Ik motiveer mijn stellingnames. Welk verschil is er dan? De Verenigde Staten vielen Irak binnen 20 jaar geleden op basis leugens, net zoals Rusland nu de inval in Oekraïne motiveert op basis van leugens.DDD schreef: Dit is een totaal onbeargumenteerde stelling. Net als veel stellingen van jou in dit gesprek.
Ik beoordeel zaken langs verdragslijnen en volkenrechtelijk mandaat. We hebben geen verdragsverplichtingen jegens Oekraïne .
Welk verschil is er?Natuurlijk is er een verschil. Maar ik maak geen denkfout. Alleen vind ik dat jij je bang laat maken door een tiran in het niet gerechtvaardigd vertrouwen dat hij jou zelf wel zal ontzien. Over de vraag of jouw verwachting dat de EU de dans wel zal ontspringen, verschillen we van mening. Ik heb daar weinig vertrouwen in.
Ik laat me niet leiden door angst voor Poetin, maar ik laat me leiden door afspraken die gemaakt zijn. Ik zie nu juist Europese leiders die zich laten leiden door emoties, en niet meer helder kunnen nadenken. Die menen dat openlijk spreken over wapenleveranties in proxy-oorlogen een bijdrage levert aan het oplossen van dit conflict. Of uit emotie roepen dat Oekraïne lid kan worden van de EU. Mevrouw Von der Leyen gaat daar helemaal niet over, en haar uitspraak versterkt juist het narratief van Poetin.