Gereformeerde Gemeenten

Ararat

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Ararat schreef:Ik heb een vraag over de keuze van de leespreken. Ik weet niet hoe groot je kerkenraad is, dus kan het zijn dat er stiekem best wel een beetje evenwicht is, maar dat je die nu even niet kan zien, of is de kerkenraad niet een afspiegeling van de gemeente?
Ik denk eerder dat ik tot een kleine minderheid van de gemeente behoor die niet een afspiegeling is van het geheel van de gemeente. Dat maakt het misschien ook wat lastiger.
Ararat schreef:Ik heb ook een vraag over je verlangen naar een eigen predikant. Vind je dat niet spannend? Leespreken van verschillende broeders, preken van verschillende predikanten leveren mijns inziens een grotere variatie op dan 1 predikant, wat zijn ligging ook is.
Dat kan inderdaad spanning geven en dat besef ik me terdege.
Da's idd een lastige kwestie. Ik hoor dit ook niet vaak, eerlijk gezegd.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik heb het lang ook prima gevonden dat we vacant zijn en veel verschillende predikanten hoorden. Later kreeg ik door dat er grotendeels een bepaald smaldeel werd uitgenodigd. Alleen in de zomer of andere vakanties hoorden we wel eens andere predikanten die vakantie hielden in onze pastorie.

Op een gegeven moment kreeg ik wel het verlangen naar een eigen predikant. Je mist namelijk een lijn in de prediking, het zijn allemaal 'losse' preken. Als je eigen predikant eens een 'rechtse' preek houdt, en de volgende keer is het een keer wat 'linkser', dan zie je dat er toch evenwicht is. Bij alleen maar gastpredikanten heb je dat niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hebben jullie geen consulent dan?

Wij hebben een goede consulent, maar hij kan helaas maar twee keer per zondag preken, dus we horen hem niet zo vaak. Ik hoop van ganser harte op een eigen predikant, maar anders zou ik een consulent die wat vaker kwam preken ook wel prettig vinden. Wat dat betreft zijn mijn ogen momenteel ook wel medegericht op de tweetallen in de naburige gemeenten. Dat zouden, stuk voor stuk, ook goede consulenten voor onze gemeente kunnen zijn, denk ik. 3 van de 4 zijn al eens als kandidaat beroepen en 2 van de 4 ook al meerdere keren daarna. De andere is vermoedelijk nog nooit in onze gemeente wezen preken.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:Hebben jullie geen consulent dan?

Wij hebben een goede consulent, maar hij kan helaas maar twee keer per zondag preken, dus we horen hem niet zo vaak. Ik hoop van ganser harte op een eigen predikant, maar anders zou ik een consulent die wat vaker kwam preken ook wel prettig vinden. Wat dat betreft zijn mijn ogen momenteel ook wel medegericht op de tweetallen in de naburige gemeenten. Dat zouden, stuk voor stuk, ook goede consulenten voor onze gemeente kunnen zijn, denk ik. 3 van de 4 zijn al eens als kandidaat beroepen en 2 van de 4 ook al meerdere keren daarna. De andere is vermoedelijk nog nooit in onze gemeente wezen preken.
Is een consulent dat dan verplicht in de GG? Toen wij vacant waren is de consulent denk ik één of twee keer wezen preken.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef:

Is een consulent dat dan verplicht in de GG? Toen wij vacant waren is de consulent denk ik één of twee keer wezen preken.
HHK heeft iets meer predikanten :hum
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Henk J schreef:

Volgens mij zegt gglid nergens dat een consulent iets verplicht is. Dat is dus ook niet zo. Ligt eraan hoe een kerkenraad ermee omgaat.
Forummer

Bericht door Forummer »

Onze kerkenraad is erg actief in het vullen van het preekrooster, dus de consulent komt niet extreem veel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Henk J

Bericht door Henk J »

FlyingEagle schreef: Volgens mij zegt gglid nergens dat een consulent iets verplicht is. Dat is dus ook niet zo. Ligt eraan hoe een kerkenraad ermee omgaat.
Ik zeg het ook niet, ik vraag het alleen. Het is dus niet verplicht.
Wat mij trouwens ook opvalt is dat er vaak veel belangstelling is voor hoeveel predikanten er in een bepaalde classis staan. Ik heb mij nog nooit met zulke vragen beziggehouden, maar dat komt dan waarschijnlijk omdat er in ons verband meer predikanten zijn.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Zeker. Ik lig er geregeld wakker van.

Het verlangen naar een eigen dominee is daarom ook groot.
Ik heb een vraag over de keuze van de leespreken. Ik weet niet hoe groot je kerkenraad is, dus kan het zijn dat er stiekem best wel een beetje evenwicht is, maar dat je die nu even niet kan zien, of is de kerkenraad niet een afspiegeling van de gemeente?

Ik heb ook een vraag over je verlangen naar een eigen predikant. Vind je dat niet spannend? Leespreken van verschillende broeders, preken van verschillende predikanten leveren mijns inziens een grotere variatie op dan 1 predikant, wat zijn ligging ook is.
Dat is ook de reden waarom ik het niet ''erg'' vindt waarom ik in een gemeente zit die vacant is.
Volgens mij zit je in een kerkverband zit met veel predikanten. Het scheelt natuurlijk wel dat je in principe altijd een gastpredikant en (vrijwel) nooit leesdienst hebt. Vind ik.
Klopt, maar leesdiensten vind ik ook niet erg hoor, de keren dat we dat hadden hele mooie preken gehoord.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Precies. Forummer zegt helemaal niet zoveel raars.

En wat betreft de dwaling van de GGiN: het algemeen aanbod van Gods evangelie, welgemeend en gericht tot alle mensen die het Evangelie horen, is essentieel in de christelijke leer. Haal dat weg, en er blijft hooguit nog een karig aftreksel of een karikatuur van het christendom over.

Dan kan er allerlei vorm zijn die gereformeerd is, maar dan ontbreekt het wezen.

Los daarvan constateer ik dat als predikanten met zo'n leer in hun preken dicht bij de Bijbel blijven, het soms ook minder kwaad kan.
Nog steeds de moeite niet genomen om het boekje Wet en Evangelie te lezen? Opnieuw het citaat:
Simon0612 schreef: Het boekje sluit af met een hoofdstuk genaamd: ‘Enkele misvattingen weersproken’. En ik zal er hier twee plaatsen, voor de duidelijkheid draai ik ze om en plaats eerst de tweede en dan de eerste misvatting:
- ‘In de GGiN is geen aanbod van genade’
Het is waar dat de uitdrukking aanbod van genade vanwege de in het verleden ontstane verwarring weinig gebruikt wordt, en er een voorkeur is voor het woord ‘prediking’ of ‘verkondiging’. Maar de genade Gods in Christus (de aanbieding van Christus in het evangelie, het aanbod van genade) wordt aan alle hoorders verkondigd.

- ‘In de GGiN worden de beloften alleen aan de uitverkorenen gepredikt’
De beloften Gods tot zaligheid worden gedaan aan Gods kinderen, degenen die zich van harte bekeren en tot het ware geloof komen. Dat zijn de genadeweldaden die alleen de uitverkorenen ontvangen. Die weldaden vloeien voort uit het eeuwige verbond der genade. Dit moet ook in de prediking verklaard worden.
Maar dit betekend niet dat de beloften alleen aan de uitverkorenen gepredikt worden. Wie uitverkoren zijn is een verborgenheid. De beloften worden aan allen gepredikt, zoals de Dordtse Leerregels zeggen, maar wel ‘met bevel van bekering en geloof’. Er wordt dus in de prediking van de beloften aan allen verkondigd, dat alleen zij die zich bekeren en geloven, de beloofde weldaden zullen ontvangen.
Ararat

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:
Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef: Dat is ook de reden waarom ik het niet ''erg'' vindt waarom ik in een gemeente zit die vacant is.
Volgens mij zit je in een kerkverband zit met veel predikanten. Het scheelt natuurlijk wel dat je in principe altijd een gastpredikant en (vrijwel) nooit leesdienst hebt. Vind ik.
Klopt, maar leesdiensten vind ik ook niet erg hoor, de keren dat we dat hadden hele mooie preken gehoord.
Goed om te horen, toch hoop ik dat je snel weer een eigen predikant krijgt!
DDD

Bericht door DDD »

OK. Het is dus een misverstand. Ik wilde het corrigeren, maar dat kan niet meer. Maar als ik het zo lees, dan heb ik mij ernstig vergist.

Wat goed om te lezen trouwens. Ik begrijp dan niet helemaal waarom 1953 nodig was, maar dat ligt misschien aan mij.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef:
FlyingEagle schreef: Volgens mij zegt gglid nergens dat een consulent iets verplicht is. Dat is dus ook niet zo. Ligt eraan hoe een kerkenraad ermee omgaat.
Ik zeg het ook niet, ik vraag het alleen. Het is dus niet verplicht.
Wat mij trouwens ook opvalt is dat er vaak veel belangstelling is voor hoeveel predikanten er in een bepaalde classis staan. Ik heb mij nog nooit met zulke vragen beziggehouden, maar dat komt dan waarschijnlijk omdat er in ons verband meer predikanten zijn.
Herkenbaar. Ik heb ook nauwelijks preeklezen gehad in mijn leven. Ik denk dat dat op 1 hand te tellen is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:OK. Het is dus een misverstand. Ik wilde het corrigeren, maar dat kan niet meer. Maar als ik het zo lees, dan heb ik mij ernstig vergist.

Wat goed om te lezen trouwens. Ik begrijp dan niet helemaal waarom 1953 nodig was, maar dat ligt misschien aan mij.
Nee. Ik begrijp dat ook niet meer.

Kan iemand ons helderheid verschaffen?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Daarover is een leerzaam boek geschreven door ds. Golverdingen die dat stap voor stap beschrijft. Van harte aanbevolen! :slurp
Plaats reactie