leegloop van predikanten bij chr. gerf. kerk?
Wat is er aan de hand in Scheveningen dan? Ik zie ds. Capellen nog niet zo gauw overgaan naar de GG, trouwens. Al zou het er eentje zijn die ik wel zie zitten. Vorig jaar kwam ik hem nog tegen op de studiedag over "Afwachten of verwachtren". Maar zijn zoon Winand is nu ook aangenomen aan de predikatnenopleiding van de CGK.
Even terzijde: is er vorig jaar nog een studiedag geweest over Afwachten of Verwachten? Bedoel je de presentatie van het boek in de Doelen? Of is er daarna nog weer een studiedag geweest?Oorspronkelijk gepost door Unionist
Vorig jaar kwam ik hem nog tegen op de studiedag over "Afwachten of verwachtren".
~~Soli Deo Gloria~~
Zullen we hier verder niet over hebben, dit ligt erg prematuur. Door hier over personen te spreken kan je enorme schade aan personen toebrengen. Omdat de kerkelijke vergaderingen nog moeten plaatsvinden.Oorspronkelijk gepost door Unionist
Wat is er aan de hand in Scheveningen dan? ............
Voor je het weet worden hier de andere gemeenten waar ellende aan de hand is ook besproken en dan wordt deze topic wel heeeeeeeeeel erg groot.
Ik bedoel de bijeenkomst in De Doelen inderdaad. Dat was toch vorig jaar? Of is dat alweer langer geleden?Oorspronkelijk gepost door HendrikusEven terzijde: is er vorig jaar nog een studiedag geweest over Afwachten of Verwachten? Bedoel je de presentatie van het boek in de Doelen? Of is er daarna nog weer een studiedag geweest?Oorspronkelijk gepost door Unionist
Vorig jaar kwam ik hem nog tegen op de studiedag over "Afwachten of verwachtren".
ben ik met je eens auto. ik weet er ook niet het fijne van. maar onze dominee en ds hoefnagel hebben er wel een taak heb ik begrepen. nee ds gj cappelen is niet iemand voor de gg. ik vind hem een hele fijne dominee.Oorspronkelijk gepost door AutoZullen we hier verder niet over hebben, dit ligt erg prematuur. Door hier over personen te spreken kan je enorme schade aan personen toebrengen. Omdat de kerkelijke vergaderingen nog moeten plaatsvinden.Oorspronkelijk gepost door Unionist
Wat is er aan de hand in Scheveningen dan? ............
Voor je het weet worden hier de andere gemeenten waar ellende aan de hand is ook besproken en dan wordt deze topic wel heeeeeeeeeel erg groot.
zijn zoon winand is idd aangenomen voor de predikantenopleiding. wel fijn.
Ds. Capellen is stellig niet iemand voor de gergem want anders hebben wij een probleem aangezien de beste man wat ons betreft op het lijstje komt voor een te beroepen predikant. Wij hebben afgelopen zondag en de zondag ervoor hem kunnen beluisteren. 't waren zeer appellerende, bemoedigende preken! Laat hem toch naar Dordrecht komen. (vrij makke kerkenraad en dito, zij het wat gemeleerde gemeente) Wat betreft de titel van het topic: daar heb ik even dubbel om gelegen...
[Aangepast op 14/9/05 door prinses]
-
Ik weet niet wat ik hier lees. Ik heb nog met winand in de klas op de havo in gouda gezet. Ik wist alleen datie uit scheveningen kwam maar dat zijn pa predikant was wist ik geen eens. Wel leuk om te horen datie de predikantsopleiding gaat doen dat had ik nooit verwacht voorzover ik hem kende. Maar ja het is ook al weer 7 jaar geleden dat ik hem voor het laatst gezien heb
Oorspronkelijk gepost door Democritus
Ik weet niet wat ik hier lees. Ik heb nog met winand in de klas op de havo in gouda gezet. Ik wist alleen datie uit scheveningen kwam maar dat zijn pa predikant was wist ik geen eens. Wel leuk om te horen datie de predikantsopleiding gaat doen dat had ik nooit verwacht voorzover ik hem kende. Maar ja het is ook al weer 7 jaar geleden dat ik hem voor het laatst gezien heb
hij is ook nog leraar geschiedenis geweest op de driestar;-)
Nu ik weer eens aan het lezen was op het nieuwe forum kwam ik deze topic tegen.
Al lezend is er van alles door mij heengegaan. Daarom kan ik het niet laten weer eens te schrijven.
We weten nu hier dat er ook in Scheveningen problemen zijn.
Niemand die het hoe en waarom precies weet, dit hoort ook niet want alles wordt in comité (dat is met zwijgplicht) besproken.
Claimt iemand dat hij of zij wel precies weet wat er allemaal besproken wordt dan brengt deze een beschadiging aan
naar de commissie leden die dus blijkbaar zich niet aan de zwijgplicht gehouden hebben.
Wacht dan ook met alle speculaties en oordelen om onnodige pijn te voorkomen.
Ik heb nl. eens nagelezen wat er allemaal over de scheuring in Alphen staat geschreven. Het was voor mij echt schokkend en ik heb er een paar uitgelicht.
Deze man staat niet los van zijn preken. Het is een compleet beeld.
Leer en leven moeten ook bij predikanten op één lijn liggen.
Hij heeft Meerkerk met problemen achter zich gelaten, in Alphen heeft hij een spoor van vernieling achtergelaten
(op geestelijk, lichamelijk en financieel gebied) en vraag maar aan Kaw hoe het nu gaat, niet echt om jaloers op te zijn
Er is inderdaad een gesprek gekomen over de verbondenleer, en dus aanbod van genade, maar deze bespreking heeft E.H. nooit afgewacht. Ze hebben het gesprek zelf afgekapt en zijn weggeaan.
De mensen die God liefhebben en in zijn geboden willen wandelen hebben juist enorm veel verdriet gehad over de prediking en houding van predikant en kerkenraad.
Er is bij mij op huisbezoek zelfs gezegd dat de mensen die moeite met de prediking hadden geen kinderen van God zijn.
Wees dus alstublieft op uw hoede en draag Scheveningen liever voor bij de Heere i.p.v. op dit forum
Al lezend is er van alles door mij heengegaan. Daarom kan ik het niet laten weer eens te schrijven.
We weten nu hier dat er ook in Scheveningen problemen zijn.
Niemand die het hoe en waarom precies weet, dit hoort ook niet want alles wordt in comité (dat is met zwijgplicht) besproken.
Claimt iemand dat hij of zij wel precies weet wat er allemaal besproken wordt dan brengt deze een beschadiging aan
naar de commissie leden die dus blijkbaar zich niet aan de zwijgplicht gehouden hebben.
Wacht dan ook met alle speculaties en oordelen om onnodige pijn te voorkomen.
Ik heb nl. eens nagelezen wat er allemaal over de scheuring in Alphen staat geschreven. Het was voor mij echt schokkend en ik heb er een paar uitgelicht.
Hier schrik ik van! Van Ds. Veenendaal zeg ik niets. Maar dat je jaloers ben om E.H. spreekt van enorm veel onkunde.anne Wo Jun 05, 2002 8:54 am
Wees niet bang. Aan Veenendaal hebben jullie niets te kort. Ik heb hem gehoord. Het was aangenaam. En ik weet zeker dat jullie aan Hakvoort ook een beste broeder hebben. Ik ben een beetje jaloers op jullie. Kwamen ze maar bij ons...
Deze man staat niet los van zijn preken. Het is een compleet beeld.
Leer en leven moeten ook bij predikanten op één lijn liggen.
Hij heeft Meerkerk met problemen achter zich gelaten, in Alphen heeft hij een spoor van vernieling achtergelaten
(op geestelijk, lichamelijk en financieel gebied) en vraag maar aan Kaw hoe het nu gaat, niet echt om jaloers op te zijn
Dit is een absolute onwaarheid! De kerkenraad heeft dat zo naar buiten gebracht, maar u kunt dit nergens schriftelijk bevestigd zien.Mirror Wo Jun 05, 2002 10:56 am Overigens jammer dat Ds. Hakvoort, in zijn beleving, geen ruimte meer krijgt om binnen de CGK te blijven preken.
Er is inderdaad een gesprek gekomen over de verbondenleer, en dus aanbod van genade, maar deze bespreking heeft E.H. nooit afgewacht. Ze hebben het gesprek zelf afgekapt en zijn weggeaan.
Ik vind dit echt enorm ongenuanceerd! Ik persoonlijk denk zelfs dat het het omgekeerde is.Herman Vr Jun 07, 2002 12:46 am Allereerst, ik ben een echte insider.
!. CGK, 2 Twee familieleden in Alphen (Hakvoort). 3. Eén in Elburg (Veenendaal)
Hakvoort heeft naar mijn idee een boodschap voor de gelovige mens. Ouderlingen en kerkeraden lopen met hem weg. Onbekeerden zitten in de bank, en denken, wat moet ik met deze preek. In de gemeente zijn er dus twee stemmen. De één zegt : 'yes!', en de ander: 'liever niet'.
Wat gebeurd er. Mensen klagen op huisbezoek, aangezien de ouderlingen achter de dominee staan, en zij hun leden niet begrijpen, wordt er niets structureel opgelost.
De mensen die God liefhebben en in zijn geboden willen wandelen hebben juist enorm veel verdriet gehad over de prediking en houding van predikant en kerkenraad.
Er is bij mij op huisbezoek zelfs gezegd dat de mensen die moeite met de prediking hadden geen kinderen van God zijn.
Hier sluit ik me geheel bij aan!Herman Vr Jun 07, 2002 12:46 am Zijn preken zijn de laatste tijd provocerender geworden op de discutabele punten, aldus een dorpsgenoot van mij die regelmatig in Alphen kerkte. Dit betekend dat Hakvoort opzettelijk aanstuurde op een overstap naar een ander kerkverband.)
De fout die ze maken is om met de gehele gemeente over te gaan. De kerkeraad ziet dit in en draait het besluit terug. De gemeente blijft voorlopig CGK. (Dit betekend dat Hakvoort's opzet is mislukt. Als hij met zijn gehele gemeente zou zijn overgegaan, zou zijn kostje gekocht zijn, nietwaar?)
Op dit punt gekomen, gaan de gemeente en de classis zich bezinnen. De mogelijkheid blijft open dat ds Hakvoort gewoon binnen het kerkverband blijft. Maar, dat is tegengesteeld aan onuitgesproken motief van Hakvoort; namelijk uit de kerk te stappen, om x redenen. Zijn prediking dient als dekmantel, (en natuurlijk ook als gedeelde motivering.)
Wees dus alstublieft op uw hoede en draag Scheveningen liever voor bij de Heere i.p.v. op dit forum
Zouden er na 20 oktober meer predikanten de CGK verlaten? De kerken zijn in een crisis gekomen. Zo erg is het nog nooit geweest. Als dr. Loonstra zijn boek niet intrekt en de classis weigert stappen te ondernemen dan is een scheuring een feit? Dat omdat 1 predikant het gereformeerde pad heeft verlaten .......
Het RD van jongstleden zaterdag:
"Cgk Urk: Loonstra schorsingswaardig
URK - De kerkenraad van de christelijke gereformeerde kerk (cgk) te Urk (Eben-Haëzer) heeft deze week een uitvoerige bespreking van het jongste boek van dr. B. Loonstra, ”Hij heeft een vriend”, verstuurd aan de auteur zelf en aan de kerkenraad van de cgk in Emmeloord, waaraan deze is verbonden.
Ook de overige gemeenten in de classis Zwolle hebben het schrijven ontvangen.
In het document constateert de kerkenraad onder meer dat de visie van dr. Loonstra op homoseksualiteit „volledig in strijd” is met de uitspraken van de classis Zwolle en van de generale synode. „Door zijn visie desondanks in een boek te publiceren, heeft dr. Loonstra in strijd met deze uitspraken -en daarmee in strijd met het ondertekeningsformulier- gehandeld.”
De slotsom is, aldus de Urker kerkenraad, „dat de wijze waarop dr. Loonstra, als predikant van onze kerken, het gesprek over dit onderwerp wil voeren, kerkrechtelijk onjuist is. Dat weegt des te zwaarder nu ook de timing (…) hoogst ongelukkig is. Dr. Loonstra bewandelt niet alleen een kerkrechtelijk zijpad, hij verwart en bemoeilijkt met zijn boek ook het in gang gezette ordelijke kerkelijke gesprek over dit onderwerp. Dat blijkt ook wel uit de felle reacties op zijn boek en op de onrust die in de kerken is ontstaan.”
Aan het einde van het document werpt de kerkenraad de vraag op „of het schrijven van dit boek ook conseqenties moet hebben voor de positie van dr. Loonstra.” Volgens de kerkenraad heeft de Emmeloordse predikant alleen „schorsingswaardig” gehandeld wanneer wordt geconstateerd dat zijn visie „in strijd is met de leer van de kerk (in de zin van het ondertekeningsformulier) dan wel wanneer wordt vastgesteld dat die visie een „onschriftuurlijke lering” is in de zin van artikel 80 van de kerkorde.”
Naar de mening van de Urker kerkenraad huldigt dr. Loonstra in zijn boek inderdaad een opvatting die in strijd geacht moet worden met de Zondagen 41 en 44 van de Heidelbergse Catechismus en met de woorden uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis in artikel 5. „De kerkenraad van Emmeloord is het eerstaangewezen kerkelijk orgaan om daarover te oordelen. Voor de classis Zwolle is pas in tweede instantie een taak weggelegd.”
Het boek van dr. Loonstra heeft binnen (met name) het behoudende deel van de CGK veel stof doen opwaaien. Meerdere predikanten hebben inmiddels via het plaatselijke kerkblad laten weten dat wanneer er geen maatregelen tegen dr. Loonstra volgen, zij het kerkverband zullen verlaten.
Verschillende kerkenraden hebben in de achterliggende weken ook een brief gestuurd naar het curatorium van de Theologische Universiteit in Apeldoorn (TUA), waarvan dr. Loonstra mede deel uitmaakt. Zij vinden dat hij deze functie moet neerleggen.
Dr. Loonstra zelf was gistermiddag niet bereikbaar voor een reactie.
De classis Zwolle zal zich op 20 oktober met de zaak-Loonstra bezighouden.
In het CGK-orgaan De Wekker van deze week vervolgt prof. dr. G. C. den Hertog, hoogleraar ethiek en apologetiek aan de TUA, zijn bespreking van dr. Loonstra’s boek. ”In helder inzicht en alle fijngevoeligheid”, staat erboven. „In de woorden uit Filippenzen 1:9, waaraan ik de titel van deze artikelen heb ontleend, worden „helder inzicht” en „alle fijngevoeligheid” in één adem genoemd”, besluit prof. Den Hertog zijn bespreking. „Van harte hoop en bid ik, dat het ons als kerken ook gegeven wordt zó met het boek van dr. Loonstra en de zaak die hij erin aan de orde heeft gesteld om te gaan dat die twee steeds samengaan.”"
Het RD van jongstleden zaterdag:
"Cgk Urk: Loonstra schorsingswaardig
URK - De kerkenraad van de christelijke gereformeerde kerk (cgk) te Urk (Eben-Haëzer) heeft deze week een uitvoerige bespreking van het jongste boek van dr. B. Loonstra, ”Hij heeft een vriend”, verstuurd aan de auteur zelf en aan de kerkenraad van de cgk in Emmeloord, waaraan deze is verbonden.
Ook de overige gemeenten in de classis Zwolle hebben het schrijven ontvangen.
In het document constateert de kerkenraad onder meer dat de visie van dr. Loonstra op homoseksualiteit „volledig in strijd” is met de uitspraken van de classis Zwolle en van de generale synode. „Door zijn visie desondanks in een boek te publiceren, heeft dr. Loonstra in strijd met deze uitspraken -en daarmee in strijd met het ondertekeningsformulier- gehandeld.”
De slotsom is, aldus de Urker kerkenraad, „dat de wijze waarop dr. Loonstra, als predikant van onze kerken, het gesprek over dit onderwerp wil voeren, kerkrechtelijk onjuist is. Dat weegt des te zwaarder nu ook de timing (…) hoogst ongelukkig is. Dr. Loonstra bewandelt niet alleen een kerkrechtelijk zijpad, hij verwart en bemoeilijkt met zijn boek ook het in gang gezette ordelijke kerkelijke gesprek over dit onderwerp. Dat blijkt ook wel uit de felle reacties op zijn boek en op de onrust die in de kerken is ontstaan.”
Aan het einde van het document werpt de kerkenraad de vraag op „of het schrijven van dit boek ook conseqenties moet hebben voor de positie van dr. Loonstra.” Volgens de kerkenraad heeft de Emmeloordse predikant alleen „schorsingswaardig” gehandeld wanneer wordt geconstateerd dat zijn visie „in strijd is met de leer van de kerk (in de zin van het ondertekeningsformulier) dan wel wanneer wordt vastgesteld dat die visie een „onschriftuurlijke lering” is in de zin van artikel 80 van de kerkorde.”
Naar de mening van de Urker kerkenraad huldigt dr. Loonstra in zijn boek inderdaad een opvatting die in strijd geacht moet worden met de Zondagen 41 en 44 van de Heidelbergse Catechismus en met de woorden uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis in artikel 5. „De kerkenraad van Emmeloord is het eerstaangewezen kerkelijk orgaan om daarover te oordelen. Voor de classis Zwolle is pas in tweede instantie een taak weggelegd.”
Het boek van dr. Loonstra heeft binnen (met name) het behoudende deel van de CGK veel stof doen opwaaien. Meerdere predikanten hebben inmiddels via het plaatselijke kerkblad laten weten dat wanneer er geen maatregelen tegen dr. Loonstra volgen, zij het kerkverband zullen verlaten.
Verschillende kerkenraden hebben in de achterliggende weken ook een brief gestuurd naar het curatorium van de Theologische Universiteit in Apeldoorn (TUA), waarvan dr. Loonstra mede deel uitmaakt. Zij vinden dat hij deze functie moet neerleggen.
Dr. Loonstra zelf was gistermiddag niet bereikbaar voor een reactie.
De classis Zwolle zal zich op 20 oktober met de zaak-Loonstra bezighouden.
In het CGK-orgaan De Wekker van deze week vervolgt prof. dr. G. C. den Hertog, hoogleraar ethiek en apologetiek aan de TUA, zijn bespreking van dr. Loonstra’s boek. ”In helder inzicht en alle fijngevoeligheid”, staat erboven. „In de woorden uit Filippenzen 1:9, waaraan ik de titel van deze artikelen heb ontleend, worden „helder inzicht” en „alle fijngevoeligheid” in één adem genoemd”, besluit prof. Den Hertog zijn bespreking. „Van harte hoop en bid ik, dat het ons als kerken ook gegeven wordt zó met het boek van dr. Loonstra en de zaak die hij erin aan de orde heeft gesteld om te gaan dat die twee steeds samengaan.”"
Zou ontzettend triest zijn. Toch kan ik me niet voorstellen dat de classis Zwolle achter ds. Loonstra gaat staan. (Mogen we zijn naam trouwens nog wel noemen?) Ze hebben nota bene pas nog de gemeente Zwolle teruggefloten over dit zelfde onderwerp.
Laten we bidden voor de hele CGK. Dat ze één mogen zijn in de levende Christus.
Laten we bidden voor de hele CGK. Dat ze één mogen zijn in de levende Christus.
helemaal mee eens. onze dominee ligt wel iets op van de sluier, maar we wachten maar af wat er in de pers over naar buiten zal komen, in de toekomst.Pim schreef:Bij deze aanbeveling sluiten wij ons als beheerders ook aan. Dus a.u.b. niet meer dergelijke discussies met naam en toenaam hier op het forum.Wees dus alstublieft op uw hoede en draag Scheveningen liever voor bij de Heere i.p.v. op dit forum