waar gaat het heen?

Matthijs

waar gaat het heen?

Bericht door Matthijs »

Mensen, waar is Nederland mee bezig?
Is dit goed voor kinderen?
De school is toch geen opvanghuis voor "lastige" kinderen.
De scholen lijken wel de opvoeders aan het worden voor kinderen. De ouders hebben er geen tijd voor...

Van der Vlies schrijft er trouwens een mooi stuk over in "De Banier" nr. 18; blz. 5.

[quote]Scholen moeten opvang voor kinderen gaan bieden als ouders dat willen. Dat staat volgens bronnen in politiek Den Haag in een voorstel waarover het kabinet vrijdag praat. Daarmee bevestigen ze berichtgeving van RTL Nieuws.

Ouders krijgen het recht om opvang te eisen tussen half acht ’s morgens en half zeven ’s avonds. Het kabinet komt daarmee tegemoet aan een wens van de Tweede Kamer. Scholen kunnen zelf bepalen hoe ze de opvang gaan
Marcus Phillipus

Bericht door Marcus Phillipus »

Tja, dat krijg je er van als men een huis op 2 inkomens wil kopen. Een gewoon huis is beneden hun stand, luxe en nog eens luxe, terwijl het eigenlijk niet te batalen valt op lange termijn.

En als er dan kinderen geschonken worden, dan zijn ze meteen een blok aan het been, want dan staat het inkomen onder druk, en daarmee het huis.

Laten we toch eens tevreden zijn met een huis wat je op 1 inkomen kunt betalen, zodat een van de ouders, zodra er kinderen komen, er voor de kinderen is, ze opvangt, begeleidt, gewoon vader of moeder voor 100% is.

Maar nee, er moet per se grote vakanties geboekt kunnen worden, ergens naar Verweggistan, alleen om de buren of familie de ogen uit te kunnen steken.

Let wel: ik heb het dus NIET over mensen die op 1 inkomen een groot huis kunnen kopen.

Het gaat hier in feite om 2-verdieners, die kinderen maar hinderen vinden.

Als je geen kinderen wilt (wat tegen Gods Woord is) leg er dan een knoop in of stop er een kurk in, maar laat niet de kinderen de dupe worden van de ongebreidelde zucht naar meer, en nog meer

Kinderen horen thuis opgevangen te worden, en niet op school.
Marina

Bericht door Marina »

Marcus Phillipus schreef:Tja, dat krijg je er van als men een huis op 2 inkomens wil kopen. Een gewoon huis is beneden hun stand, luxe en nog eens luxe, terwijl het eigenlijk niet te batalen valt op lange termijn.

En als er dan kinderen geschonken worden, dan zijn ze meteen een blok aan het been, want dan staat het inkomen onder druk, en daarmee het huis.

Laten we toch eens tevreden zijn met een huis wat je op 1 inkomen kunt betalen, zodat een van de ouders, zodra er kinderen komen, er voor de kinderen is, ze opvangt, begeleidt, gewoon vader of moeder voor 100% is.

Maar nee, er moet per se grote vakanties geboekt kunnen worden, ergens naar Verweggistan, alleen om de buren of familie de ogen uit te kunnen steken.

Let wel: ik heb het dus NIET over mensen die op 1 inkomen een groot huis kunnen kopen.

Als je geen kinderen wilt (wat tegen Gods Woord is) leg er dan een knoop in of stop er een kurk in, maar laat niet de kinderen de dupe worden van de ongebreidelde zucht naar meer, en nog meer

beetje kortzichtig vind ik deze reactie wel
het hoeft niet alleen een zucht naar meer te zijn die je doet verplichten om samen te werken

maar oke ik ben het eens met het feit dat je je kinderen niet elke dag van half 8 tot half 7 ergens moet kunnen dumpen, dat gaat idd wel erg ver
Unionist

Bericht door Unionist »

Bij ons in de stad komt de brede school juist op in de sociaal zwakkere wijken. Dat zijn niet de wijken waar tweeverdieners kapitale huizen kopen, maar waar mensen in huurflats wonen.

Gek eingelijk dat in de wijken waar wél de villa's staan, geen behoefte schijnt te zijn aan naschoolse opvang.

Die kinderen fietsen na school als een dolle naar huis om daarna snel door te gaan naar pianoles, tennis of hockey.

Misschien dat dat de standpunten wat nuanceert?

Principieel zie ik trouwens niet zo veel verschil tussen een kind dat van 4 tot 5 op school toneelles volgt of een kind dat tussen 4 en 5 naar tennis gaat. Jullie wel?
plebe

Bericht door plebe »

Marcus Phillipus schreef:Tja, dat krijg je er van als men een huis op 2 inkomens wil kopen. Een gewoon huis is beneden hun stand, luxe en nog eens luxe, terwijl het eigenlijk niet te batalen valt op lange termijn.

Inderdaad nogal kortzichtig. Je moet, vandaag-de-dag, een flinke baan hebben om een gezin in je eentje financieel draaiende te houden. Daarnaast zijn mannen èn vrouwen tegenwoordig opgeleid voor uitdagingen in èn buiten het gezin.
Wordt wakker en constateer........het is 2005!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Leonius

Bericht door Leonius »

plebe schreef:Inderdaad nogal kortzichtig. Je moet, vandaag-de-dag, een flinke baan hebben om een gezin in je eentje financieel draaiende te houden. Daarnaast zijn mannen èn vrouwen tegenwoordig opgeleid voor uitdagingen in èn buiten het gezin.
Tja, waar liggen je prioriteiten....?

Gr.,
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Denken we ook nog aan de kinderen zelf in deze situatie?

Je vond het vroeger ook pretiig als je uit school kwam en je moeder was er om naar je verhalen te luisteren en even wat met je te drinken.
Alles in deze maatschappij staat in het teken van cariërre maken en de kinderen moeten zich maar aanpassen.

Er zijn ook moeders die één of twee dagen werken en voor goede oppas zorgen of de kinderen op school laten eten en er 's middags na schooltijd weer zijn en dan lijden de kinderen er absoluut niet onder.

De school is inderdaad niet degene die je kinderen opvoed.
Laatst gewijzigd door Lizzy op 06 okt 2005, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
plebe

Bericht door plebe »

Leonius schreef:
plebe schreef:Inderdaad nogal kortzichtig. Je moet, vandaag-de-dag, een flinke baan hebben om een gezin in je eentje financieel draaiende te houden. Daarnaast zijn mannen èn vrouwen tegenwoordig opgeleid voor uitdagingen in èn buiten het gezin.
Tja, waar liggen je prioriteiten....?

Gr.,
Bij mijn vrouw en mij liggen de prioriteiten bij
- de dienst aan God
- de dienst aan elkaar en onze kinderen
Als hoofd van het gezin wil ik mij volledig overgeven aan de dienst aan mijn gezin. Dat komt voornamelijk neer op bidden, bidden en bidden, Verder komt dit neer op werken met de mij gegeven gaven
a. ten dienste van het koninkrijk van God
b. ten dienste aan mijn gezin d.m.v. betaalde arbeid
Mijn vrouw werkt ook een aantal uur p.w. om ons eenvoudige leven te bekostigen.

Tot zover even over mijn prioriteiten.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
memento

Bericht door memento »

Well, er zijn heel veel 2-verdieners die in een groter huis wonen dan echt nodig is.

Nu heb ik het dus even niet over de achterstandswijken, waar men ternauwernood met 2 inkomens een huurflat kunnen betalen, want die schrijnende gevallen zijn er ook. Ik zou liever hebben dat de overheid het geld van de kinderopvang aan hen als subsidie ofzo zou geven.

Nee, ik heb het over mensen die tussen heel rijk (golfen, pianoles, etc) en heel arm inzitten. Met name de onderkant van deze groep besluit vaak te kopen (en kunnen ook bij de bank een hypotheek krijgen), terwijl ze die 2 volledige salarissen echt nodig hebben om het huis te kunnen betalen. En dát vind ik niet slim. Want waarom zou je kopen, als je ook kunt huren? En nu weet ik wel, huren vind men in ons verwende landje al gauw 'te min' enzow.

Nee, misschien is 'Marcus Philip' wel wat kort door de bocht, maar er zit zeker een kern van waarheid in zn stukje.
Unionist

Bericht door Unionist »

Waar liggen je prioriteiten?

Tja, ik voel me soms meegezogen door de economie. Wil je je kinderen iets bieden, dan moet je een flink inkomen hebben. Of wil je je kind overal buiten laten staan? Niet op muziekles, niet op een sport, niet mee op schoolreisje, nooit nieuwe kleren, nooit op vakantie. Weet je wat dat in deze tijd voor impact heeft op je kinderen?

Dan kun je als volwassene heel dapper roepen dat het allemaal bijzaken zijn, maar je kind komt er (niet) mee op school. Hoort verhalen over van alles en nog wat, kan nooit meepraten en als je geluk hebt wordt hij niet gepest.

Dat werkt allemaal best, maar dan moet iedereen het doen. De huizen zijn nu eenmaal niet goedkoper.

O ja, die moeders die lekker 2 dagen werken. De pest voor het onderwijs. Leuk joh, als je kind 3 juffen heeft die zich geen van allen écht verantwoordelijk voelen voor de groep.
jacob

Bericht door jacob »

Ik vind ook dat de prioriteiten van een gezin in het gezin thuis horen. Maar waar ligt de grens. Dat is voor mij ook niet zo duidelijk.

In onze situatie is mijn vriendin net klaar met haar opleiding. Ik zou het voor haar, en dat vind ze zelf ook, wel erg zuur vinden als ze straks daar misschien maar 1 jaar gebruik van mag maken. Daarom zou ik het toch een goede zaak vinden dat ze toch nog in enige mate zal blijven werken. 1 of 2 dagen, 1,5 dag lijkt me ook prima.
Zo blijven haar sociale contacten op het werk in tact. En heeft ze ook niet de sleur van week in week uit wassen, koken strijken ed.

Een vriend van mij zijn vrouw, heeft echt 2 mega boeven. Die is een dag gaan werken om bij te komen. Ik moest wel even glimlachen toen ik die reden hoorde. Die had ik me eerder nooit kunnen voorstellen.

Maar ik kan het me wel voorstellen......
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Unionist schreef:O ja, die moeders die lekker 2 dagen werken. De pest voor het onderwijs. Leuk joh, als je kind 3 juffen heeft die zich geen van allen écht verantwoordelijk voelen voor de groep.
De beste juffen zijn vrijgezel..... :wink:
jacob

Bericht door jacob »

Unionist schreef:Waar liggen je prioriteiten?

Tja, ik voel me soms meegezogen door de economie. Wil je je kinderen iets bieden, dan moet je een flink inkomen hebben. Of wil je je kind overal buiten laten staan? Niet op muziekles, niet op een sport, niet mee op schoolreisje, nooit nieuwe kleren, nooit op vakantie. Weet je wat dat in deze tijd voor impact heeft op je kinderen?

Dan kun je als volwassene heel dapper roepen dat het allemaal bijzaken zijn, maar je kind komt er (niet) mee op school. Hoort verhalen over van alles en nog wat, kan nooit meepraten en als je geluk hebt wordt hij niet gepest.

Dat werkt allemaal best, maar dan moet iedereen het doen. De huizen zijn nu eenmaal niet goedkoper.

O ja, die moeders die lekker 2 dagen werken. De pest voor het onderwijs. Leuk joh, als je kind 3 juffen heeft die zich geen van allen écht verantwoordelijk voelen voor de groep.
die laatste regel lijkt me moeilijk te bewijzen. Al vind ik zelf ook wel dat een kind beter 1 juf kan hebben. Aan de andere kant; als ze straks naar het voortgezet onderwijs gaan, dan hebben ze elk uur een nieuw leerkracht.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

jacob schreef:
Unionist schreef:Waar liggen je prioriteiten?

die laatste regel lijkt me moeilijk te bewijzen. Al vind ik zelf ook wel dat een kind beter 1 juf kan hebben. Aan de andere kant; als ze straks naar het voortgezet onderwijs gaan, dan hebben ze elk uur een nieuw leerkracht.
Ja dus als ze in een hogere groep zitten dan is het niet zo erg als ze verschillende leerkrachten hebben, maar het gebeurd dus ook bij de jonge kinderen en daar kunnen niet alle kinderen goed tegen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Unionist

Bericht door Unionist »

Kwestie van proefondervindelijk ervaren, Jacob. Bovendien is een kind in 't voortgezet onderwijs 12 en in groep 3 pas 6...En de rol van een docent in 't vo is heel anders dan in het bo.
Plaats reactie