Hypercalvinisme

Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:
plebe schreef:Eengunnendvolkjedus!
Graag respectvol blijven! Ook voor hypercalvinisten is er ruimte hier op dit forum.
Ook voor arminianen?
memento

Bericht door memento »

Unionist schreef:
memento schreef:
plebe schreef:Eengunnendvolkjedus!
Graag respectvol blijven! Ook voor hypercalvinisten is er ruimte hier op dit forum.
Ook voor arminianen?
Nee. We zijn een forum voor de rechterflank van de gereformeerde gezindte (van HHK tot GGiNBV, zie de forumregels voor een complete opsomming van kerkverbanden). Hier vallen hypercalvinisten (zoals GGiN zich meestal typeerd) wel binnen, en arminianen niet.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Weet je wel wat je hier zegt Memento? (Dwaal)leer A mag niet, want dat is niet onze doelgroep. Daarom mag (dwaal)leer B wel, want die willen we hier ook op het forum.

Ik begrijp het wel hoor, maar zwart/wit gezien is dit dus erg vreemd.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kaw, je moet het goed begrijpen. We accepteren hier geen enkele dwaalleer, alleen zullen we op dit forum ook warmte bieden aan mensen met een hypercalvinistische achtergrond. Niet dat die achtergrond juist is, maar omdat ze (die mensen!) tot onze doelgroep behoren. En misschien dragen de discussies bij aan hereiking van de theologische visie? Wie weet...

Uiteraard spreken we ook met respect over Arminianen, alleen het forum is niet bedoelt om met hen in gesprek te gaan. Een beperkte doelgroep geeft al werk genoeg. ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
wim

Bericht door wim »

Pim schreef:Kaw, je moet het goed begrijpen. We accepteren hier geen enkele dwaalleer, alleen zullen we op dit forum ook warmte bieden aan mensen met een hypercalvinistische achtergrond. Niet dat die achtergrond juist is, maar omdat ze (die mensen!) tot onze doelgroep behoren. En misschien dragen de discussies bij aan hereiking van de theologische visie? Wie weet...

Uiteraard spreken we ook met respect over Arminianen, alleen het forum is niet bedoelt om met hen in gesprek te gaan. Een beperkte doelgroep geeft al werk genoeg. ;)
Volgens mij is het hypercalvinisme net zo ketters en zielsmisleidend als het Arminianisme. Waarom wel 'warmte' bieden aan het (gevaarlijke) ultrarechtse gedachtengoed? Waarom scherp naar links maar lief naar rechts? Kunnen discussies met Arminianen dan niet tot een hereiking leiden?

Als een beperkte doelgroep al werk genoeg geeft, waarom deze dan niet nog meer beperken en GGiN-ers niet toelaten? (niet zo goed voor een open discussie, maar die is zonder het tegengeluid toch al niet mogelijk hier).
plebe

Bericht door plebe »

Kaw schreef:Weet je wel wat je hier zegt Memento? (Dwaal)leer A mag niet, want dat is niet onze doelgroep. Daarom mag (dwaal)leer B wel, want die willen we hier ook op het forum.

Ik begrijp het wel hoor, maar zwart/wit gezien is dit dus erg vreemd.
Het e.e.a. geeft wel te denken.
Hypercalvinisme is net zo triest als arminianisme.
Het is niet niks: een forum te moderaten in een land met zoveel christelijke subculturen, stromingen, kerkjes....
Toch hoop ik dat velen die de Heere hebben liefgekregen uit allerlei stromingen, met allerlei visies, uit allerlei kerkjes hier een stem mogen hebben.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef: Kunnen discussies met Arminianen dan niet tot een hereiking leiden?
Arminianen lezen het RD niet, hypercalvinisten wel. Als het forum bedoeld is voor (globaal gesproken) RD-lezend nederland, hoeven er ook geen standpunten herijkt te worden. Worden er trouwens eiken gekapt om RD-krantenpapier van te maken? 8)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

wim schreef:
Pim schreef:Kaw, je moet het goed begrijpen. We accepteren hier geen enkele dwaalleer, alleen zullen we op dit forum ook warmte bieden aan mensen met een hypercalvinistische achtergrond. Niet dat die achtergrond juist is, maar omdat ze (die mensen!) tot onze doelgroep behoren. En misschien dragen de discussies bij aan herijking van de theologische visie? Wie weet...

Volgens mij is het hypercalvinisme net zo ketters en zielsmisleidend als het Arminianisme. Waarom wel 'warmte' bieden aan het (gevaarlijke) ultrarechtse gedachtengoed? Waarom scherp naar links maar lief naar rechts? Kunnen discussies met Arminianen dan niet tot een herijking leiden?

Als een beperkte doelgroep al werk genoeg geeft, waarom deze dan niet nog meer beperken en GGiN-ers niet toelaten? (niet zo goed voor een open discussie, maar die is zonder het tegengeluid toch al niet mogelijk hier).
Ik doelde op herijking van hun theologische visie en verder heb ik gesproken over 'warmte' bieden aan mensen en niet aan een gedachtengoed.

Laten we on-topic gaan. Als je behoefte hebt deze beleidsmatige discussie voor te zetten kan dat via PM.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
wim

Bericht door wim »

Pim schreef:Ik doelde op herijking van hun theologische visie en verder heb ik gesproken over 'warmte' bieden aan mensen en niet aan een gedachtengoed.
Speel niet met woorden. Vervang dan gedachtengoed door mensen. De uitwerking blijft hetzelfde.
ego flos

Bericht door ego flos »

Ik moet zeggen dat ik veel respect hebt voor Arminianen. Wat er van terechtgekomen is, stemt meestal niet tot vreugde, maar als ik het worstelen van Arminius zie over de besluiten van God. En hoe hij voor alles Gods eer op het oog had.

Blijkbaar kan het Arminianisme tot uitwassen leiden: het 21e eeuwse remonstrantse christendom. Maar de gereformeerde visie heeft tot een andere uitwas geleid: het hypercalvinisme.

Als ik de apostelen lees dan neig ik meer te denken dat ze Arminiaan waren: laat u met God verzoenen. Dan dat ze hypercalvinst waren: ik zeg de ontdekte zondaar: laat u met God verzoenen.
memento

Bericht door memento »

Het beleid van het forum staat niet ter discussie. Graag weer ontopic....
Leonius

Bericht door Leonius »

ego flos schreef:Ik moet zeggen dat ik veel respect hebt voor Arminianen. Wat er van terechtgekomen is, stemt meestal niet tot vreugde, maar als ik het worstelen van Arminius zie over de besluiten van God. En hoe hij voor alles Gods eer op het oog had.
Blijkbaar kan het Arminianisme tot uitwassen leiden: het 21e eeuwse remonstrantse christendom. Maar de gereformeerde visie heeft tot een andere uitwas geleid: het hypercalvinisme.

Als ik de apostelen lees dan neig ik meer te denken dat ze Arminiaan waren: laat u met God verzoenen. Dan dat ze hypercalvinst waren: ik zeg de ontdekte zondaar: laat u met God verzoenen.
Eerlijk gezegd vind ik dit een nogal kort-door-de-bocht-voorstelling. Het gaat er niet om de persoon Arminius al dan niet te veroordelen (qua intenties) o.i.d., maar wat zijn leer was. Die uitwassen kwamen echt niet pas in de 21e eeuw tot openbaring. Integendeel! De gereformeerde theologen streden destijds fel tegen deze leer, zonder zelf in het hypercalvinisme te geraken. Om de apostelen arminiaan te doen laten zijn is natuurlijk eveneens onzin, evenals hen tot de hypercalvinisten te rekenen. Nee, ze hielden de spanning tussen de eis van het geloof en genade voluit staan. Juist het arminianisme als het hypercalvinisme proberen deze spanning juist weg te nemen door te gaan redeneren.....

Gr.,
Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:Het beleid van het forum staat niet ter discussie. Graag weer ontopic....
Volgens mij is het behoorlijk on-topic om als het over het hypercalvinisme gaat, ook het arminianisme erbij te betrekken. Als het niet gaat om toegang tot het forum, maar inhoudelijk, is daar wat mis mee?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat je het hypercalvinisme als een overaccentuering van bepaalde onderdelen van het gereformeerd protestantisme moet zien. Ik vind het te gek voor woorden om de GGiN niet als een legitieme poot van de gereformeerde traditie te zien.
Het hypercalvinisme is niet een even erge dwaling als het arminianisme. Bij het hypercalvinisme, kort gezegd, wordt sterk benadrukt dat 'God het moet doen', iets wat iedereen op dit forum als het goed is zal beamen. Strijdpunt is: hoe geef je aan dit voluit gereformeerde, bijbelse gegeven, plaats in je theologie. Dáár kunnen de meningen over verdeeld zijn.
Maar het arminianisme is: de mens moet óók wat doen, al is het alleen maar 'willen'. Daarmee begeef je je buiten het gereformeerde, bijbelse spoor en is het is terecht dat het forum daarvoor geen plaats biedt.
Leonius

Bericht door Leonius »

Afgewezen schreef:Ik denk dat je het hypercalvinisme als een overaccentuering van bepaalde onderdelen van het gereformeerd protestantisme moet zien. Ik vind het te gek voor woorden om de GGiN niet als een legitieme poot van de gereformeerde traditie te zien.
Het hypercalvinisme is niet een even erge dwaling als het arminianisme. Bij het hypercalvinisme, kort gezegd, wordt sterk benadrukt dat 'God het moet doen', iets wat iedereen op dit forum als het goed is zal beamen. Strijdpunt is: hoe geef je aan dit voluit gereformeerde, bijbelse gegeven, plaats in je theologie. Dáár kunnen de meningen over verdeeld zijn.
Maar het arminianisme is: de mens moet óók wat doen, al is het alleen maar 'willen'. Daarmee begeef je je buiten het gereformeerde, bijbelse spoor en is het is terecht dat het forum daarvoor geen plaats biedt.
Zowel het arminianisme als het hypercalvinisme kunnen het uiteindelijk buiten Christus stellen. Daarmee zijn ze voor mij even erg.

Gr.,
Plaats reactie