Daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Het is verstandig. Ook een dominee moet veel leren en een kleine gemeente is dan echt handiger.Piet Puk schreef:Dat is mensenwerk en je sluit God buiten.Hendrien schreef:Persoonlijk zou ik het een goede regel vinden als startende predikanten alleen beroepen kunnen worden door een kleine gemeente. Dan krijg je ook al een iets andere verdeling.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Maar met het mensenwerk van de curatoren sluit je God nog veel meer buiten. Bovendien zie je inmiddels vrijwel overal de gevolgen daarvan.Piet Puk schreef:Dat is mensenwerk en je sluit God buiten.Hendrien schreef:Persoonlijk zou ik het een goede regel vinden als startende predikanten alleen beroepen kunnen worden door een kleine gemeente. Dan krijg je ook al een iets andere verdeling.
Of vind je dat mensenwerk wel acceptabel?
Maar als een beginnend predikant een zending voelt naar een grote gemeente en er is een regel ingevoerd dat een beginnend predikant naar een kleine gemeente moet gaan, wie regeert er dan? God of de mens?Tiberius schreef:Maar met het mensenwerk van de curatoren sluit je God nog veel meer buiten. Bovendien zie je inmiddels vrijwel overal de gevolgen daarvan.Piet Puk schreef:Dat is mensenwerk en je sluit God buiten.Hendrien schreef:Persoonlijk zou ik het een goede regel vinden als startende predikanten alleen beroepen kunnen worden door een kleine gemeente. Dan krijg je ook al een iets andere verdeling.
Of vind je dat mensenwerk wel acceptabel?
En als iemand een roeping heeft tot het predikambt en er is een regel ingevoerd dat een groepje mensen daarover beslissen, wie regeert er dan? God of de mens?
De ( deels begrijpelijke) zorgen over tekort aan predikanten en vacante gemeenten zouden we misschien ook eens in een ander perspectief moeten plaatsen.
Stel, je woont in een plaats waar al twee of drie door God gezonden predikanten staan (oke, in een ander kerkverband), maar de gemeente waar jij kerkt is al jaren vacant en je klaagt daarover. Zou dat ook geen miskenning zijn van Gods weg? Dat zij allen een zijn. De Heere zendt Zijn dienstknechten, maar wij weigeren onder hun gehoor te gaan zitten?
Stel, je woont in een plaats waar al twee of drie door God gezonden predikanten staan (oke, in een ander kerkverband), maar de gemeente waar jij kerkt is al jaren vacant en je klaagt daarover. Zou dat ook geen miskenning zijn van Gods weg? Dat zij allen een zijn. De Heere zendt Zijn dienstknechten, maar wij weigeren onder hun gehoor te gaan zitten?
Als de roeping van God is, hoef je niet te twijfelen. Dan zal het onverhinderd doorgaan. Maar misschien niet zoals degene met die roeping meent en denkt. Maar doorgaan zal het.Tiberius schreef:En als iemand een roeping heeft tot het predikambt en er is een regel ingevoerd dat een groepje mensen daarover beslissen, wie regeert er dan? God of de mens?
En hoe zie je het dan voor je zonder curatorium? Volgens mij word dat oneerbiedig gezegd een grote janboel
Maar hoe zie je dat dan bijvoorbeeld in Urk? Zowel OGGiN, GGiN en GG hebben een predikantBezorgd schreef:De ( deels begrijpelijke) zorgen over tekort aan predikanten en vacante gemeenten zouden we misschien ook eens in een ander perspectief moeten plaatsen.
Dat weet ik ook wel. Maar ga dan ook niet zeuren dat er te weinig predikanten in dat kerkverband zijn.Piet Puk schreef:Als de roeping van God is, hoef je niet te twijfelen. Dan zal het onverhinderd doorgaan. Maar misschien niet zoals degene met die roeping meent en denkt. Maar doorgaan zal het.Tiberius schreef:En als iemand een roeping heeft tot het predikambt en er is een regel ingevoerd dat een groepje mensen daarover beslissen, wie regeert er dan? God of de mens?
Ik ben op zichzelf niet tegen een curatorium, zeker niet. Alleen tegen de tot nu toe gehanteerde werkwijze; daar klopt niets van.Piet Puk schreef:En hoe zie je het dan voor je zonder curatorium? Volgens mij word dat oneerbiedig gezegd een grote janboel
Dat denk ik niet. Er zijn mensen welgemeend geroepen tot predikant, maar die door het beleid van het curatorium geen predikant worden. Uiteindelijk staat God overal boven, maar hij is geen auteur van de zonde die gebeurt. Hij is ook geen auteur van kerkelijke zonden en gebreken. Daar kan geen twijfel over zijn. De NGB is daar heel duidelijk over. Dus als er een fout gemaakt wordt door het curatorium, is dat niet Gods schuld, maar de schuld van mensen. Als er veel fouten gemaakt worden, is het nog steeds niet Gods schuld, hoewel Hij alle dingen wijs bestuurt en leidt.Piet Puk schreef:Als de roeping van God is, hoef je niet te twijfelen. Dan zal het onverhinderd doorgaan. Maar misschien niet zoals degene met die roeping meent en denkt. Maar doorgaan zal het.Tiberius schreef:En als iemand een roeping heeft tot het predikambt en er is een regel ingevoerd dat een groepje mensen daarover beslissen, wie regeert er dan? God of de mens?
En hoe zie je het dan voor je zonder curatorium? Volgens mij word dat oneerbiedig gezegd een grote janboel
Even voor de helderheid: ik schreef mijn post niet als kritiek op toelatingsbeleid. Je kunt het namelijk helemaal eens zijn met toelatingsbeleid én tegelijk erkennen dat er een groot en nijpend predikantentekort is.Forummer schreef:Ik kopieer even een stukje uit de reactie van @Jongere, omdat die het heel kernachtig weet te verwoorden:
Omdat er jaarlijks veel meer aanmeldingen dan toelatingen zijn, lijkt het me broodnodig dat we ons herbezinnen op het toelatingsbeleid. Er is een groot tekort aan predikanten, en blijkbaar ligt het niet aan de Zender.Jongere schreef: Het probleem is niet weg als alle gemeenten ongeveer vergelijkbaar lang vacant zijn en ongeveer evenlang een predikant hebben, ofzo.
Élke gemeente zou een eigen herder en leraar moeten hebben. Het enige echt moeilijke vraagstuk is het grote, nijpende predikantentekort, waardoor zoveel gemeenten zo vaak geen eigen herder hebben.
Eigenlijk is het een hele andere discussie, namelijk "roepingswerk discussie".
Helaas lijkt dat weleens een tegenstelling te worden. Als je dan wijst op het grote tekort, moet je wel kritiek hebben op het curatorium; en als je het eens bent met het curatorium, kun je ook niet erkennen dat er een groot tekort is. Zo ligt het niet; juist de curatoren zijn zich terdege bewust van het grote tekort binnen de gemeenten.
Ik probeer vooral aan te geven: van die hele discussie over een "eerlijke verdeling" klopt niets. Ook het gemopper op "grote gemeenten hebben altijd een predikant" niet. Élke gemeente zou een predikant moeten hebben en het is een zorgelijk teken dat we discussies zijn gaan opbouwen die dát principe niet meer als uitgangspunt hebben.
Als er in een kerkverband sektarische trekjes zijn (bijvoorbeeld), waardoor vrijwel alleen mensen vanuit de incrowd predikant worden, en andere roepingen niet overgenomen worden, is dat een zonde. Ik zie niet in op welke manier deze zonde de zonde van kerkscheuring acceptabel zou maken. Een kerkelijke zonde maakt een kerk nog geen valse kerk.Bezorgd schreef:De ( deels begrijpelijke) zorgen over tekort aan predikanten en vacante gemeenten zouden we misschien ook eens in een ander perspectief moeten plaatsen.
Wat je zegt zou in theorie kunnen kloppen.Jongere schreef:Je kunt het namelijk helemaal eens zijn met toelatingsbeleid én tegelijk erkennen dat er een groot en nijpend predikantentekort is.
Helaas lijkt dat weleens een tegenstelling te worden. Als je dan wijst op het grote tekort, moet je wel kritiek hebben op het curatorium; en als je het eens bent met het curatorium, kun je ook niet erkennen dat er een groot tekort is. Zo ligt het niet; juist de curatoren zijn zich terdege bewust van het grote tekort binnen de gemeenten.
Ik ben het met je eens: het zou hypothetisch mogelijk kunnen zijn dat én een curatorium goed functioneert én er een predikantentekort ontstaat.
Maar in de praktijk is dat niet zo: juist door de zondige werkwijze van een curatorium, ontstaat een predikantentekort.
Op dit soort vragen heb ik geen antwoord, precies omdat het gaat om het soort berekeningen waarvan ik in mijn bijdrage schreef dat we ze niet zouden moeten maken.GerefGemeente-lid schreef:Maar de geschiedenis leert wel dat de meeste (middel)grote gemeenten nooit lang vacant zijn (o.a. onze gemeente en die van Bodegraven behoren waarschijnlijk tot de uitzondering) en in die gemeenten de nood van het vacant zijn ook weinig tot niet speelt. Zeker niet in de gemeente van Kesteren, om dat maar even als voorbeeld te houden. Ds. J. Karens was tientallen jaren predikant in de moedergemeente Opheusden. 5 dagen na zijn afscheid deed kand. Pater intrede. En tussen diens opvolgers ds. De Leeuw en ds. Mouw zat ook weinig vacante tijd. Hoe zie jij zoiets dan?
Als je me vraagt wat ik van deze situaties vind? Dan zeg ik: die vind ik gezond. Zo zou het moeten zijn: kort na het afscheid een nieuwe dominee, en weinig vacante tijd tussen de predikanten.
Maar zo zou het dan ook overal moeten zijn. Zo ziet de situatie eruit als er voldoende predikanten zouden zijn voor alle gemeenten. Gezond dus, wanneer dat op alle plekken zo gebeurt.
Laten we dat maar als het hoofdprobleem blijven zien, benoemen en vooral beleven. Dan moeten ook de berekeningen over wat 'eerlijk verdeeld' is, sneuvelen.
De Dordtse Kerkorde schrijft: "De gemeenten zullen arbeiden dat er studenten in de theologie zijn".
De herziening van de DKO door de GG (en GGiN) heeft een variant op die zin overgenomen: "De gemeenten bevorderen dat er op de Theologische School studenten zijn".
Misschien zou het gesprek meer moeten gaan over de vraag hoe dit plaatsvindt, in lijn met de DKO: dat arbeiden/bevorderen van voldoende studenten. Zo -áctief- spraken onze gereformeerde vaderen er namelijk over.
Gods werk is altijd soeverein. Ook hierin. Dat is -helaas- dikwijls een struikelblok. Hopelijk is de struikeling niet blijvend.
De vraag is natuurlijk in ieder concreet geval of het Gods werk is of mensenwerk. Dat zullen wij mensen nooit exact kunnen onderscheiden.