarde betreft: ik zie als grootste probleem onze levensstijl, en de bijbehorende footprint. Maar het kost ons veel (comfort waar we aan gehecht zijn) om die levensstijl aan te passen, en het levert ons veel comfort (vrijheid) op als we aan geboortebeperking doen. Ik sta dus sceptisch tegenover de motieven om het millieu als argument te gebruiken om geboortebeperking te propageren. De bevolkingsgroei zal in het westen sowieso af gaan vlakken.

Verder vind ik het een ingewikkelde vraag, waar ik ook niet alle antwoorden bij paraat heb.
Waarom zouden financiële motieven verkeerd zijn? Als je onvoldoende geld hebt om kinderen van basisbehoeften te voorzien, dan lijkt mij geboortebeperking heel verstandig.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Wat ik schrijf in de 2e alinea van mijn posting, zie ik als het werkelijke doel.
Ik kan dat slecht rijmen met de opdracht om visser van mensen te worden.
Hoezo? Het komt toch juist overeen?
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:De bevolkingsgroei was door epidemieën en oorlogen veel lager. Daarnaast leefde de bevolking veel duurzamer. Hun footprint was nihil.
daarnaast was kindersterfte veel hoger en stierven mensen veel jonger.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Ik zie een groot verschil tussen aanwas door evangelisatie en aanwas door een geboorteoverschot.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Vandaag veel praten over de Wkb :-)

En vanavond Bijbelkring over Jona 2.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Ik zie een groot verschil tussen aanwas door evangelisatie en aanwas door een geboorteoverschot.
O bedoelde je dat. Daar ben ik het mee eens. Ik dacht dat je de context van God loven en prijzen bedoelde en dat dat het doel is van het leven.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Voor de liefhebbers van orgelmuziek: de Leidse orgeldag staat voor dit jaar in de agenda op zaterdag 4 juni. Door de dag heen wordt in 6 verschillende kerken gedurende 30 minuten het orgel bespeeld. De kerken liggen op loopafstand van elkaar in het centrum van Leiden.
helma

Bericht door helma »

Slapen slapen slapen; met griep op bed.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

helma schreef:Slapen slapen slapen; met griep op bed.
Van harte beterschap!
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Naar de mannenzang geweest in Katwijk. De eerste na Corona. Wat machtig om met 1700 mannen zo weer te kunnen zingen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Naar de choral evensong geweest in Kampen. Was prachtig, ben altijd diep onder de indruk van het niveau van het Kampen boys choir. En de evensong is een mooi moment zo op de zaterdagmiddag.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Zojuist klimbos Garderen overleefd :bobo
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:Zojuist klimbos Garderen overleefd :bobo
Ik zie het voor me :)
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

J.C. Philpot schreef:Zojuist klimbos Garderen overleefd :bobo
En hoe is het met het bos?
Plaats reactie