Weekdiensten

Ararat

Re: Weekdiensten

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Dat komt omdat ze dan waarschijnlijk niet goed weten wat het verschil is. ;)
Den cirkel heeft zijne ronde vorm bereikt broeder :)
Dan zullen we hem gauw platslaan. ;)

Maar goed, als je een bijbellezing een preek noemt, dan zit er geen verschil tussen een bijbellezing en een preek.
Anders gezegd: als je een peer een appel noemt, kan je makkelijk appels met peren vergelijken. :)
Ik heb hier ernstige bezwaren tegen!!
Waarom moeten peren opeens appels genoemd worden en niet andersom? Ik doe een appèl op de moderators om voortaan appels peren te noemen. Weg met de appels!

... en 'fruit' is té algemeen, niet onderscheidend genoeg.
Vind ik :)
Henk J

Bericht door Henk J »

Tiberius schreef:Dat komt omdat ze dan waarschijnlijk niet goed weten wat het verschil is. ;)
Maar noem eens wat verschillen? Wat is het verschil tussen een drie kwartier durende meditatie over een aantal Bijbelteksten en een preek?
DDD

Bericht door DDD »

Alleen al het feit dat je erover in discussie kunt gaan of vragen kunt stellen is een belangrijk verschil.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Alleen al het feit dat je erover in discussie kunt gaan of vragen kunt stellen is een belangrijk verschil.
Ja, ik denk dat al dan niet interactie wel een belangrijk verschil kan zijn.
TSD

Bericht door TSD »

Henk J schreef:
Maar noem eens wat verschillen? Wat is het verschil tussen een drie kwartier durende meditatie over een aantal Bijbelteksten en een preek?
Ik hoor bij beide hetzelfde, tekstverklaring en toepassing. Ook het appél op de hoorders is niet meer of minder aanwezig dan bij een preek van dezelfde predikant (in elk geval niet noemenswaardig). Het enige verschil wat ik tot nu toe heb meegemaakt is dat er inderdaad sprake is van vervolgstof en dat een (gedeelte van) een Bijbelboek gestructureerd wordt doorgegaan. Maar alle elementen die verder bij een preek horen, ontbreken niet.

Dus ik ben richting @Tiberius wel benieuwd wat de verschillen dan in theorie zouden moeten zijn tussen een Bijbellezing en een preek, en of daar wel een objectieve definitie van is.

Voorlopig is mijn conclusie dat in beide gevallen wordt gepreekt, ook al wordt het soms Bijbellezing genoemd, maar what's in a name...
TSD

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Alleen al het feit dat je erover in discussie kunt gaan of vragen kunt stellen is een belangrijk verschil.
Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt, ik ken alleen Bijbellezingen die verder geheel liturgisch verlopen conform een zondagse dienst.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

En om het nog wat ingewikkelder te maken: hoe verhoudt zich een Bijbellezing tot een tijdrede? Dan wordt er in het gebed vaak expliciet gebeden voor hen 'die in 's lands vergaderzalen krachtens Schrift en en belijdenis wensen te arbeiden' o.i.d. Maar verder is 't een preek. Of een Bijbellezing.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef:
Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt, ik ken alleen Bijbellezingen die verder geheel liturgisch verlopen conform een zondagse dienst.
Ja, dat gevoel bekruipt me inmiddels ook. Het interactieve deel gebeurt bij ons op wat de de 'Bijbel(studie)kring' noemen.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Heeft het er ook niet mee te maken, los van de behandeling van vervolgstof, dat gemeenten met een eigen predikanten geen "normale" weekdiensten houden?
En de weekdienst daarom onder de noemer Bijbellezing plaatsvindt?
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee. Ik vind weekdiensten sowieso al niet zo normaal.

Maar als een bijbellezing een kerkdienst behelst met preek, maar dan zonder votum en groet, dan kun je natuurlijk net zo goed een kerkdienst houden. En als er wel votum en groet zijn, dan vind ik de naam bijbellezing ongepast en ik vraag me af of dat wel past binnen de kerkorde.

Het maakt allemaal niet uit. Hoofdpunt is dat DIA nogal wantrouwend is en dat we daarom nog steeds geen idee hebben wat nu precies de bijbellezing inhoudt waar hij het over heeft. Kennelijk kun je onder een bijbellezing van alles verstaan, en dat verbaast niet, want met een lezing is het niet anders.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Weekdienst: een gewone kerkdienst in de week waar in de vacante gemeenten een predikant uit het eigen kerkverband voorgaat of heel soms betreft dat ook een leesdienst.
Bijbellezing: een preek n.a.v. een vervolgstof. Een bijbelboek of een Bijbelse persoon. Het betreft een gewone kerkdienst.
Tijdrede: een tijdwoord, vaak op uitnodiging van een SGP kiesvereniging. Vaak een gewone kerkdienst.
Zendings/evangelisatiedienst: een kerkdienst met speciale aandacht voor zending/evangelisatie.
Mbuma/Abdullam/GBS oid: vaak een predikant uit een aanverwant kerkverband die komt preken. Het betreft dan een gewone kerkdienst met soms een toespeling op het collectedoel in gebed en preek.

Dit zijn de weekdiensten wel denk ik zo.
Ararat

Bericht door Ararat »

Dank Ad! Ik zag namelijk bijna door de bijbellezingen de preek niet meer ;)

@allen: misschien is het een idee om het woord bijbellezing heel letterlijk op te vatten en binnen één kerkdienst eerst de bijbellezing en vervolgens de preek te laten plaatsvinden.
Rest ons het volgende probleem: dient het gebed voor of na de bijbellezing plaats te vinden?
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Weekdienst: een gewone kerkdienst in de week waar in de vacante gemeenten een predikant uit het eigen kerkverband voorgaat of heel soms betreft dat ook een leesdienst.
Bijbellezing: een preek n.a.v. een vervolgstof. Een bijbelboek of een Bijbelse persoon. Het betreft een gewone kerkdienst.
Tijdrede: een tijdwoord, vaak op uitnodiging van een SGP kiesvereniging. Vaak een gewone kerkdienst.
Zendings/evangelisatiedienst: een kerkdienst met speciale aandacht voor zending/evangelisatie.
Mbuma/Abdullam/GBS oid: vaak een predikant uit een aanverwant kerkverband die komt preken. Het betreft dan een gewone kerkdienst met soms een toespeling op het collectedoel in gebed en preek.

Dit zijn de weekdiensten wel denk ik zo.
Dit klopt echt niet.

Een GBS-samenkomst is géén kerkdienst. Als dat wel gebeurt, is dat in ieder geval in de GG in strijd met de kerkorde.

En een bijbellezing in deze vorm is volkomen overbodig. Organiseer dan gewoon een kerkdienst. Een bijbellezing heeft een functie als deze hetzelfde is ingedeeld als een lidmatencatechisatie.

Een evangelisatiedienst is normaal gesproken een kerkdienst die zich speciaal op buitenstaanders richt, niet een kerkdienst ten bate van de evangelisatie.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik kom overigens uit een traditie waarin een bijbellezing staat voor een grondige uitleg over vervolgstof en heeft daardoor een meer leerstellig karakter. Een preek heeft weliswaar een goede uitleg als basis, maar daar wordt de toepassing meer benadrukt. Bijbellezingen ken ik zowel in de vorm van een kerkdienst, als die van een lezing met vragenbeantwoording.
Ararat

Bericht door Ararat »

Herman schreef:Ik kom overigens uit een traditie waarin een bijbellezing staat voor een grondige uitleg over vervolgstof en heeft daardoor een meer leerstellig karakter. Een preek heeft weliswaar een goede uitleg als basis, maar daar wordt de toepassing meer benadrukt. Bijbellezingen ken ik zowel in de vorm van een kerkdienst, als die van een lezing met vragenbeantwoording.
Ik zou zelf deze 'definitie' een hele goede vinden, tenminste, alleen in de vorm van lezing met vragenbeantwoording. Alle andere vormen, zoals Ad beschreef zijn mijns inziens gewone kerkdiensten met een speciaal collectedoel. Da's prima natuurlijk, maar niet als er een plakkertje bijbellezing opzit.
Plaats reactie