Oorlog in Oekraine

KDD

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door KDD »

Achteraf gezien is altijd makkelijk natuurlijk. Achteraf had ik bank directeur moeten worden. Robert Kaplan heeft in een van zijn boeken geschreven dat we af en toe een oorlog mee moeten maken om nuchter te blijven.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is aan de ene kant waar. Aan de andere kant zijn er al jaren mensen die hiervoor waarschuwen. Net als voor een pandemie trouwens.

Dus het is en blijft óók tekortschietend bestuur. Oekraïne had nooit zolang in de wachtkamer moeten staan. Het moet duidelijk zijn, of wel, of niet bij de NAVO. En dan moet er ook gevochten worden als dat nodig is.

Niet dat ik nu zo'n held ben. Integendeel. Maar tegen dit soort machten uit de afgrond moet je nu eenmaal stevig staan.
KDD

Bericht door KDD »

De naties van het Westen zullen ofwel samen hangen of apart hangen. Met betrekking tot de energievoorziening betekent dit dat de trans-Atlantische relatie belangrijker wordt dan de binnenlandse populariteit. De regering-Biden zou bijvoorbeeld gemakkelijk kunnen toegeven aan het Amerikaanse electoraat door de export van olie en gas te beperken. Amerikaanse consumenten zouden er waarschijnlijk van profiteren, maar alleen ten koste van de verzwakking van de Europese vastberadenheid in het licht van Russische agressie. Zonder hulp van hun bondgenoten zullen de meest kwetsbare landen – vooral de landen die grenzen aan Oekraïne – wijd openstaan ​​voor de energiechantage van Poetin.

Europeanen moeten ook offers brengen. Vooral de Duitsers moeten boeten voor de speciale rol die ze hebben gespeeld bij het ondermijnen van de energiezekerheid van Europa. Berlijn moet niet alleen de Nord Stream 2-gaspijpleiding permanent schrappen, maar moet ook terugkomen op het waanzinnige besluit om de kerncentrales van het land te sluiten. Als het mogelijk is om de reactoren opnieuw op te starten, zou dat het duidelijkste signaal zijn dat Europa zal doen wat nodig is om sterk te staan.

https://unherd.com/2022/02/the-ukraine- ... with-suez/
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Kazachstan weigert troepen te sturen om Rusland te helpen, en weigert de twee volksrepublieken te erkennen. Toch wel opmerkelijk. Maar mogelijk zien ze de bui al hangen, en zijn ze bang zelf ook eens aan de beurt te zijn.

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... chten.html
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Philip

Bericht door Philip »

Er zit nog wel ruimte tussen daadwerkelijk militair ingrijpen en de huidige maatregelen.

Een goede eerste stap zou het dichtdraaien van de gaskraan zijn. Dat durven ze alleen niet uit angst voor binnenlandse protesten....
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zou Rusland bezig zijn om weer een nieuw Sovjet regime te starten? Als ze Oekraïne willen, vanwege de Russen die daar wonen, waarom zouden ze dan niet alle gebieden rondom Rusland willen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Dat denk ik wel. Maar er zijn inmiddels 200 luchtafweerraketten uit Nederland gearriveerd of onderweg. Ik hoop het eerste, anders is het wel erg traag.

Maar het zou heel fijn zijn als Oekraïne daarmee een aantal luchtaanvallen kan afslaan. Er zijn ook mensen die beweren dat daardoor de oorlog alleen maar langer duurt, maar zo zie ik dat niet. Als Rusland overheerser wordt, dan blijft de oorlog en onderdrukking juist veel langer voortduren.

Ik hoop dat andere landen uit de EU ook zulke leveringen doen. Gezien de ijver waarmee Oekraïne het westen tegen Poetin verdedigt, zou ik dat wel passend vinden.
huisman

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:Zou Rusland bezig zijn om weer een nieuw Sovjet regime te starten? Als ze Oekraïne willen, vanwege de Russen die daar wonen, waarom zouden ze dan niet alle gebieden rondom Rusland willen?

Alle staten met Poetin welgevallige regeringen hebben niets te vrezen. Poetin wil betrouwbare vazalstaten als buffer om moedertje Rusland. Oekraïne voldeed niet aan die eisen .
Ik ben er zeker van dat de Baltische staten nog eerder aan de beurt waren geweest als daar geen NAVO betrokkenheid was.

Het gaat er toch steeds meer op lijken dat Rusland zich vergist in de weerbaarheid van de Oekraïne.
Dit vind ik een verheugend bericht.

Nederland levert zo snel mogelijk 200 luchtdoelraketten aan Oekraïne
https://nos.nl/l/2418938
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom ben je dan tegen het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne?
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Waarom ben je dan tegen het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne?
Omdat het aanbieden van het NAVO lidmaatschap aan de Oekraïne voor de Russische bevolking bedreigend was geweest. Als je alle landen die grenzen aan Rusland NAVO lid maakt heeft Rusland terecht vragen bij onze intenties.
Om bv een grote NAVO marinehaven maken in Marioepol (Zee van Azov) zou terecht door Rusland als bedreiging worden gezien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

Het past niet helemaal in dit topic, maar toch wil ik hier een verwijzing opnemen naar de Bijbel in het Oekraïens, de niet-moderne vertaling zoals verkrijgbaar bij de TBS en GBS (Kulish vertaling). Deze vertaling is juist een aantal maanden geleden digitaal gepubliceerd op statenvertaling.nl (maar is bv. niet te vinden op de TBS / GBS websites).

De vertaling kan zelfstandig gelezen worden, maar ook parallel aan bv. SV of KJV. Het kan eventueel van pas komen voor mensen met connecties in Oekraïne of om naar te verwijzen voor vluchtelingen. Hier een link om de vertaling parallel aan de SV te lezen.

https://statenvertaling.nl/tekst/tekstb ... f=1#startg
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me anders zeer relevant.

Maar los daarvan is het een zegen dat ondanks het ontbreken van een Europees leger (ook de schuld van de SGP trouwens) Oekraïne nog standhoudt. Ik schaam mij diep. Als er een Europees leger was, had de EU Oekraïne kunnen helpen op hun meermaals verzoek.

Wat dat betreft zijn Groen Links en de PvdA medeverantwoordelijk voor deze oorlog, net als voor de Arabische lente waar ook duizenden doden vielen.

Maar goed. Er zijn mensen die vinden dat iedere dode nu er één te veel is en dat je daarom geen wapens moet sturen. Maar het alternatief is een hele serie doden onder het regime van Poetin, zoals nu ook in Rusland de dagelijkse praktijk is.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat lijkt me anders zeer relevant.

Maar los daarvan is het een zegen dat ondanks het ontbreken van een Europees leger (ook de schuld van de SGP trouwens) Oekraïne nog standhoudt. Ik schaam mij diep. Als er een Europees leger was, had de EU Oekraïne kunnen helpen op hun meermaals verzoek.

Wat dat betreft zijn Groen Links en de PvdA medeverantwoordelijk voor deze oorlog, net als voor de Arabische lente waar ook duizenden doden vielen.

Maar goed. Er zijn mensen die vinden dat iedere dode nu er één te veel is en dat je daarom geen wapens moet sturen. Maar het alternatief is een hele serie doden onder het regime van Poetin, zoals nu ook in Rusland de dagelijkse praktijk is.
Ik zit net weer in de biografie over Erasmus te lezen . Las daar: Dulce bellum inexpertis. (Zoet is de oorlog voor wie hem niet kent) en moest direct aan jou denken @DDD.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben anders erg bezorgd en niet blij. Ik kan er de hele week al niet goed van werken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is een beetje als met Covid. Je hebt mensen die keihard willen ingrijpen vanaf het begin en mensen die het allemaal wat willen laten begaan en een groep er tussenin.

Van dit soort geopolitiek weet ik echt te weinig. Ik vertrouw Putin niet met kernwapens, dus leger inzetten ben ik huiverig voor. Niets doen is ook niet echt gunstig, maar ik hoop dat met flinke maatregelen ook wel een en ander te bereiken is. Hoeveel vriendjes van Putin hebben nu hun jachten in Europese havens liggen? Hoeveel miljarden zijn in het Westen ondergebracht? Wat betekent uitsluiting van culturele, sport en wetenschappelijke activiteiten voor Rusland? Het is het proberen waard voor aan het militaire geweld wordt meegedaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie