Nee hoor, je verwoordt precies mijn gedachten. Ik deel je visie volkomen. Je laatste zin is dus onjuist.Maanenschijn schreef:Ik heb de indruk dat je er omheen praat.Forummer schreef:Dat weet ik nog niet, want ik ben mij aan het oriënteren. Ben dus nog niet uitgeschreven uit de GerGem. Wil dat eigenlijk ook eerst netjes afronden.Maanenschijn schreef:[
Het misverstand zit er in dat er geen geloofsbelijdenis van een ander kerk verband over kan genomen worden.
De geloofsbelijdenis gedaan met de vragen van Voetius zijn dermate anders van aard en bedoeling dat het wezenlijk anders is dan bijvoorbeeld de vragen van HHG. Dat je om lidmaat te worden dan de eigen vragen van het kerkverband/- genootschap krijgt voorgelegd is dus niet vreemd. Als je bij een gemeente wenst te horen, is het goed dat je ook aan de zelfde ‘ voorwaarden’ voldoet als de andere leden.
Dat heeft niets met hoogmoed te maken, of het enige-ware-kerk gevoel.
Dat het woord ‘geloofsbelijdenis’ in veel gevallen niet opgaat is van heel andere orde, maar geeft verwarring bij het overgaan van kerk.
Maar ik begrijp uit diverse bijdragen op het forum dat jij inmiddels de vragen Voetius achter je hebt kunnen laten in de GG en nu in een gemeente terecht kunt waar je geen vragen meer hoeft te beantwoorden? De vragen van Voetius zijn geen belijdenis van persoonlijk geloof. Hoe gaat je huidige kerk om met mensen die geen geloofsbelijdenis (of alleen de vragen van Voetius beantwoord hebben) gedaan hebben?
Overigens begrijp je mij niet helemaal goed, ik heb de vragen van Voetius niet achter mij gelaten, ik heb alleen geconstateerd dat er in de GerGem niet altijd de volledige leer der zaligheid verkondigd wordt. Lees goed: ik schrijf niet altijd !
Er zijn ook preken geweest die ik nooit meer zal vergeten. Nogmaals: er zijn ook goede dingen geweest.
Ook zijn de mensen van de kerkenraad ontzettend lieve mensen, die het ook gewoon moeilijk vinden en die er oprecht van overtuigd zijn dat ze het goede doen. Echter, niet alles wat goed bedoeld is, is ook echt goed. Persoonlijk neem ik ze het niet kwalijk, ze verkeren al hun leven lang in die cultuur en gedachtegangen. Dat maakt dat ze geen antwoord op mijn vragen hebben, het wordt niet begrepen. Ik voldoe nou eenmaal niet aan het standaard GerGem plaatje. Daar kan men niet mee omgaan.
je doet een forse beschuldiging: hoogmoed van een (in eigen oog) enige-ware-kerk. Door verschillende mensen is je aangereikt dat de achtergrond van belijdenis doen niet in hoogmoed of enige-ware-kerk gedachte is gelegen, maar voornamelijk in verschil van belijdenis. Ik heb dat hierboven ook uitgelegd.
Dat heeft niets te maken met met jouw ervaringen, goed of slecht, in een GG. Ik vind het kwalijk dat je een kerkverband de maat neemt, zonder je verdiept te hebben in de reden en achtergrond van de (in veel kerkverbanden en genootschappen) reguliere praktijk. En je persisteert daarin omdat je op geen enkele wijze die zelfreflectie toont, ondanks dat je gevraagd is (niet door mij) om die woorden terug te nemen.
Weet je, dit soort gedrag plaatst geeft een schaduw (ik spreek voor mij zelf) over je andere berichten van mooie diensten, over zware tijden, over (vul zelf maar aan..). Ik vind dat jammer en bevordert niet het voeren van een goed gesprek. Maar goed, misschien is dit te veel op de man, dus laat ik het er maar bij.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee hoor dat geeft niets, ik leer daar van hoe mijn postings overkomen. Al leg ik volgens mij netjes uit wat ik bedoel, en praat er zeker niet omheen. Dat is ook zeker niet mijn bedoeling.Maanenschijn schreef:Ik heb de indruk dat je er omheen praat.Forummer schreef:Dat weet ik nog niet, want ik ben mij aan het oriënteren. Ben dus nog niet uitgeschreven uit de GerGem. Wil dat eigenlijk ook eerst netjes afronden.Maanenschijn schreef:[
Het misverstand zit er in dat er geen geloofsbelijdenis van een ander kerk verband over kan genomen worden.
De geloofsbelijdenis gedaan met de vragen van Voetius zijn dermate anders van aard en bedoeling dat het wezenlijk anders is dan bijvoorbeeld de vragen van HHG. Dat je om lidmaat te worden dan de eigen vragen van het kerkverband/- genootschap krijgt voorgelegd is dus niet vreemd. Als je bij een gemeente wenst te horen, is het goed dat je ook aan de zelfde ‘ voorwaarden’ voldoet als de andere leden.
Dat heeft niets met hoogmoed te maken, of het enige-ware-kerk gevoel.
Dat het woord ‘geloofsbelijdenis’ in veel gevallen niet opgaat is van heel andere orde, maar geeft verwarring bij het overgaan van kerk.
Maar ik begrijp uit diverse bijdragen op het forum dat jij inmiddels de vragen Voetius achter je hebt kunnen laten in de GG en nu in een gemeente terecht kunt waar je geen vragen meer hoeft te beantwoorden? De vragen van Voetius zijn geen belijdenis van persoonlijk geloof. Hoe gaat je huidige kerk om met mensen die geen geloofsbelijdenis (of alleen de vragen van Voetius beantwoord hebben) gedaan hebben?
Overigens begrijp je mij niet helemaal goed, ik heb de vragen van Voetius niet achter mij gelaten, ik heb alleen geconstateerd dat er in de GerGem niet altijd de volledige leer der zaligheid verkondigd wordt. Lees goed: ik schrijf niet altijd !
Er zijn ook preken geweest die ik nooit meer zal vergeten. Nogmaals: er zijn ook goede dingen geweest.
Ook zijn de mensen van de kerkenraad ontzettend lieve mensen, die het ook gewoon moeilijk vinden en die er oprecht van overtuigd zijn dat ze het goede doen. Echter, niet alles wat goed bedoeld is, is ook echt goed. Persoonlijk neem ik ze het niet kwalijk, ze verkeren al hun leven lang in die cultuur en gedachtegangen. Dat maakt dat ze geen antwoord op mijn vragen hebben, het wordt niet begrepen. Ik voldoe nou eenmaal niet aan het standaard GerGem plaatje. Daar kan men niet mee omgaan.
je doet een forse beschuldiging: hoogmoed van een (in eigen oog) enige-ware-kerk. Door verschillende mensen is je aangereikt dat de achtergrond van opnieuw belijdenis doen niet in hoogmoed of enige-ware-kerk gedachte is gelegen, maar voornamelijk in verschil van belijdenis. Ik heb dat hierboven ook uitgelegd.
Dat heeft niets te maken met met jouw ervaringen, goed of slecht, in een GG. Ik vind het kwalijk dat je een kerkverband de maat neemt, zonder je verdiept te hebben in de reden en achtergrond van de (in veel kerkverbanden en genootschappen) reguliere praktijk. En je persisteert daarin omdat je op geen enkele wijze die zelfreflectie toont, ondanks dat je gevraagd is (niet door mij) om die woorden terug te nemen.
Weet je, dit soort gedrag geeft een schaduw (ik spreek voor mij zelf) over je andere berichten van mooie diensten, over zware tijden, over (vul zelf maar aan..). Ik vind dat jammer en bevordert niet het voeren van een goed gesprek. Maar goed, misschien is dit te veel op de man, dus laat ik het er maar bij.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Gereformeerde Gemeenten
Levensgevaarlijke preken bij jou in de Ger.Gem. Oostkapelle? Ik vind dat een heftige beschuldiging, komt op hetzelfde neer als de kritiek van Forummer, vind ik.GerefGemeente-lid schreef:In het algemeen gaat het vooral preken waarin weinig aandacht is voor de eis van Gods heilige Wet en vooral de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de mens. Als je structureel zulke preken leest, zonder de andere kant te laten horen, zorgt dat voor geestelijke scheefgroei in de gemeente, zeker als er veel activisme is. Dat is levensgevaarlijk.Tiberius schreef: Kan je een paar voorbeelden geven van dergelijke mensmiddelpuntige leespreken? Dan kunnen we ook eens kijken.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Overigens doe ik met de mededeling dat ik zelf ook last heb van allergie, wel degelijk aan zelfreflectie. Ook heb ik in het verleden meerdere keren laten zien hier op het forum dat ik daartoe in staat ben.Forummer schreef:Nee hoor dat geeft niets, ik leer daar van hoe mijn postings overkomen. Al leg ik volgens mij netjes uit wat ik bedoel, en praat er zeker niet omheen. Dat is ook zeker niet mijn bedoeling.Maanenschijn schreef:Ik heb de indruk dat je er omheen praat.Forummer schreef:Dat weet ik nog niet, want ik ben mij aan het oriënteren. Ben dus nog niet uitgeschreven uit de GerGem. Wil dat eigenlijk ook eerst netjes afronden.Maanenschijn schreef:[
Het misverstand zit er in dat er geen geloofsbelijdenis van een ander kerk verband over kan genomen worden.
De geloofsbelijdenis gedaan met de vragen van Voetius zijn dermate anders van aard en bedoeling dat het wezenlijk anders is dan bijvoorbeeld de vragen van HHG. Dat je om lidmaat te worden dan de eigen vragen van het kerkverband/- genootschap krijgt voorgelegd is dus niet vreemd. Als je bij een gemeente wenst te horen, is het goed dat je ook aan de zelfde ‘ voorwaarden’ voldoet als de andere leden.
Dat heeft niets met hoogmoed te maken, of het enige-ware-kerk gevoel.
Dat het woord ‘geloofsbelijdenis’ in veel gevallen niet opgaat is van heel andere orde, maar geeft verwarring bij het overgaan van kerk.
Maar ik begrijp uit diverse bijdragen op het forum dat jij inmiddels de vragen Voetius achter je hebt kunnen laten in de GG en nu in een gemeente terecht kunt waar je geen vragen meer hoeft te beantwoorden? De vragen van Voetius zijn geen belijdenis van persoonlijk geloof. Hoe gaat je huidige kerk om met mensen die geen geloofsbelijdenis (of alleen de vragen van Voetius beantwoord hebben) gedaan hebben?
Overigens begrijp je mij niet helemaal goed, ik heb de vragen van Voetius niet achter mij gelaten, ik heb alleen geconstateerd dat er in de GerGem niet altijd de volledige leer der zaligheid verkondigd wordt. Lees goed: ik schrijf niet altijd !
Er zijn ook preken geweest die ik nooit meer zal vergeten. Nogmaals: er zijn ook goede dingen geweest.
Ook zijn de mensen van de kerkenraad ontzettend lieve mensen, die het ook gewoon moeilijk vinden en die er oprecht van overtuigd zijn dat ze het goede doen. Echter, niet alles wat goed bedoeld is, is ook echt goed. Persoonlijk neem ik ze het niet kwalijk, ze verkeren al hun leven lang in die cultuur en gedachtegangen. Dat maakt dat ze geen antwoord op mijn vragen hebben, het wordt niet begrepen. Ik voldoe nou eenmaal niet aan het standaard GerGem plaatje. Daar kan men niet mee omgaan.
je doet een forse beschuldiging: hoogmoed van een (in eigen oog) enige-ware-kerk. Door verschillende mensen is je aangereikt dat de achtergrond van opnieuw belijdenis doen niet in hoogmoed of enige-ware-kerk gedachte is gelegen, maar voornamelijk in verschil van belijdenis. Ik heb dat hierboven ook uitgelegd.
Dat heeft niets te maken met met jouw ervaringen, goed of slecht, in een GG. Ik vind het kwalijk dat je een kerkverband de maat neemt, zonder je verdiept te hebben in de reden en achtergrond van de (in veel kerkverbanden en genootschappen) reguliere praktijk. En je persisteert daarin omdat je op geen enkele wijze die zelfreflectie toont, ondanks dat je gevraagd is (niet door mij) om die woorden terug te nemen.
Weet je, dit soort gedrag geeft een schaduw (ik spreek voor mij zelf) over je andere berichten van mooie diensten, over zware tijden, over (vul zelf maar aan..). Ik vind dat jammer en bevordert niet het voeren van een goed gesprek. Maar goed, misschien is dit te veel op de man, dus laat ik het er maar bij.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Gereformeerde Gemeenten
Precies. Forummer zegt helemaal niet zoveel raars.
En wat betreft de dwaling van de GGiN: het algemeen aanbod van Gods evangelie, welgemeend en gericht tot alle mensen die het Evangelie horen, is essentieel in de christelijke leer. Haal dat weg, en er blijft hooguit nog een karig aftreksel of een karikatuur van het christendom over.
Dan kan er allerlei vorm zijn die gereformeerd is, maar dan ontbreekt het wezen.
Los daarvan constateer ik dat als predikanten met zo'n leer in hun preken dicht bij de Bijbel blijven, het soms ook minder kwaad kan.
En wat betreft de dwaling van de GGiN: het algemeen aanbod van Gods evangelie, welgemeend en gericht tot alle mensen die het Evangelie horen, is essentieel in de christelijke leer. Haal dat weg, en er blijft hooguit nog een karig aftreksel of een karikatuur van het christendom over.
Dan kan er allerlei vorm zijn die gereformeerd is, maar dan ontbreekt het wezen.
Los daarvan constateer ik dat als predikanten met zo'n leer in hun preken dicht bij de Bijbel blijven, het soms ook minder kwaad kan.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Kan je eens link geven naar 2 of 3 van die levensgevaarlijke preken?GerefGemeente-lid schreef:In het algemeen gaat het vooral preken waarin weinig aandacht is voor de eis van Gods heilige Wet en vooral de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de mens. Als je structureel zulke preken leest, zonder de andere kant te laten horen, zorgt dat voor geestelijke scheefgroei in de gemeente, zeker als er veel activisme is. Dat is levensgevaarlijk.Tiberius schreef:Kan je een paar voorbeelden geven van dergelijke mensmiddelpuntige leespreken? Dan kunnen we ook eens kijken.GerefGemeente-lid schreef:Overigens refereerde ik in deze reactie vooral aan de soms horizontale leespreken, waarin de noodzaak van ellendekennis niet of nauwelijks aan de orde komt. Gelukkig is dat de laatste weken weer wat minder.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik begrijp het wel van GG-lid. Wat ik ervaar ter rechterzijde, ervaart hij ter linkerzijde. En geen evenwicht is inderdaad levensgevaarlijk. Beide kanten op!Terri schreef:Levensgevaarlijke preken bij jou in de Ger.Gem. Oostkapelle? Ik vind dat een heftige beschuldiging, komt op hetzelfde neer als de kritiek van Forummer, vind ik.GerefGemeente-lid schreef:In het algemeen gaat het vooral preken waarin weinig aandacht is voor de eis van Gods heilige Wet en vooral de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de mens. Als je structureel zulke preken leest, zonder de andere kant te laten horen, zorgt dat voor geestelijke scheefgroei in de gemeente, zeker als er veel activisme is. Dat is levensgevaarlijk.Tiberius schreef: Kan je een paar voorbeelden geven van dergelijke mensmiddelpuntige leespreken? Dan kunnen we ook eens kijken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gereformeerde Gemeenten
De preken zijn niet verkeerd. De toepassing die er van gemaakt kán worden, als er telkens eenzijdig gelezen wordt, is wél gevaarlijk. Dat bedoelde ik.Terri schreef:Levensgevaarlijke preken bij jou in de Ger.Gem. Oostkapelle? Ik vind dat een heftige beschuldiging, komt op hetzelfde neer als de kritiek van Forummer, vind ik.GerefGemeente-lid schreef:In het algemeen gaat het vooral preken waarin weinig aandacht is voor de eis van Gods heilige Wet en vooral de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de mens. Als je structureel zulke preken leest, zonder de andere kant te laten horen, zorgt dat voor geestelijke scheefgroei in de gemeente, zeker als er veel activisme is. Dat is levensgevaarlijk.Tiberius schreef: Kan je een paar voorbeelden geven van dergelijke mensmiddelpuntige leespreken? Dan kunnen we ook eens kijken.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Misschien dat er een definitie kan komen van het begrip 'wetsprediking'.
Ik kan niet goed volgen dat er enerzijds weinig van wordt ervaren en anderzijds afkeurend wordt gedaan over het feit dat de mens aan het werk wordt gezet. Je zou zeggen dat dat bij uitstek de uitwerking van wetsprediking zou moeten zijn. Je zou haast denken dat wetsprediking een soort evangelie is: er is wel een wet, maar daaraan kun je niet voldoen, maar niet getreurd, dat hoeft ook niet.
Ik kan niet goed volgen dat er enerzijds weinig van wordt ervaren en anderzijds afkeurend wordt gedaan over het feit dat de mens aan het werk wordt gezet. Je zou zeggen dat dat bij uitstek de uitwerking van wetsprediking zou moeten zijn. Je zou haast denken dat wetsprediking een soort evangelie is: er is wel een wet, maar daaraan kun je niet voldoen, maar niet getreurd, dat hoeft ook niet.
Re: Gereformeerde Gemeenten
En toch móet opgemerkt worden dat er gemeenten zijn, en vooral ook buiten de GG waar, maar wel vanouds reformatorisch, waar nu een meer verbondsmatige prediking wordt gebracht. De oproep tot bekering wordt niet gehoord, of heel vaag, en men spreekt als het ware tot een schare van gelovigen, in plaats van een schare in Adam diep gevallen mensen. Als die niet ontdekt worden is dat woordelijk, of nog erger, levensgevaarlijk. Zie voor het werk van de wachters (dominees) Ezechiel 33:
1 En des HEEREN woord geschiedde tot mij, zeggende:
2 Mensenkind! spreek tot de kinderen uws volks, en zeg tot hen: Wanneer Ik het zwaard over enig land breng, en het volk des lands een man uit hun einden nemen, en dien voor zich tot een wachter stellen;
3 En hij het zwaard ziet komen over het land, en blaast met de bazuin, en waarschuwt het volk;
4 En een, die het geluid der bazuin hoort, wel hoort, maar zich niet laat waarschuwen; en het zwaard komt, en neemt hem weg, diens bloed is op zijn hoofd.
5 Hij hoorde het geluid der bazuin, maar liet zich niet waarschuwen, zijn bloed is op hem; maar hij, die zich laat waarschuwen, behoudt zijn ziel.
6 Wanneer daarentegen de wachter het zwaard ziet komen, en blaast niet met de bazuin, zodat het volk niet is gewaarschuwd; en het zwaard komt, en neemt een ziel uit hen weg; die is wel in zijn ongerechtigheid weggenomen, maar zijn bloed zal Ik van des hand des wachters eisen.
7 Gij nu, o mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.
8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
9 Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.
1 En des HEEREN woord geschiedde tot mij, zeggende:
2 Mensenkind! spreek tot de kinderen uws volks, en zeg tot hen: Wanneer Ik het zwaard over enig land breng, en het volk des lands een man uit hun einden nemen, en dien voor zich tot een wachter stellen;
3 En hij het zwaard ziet komen over het land, en blaast met de bazuin, en waarschuwt het volk;
4 En een, die het geluid der bazuin hoort, wel hoort, maar zich niet laat waarschuwen; en het zwaard komt, en neemt hem weg, diens bloed is op zijn hoofd.
5 Hij hoorde het geluid der bazuin, maar liet zich niet waarschuwen, zijn bloed is op hem; maar hij, die zich laat waarschuwen, behoudt zijn ziel.
6 Wanneer daarentegen de wachter het zwaard ziet komen, en blaast niet met de bazuin, zodat het volk niet is gewaarschuwd; en het zwaard komt, en neemt een ziel uit hen weg; die is wel in zijn ongerechtigheid weggenomen, maar zijn bloed zal Ik van des hand des wachters eisen.
7 Gij nu, o mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.
8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
9 Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is dat mogelijk? Eenzijdig preeklezen binnen de bandbreedte van de GG? Kijk je dan niet met een vergrootglas?GerefGemeente-lid schreef:De preken zijn niet verkeerd. De toepassing die er van gemaakt kán worden, als er telkens eenzijdig gelezen wordt, is wél gevaarlijk. Dat bedoelde ik.Terri schreef:Levensgevaarlijke preken bij jou in de Ger.Gem. Oostkapelle? Ik vind dat een heftige beschuldiging, komt op hetzelfde neer als de kritiek van Forummer, vind ik.GerefGemeente-lid schreef:In het algemeen gaat het vooral preken waarin weinig aandacht is voor de eis van Gods heilige Wet en vooral de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de mens. Als je structureel zulke preken leest, zonder de andere kant te laten horen, zorgt dat voor geestelijke scheefgroei in de gemeente, zeker als er veel activisme is. Dat is levensgevaarlijk.Tiberius schreef: Kan je een paar voorbeelden geven van dergelijke mensmiddelpuntige leespreken? Dan kunnen we ook eens kijken.
Ik bedoel: er zijn kerkverbanden waar de flanken toch veel verder uit elkaar liggen, toch?
-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gereformeerde Gemeenten
Juist. Dat is nu precies wat ik bedoel...-DIA- schreef:En toch móet opgemerkt worden dat er gemeenten zijn, en vooral ook buiten de GG waar, maar wel vanouds reformatorisch, waar nu een meer verbondsmatige prediking wordt gebracht. De oproep tot bekering wordt niet gehoord, of heel vaag, en men spreekt als het ware tot een schare van gelovigen, in plaats van een schare in Adam diep gevallen mensen. Als die niet ontdekt worden is dat woordelijk, of nog erger, levensgevaarlijk. Zie voor het werk van de wachters (dominees) Ezechiel 33:
1 En des HEEREN woord geschiedde tot mij, zeggende:
2 Mensenkind! spreek tot de kinderen uws volks, en zeg tot hen: Wanneer Ik het zwaard over enig land breng, en het volk des lands een man uit hun einden nemen, en dien voor zich tot een wachter stellen;
3 En hij het zwaard ziet komen over het land, en blaast met de bazuin, en waarschuwt het volk;
4 En een, die het geluid der bazuin hoort, wel hoort, maar zich niet laat waarschuwen; en het zwaard komt, en neemt hem weg, diens bloed is op zijn hoofd.
5 Hij hoorde het geluid der bazuin, maar liet zich niet waarschuwen, zijn bloed is op hem; maar hij, die zich laat waarschuwen, behoudt zijn ziel.
6 Wanneer daarentegen de wachter het zwaard ziet komen, en blaast niet met de bazuin, zodat het volk niet is gewaarschuwd; en het zwaard komt, en neemt een ziel uit hen weg; die is wel in zijn ongerechtigheid weggenomen, maar zijn bloed zal Ik van des hand des wachters eisen.
7 Gij nu, o mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.
8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
9 Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.
-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gereformeerde Gemeenten
De preken zijn niet levensgevaarlijk, de toepassing die velen maken, vanwege een eenzijdigheid in de prediking, dát is levensgevaarlijk. Zie mijn andere reactie richting @Terri en zie ook de terechte opmerking van @DIA.Tiberius schreef:Kan je eens link geven naar 2 of 3 van die levensgevaarlijke preken?GerefGemeente-lid schreef:In het algemeen gaat het vooral preken waarin weinig aandacht is voor de eis van Gods heilige Wet en vooral de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de mens. Als je structureel zulke preken leest, zonder de andere kant te laten horen, zorgt dat voor geestelijke scheefgroei in de gemeente, zeker als er veel activisme is. Dat is levensgevaarlijk.Tiberius schreef:Kan je een paar voorbeelden geven van dergelijke mensmiddelpuntige leespreken? Dan kunnen we ook eens kijken.GerefGemeente-lid schreef:Overigens refereerde ik in deze reactie vooral aan de soms horizontale leespreken, waarin de noodzaak van ellendekennis niet of nauwelijks aan de orde komt. Gelukkig is dat de laatste weken weer wat minder.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Gelezen in de Saambinder van vorige week:
Wees eens eerlijk: Is uw geestelijke nood en gebrek het meest dit: uw blindheid, vijandschap en ongevoeligheid? Uw eigengerechtigheid, eigen wijsheid, eigen kracht en uw ongeloof? En daarbij, dat u de Fontein Christus niet kunt vinden? En blijft u toch naar Hem begerig? En bidt u om bewaring, dat u toch buiten Jezus geen rust zult vinden? O, houdt toch aan. De Heere heeft Zijn eigen tijd om uw banden los te maken.
Justus Vermeer
Wees eens eerlijk: Is uw geestelijke nood en gebrek het meest dit: uw blindheid, vijandschap en ongevoeligheid? Uw eigengerechtigheid, eigen wijsheid, eigen kracht en uw ongeloof? En daarbij, dat u de Fontein Christus niet kunt vinden? En blijft u toch naar Hem begerig? En bidt u om bewaring, dat u toch buiten Jezus geen rust zult vinden? O, houdt toch aan. De Heere heeft Zijn eigen tijd om uw banden los te maken.
Justus Vermeer
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ok, een link naar 2 of 3 van die eenzijdige preken dan.