Die logica ontgaat me.Forummer schreef:Dat hoeven wij ook niet perse klein te krijgen. Wel onderstreept het de noodzaak van herbezinning op de toelatingsprocedure van predikanten.GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
De Gereformeerde Gemeente van Sint Annaland is geïnstitueerd op 1 januari 1854, en daarmee één van de alleroudste gemeenten binnen dit kerkverband. Zij kreeg vanavond de zoveelste teleurstelling te verwerken en is nog altijd vacant.
Wat een ontzettend moeilijk vraagstuk. Ik kan het niet klein krijgen.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
En mag ik je nog een tip geven: spiegel niet alles aan Sint-Annaland. Als er straks een predikant naar je eigen gemeente mag komen, kun je het ook niet klein krijgen. Want Sint-Annaland...... heeft nog nooit een predikant gehad en jou gemeente wel....Piet Puk schreef:Dan hoop ik maar dat je gedurig in gebed mag zijn of de Heere dit raadsel op mag lossen.GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
De Gereformeerde Gemeente van Sint Annaland is geïnstitueerd op 1 januari 1854, en daarmee één van de alleroudste gemeenten binnen dit kerkverband. Zij kreeg vanavond de zoveelste teleurstelling te verwerken en is nog altijd vacant.
Ik zou zeggen als je de forumregels onderschrijft, onderschrijf je automatisch ook deze standpunt. Zo simpel is het.Bezorgd schreef:Waarom een moeilijk vraagstuk?GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
Je onderschrijft toch de DL ?
"En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, de gekruisigde."
-
- Verbannen
Uiteraard! Helemaal eens. Maar het ergens oneens mee zijn, terwijl dat volgens Gods Woord fundamenteel onjuist is of iets moeilijk vinden in de voorzienigheid en leidingen Gods, is in wezen heel wat anders.KDD schreef:Ik zou zeggen als je de forumregels onderschrijft, onderschrijf je automatisch ook deze standpunt. Zo simpel is het.Bezorgd schreef:Waarom een moeilijk vraagstuk?GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
"En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, de gekruisigde."
Dat vraagstuk is moeilijk omdat het verkeerd is. Er schuilt een heel verkeerde visie op beroepingswerk achter. (Dat hebben we overigens al vaker besproken op het forum.)GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
Het gaat uit van een soort idee dat de schaarse predikanten eigenlijk ‘eerlijk’ over de vele gemeenten verdeeld zouden moeten worden. Dat soort gedachten lees ik hier wel vaker.
- als een gemeente na lange tijd vacant een predikant krijgt, is dat mooi
- krijgt een gemeente na korte tijd een predikant, is dat maar moeilijk
- krijgt een classis met weinig predikanten er één bij, is dat mooi
- krijgt een classis met veel predikanten er één bij, is dat maar moeilijk
- enzovoorts, enzovoorts. Alsof het allemaal één grote rekensom is. En alsof de Heere in het zenden van dienaren rekening zou moeten houden met hoe lang een gemeente al beroept, want anders ervaren we het als oneerlijk.
Maar zo ligt het natuurlijk niet. Het probleem is niet weg als alle gemeenten ongeveer vergelijkbaar lang vacant zijn en ongeveer evenlang een predikant hebben, ofzo.
Élke gemeente zou een eigen herder en leraar moeten hebben. Het enige echt moeilijke vraagstuk is het grote, nijpende predikantentekort, waardoor zoveel gemeenten zo vaak geen eigen herder hebben.
En ik ben bang dat we dat gewoon zijn gaan vinden. En dat dit soort gedachten alsof het eerlijker zou zijn als een lang-vacante gemeente een predikant krijgt, vooral een teken is van deze gewenning en van een heel verkeerd zicht op beroepingswerk.
Oké. Dat begrijp ik. Heeft dan ook begrip voor anderen de moeite hebben met de voorzienigheid op andere gebieden.GerefGemeente-lid schreef:Uiteraard! Helemaal eens. Maar het ergens oneens mee zijn, terwijl dat volgens Gods Woord fundamenteel onjuist is of iets moeilijk vinden in de voorzienigheid en leidingen Gods, is in wezen heel wat anders.KDD schreef:Ik zou zeggen als je de forumregels onderschrijft, onderschrijf je automatisch ook deze standpunt. Zo simpel is het.Bezorgd schreef:Waarom een moeilijk vraagstuk?GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
-
- Verbannen
Je hebt helemaal gelijk, zonder meer.Jongere schreef:Dat vraagstuk is moeilijk omdat het verkeerd is. Er schuilt een heel verkeerde visie op beroepingswerk achter. (Dat hebben we overigens al vaker besproken op het forum.)GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
Het gaat uit van een soort idee dat de schaarse predikanten eigenlijk ‘eerlijk’ over de vele gemeenten verdeeld zouden moeten worden. Dat soort gedachten lees ik hier wel vaker.
- als een gemeente na lange tijd vacant een predikant krijgt, is dat mooi
- krijgt een gemeente na korte tijd een predikant, is dat maar moeilijk
- krijgt een classis met weinig predikanten er één bij, is dat mooi
- krijgt een classis met veel predikanten er één bij, is dat maar moeilijk
- enzovoorts, enzovoorts. Alsof het allemaal één grote rekensom is. En alsof de Heere in het zenden van dienaren rekening zou moeten houden met hoe lang een gemeente al beroept, want anders ervaren we het als oneerlijk.
Maar zo ligt het natuurlijk niet. Het probleem is niet weg als alle gemeenten ongeveer vergelijkbaar lang vacant zijn en ongeveer evenlang een predikant hebben, ofzo.
Élke gemeente zou een eigen herder en leraar moeten hebben. Het enige echt moeilijke vraagstuk is het grote, nijpende predikantentekort, waardoor zoveel gemeenten zo vaak geen eigen herder hebben.
En ik ben bang dat we dat gewoon zijn gaan vinden. En dat dit soort gedachten alsof het eerlijker zou zijn als een lang-vacante gemeente een predikant krijgt, vooral een teken is van deze gewenning en van een heel verkeerd zicht op beroepingswerk.
Maar de geschiedenis leert wel dat de meeste (middel)grote gemeenten nooit lang vacant zijn (o.a. onze gemeente en die van Bodegraven behoren waarschijnlijk tot de uitzondering) en in die gemeenten de nood van het vacant zijn ook weinig tot niet speelt. Zeker niet in de gemeente van Kesteren, om dat maar even als voorbeeld te houden. Ds. J. Karens was tientallen jaren predikant in de moedergemeente Opheusden. 5 dagen na zijn afscheid deed kand. Pater intrede. En tussen diens opvolgers ds. De Leeuw en ds. Mouw zat ook weinig vacante tijd. Hoe zie jij zoiets dan?
En zeker, de Heere leidt alle dingen. Maar voor andere vacante gemeenten is zoiets dan toch heel moeilijk, is mijn ervaring, náást het nijpende en zeer grote predikantentekort.
Ik herinner me uit mijn jeugd de uitspraak ‘je krijgt kracht naar kruis’. Wanneer je vanuit dat perspectief kijkt, zijn jullie dan een krachtige gemeente?GerefGemeente-lid schreef:Je hebt helemaal gelijk, zonder meer.
Maar de geschiedenis leert wel dat de meeste (middel)grote gemeenten nooit lang vacant zijn (o.a. onze gemeente en die van Bodegraven behoren waarschijnlijk tot de uitzondering) en in die gemeenten de nood van het vacant zijn ook weinig tot niet speelt. Zeker niet in de gemeente van Kesteren, om dat maar even als voorbeeld te houden. Ds. J. Karens was tientallen jaren predikant in de moedergemeente Opheusden. 5 dagen na zijn afscheid deed kand. Pater intrede. En tussen diens opvolgers ds. De Leeuw en ds. Mouw zat ook weinig vacante tijd. Hoe zie jij zoiets dan?
En zeker, de Heere leidt alle dingen. Maar voor andere vacante gemeenten is zoiets dan toch heel moeilijk, is mijn ervaring, náást het nijpende en zeer grote predikantentekort.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ik kopieer even een stukje uit de reactie van @Jongere, omdat die het heel kernachtig weet te verwoorden:pierre27 schreef:Die logica ontgaat me.Forummer schreef:Dat hoeven wij ook niet perse klein te krijgen. Wel onderstreept het de noodzaak van herbezinning op de toelatingsprocedure van predikanten.GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
Omdat er jaarlijks veel meer aanmeldingen dan toelatingen zijn, lijkt het me broodnodig dat we ons herbezinnen op het toelatingsbeleid. Er is een groot tekort aan predikanten, en blijkbaar ligt het niet aan de Zender.Jongere schreef: Het probleem is niet weg als alle gemeenten ongeveer vergelijkbaar lang vacant zijn en ongeveer evenlang een predikant hebben, ofzo.
Eigenlijk is het een hele andere discussie, namelijk "roepingswerk discussie".
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ondanks alles denk ik niet dat Sint Annaland het eens is met deze post.Forummer schreef:Dat hoeven wij ook niet perse klein te krijgen. Wel onderstreept het de noodzaak van herbezinning op de toelatingsprocedure van predikanten.GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
Even serieus: bedoel je dat curatoren ook al rekening moeten gaan houden met een eventuele weg die de Heere met de aangemelde personen zal gaan? Dan word niet niemand toegelatenForummer schreef:Dat hoeven wij ook niet perse klein te krijgen. Wel onderstreept het de noodzaak van herbezinning op de toelatingsprocedure van predikanten.GerefGemeente-lid schreef:De Gereformeerde Gemeente van Kesteren is geïnstitueerd op 29 januari 2022 en krijgt ruim 2 maanden later al een positief bericht op het eerste uitgebrachte beroep.
Er zullen aanmeldingen zijn waar de Zender niet in Zijn gunst vanaf weet. En dat is juist het werk van de curatoren. Als je iedereen met een aanmelding toelaat, is het curatorium overbodig. Dus de stelling om iedereen toe te laten die zich aanmeld, werp ik verre van mij.Forummer schreef:Ik kopieer even een stukje uit de reactie van @Jongere, omdat die het heel kernachtig weet te verwoorden:pierre27 schreef:Die logica ontgaat me.Forummer schreef:
Dat hoeven wij ook niet perse klein te krijgen. Wel onderstreept het de noodzaak van herbezinning op de toelatingsprocedure van predikanten.
Omdat er jaarlijks veel meer aanmeldingen dan toelatingen zijn, lijkt het me broodnodig dat we ons herbezinnen op het toelatingsbeleid. Er is een groot tekort aan predikanten, en blijkbaar ligt het niet aan de Zender.Jongere schreef: Het probleem is niet weg als alle gemeenten ongeveer vergelijkbaar lang vacant zijn en ongeveer evenlang een predikant hebben, ofzo.
Eigenlijk is het een hele andere discussie, namelijk "roepingswerk discussie".
Persoonlijk zou ik het een goede regel vinden als startende predikanten alleen beroepen kunnen worden door een kleine gemeente. Dan krijg je ook al een iets andere verdeling.
Dat is mensenwerk en je sluit God buiten.Hendrien schreef:Persoonlijk zou ik het een goede regel vinden als startende predikanten alleen beroepen kunnen worden door een kleine gemeente. Dan krijg je ook al een iets andere verdeling.
Juist in Gods Woord lees je de aandacht voor het kleine, verachte en onedele en daarom vind ik het echt vreemd dat de grootste, rijkste, bekendste, centraal gelegen gemeenten binnen de Ger Gem of aanverwante kerken bijna altijd voorzien zijn van een dominee.