Erdee

Hoopvol

Re: Erdee

Bericht door Hoopvol »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef: Tja, dan krijg je van die organisten die hooguit aap-noot-mies met een vinger op cijfers kunnen spelen.
Ik heb ook wel eens ergens meegemaakt dat halverwege de regel de organist gewoon stopte met een paar uithalen; en bij de volgende regel zette de organist gewoon weer in. De gemeente zong rustig door; blijkbaar waren ze dat gewend.
Waarschijnlijk is dat precies wat men zoekt: zulke organisten laten zich makkelijk in het gareel houden. Mensen met kennis van zaken zijn alleen maar lastig.
In hoeverre ben je als organist dienstbaar aan de eredienst als je je niet conformeert aan de afspraken? Ik zie dat als openlijk in verzet gaan tegen het kerkelijke gezag van de kerkenraad.

Ik zou bepaalde afspraken ook liever anders zien maar ik heb me te onderwerpen aan het gezag.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef: Tegenwoordig zijn kerkenraden wel wat zuiniger op de organisten.
Zo'n 25 jaar geleden waren er genoeg mensen die orgel konden spelen (als je even je oren dicht hield voor de kwaliteit vaak). Toen zijn veel goede organisten door dat soort rigide gedrag weggejaagd.
Maar dat is inmiddels al lang niet meer zo: zelfs in grote bijbelbelt-gemeenten is het met een lantaarntje zoeken naar een béétje organist.
Dat zal plaatselijk zeer verschillend zijn. Er zijn ook gemeenten waar het nog geen spat veranderd is, en waar men zich die luxe ook kan permitteren omdat er gegadigden genoeg zijn. Wil je niet luisteren? Voor jou tien anderen.
Dat is wisselend hoor, ik weet van grote gemeentes met meerdere organisten van goede kwaliteit. Maar ook van een gemeente met maar twee organisten terwijl er ruim 700 leden zijn en er een fraai orgel is. En als het niveau niet zo hoog ligt dan heb je natuurlijk ook snel genoeg organisten.
Eens hoor, wat dat betreft is dat gegeneraliseer in dezen een sneu gebeuren. Zeker als je de verhalen van de andere kant gaat bekijken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Enerzijds heb je daar gelijk in, maar anderzijds kan je als kerkenraad beter gebruik maken van de professionaliteit van de organist, in plaats van deze allerlei rigide regeltjes opleggen.
Dus ik kijk hierbij ook richting de ambtsdragers die een dienende functie hebben.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Enerzijds heb je daar gelijk in, maar anderzijds kan je als kerkenraad beter gebruik maken van de professionaliteit van de organist, in plaats van deze allerlei rigide regeltjes opleggen.
Dus ik kijk hierbij ook richting de ambtsdragers die een dienende functie hebben.
Dat gebeurt ook menigmaal, maar soms zal een kerkenraad na menig gesprek afscheid moeten nemen van een organist die zijn/haar eigen programma aan het afdraaien is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:Enerzijds heb je daar gelijk in, maar anderzijds kan je als kerkenraad beter gebruik maken van de professionaliteit van de organist, in plaats van deze allerlei rigide regeltjes opleggen.
Dat gebeurt ook menigmaal, maar soms zal een kerkenraad na menig gesprek afscheid moeten nemen van een organist die zijn/haar eigen programma aan het afdraaien is.
Klopt. Of een organist van een kerkenraad die zijn eigen programma aan het afdraaien is. ;)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef: Tegenwoordig zijn kerkenraden wel wat zuiniger op de organisten.
Zo'n 25 jaar geleden waren er genoeg mensen die orgel konden spelen (als je even je oren dicht hield voor de kwaliteit vaak). Toen zijn veel goede organisten door dat soort rigide gedrag weggejaagd.
Maar dat is inmiddels al lang niet meer zo: zelfs in grote bijbelbelt-gemeenten is het met een lantaarntje zoeken naar een béétje organist.
Dat zal plaatselijk zeer verschillend zijn. Er zijn ook gemeenten waar het nog geen spat veranderd is, en waar men zich die luxe ook kan permitteren omdat er gegadigden genoeg zijn. Wil je niet luisteren? Voor jou tien anderen.
Tja, dan krijg je van die organisten die hooguit aap-noot-mies met een vinger op cijfers kunnen spelen.
Ik heb ook wel eens ergens meegemaakt dat halverwege de regel de organist gewoon stopte met een paar uithalen; en bij de volgende regel zette de organist gewoon weer in. De gemeente zong rustig door; blijkbaar waren ze dat gewend.
Onze gemeente telt 5 organisten.

Er zijn 4 organisten uit de eigen gemeente. 3 daarvan vallen onder de 'middelbaren van leeftijd'. Eentje is technisch zeer goed, eentje is een gewone normale organist, die vaak dezelfde stijl heeft en wat voorspelbaar is , maar nooit fouten speelt (persoonlijk hoor ik hem het liefst, omdat hij ook vaak heel goed 'op tekst en komma' begeleidt) en nog een andere valt onder degenen die het wel kunnen, maar vanwege de hoge spanning zo vaak fouten maakt, dat het alsnog niet om aan te horen is.
Daarnaast is er ook nog een jongere organist, die het prima kan. Verder hebben we nog een hulporganist die zo af en toe eens speelt en die ook een gemiddeld niveau heeft.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: Onze gemeente telt 5 organisten.

Er zijn 4 organisten uit de eigen gemeente. 3 daarvan vallen onder de 'middelbaren van leeftijd'. Eentje is technisch zeer goed, eentje is een gewone normale organist, die vaak dezelfde stijl heeft en wat voorspelbaar is , maar nooit fouten speelt (persoonlijk hoor ik hem het liefst, omdat hij ook vaak heel goed 'op tekst en komma' begeleidt) en nog een andere valt onder degenen die het wel kunnen, maar vanwege de hoge spanning zo vaak fouten maakt, dat het alsnog niet om aan te horen is.
Daarnaast is er ook nog een jongere organist, die het prima kan. Verder hebben we nog een hulporganist die zo af en toe eens speelt en die ook een gemiddeld niveau heeft.
Vind jij dan hè.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De beste stuurlui zitten in de kerkzaal bovenstem te gillen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:De beste stuurlui zitten in de kerkzaal bovenstem te gillen.
Ja, verschrikkelijk, op hun eigen tempo. Want ze willen wel gehoord worden. ;)
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Voorwerpelijk?
Tiberius
Administrator

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Voorwerpelijk?
Verwerpelijk.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jullie zijn wel erg of topic, broeders!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat is helemaal verwerpelijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik zal me er aan onderwerpen.

Ik kan moeilijk een melding maken van 3 verschillende reacties van 3 verschillende moderators.

Overigens kan ik zelf geen bovenstem zingen hoor. En los daarvan, in onze gemeente is dat onmogelijk omdat de organisten daarvoor te hoog spelen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef:Ik zal me er aan onderwerpen.

Ik kan moeilijk een melding maken van 3 verschillende reacties van 3 verschillende moderators.

Overigens kan ik zelf geen bovenstem zingen hoor. En los daarvan, in onze gemeente is dat onmogelijk omdat de organisten daarvoor te hoog spelen.
Kun je wel zingen?
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie