Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je kunt niet zeggen dat de leer van de GG is dat de beloften niet voor alle gedoopten zijn. De verbondsbeloften zijn dat niet. De evangeliebeloften wel. Volgens de meerderheidsleer in de GG dan.
Maar er komen natuurlijk ook dominees van buiten met vreemde leringen. Dat is altijd al een probleem geweest.
Het doopformulier geeft het voluit gereformeerde standpunt. Mensen die daar een probleem mee hebben, die zijn niet goed gereformeerd.
Maar er komen natuurlijk ook dominees van buiten met vreemde leringen. Dat is altijd al een probleem geweest.
Het doopformulier geeft het voluit gereformeerde standpunt. Mensen die daar een probleem mee hebben, die zijn niet goed gereformeerd.
of juist wel?DDD schreef:Je kunt niet zeggen dat de leer van de GG is dat de beloften niet voor alle gedoopten zijn. De verbondsbeloften zijn dat niet. De evangeliebeloften wel. Volgens de meerderheidsleer in de GG dan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Als het doopsformulier bedoeld is om onderwijs te geven, moet het toch geen verwarring wekken?Tiberius schreef:Maar het doopformulier is juist bedoeld om onderwijs te geven. Of wil je dan ook de doop maar afschaffen?
Het doopformulier is bijzonder helder en duidelijk. Alleen verdraaien sommige onstandvastige mensen het tot hun eigen schade.
En wie het niet met je eens is, is niet goed gereformeerd en onstandvastig. Zijn die dan ook gelijk verloren voor de eeuwigheid of is er nog een kans? En door wie ben jij dan op die troon gezet dat je dat allemaal kunt beoordelen?DDD schreef:Het doopformulier is bijzonder helder en duidelijk. Alleen verdraaien sommige onstandvastige mensen het tot hun eigen schade.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-
Echt volledig mee eens.DDD schreef:Het doopformulier is bijzonder helder en duidelijk. Alleen verdraaien sommige onstandvastige mensen het tot hun eigen schade.
Geldt hetzelfde voor het avondmaalsformulier.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Welnee. Dat staat er helemaal niet. Hoe kom je op het rare idee.Erik1960 schreef:En wie het niet met je eens is, is niet goed gereformeerd en onstandvastig. Zijn die dan ook gelijk verloren voor de eeuwigheid of is er nog een kans? En door wie ben jij dan op die troon gezet dat je dat allemaal kunt beoordelen?DDD schreef:Het doopformulier is bijzonder helder en duidelijk. Alleen verdraaien sommige onstandvastige mensen het tot hun eigen schade.
Maar dat het doopformulier gereformeerd is, kan toch geen twijfel lijden. Dat kan ik inderdaad prima beoordelen. Jij kennelijk niet, maar dat kun je in twee of drie uur voor elkaar krijgen. Daar is weinig onderzoek voor nodig.
Ik heb geen moeite met jouw beoordeling van het doopformulier. Ik heb moeite met het door jou wegzetten van mensen met termen als ‘niet goed gereformeerd’ en ‘onstandvastig’. De gereformeerden (of ze nou goed of fout zijn) zijn al sinds de dagen van Luther met elkaar in de slag geweest over de meest uiteenlopende dingen. Hou toch eens op met dat in vakjes drukken van mensen.DDD schreef:Welnee. Dat staat er helemaal niet. Hoe kom je op het rare idee.Erik1960 schreef:En wie het niet met je eens is, is niet goed gereformeerd en onstandvastig. Zijn die dan ook gelijk verloren voor de eeuwigheid of is er nog een kans? En door wie ben jij dan op die troon gezet dat je dat allemaal kunt beoordelen?DDD schreef:Het doopformulier is bijzonder helder en duidelijk. Alleen verdraaien sommige onstandvastige mensen het tot hun eigen schade.
Maar dat het doopformulier gereformeerd is, kan toch geen twijfel lijden. Dat kan ik inderdaad prima beoordelen. Jij kennelijk niet, maar dat kun je in twee of drie uur voor elkaar krijgen. Daar is weinig onderzoek voor nodig.
Wat is gereformeerd? Ik voor mij zou liever de TULIP-items hanteren dan de inhoud van het Nederlandse doopsformulier.DDD schreef:Je kunt niet zeggen dat de leer van de GG is dat de beloften niet voor alle gedoopten zijn. De verbondsbeloften zijn dat niet. De evangeliebeloften wel. Volgens de meerderheidsleer in de GG dan.

De TULIP-items zijn zeker ook een prima criterium.
Als mijn toon jou niet aanstaat, is dat nog geen reden om mij allerlei dingen in de mond te leggen. Beschuldigingen bovendien die als je over enig inzicht beschikt inzake coherent denken erg weinig voor de hand liggen, omdat ik juist het tegenovergestelde vind.Erik1960 schreef:Ik heb geen moeite met jouw beoordeling van het doopformulier. Ik heb moeite met het door jou wegzetten van mensen met termen als ‘niet goed gereformeerd’ en ‘onstandvastig’. De gereformeerden (of ze nou goed of fout zijn) zijn al sinds de dagen van Luther met elkaar in de slag geweest over de meest uiteenlopende dingen. Hou toch eens op met dat in vakjes drukken van mensen.DDD schreef:Welnee. Dat staat er helemaal niet. Hoe kom je op het rare idee.Erik1960 schreef:En wie het niet met je eens is, is niet goed gereformeerd en onstandvastig. Zijn die dan ook gelijk verloren voor de eeuwigheid of is er nog een kans? En door wie ben jij dan op die troon gezet dat je dat allemaal kunt beoordelen?DDD schreef:Het doopformulier is bijzonder helder en duidelijk. Alleen verdraaien sommige onstandvastige mensen het tot hun eigen schade.
Wellicht zou je zelf iets meer in hokjes en vakjes kunnen denken.

Dan ben je ook niet gebonden aan de visie op kinderen zoals het doopsformulier dat vertolkt en kun je toch gereformeerd zijn. Gereformeerd in ruimere zin, zeg maar.DDD schreef:De TULIP-items zijn zeker ook een prima criterium.
Daar ben ik het overigens volkomen mee eens. Maar dat neemt niet weg, dat het doopformulier historisch bezien natuurlijk sterkere papieren heeft gereformeerd te zijn dan nieuwerwetse andere opinies.
Inderdaad, waarschijnlijk (mede) ontstaan door het zich afzetten tegen de wederdopers. Of je die ontwikkeling toe moet juichen, is dus maar de vraag. En dan is het ook de vraag of het heel belangrijk is om 'historisch gezien' de sterkste gereformeerde papieren te hebben.DDD schreef:Daar ben ik het overigens volkomen mee eens. Maar dat neemt niet weg, dat het doopformulier historisch bezien natuurlijk sterkere papieren heeft gereformeerd te zijn dan nieuwerwetse andere opinies.
Misschien begrijp ik je in de gauwigheid verkeerd, maar je wilde het doopformulier 2 uur geleden afschaffen, toch?Posthoorn schreef:Inderdaad, waarschijnlijk (mede) ontstaan door het zich afzetten tegen de wederdopers. Of je die ontwikkeling toe moet juichen, is dus maar de vraag. En dan is het ook de vraag of het heel belangrijk is om 'historisch gezien' de sterkste gereformeerde papieren te hebben.DDD schreef:Daar ben ik het overigens volkomen mee eens. Maar dat neemt niet weg, dat het doopformulier historisch bezien natuurlijk sterkere papieren heeft gereformeerd te zijn dan nieuwerwetse andere opinies.