Oorlog in Oekraine

Susanna

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Susanna »

Misschien is mijn vraag heel simpel maar ik stel hem toch. Kan deze oorlog een derde wereldoorlog veroorzaken? Een familielid zei dat tegen me.

Hoe denken jullie hierover.
DDD

Bericht door DDD »

Er zitten hier weinig experts. Maar lees je wel de krant?

Ik denk dat dat zeker kan. Al zou ik dan zeggen dat Poetin die veroorzaakt, niet deze oorlog. Deze oorlog is maar een symptoom.

Het Russische leger stelt niet veel voor. Wel veel bemanning, maar geen eten (ik zag voedselrantsoenen uit 2015). Wat dat betreft, heb ik goede hoop dat deze oorlog juist zorgt voor een democratiseringsgolf in Rusland.

Die kans lijkt mij vooralsnog groter dan een derde wereldoorlog.
Quercus

Re: RE: Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Quercus »

Susanna schreef:Misschien is mijn vraag heel simpel maar ik stel hem toch. Kan deze oorlog een derde wereldoorlog veroorzaken? Een familielid zei dat tegen me.

Ik denk dat dit wel kan. Putin is tot veel in staat. Dat blijkt uit zijn acties in Oekraïne. De sancties en bewegingen die gaande zijn tegen Rusland maken Putin al bozer en bozer. Wat zou nu zo iemand doen, die een oorlog begonnen is, z'n nucleaire wapens op scherp heeft staan, tot alles in staat is, maar wordt gekleineerd door het westen.
Als er een manier is om te laten zien dat met hem niet te spotten valt, dan is dat toch met grof geschut. En dan niet alleen op Oekraïne. Het onvermijdelijke gevolg is dan toch een wereldoorlog... In het verleden zijn dergelijke oorlogen ook ontstaan. Waarom nu niet?
huisman

Bericht door huisman »

Susanna schreef:Misschien is mijn vraag heel simpel maar ik stel hem toch. Kan deze oorlog een derde wereldoorlog veroorzaken? Een familielid zei dat tegen me.

Nee, ik geloof niet dat de ontwikkelingen van de afgelopen week een derde wereldoorlog zouden kunnen ontketenen.

Ik zie in mijn omgeving wel hier en daar angst hiervoor. Veel mensen zijn al een beetje uit het lood door de afgelopen twee jaar en nu is er een dreiging die niet met een mondkapje te beteugelen is. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Maar vind je niet dat een ongeluk wat dat betreft in een klein hoekje zit? Ik vind het wel heel optimistisch om zoiets uit te sluiten. Er zijn wel meer oorlogen om niets begonnen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Vorige week vertelde de Oekraïense president Volodymyr Zelensky over dertien grenswachten op Slangeneiland, een kleine rotspunt in de Zwarte Zee. Toen een Russisch marineschip voor het eiland kwam te liggen, weigerden de mannen om zich over te geven. Videobeelden lieten zien hoe een van hen „sodemieter op” riep door de megafoon. Volgens Zelensky had geen van de Oekraïners het daaropvolgende bombardement overleefd.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/02/in ... m=20220303

Over propaganda van beide zeiden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:

Nee, ik geloof niet dat de ontwikkelingen van de afgelopen week een derde wereldoorlog zouden kunnen ontketenen.

Ik zie in mijn omgeving wel hier en daar angst hiervoor. Veel mensen zijn al een beetje uit het lood door de afgelopen twee jaar en nu is er een dreiging die niet met een mondkapje te beteugelen is. :OO3
Er was iemand op bezoek gisteravond die zich echt afvroeg of hij het nieuwe huis nu wel moet gaan bouwen. Het gaat soms ver.
DDD

Bericht door DDD »

Gezien de inflatie en onzekerheid vind ik dat dan weer helemaal niet zo raar.

Ik lees net op RD.nl dat Duitsland luchtafweer gaat leveren of heeft geleverd. Ik dacht dat al naar aanleiding van het onderscheppen van een kruisraket. Wel jammer dat het in het nieuws komt, want zulke dingen kunnen voor Poetin beter verborgen blijven.
J.C. Philpot

DDD schreef:Ik lees net op RD.nl dat Duitsland luchtafweer gaat leveren of heeft geleverd. Ik dacht dat al naar aanleiding van het onderscheppen van een kruisraket. Wel jammer dat het in het nieuws komt, want zulke dingen kunnen voor Poetin beter verborgen blijven.
Waarschijnlijk is het dus meer bedoeld om de achterban gerust te stellen, in plaats van om Oekraine te helpen. Anders hadden ze het niet zo in de media gebracht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Er staat dat het komt uit geheime bronnen. Dat is niet helemaal hetzelfde.

En los daarvan: het uitschakelen van de Russische luchtmacht en raketten lijkt op grond van wat deskundigen in de media zeggen wel een van meest effectieve manieren om de oorlog te winnen of althans de Russische opmars te bemoeilijken.

Het zou mij niet verbazen als er een nieuwe tussentoestand ontstaat waarin 'neutrale' staten door de NAVO met militaire middelen ondersteund worden, zodat de burgers daar hun leven geven voor onze vrijheid en wij daarvoor betalen. Dat klinkt een beetje cynisch en dat is het ook.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 mar 2022, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

De Wijk vindt dat de Amerikaanse president zich in deze crisis professioneler, gematigder en verstandiger opstelt dan de Europese leiders. "En als Biden in zijn State of the Union zegt dat Poetin nog weleens verbaasd kan zijn over wat de Amerikanen allemaal kunnen doen, dan zit daar ook wat achter. Zulke dreigementen kan Amerika uiten, maar Europa niet. Wij hebben niets om het op te volgen."

Bron: https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... okken.html

Interessant interview op nu.nl.

George Whitefield
J.C. Philpot

DDD schreef:Er staat dat het komt uit geheime bronnen. Dat is niet helemaal hetzelfde.
Zo doet Rutte dan ook (denk aan de coronamaatregelen die structureel bewust gelekt werden).

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Maar vind je niet dat een ongeluk wat dat betreft in een klein hoekje zit? Ik vind het wel heel optimistisch om zoiets uit te sluiten. Er zijn wel meer oorlogen om niets begonnen.

Nee, daarvoor zijn er tegenwoordig teveel veiligheidskleppen om de spanning te beteugelen. Het hangt er natuurlijk wel van af wat jullie definitie van WWIII.
Als daar mee wordt bedoeld een alles vernietigende nucleaire confrontatie dan beweer ik inderdaad dat dit niet gaat gebeuren.
En als ik ongelijk heb dan zal niemand mij op dit forum dat nog kunnen vertellen. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:

Nee, daarvoor zijn er tegenwoordig teveel veiligheidskleppen om de spanning te beteugelen. Het hangt er natuurlijk wel van af wat jullie definitie van WWIII.
Als daar mee wordt bedoeld een alles vernietigende nucleaire confrontatie dan beweer ik inderdaad dat dit niet gaat gebeuren.
En als ik ongelijk heb dan zal niemand mij op dit forum dat nog kunnen vertellen. :OO3
Ik hoorde gisteren Jaap de Hoop Scheffer bij BNR. Het luisteren waard.

M.b.t. de veiligheidskleppen merkt hij op dat er een backchannel moet komen. De vraag is of die er op dit moment is. Rob de Wijk zei overigens hetzelfde.

https://www.bnr.nl/podcast/thebigfive/1 ... p-scheffer

In de Nederlandse politiek moeten we het helaas doen met mensen zonder enige noemenswaardige relevante ervaring op Buitenlandse Zaken en Defensie.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:

Ik hoorde gisteren Jaap de Hoop Scheffer bij BNR. Het luisteren waard.

M.b.t. de veiligheidskleppen merkt hij op dat er een backchannel moet komen. De vraag is of die er op dit moment is. Rob de Wijk zei overigens hetzelfde.

https://www.bnr.nl/podcast/thebigfive/1 ... p-scheffer

In de Nederlandse politiek moeten we het helaas doen met mensen zonder enige noemenswaardige relevante ervaring op Buitenlandse Zaken en Defensie.
De onderhandelingen en het lobbyen zullen niet gedaan worden door de ministers of staatssecretarissen. Kaag op buitenlandse zaken had nu misschien beter geweest, maar ze zullen binnen de departementen genoeg ervaring hebben. En Nederland op zichelf is weinig relevant het gaat om waar we als hele EU staan (en vooral wie Duitsland en Frankrijk naar voren schuiven).

Zweden zal Carl Bildt wel weer van stal halen (of gehaald hebben) mocht het er op aan komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie