DDD schreef:
Je discussieert nogal raar. Ik geef een duidelijk antwoord op een duidelijke vraag. Nu kom je met een niet ter zake doende, afleidende wedervraag die niets afdoet van het oorspronkelijke punt.
Dan heb ik het zicht op het oorspronkelijke punt wellicht verloren.
En verder is het goed om te weten wat Poetin drijft, maar je hoeft hem niet serieuzer te nemen dan hij is. Het is ook maar net hoe je naar de feiten kijkt, lijkt het wel. Ik zou mij er over verbazen als Rusland zich over twee weken niet heeft teruggetrokken of er een overeenkomst is. Of China moet te hulp schieten, of Rusland moet er in slagen heel snel een serie Syriërs naar het front te krijgen.
Rusland zal enkel tot een overeenkomst komen als het militair gezien geen vooruitgang meer kan boeken om de doelen te bereiken. Volledige uitnutting van de militaire mogelijkheden versterkt je positie aan de onderhandelingstafel.
Angst is een slechte raadgever. Je hoeft Poetin niet te vernederen, maar bang zijn omdat hij kernbommen kan sturen, is wel het andere uiterste.
Jij en anderen spreken altijd maar over angst. Het heeft niets met angst te maken, maar met inschatting van risico's. Biden is wat dat betreft heel helder geweest.
Gezien de ervaringen in Oekraïne betwijfel ik overigens of Rusland inderdaad binnen enkele dagen de Baltische staten kan bezetten. Ik geloof er eerlijk gezegd niets van.
https://www.rand.org/multimedia/video/2 ... ssion.html
Met tienduizenden doden zijn ze nu na enkele weken en enkele totaal vernietigde steden iets verder gekomen.
De Oekraïense cijfers over Russische verliezen zijn niet geverifieerd. Het is dus uitermate onzorgvuldig je daarop te baseren.
Ondertussen zijn er allerlei generaals van Russische zijde gesneuveld en wandelt de president van Oekraïne gewoon rond in het presidentieel paleis. Bezorgd weliswaar, maar kennelijk veilig genoeg om andere Europese presidenten en de pers te ontvangen. IK hoop dat ze daar blijven, dat zou veel doden kunnen schelen.
Volgens Poetin is Kiev de bakermat van Rusland, zie de link die ik eerder deelde. Het is natuurlijk raar om de bakermat van je beschaving plat te bombarderen. Dat zal mede reden zijn waarom Kiev relatief ongeschonden uit de strijd komt.
De stelling dat sancties nog nooit gewerkt hebben, is absurd. Het hele rechtssysteem is op de werkzaamheid van sancties gebaseerd. De opvoeding van kinderen kan moeilijk zonder. Zonder nader bewijs vind ik het een heel onaannemelijke stelling.
Welk regime is verdwenen als gevolg van sancties? Ik ken er geen. Welk regime heeft het gedrag veranderd onder druk van sancties, ik ken er geen. Er is enkel gedragsverandering opgetreden na opheffen van sancties. Denk aan Iran. Stopt het met verrijking onder druk van sancties? In het geheel niet.