Dat is inderdaad ook wat ik lees. Het gaat niet om eenzeidige predikanten, maar een eenzeidinge selectie van preken qua thema of nadruk. En dan heeft het geen zin om linkjes naar preken geven, want elke preek (links of rechts) heeft een nadruk die eenzeiding word als er alleen zulke preken gelezen worden.DDD schreef:Je leest niet goed. En Tiberius ook niet. GG-lid drukt zich heel zorgvuldig uit. Ik weet uit ervaring dat dat niet alles zegt over de interpretatie, maar GG-lid schrijft volkomen helder en duidelijk.Zeeuw schreef: Triest. In plaats van gebed tot de Heere dat Hij Zijn knechten wil leiden en hen het licht van Zijn Geest wil schenken en vol verwachting je plaats in te nemen.
Het gaat niet om predikanten, maar om de selectie van preken.
Gereformeerde Gemeenten
- J.C. Philpot
Re: Gereformeerde Gemeenten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Zou het niet zo kunnen zijn dat de kerkenraad er bewust voor kiest om de leespreken te selecteren, om tegenwicht te bieden aan de preken die door predikanten gehouden worden? Om het geheel in evenwicht te laten zijn?
Ik weet natuurlijk niet of dat zo is, ik ken de gemeente en de kerkenraad van GG-lid niet. Maar het is een gedachte die bij me opkomt.
Als het zo is, dan is dat in de kerkenraad te prijzen.
Ik weet natuurlijk niet of dat zo is, ik ken de gemeente en de kerkenraad van GG-lid niet. Maar het is een gedachte die bij me opkomt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Dat snap ik, maar ik wil graag zien welke preken hij dan bedoelt, wat een dergelijke vermeend levensgevaarlijke eenzijdigheid oplevert.DDD schreef:Je leest niet goed. En Tiberius ook niet. GG-lid drukt zich heel zorgvuldig uit. Ik weet uit ervaring dat dat niet alles zegt over de interpretatie, maar GG-lid schrijft volkomen helder en duidelijk.Zeeuw schreef: Triest. In plaats van gebed tot de Heere dat Hij Zijn knechten wil leiden en hen het licht van Zijn Geest wil schenken en vol verwachting je plaats in te nemen.
Ik vind het ook te prijzen. Maar mijn bijdrage richtte zich op de mijns inziens onterechte kritiek op GG-lid.Forummer schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat de kerkenraad er bewust voor kiest om de leespreken te selecteren, om tegenwicht te bieden aan de preken die door predikanten gehouden worden? Om het geheel in evenwicht te laten zijn?
Je leest zelf niet goed. Ik reageer op een deel van de post waarin staat dat mensen hun plaats leeg laten als een bepaalde predikant komt.DDD schreef:Je leest niet goed. En Tiberius ook niet. GG-lid drukt zich heel zorgvuldig uit. Ik weet uit ervaring dat dat niet alles zegt over de interpretatie, maar GG-lid schrijft volkomen helder en duidelijk.Zeeuw schreef: Triest. In plaats van gebed tot de Heere dat Hij Zijn knechten wil leiden en hen het licht van Zijn Geest wil schenken en vol verwachting je plaats in te nemen.
Dit verwacht ik absoluut niet van GG-lid. Ik denk namelijk dat hij één van de trouwste kerkgangers alhier is.
Wij hadden op biddag een preek over het dagelijks leven als christen en de rol van het gebed. Als je alleen zulke thema's uitzoekt, dan ontstaat er natuurlijk enige eenzijdigheid. Dat zegt niets over de predikant, maar wel over de preekselectie. En daarom heeft het weinig zin om die preken te bespreken, want ze zijn als zodanig niet verkeerd, maar bieden -net als iedere andere preek als het goed is- niet het hele verhaal.Tiberius schreef:Dat snap ik, maar ik wil graag zien welke preken hij dan bedoelt, wat een dergelijke vermeend levensgevaarlijke eenzijdigheid oplevert.DDD schreef:Je leest niet goed. En Tiberius ook niet. GG-lid drukt zich heel zorgvuldig uit. Ik weet uit ervaring dat dat niet alles zegt over de interpretatie, maar GG-lid schrijft volkomen helder en duidelijk.Zeeuw schreef: Triest. In plaats van gebed tot de Heere dat Hij Zijn knechten wil leiden en hen het licht van Zijn Geest wil schenken en vol verwachting je plaats in te nemen.
Oeps. Dat verband had ik inderdaad niet gelegd. Excuses.Zeeuw schreef:Je leest zelf niet goed. Ik reageer op een deel van de post waarin staat dat mensen hun plaats leeg laten als een bepaalde predikant komt.DDD schreef:Je leest niet goed. En Tiberius ook niet. GG-lid drukt zich heel zorgvuldig uit. Ik weet uit ervaring dat dat niet alles zegt over de interpretatie, maar GG-lid schrijft volkomen helder en duidelijk.Zeeuw schreef: Triest. In plaats van gebed tot de Heere dat Hij Zijn knechten wil leiden en hen het licht van Zijn Geest wil schenken en vol verwachting je plaats in te nemen.
Dit verwacht ik absoluut niet van GG-lid. Ik denk namelijk dat hij één van de trouwste kerkgangers alhier is.
Wat GG-lid zegt is duidelijk en transparant lijkt me. Hij heeft eind vorig jaar nog een lijstje met gelezen preken in zijn gemeente op dit forum geplaatst, wat het een en ander ook verduidelijkt. Daarnaast kun je inderdaad in het 'archief' lezen dat hij dit vaker heeft aangehaald, met een voorbeeld van een predikant.
De vraag is of een ouderling selectief 'winkelt 'in de preken van een dominee of dat alle preken van de bewuste dominee voldoen aan hetgeen GG-lid te berde brengt. Oftewel, wordt het probleem geschapen door de voorlezend ouderling, de preken van de dominee, of de toehoorder?
De vraag is of een ouderling selectief 'winkelt 'in de preken van een dominee of dat alle preken van de bewuste dominee voldoen aan hetgeen GG-lid te berde brengt. Oftewel, wordt het probleem geschapen door de voorlezend ouderling, de preken van de dominee, of de toehoorder?
Klopt. Daar zaten zeker 4 of 5 predikanten bij, die m.i. geen leespreken hebben (nagelaten) die aan GGlids kwalificatie voldoen.GGotK schreef:Wat GG-lid zegt is duidelijk en transparant lijkt me. Hij heeft eind vorig jaar nog een lijstje met gelezen preken in zijn gemeente op dit forum geplaatst, wat het een en ander ook verduidelijkt. Daarnaast kun je inderdaad in het 'archief' lezen dat hij dit vaker heeft aangehaald, met een voorbeeld van een predikant.
Of ik moet me behoorlijk vergissen.
Ik vind het geen probleem, laat ik dat vooropstellen. Maar ook bij preken van andere predikanten kun je door ze in te korten de boodschap nuanceren. Dat is op zich heel goed, zolang het geen buikspreken wordt.
Veel preken zijn erg lang voor de leesdiensten, dus de verleiding is dan groot om precies die dingen weg te laten, waar je je als ouderling het minste in kunt vinden.
Veel preken zijn erg lang voor de leesdiensten, dus de verleiding is dan groot om precies die dingen weg te laten, waar je je als ouderling het minste in kunt vinden.
Ik heb een vraag over de keuze van de leespreken. Ik weet niet hoe groot je kerkenraad is, dus kan het zijn dat er stiekem best wel een beetje evenwicht is, maar dat je die nu even niet kan zien, of is de kerkenraad niet een afspiegeling van de gemeente?GerefGemeente-lid schreef:Zeker. Ik lig er geregeld wakker van.
Het verlangen naar een eigen dominee is daarom ook groot.
Ik heb ook een vraag over je verlangen naar een eigen predikant. Vind je dat niet spannend? Leespreken van verschillende broeders, preken van verschillende predikanten leveren mijns inziens een grotere variatie op dan 1 predikant, wat zijn ligging ook is.
-
- Verbannen
Dat is absoluut niet het geval. Juist onze gemeente is een voorbeeld van een gemeente waar iedereen wordt uitgenodigd. Kijk het overzicht van dit jaar er maar op na...Forummer schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat de kerkenraad er bewust voor kiest om de leespreken te selecteren, om tegenwicht te bieden aan de preken die door predikanten gehouden worden? Om het geheel in evenwicht te laten zijn?
-
- Verbannen
Ik denk eerder dat ik tot een kleine minderheid van de gemeente behoor die niet een afspiegeling is van het geheel van de gemeente. Dat maakt het misschien ook wat lastiger.Ararat schreef:Ik heb een vraag over de keuze van de leespreken. Ik weet niet hoe groot je kerkenraad is, dus kan het zijn dat er stiekem best wel een beetje evenwicht is, maar dat je die nu even niet kan zien, of is de kerkenraad niet een afspiegeling van de gemeente?
Dat kan inderdaad spanning geven en dat besef ik me terdege.Ararat schreef:Ik heb ook een vraag over je verlangen naar een eigen predikant. Vind je dat niet spannend? Leespreken van verschillende broeders, preken van verschillende predikanten leveren mijns inziens een grotere variatie op dan 1 predikant, wat zijn ligging ook is.
-
Dat is ook de reden waarom ik het niet ''erg'' vindt waarom ik in een gemeente zit die vacant is.Ararat schreef:Ik heb een vraag over de keuze van de leespreken. Ik weet niet hoe groot je kerkenraad is, dus kan het zijn dat er stiekem best wel een beetje evenwicht is, maar dat je die nu even niet kan zien, of is de kerkenraad niet een afspiegeling van de gemeente?GerefGemeente-lid schreef:Zeker. Ik lig er geregeld wakker van.
Ik heb ook een vraag over je verlangen naar een eigen predikant. Vind je dat niet spannend? Leespreken van verschillende broeders, preken van verschillende predikanten leveren mijns inziens een grotere variatie op dan 1 predikant, wat zijn ligging ook is.
Volgens mij zit je in een kerkverband zit met veel predikanten. Het scheelt natuurlijk wel dat je in principe altijd een gastpredikant en (vrijwel) nooit leesdienst hebt. Vind ik.Geytenbeekje schreef:Dat is ook de reden waarom ik het niet ''erg'' vindt waarom ik in een gemeente zit die vacant is.Ararat schreef:Ik heb een vraag over de keuze van de leespreken. Ik weet niet hoe groot je kerkenraad is, dus kan het zijn dat er stiekem best wel een beetje evenwicht is, maar dat je die nu even niet kan zien, of is de kerkenraad niet een afspiegeling van de gemeente?GerefGemeente-lid schreef:Zeker. Ik lig er geregeld wakker van.