Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Posthoorn »

Jongere schreef:Poetin staat als mens alleen voor het aangezicht van God en voor Hem moet ook hij rekenschap afleggen. Als mens kan hij ook tot inkeer komen, evenals al die individuele soldaten die Oekraïne zijn binnengevallen dat kunnen. Daar mogen we om bidden, zoals de Heere bad voor degenen die Hem kruisigden.
Precies. Maar juridisch en ook ethisch gezien moet deze man de doodstraf krijgen. En als hij echt tot bekering zou komen, zou hij dat ook inzien.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Thuisvrouw schreef:Aanstaande zaterdag sta ik weer bij een duistere moordspelonk. Waar er elk jaar 33.000 vermoord worden.

En dat is gewoon in Nederland.
Ik hoop niet dat je deze kwetsbare vrouwen die verblind door de tijdgeest een verkeerde zondige beslissing nemen vergelijkt met Poetin?

Rusland staat trouwens al decennia bovenaan in het aantal abortussen. 23 per 1000 vrouwen. Totaal 830.000 (cijfers 2016) Nederland 8 per 1000 vrouwen.

Dit is inderdaad daar en hier een ontzettend kwaad maar waarom haal jij dit aan in deze discussie?
Neen, begrijp dit goed. Het westen van Europa, met Nederland als aanvoerder en promotor, heeft hier wel een enorm grote schuld op zich geladen. Als we dat eens beseften hoeveel zielen wij als natie het leven ontnemen! Kan zoiets dan ongestraft blijven? Tot op heden zien we geen buigen maar een verharding. Als Israël zondigde verwekte de Heere vijanden die hen benauwden, en als daarop bekering volgde werd de plaag weggenomen. Wel was Israël hier zeer hardleers, en dat zijn wij ook.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Jongere »

Posthoorn schreef:
Jongere schreef:Poetin staat als mens alleen voor het aangezicht van God en voor Hem moet ook hij rekenschap afleggen. Als mens kan hij ook tot inkeer komen, evenals al die individuele soldaten die Oekraïne zijn binnengevallen dat kunnen. Daar mogen we om bidden, zoals de Heere bad voor degenen die Hem kruisigden.
Precies. Maar juridisch en ook ethisch gezien moet deze man de doodstraf krijgen. En als hij echt tot bekering zou komen, zou hij dat ook inzien.
Gerechtigheid en vergeving sluiten elkaar inderdaad niet uit, ook bij God niet.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Thuisvrouw »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
Thuisvrouw schreef:Aanstaande zaterdag sta ik weer bij een duistere moordspelonk. Waar er elk jaar 33.000 vermoord worden.

En dat is gewoon in Nederland.
Ik hoop niet dat je deze kwetsbare vrouwen die verblind door de tijdgeest een verkeerde zondige beslissing nemen vergelijkt met Poetin?

Rusland staat trouwens al decennia bovenaan in het aantal abortussen. 23 per 1000 vrouwen. Totaal 830.000 (cijfers 2016) Nederland 8 per 1000 vrouwen.

Dit is inderdaad daar en hier een ontzettend kwaad maar waarom haal jij dit aan in deze discussie?
Neen, begrijp dit goed. Het westen van Europa, met Nederland als aanvoerder en promotor, heeft hier wel een enorm grote schuld op zich geladen. Als we dat eens beseften hoeveel zielen wij als natie het leven ontnemen! Kan zoiets dan ongestraft blijven? Tot op heden zien we geen buigen maar een verharding. Als Israël zondigde verwekte de Heere vijanden die hen benauwden, en als daarop bekering volgde werd de plaag weggenomen. Wel was Israël hier zeer hardleers, en dat zijn wij ook.
Dank je Dia, zo bedoelde ik het ook.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Het westen van Europa, met Nederland als aanvoerder en promotor, heeft hier wel een enorm grote schuld op zich geladen.
Het bijzondere is dat wij vanuit onze gedachten westers georiënteerd zijn op wereldwijde ontwikkelingen. Maar God kijkt vanuit zijn eigen positie naar deze wereld. En Hij ziet dat het onrecht overal aanwezig is. En dat ieder daar zijn eigen schuldige aandeel in heeft. Het is bijzonder voorbarig om bepaalde werelddelen op dit punt tegen elkaar uit te spelen. Wat dacht je van de manier waarop China hiermee omgaat?
Tegelijkertijd wil ik niet uitstralen dat het in het Westen allemaal wel meevalt. Dat is de bedoeling van mijn bijdrage niet!
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Het westen van Europa, met Nederland als aanvoerder en promotor, heeft hier wel een enorm grote schuld op zich geladen.
Het bijzondere is dat wij vanuit onze gedachten westers georiënteerd zijn op wereldwijde ontwikkelingen. Maar God kijkt vanuit zijn eigen positie naar deze wereld. En Hij ziet dat het onrecht overal aanwezig is. En dat ieder daar zijn eigen schuldige aandeel in heeft. Het is bijzonder voorbarig om bepaalde werelddelen op dit punt tegen elkaar uit te spelen. Wat dacht je van de manier waarop China hiermee omgaat?
Tegelijkertijd wil ik niet uitstralen dat het in het Westen allemaal wel meevalt. Dat is de bedoeling van mijn bijdrage niet!
Vanzelf zijn die landen even schuldig, toch iets dat erbij gezegd moet worden. China (bijvoorbeeld) is geen christelijk land geweest, ook al zien wel wel dat er christelijke gemeenten gevormd worden, maar China is nooit afgevallen, wat Nederland wel deed, van de christelijke godsdienst. Wij zondigen daarom veel zwaarder als we bewust alle waarschuwingen in de wind slaan en niets meer wensen te weten (als natie) van het oude calvinistische Nederland. Waarom ging het Nederland goed in de Gouden Eeuw na de val van Antwerpen? Vele calvinisten uit de Zuidelijke Nederlanden vertrokken naar de Noordelijke Nederlanden, en dat was tot een zegen. De Zuidelijke Nederlanden in dezelfde tijd vervielen in armoede. Dat moeten we ook opmerken.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Valcke »

Thuisvrouw schreef:En verder lees ik in mijn Bijbel dat er maar 1 zonde is waar men niet voor bidden moet.
Dat staat overigens wel geschreven van de zonden van een 'broeder' (1 Johannes 5:16). Ik keur het gebed om bekering voor tirannen of openbare vijanden van Gods Kerk niet af, maar ik geloof toch niet dat dit de eerste weg is die de Bijbel ons hierin leert. Ik zie hier ook geen Bijbelse voorbeelden van: de Heere Jezus bad voor de onwetende soldaten - die ook zeker tot bekering gekomen zullen zijn, want Zijn gebed is altijd verhoord. En Stefanus bad allereerst om het niet toerekenen van de specifieke zonde die tegen hem begaan werd (al ligt daarin zeker ook een gebed om bekering opgesloten). En ook dit gebed is vervuld in de bekering van Saulus. Het kan zeker zijn dat iemand bidt om de bekering van een tiran of openbare vijand van Gods Kerk, maar dat is dan wel een particulier en extraordinair gebed. Allereerst zal het gebed moeten zijn of God Zijn vijanden teniet wil maken en hun raadslag wil verijdelen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 04 mar 2022, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17634
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Thuisvrouw schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
Ik hoop niet dat je deze kwetsbare vrouwen die verblind door de tijdgeest een verkeerde zondige beslissing nemen vergelijkt met Poetin?

Rusland staat trouwens al decennia bovenaan in het aantal abortussen. 23 per 1000 vrouwen. Totaal 830.000 (cijfers 2016) Nederland 8 per 1000 vrouwen.

Dit is inderdaad daar en hier een ontzettend kwaad maar waarom haal jij dit aan in deze discussie?
Neen, begrijp dit goed. Het westen van Europa, met Nederland als aanvoerder en promotor, heeft hier wel een enorm grote schuld op zich geladen. Als we dat eens beseften hoeveel zielen wij als natie het leven ontnemen! Kan zoiets dan ongestraft blijven? Tot op heden zien we geen buigen maar een verharding. Als Israël zondigde verwekte de Heere vijanden die hen benauwden, en als daarop bekering volgde werd de plaag weggenomen. Wel was Israël hier zeer hardleers, en dat zijn wij ook.
Dank je Dia, zo bedoelde ik het ook.
Dit zijn allemaal waarheden maar de relevantie met dit topic mis ik. Neem aan dat jullie niet bedoelen dat we het onrecht in de Oekraïne niet mogen benoemen en veroordelen omdat we zelf ook zonden doen en zondig zijn.

Ik vind het altijd wat ongemakkelijk dat we denken dat onze persoonlijke zonde in het niet valt bij de zonde van bv abortus. Zo dacht David niet. Psalm 51.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Herman »

huisman schreef:Dit zijn allemaal waarheden maar de relevantie met dit topic mis ik. Neem aan dat jullie niet bedoelen dat we het onrecht in de Oekraïne niet mogen benoemen en veroordelen omdat we zelf ook zonden doen en zondig zijn.

Ik vind het altijd wat ongemakkelijk dat we denken dat onze persoonlijke zonde in het niet valt bij de zonde van bv abortus. Zo dacht David niet. Psalm 51.
Tegen die tijd dat Poetin oprukt naar Amsterdam, is het vroeg genoeg om het verband tussen schuld en straf voor Nederland te specificeren.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Thuisvrouw schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
Ik hoop niet dat je deze kwetsbare vrouwen die verblind door de tijdgeest een verkeerde zondige beslissing nemen vergelijkt met Poetin?

Rusland staat trouwens al decennia bovenaan in het aantal abortussen. 23 per 1000 vrouwen. Totaal 830.000 (cijfers 2016) Nederland 8 per 1000 vrouwen.

Dit is inderdaad daar en hier een ontzettend kwaad maar waarom haal jij dit aan in deze discussie?
Neen, begrijp dit goed. Het westen van Europa, met Nederland als aanvoerder en promotor, heeft hier wel een enorm grote schuld op zich geladen. Als we dat eens beseften hoeveel zielen wij als natie het leven ontnemen! Kan zoiets dan ongestraft blijven? Tot op heden zien we geen buigen maar een verharding. Als Israël zondigde verwekte de Heere vijanden die hen benauwden, en als daarop bekering volgde werd de plaag weggenomen. Wel was Israël hier zeer hardleers, en dat zijn wij ook.
Dank je Dia, zo bedoelde ik het ook.
Dit zijn allemaal waarheden maar de relevantie met dit topic mis ik. Neem aan dat jullie niet bedoelen dat we het onrecht in de Oekraïne niet mogen benoemen en veroordelen omdat we zelf ook zonden doen en zondig zijn.

Ik vind het altijd wat ongemakkelijk dat we denken dat onze persoonlijke zonde in het niet valt bij de zonde van bv abortus. Zo dacht David niet. Psalm 51.
Denken we dat de oorlog zomaar 'toevallig' is uitgebroken? Moeten we niet alles in het verband bezien? Hoe vaak zijn we gewaarschuwd, en komt er bedreiging dan willen we geen verband zien? Dat is er zeker wel. Een land dat bewust God verlaat zou toch moeten weten dat God hier in kan grijpen? Die oorlog komt er niet zomaar, maar ik denk wel dat het westen, en met name Nederland wel mag vrezen, gezien wat wij doen en we weigeren terug te keren, maar vallen steeds verder af. Lees het gebed van Daniel eens, bijvoorbeeld. Hoewel wij van Daniel niet één zonde lezen, wist hij zicht toch schuldig met zijn volk, Wij hebben gezondigd, en wij hebben gerebelleerd enz. En als we niet zo in de schuld komen, zou dan naar uw gedachten alles zomaar door kunnen gaan? En als het zo doorgaat, en weigeren dit te zien, moeten wij ons realiseren dat God ook wijkt van dit land en volk.
En reactie op bovenstaand is wat kortzichtig: Is het niet alleen Nederland, maar zien we dit afwijken niet over heel Europa, ja zelfs over heel de wereld?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17634
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Herman schreef:
huisman schreef:Dit zijn allemaal waarheden maar de relevantie met dit topic mis ik. Neem aan dat jullie niet bedoelen dat we het onrecht in de Oekraïne niet mogen benoemen en veroordelen omdat we zelf ook zonden doen en zondig zijn.

Ik vind het altijd wat ongemakkelijk dat we denken dat onze persoonlijke zonde in het niet valt bij de zonde van bv abortus. Zo dacht David niet. Psalm 51.
Tegen die tijd dat Poetin oprukt naar Amsterdam, is het vroeg genoeg om het verband tussen schuld en straf voor Nederland te specificeren.

Dat zeg ik niet maar ik leg niet zo makkelijk verbanden tussen omstandigheden/oordelen met andermans zonden. Ik heb genoeg aan mijzelf . Ezechiël 18 met als kerntekst : 20. De ziel die zondigt die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn.

Maar lees het hele hoofdstuk voor de kontekst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

Sergey Lavrov beweerde bij de UN dat de Ukraine naar kenwapens streefde, en dat Rusland daarom wel moest ingrijpen.

Natuurlijk totaal ongeloofwaardig, maar er zit denk ik wel een boodschap in voor de USA. De US gebruikte dezelfde onwaarheid destijds om Irak binnen te vallen. De verborgen booschap zou kunnen zijn: "Verenigde Staten, doe niet zo hypocriet en kijk naar jezelf".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Posthoorn »

J.C. Philpot schreef:Sergey Lavrov beweerde bij de UN dat de Ukraine naar kenwapens streefde, en dat Rusland daarom wel moest ingrijpen.

Natuurlijk totaal ongeloofwaardig, maar er zit denk ik wel een boodschap in voor de USA. De US gebruikte dezelfde onwaarheid destijds om Irak binnen te vallen. De verborgen booschap zou kunnen zijn: "Verenigde Staten, doe niet zo hypocriet en kijk naar jezelf".
Ik heb die inval in Irak ook nooit kunnen plaatsen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1492
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Delftenaar »

Amerika heeft zich daarmee ook veel problemen op de hals gehaald. Bijvoorbeeld in Afghanistan.
En ook met Iran: dat land voelde zich toch wat bedreigd (niet helemaal ten onrechte) toen Amerikaanse troepen aan beide uiteinden van hun land aan de grens stonden (zowel Irak als Afghanistan grenzen aan Iran).

Alleen kunnen de fouten van de VS nooit een excuus zijn om zo'n trucje te herhalen.
De feiten zijn dat Oekraïne in de jaren '90 vrijwillig afstand heeft gedaan van zijn kernwapens (erfenis van de Sovjet-Unie) onder voorwaarde van veiligheidsgaranties van o.a. Rusland.
Met de kennis van nu zullen ze zich wel voor de kop slaan: met kernwapens was de inval ongetwijfeld niet gebeurd....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:Amerika heeft zich daarmee ook veel problemen op de hals gehaald. Bijvoorbeeld in Afghanistan.
En ook met Iran: dat land voelde zich toch wat bedreigd (niet helemaal ten onrechte) toen Amerikaanse troepen aan beide uiteinden van hun land aan de grens stonden (zowel Irak als Afghanistan grenzen aan Iran).

Alleen kunnen de fouten van de VS nooit een excuus zijn om zo'n trucje te herhalen.
De feiten zijn dat Oekraïne in de jaren '90 vrijwillig afstand heeft gedaan van zijn kernwapens (erfenis van de Sovjet-Unie) onder voorwaarde van veiligheidsgaranties van o.a. Rusland.
Met de kennis van nu zullen ze zich wel voor de kop slaan: met kernwapens was de inval ongetwijfeld niet gebeurd....
Dat laatste maakt het historische verhaal van Poetin ook zo absurd. De erkenning van Oekraïne met grenzen door Rusland staat op papier. Een afspraak over geen uitbreiding van NAVO naar oosten staat niet op papier.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie