Net zo lang tot Oekraïne zich neutraal zal opstellen en Poetin wat regio's aan zijn rijk kan toevoegen. Of Rusland moet zelf aangevallen worden, maar dan zal het denk uitlopen op een soort kernoorlog.parsifal schreef:Weer zonder verstand van zaken, denk ik dat de volgende vraag niet zomaar te beantwoorden is, maar wel heel belangrijk is: Hoe ver wil Poetin (en het Russische leger) gaan?
Oorlog in Oekraine
-
Re: Oorlog in Oekraine
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Ik denk dat Poetler zijn zinnen nu zet op de Donbas regio. En langs de kust doorlopend naar Moldavie. Alle havens aan de Zwarte zee in Russische handen. Misschien houdt hij het nu voor gezien als hij Marioepol heeft en start hij onderhandelingen, vervolgens zorgt hij dat de toevoer onderin weer op gang komt en slaat op een onverwachts moment zijn vleugels weer uit richting Odessa tot aan Moldavie toe.HersteldHervormd schreef:Net zo lang tot Oekraïne zich neutraal zal opstellen en Poetin wat regio's aan zijn rijk kan toevoegen. Of Rusland moet zelf aangevallen worden, maar dan zal het denk uitlopen op een soort kernoorlog.parsifal schreef:Weer zonder verstand van zaken, denk ik dat de volgende vraag niet zomaar te beantwoorden is, maar wel heel belangrijk is: Hoe ver wil Poetin (en het Russische leger) gaan?
- Delftenaar
Door de hele kust van de Zwarte Zee te bezetten kan hij Oekraïne afsnijden van zee en daarmee afhankelijk houden van Rusland. Tevens ontstaat een verbinding met Transnistrie waardoor Moldavië klem gezet kan worden.
Het resterende deel van Oekraïne ten noorden van de kustzone van de Zwarte Zee en ten westen de Dnjepr kan als onafhankelijk Oekraïne verder leven. Eventueel met Lemberg (Lvov) i.p.v. Kiev als hoofdstad.
De rest wordt dan een van Rusland afhankelijke pseudo-onafhankelijke staat.
Het resterende deel van Oekraïne ten noorden van de kustzone van de Zwarte Zee en ten westen de Dnjepr kan als onafhankelijk Oekraïne verder leven. Eventueel met Lemberg (Lvov) i.p.v. Kiev als hoofdstad.
De rest wordt dan een van Rusland afhankelijke pseudo-onafhankelijke staat.
Ik zie niets over het hoofd. In 2014 zijn weliswaar sancties ingesteld, maar enorm vérgaand zou ik die toch niet willen noemen. Inderdaad hebben de VS en GB sinds 2014 en andere Europese landen sinds kort Oekraïne voorzien van wapens, tegen jouw mening in, overigens. Hoe kom je erbij dat ik iets over het hoofd zie?Ambtenaar schreef:Jij en ook de schrijver van onderstaande bijdrage zien voor het gemak over het hoofd dat enorm vergaande sancties zijn ingesteld, zoals nooit tevoren. Daarnaast wordt Oekraïne ook in ruime mate voorzien van wapens. Beweren dat er weinig steun wordt verleend is derhalve een gotspe.DDD schreef: Maar zodra duidelijk was dat het Kremlin de afspraken schond, hadden de andere verdragspartners pal moeten staan. Dat doen ze nu, maar vrij laat. Ze hadden zelf in overleg moeten treden en gelijk militairen moeten sturen. Dan was er meer sprake geweest van evenwicht.Een no-flyzone is helemaal niet in te stellen. Het ontbreekt aan voldoende materieel. Bovendien snappen mensen niet dat je geen directe confrontatie zou moeten willen tussen kernmachten. De Koude Oorlog ging juist om het vermijden hie van, maar nu wil Jan en alleman juist erop los slaan. En dat zijn grotendeels ook nog de mensen die de afgelopen jaren voor bezuinigingen op defensie waren.
Ik heb het over de periode november december 2021. Toen hadden de verdragsdeelnemers militairen naar Oekraïne kunnen sturen.
En verder zie ik geen problemen in het vermijden van oorlog, maar niet tegen elke prijs. Kernbommen zijn geen reden om over je heen te laten lopen.
Ik heb het over de sancties die afgelopen maand zijn ingesteld. Ik ben overigens niet tegen wapenleveranties aan Oekraïne, maar niet voor levering van offensieve wapens zoals tanks of vliegtuigen.DDD schreef: Ik zie niets over het hoofd. In 2014 zijn weliswaar sancties ingesteld, maar enorm vérgaand zou ik die toch niet willen noemen. Inderdaad hebben de VS en GB sinds 2014 en andere Europese landen sinds kort Oekraïne voorzien van wapens, tegen jouw mening in, overigens. Hoe kom je erbij dat ik iets over het hoofd zie?
En dan? Hadden in het begin van de oorlog de Britten en Amerikanen tegen de Russen moeten vechten? En wat hadden de Britten en Amerikanen dan moeten doen als hun manschappen zouden zijn gesneuveld? DIk heb het over de periode november december 2021. Toen hadden de verdragsdeelnemers militairen naar Oekraïne kunnen sturen.
Niemand laat over zich heen lopen. Denk aan de sancties, denk aan de enorme hoeveelheden wapens die aan Oekraïne worden geleverd. Het is gewoon ontkennen van de feiten door maar te blijven roepen dat het Westen niets doet of over zich heen laat lopen. Je zou toch eens naar deskundigen moeten luisteren, zoals Criekemans, De Wijk en Boekestijn.En verder zie ik geen problemen in het vermijden van oorlog, maar niet tegen elke prijs. Kernbommen zijn geen reden om over je heen te laten lopen.
Nederland zou alleen soldaten sturen als ze allen absoluut, dus 100% zeker levend terug zullen keren.
Als je land wordt aangevallen heb je tanks en vliegtuigen nodig. Voor mij zijn dit niet per definitie offensieve wapens. Zonder vliegtuigen/drones kun je niet effectief achter de vijandelijke linies schade toebrengen, wat wel nodig is in een defensieve oorlog. Daarnaast is het wel fijn om naast anti-tankwapens zelf ook terug te kunnen schieten met een tank. Vind het nog spijtig dat NL ze verkocht heeft, maar voor de Finnen is het wel fijn. Wat mij betreft heb je vliegtuigen en tanks zeker defensief nodig!Ambtenaar schreef:Ik heb het over de sancties die afgelopen maand zijn ingesteld. Ik ben overigens niet tegen wapenleveranties aan Oekraïne, maar niet voor levering van offensieve wapens zoals tanks of vliegtuigen.DDD schreef: Ik zie niets over het hoofd. In 2014 zijn weliswaar sancties ingesteld, maar enorm vérgaand zou ik die toch niet willen noemen. Inderdaad hebben de VS en GB sinds 2014 en andere Europese landen sinds kort Oekraïne voorzien van wapens, tegen jouw mening in, overigens. Hoe kom je erbij dat ik iets over het hoofd zie?En dan? Hadden in het begin van de oorlog de Britten en Amerikanen tegen de Russen moeten vechten? En wat hadden de Britten en Amerikanen dan moeten doen als hun manschappen zouden zijn gesneuveld? DIk heb het over de periode november december 2021. Toen hadden de verdragsdeelnemers militairen naar Oekraïne kunnen sturen.
Niemand laat over zich heen lopen. Denk aan de sancties, denk aan de enorme hoeveelheden wapens die aan Oekraïne worden geleverd. Het is gewoon ontkennen van de feiten door maar te blijven roepen dat het Westen niets doet of over zich heen laat lopen. Je zou toch eens naar deskundigen moeten luisteren, zoals Criekemans, De Wijk en Boekestijn.En verder zie ik geen problemen in het vermijden van oorlog, maar niet tegen elke prijs. Kernbommen zijn geen reden om over je heen te laten lopen.
Wat betreft het over je heen laten lopen, ik las vanmorgen een artikel dat Nederland wat betreft sancties, maatregelen en levering van (militair) materieel ergens onder aan een lijst bungelt. De conclusie van dat verhaal was dat Nederland de kat uit de boom kijkt. Wat dat betreft met DDD eens dat we voorzichtig over ons heen laten lopen.
Bron: https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... kijkt.html
P.S.: Eigenlijk niet wat dat betreft met DDD eens, maar voor wat betreft zijn view op oorlog voeren ben ik het helemaal met DDD eens. Wel fijn het een keer eens te zijn

Dit is voor geen enkele uitzending een voorwaarde geweest. O.a de missie in Afghanistan heeft levens van Nederlandse militairen gekost.refo schreef:Nederland zou alleen soldaten sturen als ze allen absoluut, dus 100% zeker levend terug zullen keren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Daarom. Dat willen we niet meer.huisman schreef:Dit is voor geen enkele uitzending een voorwaarde geweest. O.a de missie in Afghanistan heeft levens van Nederlandse militairen gekost.refo schreef:Nederland zou alleen soldaten sturen als ze allen absoluut, dus 100% zeker levend terug zullen keren.
Garandeer jij met 100% zekerheid als iemand voor jou gaat werken dat hij of zij levend thuis komt?refo schreef:Daarom. Dat willen we niet meer.huisman schreef:Dit is voor geen enkele uitzending een voorwaarde geweest. O.a de missie in Afghanistan heeft levens van Nederlandse militairen gekost.refo schreef:Nederland zou alleen soldaten sturen als ze allen absoluut, dus 100% zeker levend terug zullen keren.
Ik heb het over de Nederlandse politiek.
Ik geloof niet dat dit waar is. Maar goed, zoiets wordt niet in Nederland, maar in Navo-verband beslist. En dat is op zichzelf genomen maar goed ook.
Los daarvan zou het niet gek zijn om met Navo-vliegtuigen bestuurd door Oekraïense piloten stevig op te treden. Het is in ieder westers belang dat deze oorlog een grote mislukking voor Rusland wordt.
Tenslotte is het denk ik het beste om te luisteren naar deskundigen waarvan de voorspellingen het dichtst bij de werkelijkheid zitten. Mensen die in de eerste dagen beweerden dat Rusland in enkele dagen Oekraïne zal innemen, kun je maar beter niet al te serieus nemen als deskundige.
Los daarvan zou het niet gek zijn om met Navo-vliegtuigen bestuurd door Oekraïense piloten stevig op te treden. Het is in ieder westers belang dat deze oorlog een grote mislukking voor Rusland wordt.
Tenslotte is het denk ik het beste om te luisteren naar deskundigen waarvan de voorspellingen het dichtst bij de werkelijkheid zitten. Mensen die in de eerste dagen beweerden dat Rusland in enkele dagen Oekraïne zal innemen, kun je maar beter niet al te serieus nemen als deskundige.
Ik heb geen deskundige gehoord die beweerd heeft dat Oekraïne binnen enkele dagen zou vallen. Sterker nog, ze stelden juist dat Rusland veel te weinig militairen had bijeengebracht om Oekraïne te kunnen bezetten.DDD schreef:
-
Las gisteren dat Rusland een aantal toezeggingen gedaan zou hebben, in ieder geval klonken de onderhandelingen wat hoopvoller. Misschien is dit het begin van het einde, ik hoop het, maar het zal nog wel een aantal weken aanlopen. En daarmee nog vele onschuldige levens kosten.
-
Rusland trekt zich inderdaad terug rondom Kiev en hiermee komen ook de verschrikkelijke gebeurtenissen rondom Boetsja aan het licht. Afschuwelijk om te zien wat daar gebeurd is, een oorlog haalt toch altijd hele slechte zaken in mensen naar boven. En als je deze verschrikkingen ziet roept het ook de vraag op of ingrijpen nu wel of niet verstandig was/is. Ik denk nog steeds van niet, militaire operaties vanuit het Westen lopen toch vaak op een fiasco uit, zoals in Irak en Afghanistan.
Nu lijkt de strijd zich te concentreren in het Zuid-Oosten, Poetin zal een landverbinding met de Krim tot stand willen brengen en idealiter de hele Zuidkust willen bezetten. Marioepol houdt moedig stand maar ook daar zullen straks verschrikkelijke verhalen vandaan komen als er weer journalisten kunnen komen. De situatie daar is ernstig. En het is de vraag hoe het afloopt. Zal Zelensky akkoord gaan als hij wat delen van zijn land in die hoek kwijtraakt? Of gaan wij uiteindelijk Oekraïne helpen om alle Russen eruit te jagen? Ik hoop op een oplossing aan de onderhandelingstafel en als er dan wat delen van Oekraïne geannexeerd worden dan kan ik daar mee leven.
Nu lijkt de strijd zich te concentreren in het Zuid-Oosten, Poetin zal een landverbinding met de Krim tot stand willen brengen en idealiter de hele Zuidkust willen bezetten. Marioepol houdt moedig stand maar ook daar zullen straks verschrikkelijke verhalen vandaan komen als er weer journalisten kunnen komen. De situatie daar is ernstig. En het is de vraag hoe het afloopt. Zal Zelensky akkoord gaan als hij wat delen van zijn land in die hoek kwijtraakt? Of gaan wij uiteindelijk Oekraïne helpen om alle Russen eruit te jagen? Ik hoop op een oplossing aan de onderhandelingstafel en als er dan wat delen van Oekraïne geannexeerd worden dan kan ik daar mee leven.