Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Ja, ik snap wat je bedoelt. Maar dat is echt mijn ervaring. Ik schrijf het als tegengeluid van alle 'juichverhalen'. Ik heb trouwens nog raad gevraagd aan een hhk- dominee. En hij adviseerde om bij de gg te blijven en alles in het gebed neer te leggen.
Dat kan natuurlijk ook. Zo iemand ken ik ook. Toch blijft diegene worstelen met de toeëigening. Maar, zoals ik al eerder zei, dat kan binnen de HHK ook.Thea schreef:Ik heb trouwens een omgekeerde ervaring met kerkwissel dan ik hier lees lees. Ik heb een tijd bij de hhk gekerkt. In eerste instantie vond ik het een verademing. Ik hoorde vooral dat ik bekeerd kon worden. Maar na verloop van tijd miste ik vooral dingen. Ik hoorde weinig over de weg er naar toe en de weg erna. Kortom ik miste ernstig voedsel voor mijn ziel. Met volle overtuiging ben ik toen weer terug gekeerd naar de gg.
Er valt met diegene wel over te praten, maar toch begrijp je elkaar niet altijd helemaal. Een nuchtere kijk op predikanten en hun gaven en gemoedstoestand wordt bijvoorbeeld niet gewaardeerd. De predikant wordt nog teveel gezien als 'heilige' en diegene gelooft in mechanische inspiratie. Dan wordt een nuchtere kijk al snel als aanval gezien. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat juist een nuchtere kijk kans geeft op relativering en daardoor kun je meer van iemand hebben. Dat heb ik ook moeten leren hoor. Ik schreef een predikant soms nogal snel af, tot ik daar een beschamende les in kreeg.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
Precies, maar dat mag wel gewoon.Amstelodamense schreef:Ik ga je even spiegelen. Je hebt veel moeite met mensen die negatief zouden praten over de GG. Zie je dat je hier zelf ook wat neerzet? In de HHK miste je ernstig voedsel voor je ziel. Hier zeg je ook nogal wat.Thea schreef:Ik heb trouwens een omgekeerde ervaring met kerkwissel dan ik hier lees lees. Ik heb een tijd bij de hhk gekerkt. In eerste instantie vond ik het een verademing. Ik hoorde vooral dat ik bekeerd kon worden. Maar na verloop van tijd miste ik vooral dingen. Ik hoorde weinig over de weg er naar toe en de weg erna. Kortom ik miste ernstig voedsel voor mijn ziel. Met volle overtuiging ben ik toen weer terug gekeerd naar de gg.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
En heb je, in welke kerk dan ook, de Heere mogen vinden in Christus Jezus als Zaligmaker?Thea schreef:Ik heb trouwens een omgekeerde ervaring met kerkwissel dan ik hier lees lees. Ik heb een tijd bij de hhk gekerkt. In eerste instantie vond ik het een verademing. Ik hoorde vooral dat ik bekeerd kon worden. Maar na verloop van tijd miste ik vooral dingen. Ik hoorde weinig over de weg er naar toe en de weg erna. Kortom ik miste ernstig voedsel voor mijn ziel. Met volle overtuiging ben ik toen weer terug gekeerd naar de gg.
Dat is een eerlijke post. En wat mij betreft draait het om belangrijke culturele verschillen als het gaat om bekering. Ik merk ook bij diverse overstappers uit de GG, dat ze het liefst daarop terugvallen. Iedereen heeft een eigen achtergrond, en als de grond onder je voeten wegvalt (toch een wezenlijk element in de bekering) dan zijn velen geneigd terug te vallen op wat ze ooit gehoord hebben. Velen zijn dan minder geoefend om hun leven direct bij de Heere Jezus te brengen.Thea schreef:Ik heb trouwens een omgekeerde ervaring met kerkwissel dan ik hier lees lees. Ik heb een tijd bij de hhk gekerkt. In eerste instantie vond ik het een verademing. Ik hoorde vooral dat ik bekeerd kon worden. Maar na verloop van tijd miste ik vooral dingen. Ik hoorde weinig over de weg er naar toe en de weg erna. Kortom ik miste ernstig voedsel voor mijn ziel. Met volle overtuiging ben ik toen weer terug gekeerd naar de gg.
Niet te zielig HersteldHervormd, zie dit maar als een koekie van eigen deeg. Als je zelf doorlopend zo spreekt moet je ook niet zielig reageren als een ander het een keer omgekeerd doet. Voor mij hoeft beiden niet, maar zo'n reactie van jouw is een beetje flauw.HersteldHervormd schreef:Precies, maar dat mag wel gewoon.Amstelodamense schreef:Ik ga je even spiegelen. Je hebt veel moeite met mensen die negatief zouden praten over de GG. Zie je dat je hier zelf ook wat neerzet? In de HHK miste je ernstig voedsel voor je ziel. Hier zeg je ook nogal wat.Thea schreef:Ik heb trouwens een omgekeerde ervaring met kerkwissel dan ik hier lees lees. Ik heb een tijd bij de hhk gekerkt. In eerste instantie vond ik het een verademing. Ik hoorde vooral dat ik bekeerd kon worden. Maar na verloop van tijd miste ik vooral dingen. Ik hoorde weinig over de weg er naar toe en de weg erna. Kortom ik miste ernstig voedsel voor mijn ziel. Met volle overtuiging ben ik toen weer terug gekeerd naar de gg.
P.s.: Volgens mij heb ik in een ander topic nog wat vragen voor je uit staan?
-
Juist niet, het is wat ik aangeef: Mensen kunnen wel uitdelen maar niet incasseren.Simon0612 schreef:Niet te zielig HersteldHervormd, zie dit maar als een koekie van eigen deeg. Als je zelf doorlopend zo spreekt moet je ook niet zielig reageren als een ander het een keer omgekeerd doet. Voor mij hoeft beiden niet, maar zo'n reactie van jouw is een beetje flauw.HersteldHervormd schreef:Precies, maar dat mag wel gewoon.Amstelodamense schreef:Ik ga je even spiegelen. Je hebt veel moeite met mensen die negatief zouden praten over de GG. Zie je dat je hier zelf ook wat neerzet? In de HHK miste je ernstig voedsel voor je ziel. Hier zeg je ook nogal wat.Thea schreef:Ik heb trouwens een omgekeerde ervaring met kerkwissel dan ik hier lees lees. Ik heb een tijd bij de hhk gekerkt. In eerste instantie vond ik het een verademing. Ik hoorde vooral dat ik bekeerd kon worden. Maar na verloop van tijd miste ik vooral dingen. Ik hoorde weinig over de weg er naar toe en de weg erna. Kortom ik miste ernstig voedsel voor mijn ziel. Met volle overtuiging ben ik toen weer terug gekeerd naar de gg.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Begrijp ik het goed dat het verschil in prediking tussen de GG en HHK in principe niet groot is, maar wel groot genoeg om een vertrek uit de GG te rechtvaardigen?
Tsja, wanneer is iets te rechtvaardigen?
Ik zie jonge gezinnen vertrekken naar gemeenten waar de essentie van de prediking hetzelfde is. Maar het wordt daar wel anders gebracht. Is dat te rechtvaardigen? De Schrift geeft daar ook geen duidelijk antwoorden op. Bovendien vetrek je uit een gemeente door meerder factoren, al zal de prediking vaak #1 zijn.
Ik zie jonge gezinnen vertrekken naar gemeenten waar de essentie van de prediking hetzelfde is. Maar het wordt daar wel anders gebracht. Is dat te rechtvaardigen? De Schrift geeft daar ook geen duidelijk antwoorden op. Bovendien vetrek je uit een gemeente door meerder factoren, al zal de prediking vaak #1 zijn.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 24 mar 2022, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt. In principe word je in de HHK toch niet anders bekeerd dan in de GG? En wat bedoel je met 'terugvallen op wat ze ooit gehoord hebben' en 'hun leven direct bij de Heere Jezus brengen'? Maak dat eens concreet.Herman schreef:Iedereen heeft een eigen achtergrond, en als de grond onder je voeten wegvalt (toch een wezenlijk element in de bekering) dan zijn velen geneigd terug te vallen op wat ze ooit gehoord hebben. Velen zijn dan minder geoefend om hun leven direct bij de Heere Jezus te brengen.
Th. van der Groe schreef:O, volk van Nederland, bekering, bekering alleen kan u te dezen dage nog behouden; een oprechte bekering, een volkomen bekering, een algemene bekering, een haastige bekering, een openbare bekering, en daarbij een dagelijkse en toenemende bekering.
Hoe oefen je een bekering?Herman schreef:Velen zijn dan minder geoefend om hun leven direct bij de Heere Jezus te brengen.
Bedoel je de dagelijkse bekering van Rom. 6 (Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams. En stelt uw leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode, als uit de doden levend geworden zijnde, en stelt uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid).
Of ook van Kol. 3 (Doodt dan uw leden die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst; om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid; in dewelke ook gij eertijds hebt gewandeld, toen gij in dezelve leefdet. Maar nu, legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uw mond.)
-
Er is wel degelijk verschil in prediking, maar soms is dit verwaarloosbaar. Een belangrijker verschil is dat er in de GG vaak vanuit dogma’s word gepreekt. Niet direct dogma’s, maar wel altijd rekening mee houden tijdens de preken. In de HHK blijft men meer bij de tekst, niet gelijk alle dogma’s in ogenschouw nemend. Eigenlijk dus wat je ook terug vind bij Puriteinen. De ene preek zo afsnijdend dat je bevend naar huis gaat, die keer daarop weer in volle glorie het evangelie.GGotK schreef:Begrijp ik het goed dat het verschil in prediking tussen de GG en HHK in principe niet groot is, maar wel groot genoeg om een vertrek uit de GG te rechtvaardigen?
Als je goed leest zie je dat ik dat tegen jou zeg. De afgelopen weken zie ik je regelmatig her en der tikken uitdelen, wat ook door Ad is opgemerkt, en nu incasseer je er zelf een en dan reageer je zo.HersteldHervormd schreef:Juist niet, het is wat ik aangeef: Mensen kunnen wel uitdelen maar niet incasseren.Simon0612 schreef:Niet te zielig HersteldHervormd, zie dit maar als een koekie van eigen deeg. Als je zelf doorlopend zo spreekt moet je ook niet zielig reageren als een ander het een keer omgekeerd doet. Voor mij hoeft beiden niet, maar zo'n reactie van jouw is een beetje flauw.HersteldHervormd schreef:
Precies, maar dat mag wel gewoon.
Wanneer heb je het laatst een GG predikant gehoord? En kun je eens aantonen met bijvoorbeeld een preek uit prekenweb?HersteldHervormd schreef:Er is wel degelijk verschil in prediking, maar soms is dit verwaarloosbaar. Een belangrijker verschil is dat er in de GG vaak vanuit dogma’s word gepreekt. Niet direct dogma’s, maar wel altijd rekening mee houden tijdens de preken. In de HHK blijft men meer bij de tekst, niet gelijk alle dogma’s in ogenschouw nemend. Eigenlijk dus wat je ook terug vind bij Puriteinen. De ene preek zo afsnijdend dat je bevend naar huis gaat, die keer daarop weer in volle glorie het evangelie.GGotK schreef:Begrijp ik het goed dat het verschil in prediking tussen de GG en HHK in principe niet groot is, maar wel groot genoeg om een vertrek uit de GG te rechtvaardigen?
Ok, dat is me nog niet opgevallen, maar ik beluister ook weinig dominees van de HHK. Maar de GG heeft zo zijn historie en dat kun je ook terugvinden in de preek(stijl).HersteldHervormd schreef:Er is wel degelijk verschil in prediking, maar soms is dit verwaarloosbaar. Een belangrijker verschil is dat er in de GG vaak vanuit dogma’s word gepreekt. Niet direct dogma’s, maar wel altijd rekening mee houden tijdens de preken. In de HHK blijft men meer bij de tekst, niet gelijk alle dogma’s in ogenschouw nemend. Eigenlijk dus wat je ook terug vind bij Puriteinen. De ene preek zo afsnijdend dat je bevend naar huis gaat, die keer daarop weer in volle glorie het evangelie.GGotK schreef:Begrijp ik het goed dat het verschil in prediking tussen de GG en HHK in principe niet groot is, maar wel groot genoeg om een vertrek uit de GG te rechtvaardigen?