Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

On-topic graag; niet zo wantrouwend richting elkaar.
CvdW

Bericht door CvdW »

Laten we vriendelijke met elkaar omgaan.

Er is geconstateerd dat er een preek gelezen is waarin de ouderling iets heeft toegevoegd en misschien ook weggelaten.
Je kunt de stelling innemen dat je als ouderling niets mag veranderen aan een preek (is iets voor te zeggen). Dit heeft als gevolg dat meerdere preken niet meer gelezen worden, omdat ze te lang zijn. Een gemiste kans.
Je kunt als ouderling ook aangeven dat je iets hebt toegevoegd of weggelaten om des tijds wille.

Zie nu pas bericht van moderator.
Mistig

Bericht door Mistig »

CvdW schreef:Laten we vriendelijke met elkaar omgaan.

Er is geconstateerd dat er een preek gelezen is waarin de ouderling iets heeft toegevoegd en misschien ook weggelaten.
Je kunt de stelling innemen dat je als ouderling niets mag veranderen aan een preek (is iets voor te zeggen). Dit heeft als gevolg dat meerdere preken niet meer gelezen worden, omdat ze te lang zijn. Een gemiste kans.
Je kunt als ouderling ook aangeven dat je iets hebt toegevoegd of weggelaten om des tijds wille.

Ik vind het niet zo bezwaarlijk eigenlijk. Als een ouderling niet de hele preek verbouwt, moet het kunnen. Wat mij betreft zouden ouderlingen ook zelf meer mogen spreken, in plaats van altijd maar preken te lezen. De controle ligt altijd bij de kerkenraad. Maar dat zal kerkrechtelijk allemaal wel lastig liggen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Daar is niets suggestief of onvriendelijk aan. Jouw opmerking daarentegen is wantrouwend en onaardig.
Ik zal zwijgen. Maar één ding: Een paar steken kunnen we allemaal verdragen. Maar als voortduurt, en het als het ware chronisch van aard wordt kan een gemoed dat niet altijd meer verwerken. Daarom een oproep: Wees altijd eerlijk en bereid om verantwoording af te leggen, en snijdt die mogelijkheid niet af.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef:
CvdW schreef:Laten we vriendelijke met elkaar omgaan.

Ik vind het niet zo bezwaarlijk eigenlijk. Als een ouderling niet de hele preek verbouwt, moet het kunnen. Wat mij betreft zouden ouderlingen ook zelf meer mogen spreken, in plaats van altijd maar preken te lezen. De controle ligt altijd bij de kerkenraad. Maar dat zal kerkrechtelijk allemaal wel lastig liggen.
Ik denk dat het wel belangrijk is dan als ouderling aan te geven dat je dit gedaan hebt. Want je kunt m.i. dan niet meer zeggen 'de preek die wij voor u lazen van was ds x of y'.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Maanenschijn schreef:@DIA, recht is om zelf te beginnen niet suggestief te zijn.
Was ik dat dan? Ik wist dat op mijn bericht nare reacties van bepaalse personen uit een bepaalde hoek zouden kunnen komen. Maar moeten we dat die laten overheersen? Het is immers een refoforum? Dan moeten verdachtmakingen niet aan de orde zijn als het goed is. Het is me in die jaren wel duidelijk geworden dat een een aversie is tegen bepaalde predikanten, ook al wordt het niet zo uitgesproken, wellicht om zelf een ban te voorkomen, maar als je dan recht door zee wilt, en zaken recht zetten volgt daar, uit ervaring, wel eens een ban op. Waar ligt dan de schuld? Op die manier zegeviert de laster soms, want de aanleiding blijft wel staan, en kan dan niet meer weersproken worden.
Inderdaad voelde onderstaande post voor mij als suggestief. Mogelijk zo helemaal niet bedoeld, maar wel als zodanig bij mij binnengekomen. Ik zal het proberen uit te leggen: je geeft aan dat het actualiseren van een preek best mogelijk moet zijn. In het vervolg van die opmerking geef je aan dat je een storm aan reacties verwacht. Want predikanten als ds. Koster wenst het forum niet meer. De suggestie die dan gedaan wordt is als volgt: Iedereen die vindt dat de preek niet goed was, of de aanvulling onjuist is of reactie geeft wil niks meer weten van de prediking van predikanten als ds. Koster.
-DIA- schreef: Ik denk dat de preek misschien 'geactualiseerd' is, mede voor de kinderen. Bij de tekenen der tijden werd (door de ouderling) ook het voorbeeld genoemd van de oorlog in Oekraïne. Op zich zeker wel een teken, maar het is wel zeker dat ds. Koster dit nooit hoefde mee te maken. Nu kunnen we twee dingen doen: Het niet zo heel erg vinden als bij de tekenen der tijden nu iets bijgevoegd wordt wat toen nog niet was, en daarom de ouderling hard gaan verketteren, of we kunnen denken dat het voorbeeld ook juist de kinderen meer aansprak. Laat dit duidelijk zijn: Het is niet goed als er in een preek wordt geknoeid, maar is bij het opnoemen van de tekenen der tijden de oorlog in Oekraïne zo'n ernstige aantasting van de preek of is dit toegestaan omdat de tekenen meer geworden? Stel dat ds. Koster nog had geleefd, dan zou hij zeker ook de oorlog in Oekraïne vermelden als een teken van de tijd. Ja, ik weet, ben er op voorbereid, dat er een spervuur van ellende op deze mededeling kan volgen, want men heeft het niet meer zo begrepen op predikanten als ds. Koster. Dat leert de praktijk ook wel.
Voor de goede orde: ik heb niks tegen de prediking van ds. Koster. Ik heb er ook niks op tegen dat een preek op sommige punten wordt geactualiseerd. En ik denk zelfs dat het niet jouw/uw bedoeling is om suggestief te zijn, maar dat het meer ‘onhandig’ is opgeschreven, zoals wel vaker lijkt te gebeuren.

Dit als uitleg van mijn opmerking, die verder geheel off-topic is. :offtopic
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Mistig schreef: Ik vind het niet zo bezwaarlijk eigenlijk. Als een ouderling niet de hele preek verbouwt, moet het kunnen. Wat mij betreft zouden ouderlingen ook zelf meer mogen spreken, in plaats van altijd maar preken te lezen. De controle ligt altijd bij de kerkenraad. Maar dat zal kerkrechtelijk allemaal wel lastig liggen.
Zou toch moeten kunnen, studenten gaan ook voor en die zijn nog helemaal niks. Ouderlingen zijn tenminste nog officeel bevestigd.
In Nieuw Zeeland gebeurde het namelijk ook gewoon maar dan gaf volgens mij de classis toestemming daarvoor.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zijn er GG'ers die alle predikanten uit hun kerkverband uit het hoofd kennen?

Geytenbeekje en ik hebben wel eens een wedstrijdje gedaan over predikanten uit de HHK (overigens werd ik volledig afgetroefd door Geytenbeekje), maar het viel nog erg tegen om de meeste te onthouden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:Zijn er GG'ers die alle predikanten uit hun kerkverband uit het hoofd kennen?

Geytenbeekje en ik hebben wel eens een wedstrijdje gedaan over predikanten uit de HHK (overigens werd ik volledig afgetroefd door Geytenbeekje), maar het viel nog erg tegen om de meeste te onthouden.
Ik denk dat GG-lid een eind komt.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef:Zijn er GG'ers die alle predikanten uit hun kerkverband uit het hoofd kennen?

Van het weekend een kahoot quiz organiseren voor alle RF’ers. Opzich zou het nog leuk zijn ook ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GGotK

Bericht door GGotK »

Zo moeilijk is dat niet, zeker als je liefde hebt tot je kerkverband.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:

Van het weekend een kahoot quiz organiseren voor alle RF’ers. Opzich zou het nog leuk zijn ook ;)
Haha ja lijkt me ook wel leuk. Maar ook met Bijbelse vragen zodat het voor een ieder leuk is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:

Zo moeilijk is dat niet, zeker als je liefde hebt tot je kerkverband.
Ik weet vast iedereen, ook van overzee.

Als ik anoniem kan blijven, wil ik gerust mee doen.

Regel maar een link via YouTube. Meelezers kunnen dan ook meedoen. Ik zal een herkenbare naam gebruiken, al is GereformeerdeGemeente-lid wel te lang...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Qua namen denk ik wel dat ik ze allemaal ken. Maar niet dat ik ze allemaal ken wat hun prediking betreft. Vooral die van de laatste jaren ken ik minder.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:

Graag ook dan vragen zoals welk merk auto, welke predikanten geen effen zwarte stropdas dragen, predikanten met meer dan 5 kinderen, wie heeft de meeste gemeenten gediend etc.
Plaats reactie