Mensen vallen niet terug op Gods Woord, maar op bevindelijke uitspraken. Dat is een waarneming die ik hierbij wil voegen.Maanenschijn schreef:Dank voor de verduidelijking. Ik begrijp je nu. Ik heb er nog niet diep over nagedacht, maar vooreerst ben ik het er mee eens.
Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
- Johann Gottfried Walther
Volgens sommigen heeft dat te maken met de waarheid achter de waarheid. Zo kan een preek over Christus vooral of zelfs alleen over zondekennis en ontgronding en ontdekking gaan terwijl de tekst over Christus gaat.HersteldHervormd schreef:En nou snijdt je precies het punt aan, in plaats van bij het Schriftgedeelte te blijven worden er allerlei zaken bijgehaald. Je hebt (overal trouwens) dominees die werkelijk waar iedere preek weer bij hetzelfde verhaal uitkomen. Opzich kan dat heel Bijbels zijn, alleen moet een predikant natuurlijk niet vergeten bij de tekst te blijven.JacobJ schreef: Wat ik ervaar is dat in de GG vaak geprobeerd wordt om de volledige bekeringsweg in de preek naar voren te laten komen. Wat ik eigenlijk niet bezwaarlijk vind. Soms is het wel puzzelen met een tekst om dit te bewerkstelligen wat de kwaliteit niet altijd ten goede komt.
En het terug laten komen van dogma's is denk ik inderdaad met de historie verbonden. Bepaalde overtuigingen zijn het bestaansrecht van je kerkverband, dus deze zullen dan ook in de prediking naar voren komen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Oké, helder. Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik geloof dat er wel bepaalde 'constanten' zijn in iedere bekering. In elk geval zal er toch het besef moeten zijn, tijdens het proces of erna, dat je niet uit jezelf kunt geloven, en ook niet zelf 'tot Christus kunt gaan'. Want dat is nu juist het geheimenis dat geopenbaard moet worden.Herman schreef:De diversiteit aan bekeringen is al door Brakel aan de orde gesteld. Dus dat toont al aan dat bekering heel lastig universeel te maken is. Bekering in onze gemeente zie ik voornamelijk langs de lijn van de catechismus lopen, waarin de zondekennis uitloopt op de noodzaak van een Borg en het ware geloof die de mens verenigd met God. Dat zijn andere accenten als spreken over de onmogelijkheid van zalig worden, het veronderstellen dat de mens zelf gaat werken aan zijn zaligheid en dat dan afkeuren en het zaligspreken van ontdekten zonder een helder geloof in Christus.
Wat je tweede vraag betreft. Het verschilt of je hoort 'bid er maar veel om' of 'neem de toevlucht tot de Heere Jezus. In Hem is alle heil te vinden'. Objectief gezien zijn beide zaken bijbels, maar het ene is veel lijdelijker en indirecter geformuleerd als het andere.
Herman schreef:De waarachtige bekering bestaat uit twee stukken: de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. Het is toch niet vreemd om dan te spreken over dat dat leven geoefend moet worden?

(het lijkt net of jij van dogma's houdt)
Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Daar ben ik het mee eens, in zoverre we de taal van zondag 5 en 6 van de Heidelberger naspreken.Posthoorn schreef:Oké, helder. Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik geloof dat er wel bepaalde 'constanten' zijn in iedere bekering. In elk geval zal er toch het besef moeten zijn, tijdens het proces of erna, dat je niet uit jezelf kunt geloven, en ook niet zelf 'tot Christus kunt gaan'. Want dat is nu juist het geheimenis dat geopenbaard moet worden.Herman schreef:De diversiteit aan bekeringen is al door Brakel aan de orde gesteld. Dus dat toont al aan dat bekering heel lastig universeel te maken is. Bekering in onze gemeente zie ik voornamelijk langs de lijn van de catechismus lopen, waarin de zondekennis uitloopt op de noodzaak van een Borg en het ware geloof die de mens verenigd met God. Dat zijn andere accenten als spreken over de onmogelijkheid van zalig worden, het veronderstellen dat de mens zelf gaat werken aan zijn zaligheid en dat dan afkeuren en het zaligspreken van ontdekten zonder een helder geloof in Christus.
Wat je tweede vraag betreft. Het verschilt of je hoort 'bid er maar veel om' of 'neem de toevlucht tot de Heere Jezus. In Hem is alle heil te vinden'. Objectief gezien zijn beide zaken bijbels, maar het ene is veel lijdelijker en indirecter geformuleerd als het andere.
Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Bij dogmatisch aandoende vraagstukken ga ik altijd bij de catechismus te rade. Dat schept een houvast.Adagio schreef:Herman schreef:De waarachtige bekering bestaat uit twee stukken: de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. Het is toch niet vreemd om dan te spreken over dat dat leven geoefend moet worden?Sorry ik ben vandaag een beetje op oorlogspad. Het beste is dan om te doen alsof je neus bloedt, dan houdt-ie vanzelf stil
(het lijkt net of jij van dogma's houdt)
Ik noemde het Doopsformulier. maar er is natuurlijk veel meer. Ook bij het lezen van (nadere) reformatoren en de puriteinen ga je de verschillen zien. En lees bv eens de uitleg van Het Schatboek naast de HC prediking. In ons geval had het vooral te maken met een tweetal predikanten die hier echt heel anders in stonden dan de predikanten die vanaf mijn jeugd de gemeente gediend hebben. En dat heeft een grote invloed op kerkenraad en gemeente. Daarbij zie je een ontwikkeling in een kerkverband die je ook niet veel hoop geeft op verbetering. Maar het kerkverband is niet doorslaggevend geweest. Eerlijk gezegd ervaar ik de binding met een kerkverband als geheel al jaren veel minder. (En misschien heb ik zelfs nog wel meer binding met het vorige kerkverband dan de huidige, ja dat kanAd Anker schreef:Dank Bezorgd, ik waardeer dit en kan het ook heel goed begrijpen. Ik pik deze zin er wel even uit. Je geeft dus aan dat de preken en en het onderwijs op catechisatie niet overeenkomt met bijv. het Doopsformulier en dat je daardoor klem loopt. Je zegt "alleen het..", dus misschien geldt het op meerdere punten dat de overeenkomst wordt gemist. Daarmee zeg je natuurlijk wel wat. Heeft dat te maken met de predikant die op dat moment de gemeenten dient of een gastpredikant die de doop bedient of is dit iets wat het hele kerkverband aangaat? En is de leer in vergelijking met het doopsformulier in de nieuwe kerk wel zuiver?Bezorgd schreef:(...) Waarvan we beloofd hebben deze "in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, of te doen (en te helpen) onderwijzen" Leg alleen het Doopsformulier dan maar eens naast de zondagse preken en het onderwijs op catechisatie. Dan loop je klem. Die verantwoording weegt heel zwaar. En dan kunnen er situaties zijn dat er geen andere mogelijkheid meer is dan om te gaan.(...)

In de zoektocht die je dan gaat, ga je zeker opzoek naar een prediking die meer in de lijn van de reformatie en het puritanisme wil staan.
Waarbij ik ervaren heb dat een kerkelijke overgang een heel moeilijk proces is, ik vergelijk het wel eens met een rouwproces. Het gaat gepaard met pijn en verdriet. Tot op de huidige dag.
-
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... uwe-start/
Voorbeeld hoe het wel eens gaat het ex GG leden. Dit artikel is overigens vers van de pers.
Voorbeeld hoe het wel eens gaat het ex GG leden. Dit artikel is overigens vers van de pers.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Eens met @ Posthoorn!. We zitten ook niet voor niets in dezelfde kerk ;-)
Ik neem aan dat je haar laatste post bedoeld. Nu daar ben ik het ook mee eens. Ik denk eerlijk gezegd dat de genoemde constanten niet zo universeel zijn als ik zou wensen.Thea schreef:Eens met @ Posthoorn!. We zitten ook niet voor niets in dezelfde kerk ;-)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tijd voor bed dan! Heb al eerder gezegd dat je steekt en sneert, al voordat Thea deze reactie gaf. En daarop reageer jij op exact de wijze die je Thea verwijt! Misschien tijd om moe van jezelf te worden!HersteldHervormd schreef: Simon, ik word een beetje moe hiervan. Je bent super direct en reageert een beetje heftig op dingen, dat geeft niks (leuk zelfs) maar dan is het wel zo dat wie kaatst, de bal kan verwachten. Kan je ook aangeven waar Ad wat aangeeft? Volgens mij mis ik wat.
Aangaande HHK/GG: Als Thea mag zeggen dat er geen voedsel was in de HHK, dan mogen andere dat ook over de GG zeggen. Het is vast een weloverwogen keuze van Thea geweest, en van andere ook. Prima dan toch?
Voor de laatste keer: Veel mensen kunnen niet incasseren, en gaan m.i. heel apart gedrag vertonen als iemand flinke kritiek levert of even gevoelige punten uitdeelt, maar ondertussen hebben ze zelf wel een hele hoop te zeggen over andere.
Precies wat ik bedoel: stiekeme steek! In ieder geval de bedoeling om een GG flink te prikkelen…niet opkijken en klagen over de reactie he?HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... uwe-start/
-
Volgens mij is HH goed in het uitdelen van rake verbale klappen maar kan hij ook prima incasseren hoor. Zo lees ik zijn bijdrages in ieder geval.Simon0612 schreef:Precies wat ik bedoel: stiekeme steek! In ieder geval de bedoeling om een GG flink te prikkelen…niet opkijken en klagen over de reactie he?HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... uwe-start/
Inderdaad en daarom stoppen we met dit op de persoon spelen.
-
Maar gewoon dus even een opsomming, wat zijn de belangrijkste redenen dat er een groep van de GG naar andere bevindelijk gereformeerde kerken gaat? Ik vind, na een flink aantal pagina’s van gedachte verwisselt te hebben, het wel tijd worden voor een voorzichtige conclusie. Kan iemand een opsomming maken?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston