Oorlog in Oekraine

Hendrien

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Hendrien »

GerefGemeente-lid schreef:
Henk J schreef:
Charles schreef:Hadden we Trump nog maar....

Serieuze vraag, want ik begrijp het niet. Oekraïne heeft een leger. Waarom vindt er dan geen aanval plaats met vliegtuigen etc. om die vijandelijke tanks te verdrijven?
De luchtmacht van Oekraïne is vrij zwak, en Rusland is begonnen met raketaanvallen op de militaire luchthavens. Rusland claimt dat ze de luchtmacht van Oekraïne al hebben uitgeschakeld.
Of het met Trump beter was geweest is zeer de vraag. Trump was onvoorspelbaar. Of hij hierop met keiharde militaire actie zou reageren of het juist op zijn beloop zou laten is de vraag. Biden is voorspelbaarder, Poetin weet dat de Amerikanen niet komen zolang hij maar van de Navo afblijft. Trump ziet de politiek meer als een zakenwereld, met enerzijds een soort respect voor je concurrent maar tegelijkertijd wel altijd sterker willen zijn dan je concurrent.
Het schijnt dat Rusland deze plannen al heeft sinds de annexatie van De Krim. Vrij snel daarna werd Trump president. Je vraagt je dat toch af waarom ze al die jaren gewacht hebben.
Misschien toch de invloed van Angela Merkel? En de coronacrisis?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:
huisman schreef:
Bogerman schreef:Ik snap niet dat je dit allemaal zegt. Moet je even optellen wat het voor ons gaat betekenen aan de pomp en de energieprijzen. Jij wil wel meer belasting betalen voor een oorlog tussen Rusland en de Oekraine, ik niet. Het is erg voor de Oekraine maar ik zou niet willen vechten tegen Rusland. We moeten dit conflict maar daar laten.
Dit vind ik een in en intrieste reactie. Prijs van benzine belangrijker vinden dan flagrante schending van de soevereiniteit van een land. Ik kan oprecht huilen over de grote zorgen waarin heel veel mensen in de Oekraïne terecht zijn gekomen. Mensen zoals jij en ik. Heb medelijden aub.
De Oekraine hoort historisch bij Rusland, dus eigenlijk is het een soort burgeroorlog. Daar gaat de navo of europa echt geen verandering in brengen. Als DDD zegt dat hij wel meer belasting wil betalen en ook wel wil sterven voor dit conflict, snap ik daar niks van. Ik ben daar niet toe bereid. Het is een zinloos conflict waar je toch niet uitkomt. Als mensen uit de Oekraine willen vluchten wil ik wel een paar mensen opvangen. Maar wat ik bedoelde met de energieprijzen en de benzine: wij kunnen het nu al bijna niet meer betalen, als het verdubbelt…..
Dan geef je wat minder uit aan andere zaken, trekt een warme trui aan en rijdt wat minder met de auto
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrien schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Henk J schreef:
Charles schreef:Hadden we Trump nog maar....

Serieuze vraag, want ik begrijp het niet. Oekraïne heeft een leger. Waarom vindt er dan geen aanval plaats met vliegtuigen etc. om die vijandelijke tanks te verdrijven?
De luchtmacht van Oekraïne is vrij zwak, en Rusland is begonnen met raketaanvallen op de militaire luchthavens. Rusland claimt dat ze de luchtmacht van Oekraïne al hebben uitgeschakeld.
Of het met Trump beter was geweest is zeer de vraag. Trump was onvoorspelbaar. Of hij hierop met keiharde militaire actie zou reageren of het juist op zijn beloop zou laten is de vraag. Biden is voorspelbaarder, Poetin weet dat de Amerikanen niet komen zolang hij maar van de Navo afblijft. Trump ziet de politiek meer als een zakenwereld, met enerzijds een soort respect voor je concurrent maar tegelijkertijd wel altijd sterker willen zijn dan je concurrent.
Het schijnt dat Rusland deze plannen al heeft sinds de annexatie van De Krim. Vrij snel daarna werd Trump president. Je vraagt je dat toch af waarom ze al die jaren gewacht hebben.
Misschien toch de invloed van Angela Merkel? En de coronacrisis?
Ik vermoed dat de MH-17 ook een rol heeft gespeeld.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Profesto

Bericht door Profesto »

Trump heeft de acties van Poetin slim en geniaal genoemd.

Lieden die terug verlangen naar de Trump regering weten niet wat ze wensen.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Corona, oorlog, het boek openbaring is hier duidelijk in.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

parsifal schreef:
Bogerman schreef:[
De Oekraine hoort historisch bij Rusland, dus eigenlijk is het een soort burgeroorlog. Daar gaat de navo of europa echt geen verandering in brengen. Als DDD zegt dat hij wel meer belasting wil betalen en ook wel wil sterven voor dit conflict, snap ik daar niks van. Ik ben daar niet toe bereid. Het is een zinloos conflict waar je toch niet uitkomt. Als mensen uit de Oekraine willen vluchten wil ik wel een paar mensen opvangen. Maar wat ik bedoelde met de energieprijzen en de benzine: wij kunnen het nu al bijna niet meer betalen, als het verdubbelt…..
Hoe hoort Oekraine historisch bij Rusland?
Misschien is het historisch gezien wel net andersom: Rusland hoort voor een deel bij Oekraïne.

Het is wel ontegenzeggelijk dat de Russen, Wit-Russen en Oekraïners broedervolken zijn. Met het onderscheid dat van oorsprong westelijke Oekraïners meer tot de westerse volken horen en de Krimtartaren meer verwant zijn aan de inwoners van Tartastan (één van de deelrepublieken van de Federatie).

Dat maakt het conflict ook wel zo lastig. Er zijn veel grensoverschrijdende familiebetrekkingen en werkrelaties. Iets wat ook in regelgeving niet erg ingewikkeld was. Veel Oekraïense bouwvakkers werken bijv. In Moskou. Ook op persoonlijk niveau raakt deze oorlog de bevolking. Binnen werksfeer en familiesfeer komen er ongemakkelijke situaties.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
gallio

Bericht door gallio »

Bogerman schreef: De Oekraine hoort historisch bij Rusland, dus eigenlijk is het een soort burgeroorlog.
Vreemde logica hou je er op na. Taiwan hoort dan ook bij China. Pakistan is een stuk van India. Een groot gedeelte van Polen (en een klein gedeelte van Rusland) was vroeger Duitsland. Als je zo redeneert zijn er weinig landen op de wereld die geen oorlog kunnen beginnen tegen hun buurlanden.

Trouwens, Belgie hoorde vroeger bij Nederland. Moet Nederland dan ook maar een oorlog beginnen? Of hoort Nederland eigenlijk nog bij Spanje?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

gallio schreef:
Bogerman schreef: De Oekraine hoort historisch bij Rusland, dus eigenlijk is het een soort burgeroorlog.
Vreemde logica hou je er op na. Taiwan hoort dan ook bij China. Pakistan is een stuk van India. Een groot gedeelte van Polen (en een klein gedeelte van Rusland) was vroeger Duitsland. Als je zo redeneert zijn er weinig landen op de wereld die geen oorlog kunnen beginnen tegen hun buurlanden.

Trouwens, Belgie hoorde vroeger bij Nederland. Moet Nederland dan ook maar een oorlog beginnen? Of hoort Nederland eigenlijk nog bij Spanje?
Nederland was gedeeltelijk van de Romeinen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Charles

Bericht door Charles »

Wat Putin nu doet is toch feitelijk hetzelfde wat Hitler deed in de jaren 30? Elke keer een gedeelte binnenvallen om daar de Duitsers 'te beschermen'?
Henk J

Bericht door Henk J »

Charles schreef:Wat Putin nu doet is toch feitelijk hetzelfde wat Hitler deed in de jaren 30? Elke keer een gedeelte binnenvallen om daar de Duitsers 'te beschermen'?
De onderliggende motivatie is inderdaad hetzelfde ja. Alhoewel in De Krim ook echt een groot gedeelte van de bevolking bij Rusland wilde horen en dat is in de rest van Oekraïne, op wat oostelijke gebieden na, bepaald niet het geval.
Maar zo hoeft Poetin niet rechtstreeks te zeggen dat hij een oorlog start, maar kan er een mooi verhaal aanknopen om het te verkopen bij zijn eigen volk.
merel

Bericht door merel »

Charles schreef:Wat Putin nu doet is toch feitelijk hetzelfde wat Hitler deed in de jaren 30? Elke keer een gedeelte binnenvallen om daar de Duitsers 'te beschermen'?
Dat schoot ook al door mijn hoofd.
refo

Bericht door refo »

merel schreef:
Het lijkt er wel op, maar is toch anders.
Oekraïne mocht onafhankelijk worden, maar Rusland wil niet dat het land onder de invloed van EU en Navo komt. Lijkt me ook wel logisch. Het zou net zo iets zijn als dat het VK na de brexit toenadering zoekt tot Rusland. En of Oekraïne zich nu wel aan alle afspraken heeft gehouden met Rusland is ook maar de vraag.
De VS is al een tijd lelijk aan het stoken met als doel Oekraïne lid van de Navo te maken. Rusland onder leiding van Poetin wil dat natuurlijk niet. Daarom doen ze van deze invallen. De VS heeft dat altijd 'voorspeld'. Nu doen ze het ook en provoceren terug. Want Oekraïne binnen de Navo brengen, zou een wereldoorlog(je) veroorzaken. De VS kan dit niet zoveel schelen, want het slagveld is ver van hun bed. De andere leden zullen daar niet zoveel trek in hebben. Dat merk je ook wel: iedereen heeft het over 'sancties'.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Corona, oorlog, het boek openbaring is hier duidelijk in.
In Openbaring 6, volgt na het witte paard, het rode paard: Lees het wel in de context, en niet zomaar als een losse flard. Maar het heeft ook ons wel wat te zeggen.
Openbaring 6 vers 4:
En een ander paard ging uit, dat rood was; en dien die daarop zat, werd macht gegeven den vrede te nemen van de aarde, en dat zij elkander zouden doden; en hem werd een groot zwaard gegeven.

Oorlogen zijn van alle tijden, sinds de zondeval, maar ze nemen naarmate de tijd vordert wel in hevigheid en verschrikkelijkheid toe. We zagen dat vooral in de twee laatste wereldoorlogen. Beide van van zo'n aard, dat de aarde zulke oorlogen nooit had gekend. Een derde wereldoorlog is (nog) een schrik voor de wereld. Men zou immers de gehele wereld zo kunnen vernietigen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

refo schreef:
merel schreef:
Oekraïne mocht onafhankelijk worden, maar Rusland wil niet dat het land onder de invloed van EU en Navo komt. Lijkt me ook wel logisch. Het zou net zo iets zijn als dat het VK na de brexit toenadering zoekt tot Rusland. En of Oekraïne zich nu wel aan alle afspraken heeft gehouden met Rusland is ook maar de vraag.
De VS is al een tijd lelijk aan het stoken met als doel Oekraïne lid van de Navo te maken. Rusland onder leiding van Poetin wil dat natuurlijk niet. Daarom doen ze van deze invallen. De VS heeft dat altijd 'voorspeld'. Nu doen ze het ook en provoceren terug. Want Oekraïne binnen de Navo brengen, zou een wereldoorlog(je) veroorzaken. De VS kan dit niet zoveel schelen, want het slagveld is ver van hun bed. De andere leden zullen daar niet zoveel trek in hebben. Dat merk je ook wel: iedereen heeft het over 'sancties'.
Ik ben het over het stoken van Amerika wel met je eens. Maar verder lijkt het mij helemaal niet verkeerd om de Europese Unie en ook de NAVO zoveel mogelijk uit te breiden. Welvaart en stabiliteit zijn heel belangrijk.
parsifal

Bericht door parsifal »

DDD schreef:
refo schreef:
merel schreef:
Ik ben het met het stoken van Amerika wel eens. Maar verder lijkt het mij helemaal niet verkeerd om de Europese Unie en ook de NAVO zoveel mogelijk uit te breiden. Welvaart en stabiliteit zijn heel belangrijk.
Het is toch echt iets tussen Oekraine zelf en de NAVO of ze samen verder willen. In het westen hebben we wat betreft natuurlijk ook veel verkeerd gedaan, maar dat rechtvaardigt de acties van Rusland nu niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie