Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nee nee, @Tiberius, je legt me woorden in de mond die ik nooit heb gezegd.

Ik heb gezegd dat er vaak preken worden gelezen (en de laatste weken is dat gelukkig een stuk minder!!!) waarin 'weinig aandacht is voor de eis van Gods heilige Wet en vooral de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de mens'. 
Vervolgens heb ik gezegd, als je structureel zulke preken leest, zonder de andere kant te laten horen, 'dat zorgt voor geestelijke scheefgroei in de gemeente, zeker als er veel activisme is. En dat is levensgevaarlijk.' Met het woordje 'dat' bedoel ik die scheefgroei.

Andersom geldt dat ook als je in een gemeente waar de lijdelijkheid overheerst, steeds preken leest waarin sterk de nadruk ligt op de uitverkiezing. Dat kan ook zorgen voor scheefgroei en dat (die scheefgroei!) is evenzo levensgevaarlijk.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Nee nee, @Tiberius, je legt me woorden in de mond die ik nooit heb gezegd.

Ik heb gezegd dat er vaak preken worden gelezen (en de laatste weken is dat gelukkig een stuk minder!!!) waarin 'weinig aandacht is voor de eis van Gods heilige Wet en vooral de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de mens'. 
Vervolgens heb ik gezegd, als je structureel zulke preken leest, zonder de andere kant te laten horen, 'dat zorgt voor geestelijke scheefgroei in de gemeente, zeker als er veel activisme is. En dat is levensgevaarlijk.' Met het woordje 'dat' bedoel ik die scheefgroei.

Andersom geldt dat ook als je in een gemeente waar de lijdelijkheid overheerst, steeds preken leest waarin sterk de nadruk ligt op de uitverkiezing. Dat kan ook zorgen voor scheefgroei en dat (die scheefgroei!) is evenzo levensgevaarlijk.
:) Tiberius quote jou letterlijk. Jongen toch, geef nu gewoon eens toe dat je uit de bocht vliegt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik leg je geen woorden in je mond; ik citeer je inderdaad letterlijk!
Maar geef nou gewoon eens 2 of 3 linkjes.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:Ik leg je geen woorden in je mond; ik citeer je inderdaad letterlijk!
Ik ga dat niet doen. Ik ben duidelijk geweest. Weliswaar had ik me zorgvuldiger moeten uitdrukken, maar volgens mij heb ik mij in mijn vervolgopmerkingen voldoende helderheid verschaft om (zeker!) jouw te kunnen doen laten begrijpen wat ik bedoel.

Met linkjes schieten we niks op. Dan gaat het weer over namen en dat is niet stichtelijk. Ik ga daar niet aan beginnen. Ik heb in het algemeen proberen aan te geven waar mijn zorgen liggen en daar wil ik het bij laten.

En als je echt linkjes wil, ga je alle leespreken maar na op Kerkdienstgemist. De meeste preken zijn van Prekenweb, en je hebt een grote digitale boekenkast, dus dat is vast geen probleem.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 15 mar 2022, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ik leg je geen woorden in je mond; ik citeer je inderdaad letterlijk!
Ik ga dat niet doen. Ik ben duidelijk geweest. Weliswaar had ik me zorgvuldiger moeten uitdrukken, maar volgens mij heb ik mij in mijn vervolgopmerkingen voldoende helderheid verschaft om (zeker!) jouw te kunnen doen laten begrijpen wat ik bedoel.

Met linkjes schieten we niks op. Dan gaat het weer over namen en dat is niet stichtelijk. Ik ga daar niet aan beginnen. Ik heb in het algemeen proberen aan te geven waar mijn zorgen liggen en daar wil ik het bij laten.
Ik hoop dat die zorgen je bij Hem brengen. Het klinkt allemaal iets te menselijk in mijn oren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeker. Ik lig er geregeld wakker van.

Het verlangen naar een eigen dominee is daarom ook groot.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Zeker. Ik lig er geregeld wakker van.
Ik hoop dat je niet wakker ligt van de prediking an sich. Maar de vraagt hoe jij rechtvaardig voor Hem kan verschijnen.
Dat laatste begrijp ik deels. Maar mensen die altijd iets vinden, vinden over het algemeen ook iets over een eigen dominee.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En als je echt linkjes wil, ga je alle leespreken maar na op Kerkdienstgemist. De meeste preken zijn van Prekenweb, en je hebt een grote digitale boekenkast, dus dat is vast geen probleem.
Ok, dan niet.
Maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar je het over hebt, daarom mijn vraag.
Ik hoor en lees veel GerGem-preken, maar eigenlijk geen waar een dergelijk disclaimer op past. Ik denk eerder andersom: dat er eenzijdigheid richting lijdelijkheid is, die inderdaad levensgevaarlijk is.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bij ons werd onlangs een preek van ds. W. Visscher gelezen. Dat was idd. bijna een en al opwekking. Zoiets zal GG-lid bedoelen.

En verder vind ik het niet zo netjes om ineens persoonlijke opmerkingen te maken, zoals Zeeuw doet. Je bent met een discussie bezig, niet met een pastoraal gesprek.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Zeker. Ik lig er geregeld wakker van.
Ik hoop dat je niet wakker ligt van de prediking an sich. Maar de vraagt hoe jij rechtvaardig voor Hem kan verschijnen.
Dat laatste begrijp ik deels. Maar mensen die altijd iets vinden, vinden over het algemeen ook iets over een eigen dominee.
Ik ben zelden negatief en ben ook zelden selectief.

Maar ja, ook ik heb soms zorgen over de prediking. En dat leg ik dan in de eerste plaats neer in het gebed, naast de persoonlijke zaken, maar toch wil ik er af en toe ook iets over zeggen. Zeker als maar weinig mensen in je omgeving je echt begrijpen. Het is dan jammer dat ik hier ook niemand heb die mij begrijpt. Ik druk me niet altijd duidelijk uit, maar meestal is er uit het vervolg toch wel duidelijk te begrijpen wat ik bedoel.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:

Ok, dan niet.
Maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar je het over hebt, daarom mijn vraag.
Ik hoor en lees veel GerGem-preken, maar eigenlijk geen waar een dergelijk disclaimer op past. Ik denk eerder andersom: dat er eenzijdigheid richting lijdelijkheid is, die inderdaad levensgevaarlijk is.
Neem dan maar van mij aan dat dit andersom ook zo kan zijn. En daarin ben ik heus niet de enige binnen de GG die dit signaleert.

De meeste mensen binnen de GG die zorgen hebben over de prediking, hebben dit over de prediking die jij nu benoemt. Maar anderzijds is dat gevaar er soms ook aan de andere kant. De cultuur van een gemeente speelt ook een grote rol, dus ik wijt het echt niet alleen aan de prediking. Maar de combinatie van al deze zaken kan wel zorgen voor een verdere vervreemding van de leer zoals die vanouds binnen de gemeenten werd gebracht. Als ik dan zie wat voor vervreemding bijvoorbeeld de RD-artikelen van ds. De Heer over gezangen in de eredienst oproepen in mijn omgeving, dan schrik ik daar behoorlijk van.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Neem dan maar van mij aan dat dit andersom ook zo kan zijn. En daarin ben ik heus niet de enige binnen de GG die dit signaleert.
Het zou kunnen; onze gemeente zat meer aan de lijdelijke kant, die van jullie wellicht aan de andere kant van het spectrum.
GerefGemeente-lid schreef:Als ik dan zie wat voor vervreemding bijvoorbeeld de RD-artikelen van ds. De Heer over gezangen in de eredienst oproepen in mijn omgeving, dan schrik ik daar behoorlijk van.
Je haalt er nu een heel ander aspect bij.
Ik kan me voorstellen dat die artikelen erg bevreemdend werken.
Niet zozeer, WAT hij zegt, want dat is redelijk voorspelbaar, maar door zijn ondeugdelijke onderbouwing. Als zelfs dr. De Heer niet eens fatsoenlijk kan onderbouwen waarom er geen gezangen in de eredienst zouden moeten zijn, wordt het wel erg lastig om het de jeugd en ouderen uit te leggen.
Job

Bericht door Job »

Ik kan wel met GerefGemeente-lid meevoelen. Zijn probleem ligt ook in het geheel niet bij de predikanten waarvan preken worden gekozen, maar volgens mij bij de ouderlingen die selectief kiezen.

Het is geen predikantenprobleem. Daar moet dit denk ik helemaal van los worden gekoppeld.

Het is volgens mij meer dit probleem: predikanten worden selectief voor wagentjes gespannen door mensen die zelf in een flank leven. Terwijl menig predikant, ook zij die in een flank gestopt worden, veel breder preekt. Maar ze worden selectief gelezen of geciteerd. Daaraan zie je duidelijk dat leespreken echt een noodoplossing zijn.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef: Met linkjes schieten we niks op. Dan gaat het weer over namen en dat is niet stichtelijk. Ik ga daar niet aan beginnen. Ik heb in het algemeen proberen aan te geven waar mijn zorgen liggen en daar wil ik het bij laten.
Doe het dan via PB, oh wacht, dit is natuurlijk de rede waarom niemand meer PB kan gebruiken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: Triest. In plaats van gebed tot de Heere dat Hij Zijn knechten wil leiden en hen het licht van Zijn Geest wil schenken en vol verwachting je plaats in te nemen.
Je leest niet goed. En Tiberius ook niet. GG-lid drukt zich heel zorgvuldig uit. Ik weet uit ervaring dat dat niet alles zegt over de interpretatie, maar GG-lid schrijft volkomen helder en duidelijk.

Het gaat niet om predikanten, maar om de selectie van preken.
Plaats reactie