Je speelt toch nog wel?Hendrikus schreef:Hoe het ook zij, ik ben blij dat ik met dit soort toestanden niet meer te maken heb. Zelfbedachte wetjes die naar willekeur wel of niet worden gehandhaafd. Het valt niet uit te leggen, het gaat er alleen maar om wie er de baas is.refo schreef:Helemaal niet logisch.Hoopvol schreef: Logisch, als je je niet aan de gemaakte afspraken houdt is het logisch dat je daar op aangesproken wordt. Wat je zelf van die afspraken vindt is dan van ondergeschikt belang.
Als Hendrikus het niet mag spelen, mag de dominee het niet citeren.
Erdee
Re: Erdee
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Dat snap ik heel erg.Erik1960 schreef:Ben ik met je eens; maar ik kan me goed voorstellen dat je muzikale organistenhart wordt aangestoken door een predikant die elke keer een bepaald lied laat terugkeren in zijn woorden. Dan kan ik snappen dat je even meegesleurd wordt.Hoopvol schreef: Het is niet zo dat ik uitgesproken tegenstander ben van bepaalde liederen spelen na een kerkdienst maar eigenlijk opereer je als organist in een dienst die onder gezag en verantwoordelijkheid valt van de kerkenraad. Als de kerkenraad in al haar wijsheid besluit om bepaalde liederen niet te spelen heb je je als organist te onderwerpen aan het gezag. Of je het daar nu mee eens ben of niet, dat is van ondergeschikt belang.
Maar ik heb juist vandaag heel duidelijk gezien dat mijn wil er niet toe doet. Niet in mijn werk want dan behoor ik het beleid uit te voeren maar ook in mijn persoonlijk leven.
Tja, corvee hoort er soms bij. Helemaal niet erg. Tenzij je te vaak denkt: ‘wat ben ik nou eigenlijk aan het doen?’. Dan ga je toch richting hartinfarct of maagzweer en beide moet je niet willen.Hoopvol schreef:Dat snap ik heel erg.Erik1960 schreef:Ben ik met je eens; maar ik kan me goed voorstellen dat je muzikale organistenhart wordt aangestoken door een predikant die elke keer een bepaald lied laat terugkeren in zijn woorden. Dan kan ik snappen dat je even meegesleurd wordt.Hoopvol schreef: Het is niet zo dat ik uitgesproken tegenstander ben van bepaalde liederen spelen na een kerkdienst maar eigenlijk opereer je als organist in een dienst die onder gezag en verantwoordelijkheid valt van de kerkenraad. Als de kerkenraad in al haar wijsheid besluit om bepaalde liederen niet te spelen heb je je als organist te onderwerpen aan het gezag. Of je het daar nu mee eens ben of niet, dat is van ondergeschikt belang.
Maar ik heb juist vandaag heel duidelijk gezien dat mijn wil er niet toe doet. Niet in mijn werk want dan behoor ik het beleid uit te voeren maar ook in mijn persoonlijk leven.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Bij ons is die wel meerdere malen gezongen.Mannetje schreef:Onze huidige predikant heeft de bedezang voor de preek al meermaals opgegeven. Daarvoor had ik hem denk ik nog nooit gezongen.DDD schreef:? De bedezang voor de preek en de berijming van de twaalf artikelen (vooral degene in coupletvorm) zijn natuurlijk wel bedoeld voor de kerkdiensten en die worden ook geregeld gezongen, al is mijn indruk dat de bedezang voor de preek maar door weinig predikanten wordt opgegeven. Te licht waarschijnlijk, vanwege het heilverbond.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Na een lezing bijgewoond te hebben van Sietze de Vries was ik om, hoog tijd voor gezangen in de kerk. Toen zat ik nog op de jeugdvereniging en niet lang daarna maakte ik de inleiding over muziek en gezangen. Lekker stevig geschreven en de leiding klapperde met de oren, tijdens de bespreking hoorde ik geen geloofwaardig argument voor het alleen zingen van Psalmen in de eredienst, op één na. Het bekende hellend vlak... Toen vond ik dat onzin, nu snap ik het wel. Ik ben nog steeds voorstander van een goede gezangenbundel, met liederen gebaseerd op de Bijbel en die in de kerk der eeuwen zijn gebruikt. Maar het gevaar van theologische verschuiving is zo groot en het samenstellen van een dergelijke bundel bezorgd mij nu al hoofdpijn. Plus het feit dat je voor je het doorheb opgescheept zit met Sela of liederen van Johannes de Heer in de eredienst
. Daarom beperk ik mij nu maar tot de Psalmen, alhoewel de argumentatie daarvoor eigenlijk vrij zwak is.

Ik ‘hoor’ toch enige spijt… klopt dat? Tja.. die angst voor dat hellende vlak. Hoe verhoudt die zich eigenlijk tot de oproep ‘wees niet bang’?Henk J schreef:Na een lezing bijgewoond te hebben van Sietze de Vries was ik om, hoog tijd voor gezangen in de kerk. Toen zat ik nog op de jeugdvereniging en niet lang daarna maakte ik de inleiding over muziek en gezangen. Lekker stevig geschreven en de leiding klapperde met de oren, tijdens de bespreking hoorde ik geen geloofwaardig argument voor het alleen zingen van Psalmen in de eredienst, op één na. Het bekende hellend vlak... Toen vond ik dat onzin, nu snap ik het wel. Ik ben nog steeds voorstander van een goede gezangenbundel, met liederen gebaseerd op de Bijbel en die in de kerk der eeuwen zijn gebruikt. Maar het gevaar van theologische verschuiving is zo groot en het samenstellen van een dergelijke bundel bezorgd mij nu al hoofdpijn. Plus het feit dat je voor je het doorheb opgescheept zit met Sela of liederen van Johannes de Heer in de eredienst. Daarom beperk ik mij nu maar tot de Psalmen, alhoewel de argumentatie daarvoor eigenlijk vrij zwak is.
Over het algemeen slaat het hellend vlak-argument elke gedachtenwisseling plat. Ik snap 'm wel, maar het werkt verlammend. Als dat het enige argument is wat iemand kan bedenken vind ik dat altijd best treurig voor die persoon.Henk J schreef:Na een lezing bijgewoond te hebben van Sietze de Vries was ik om, hoog tijd voor gezangen in de kerk. Toen zat ik nog op de jeugdvereniging en niet lang daarna maakte ik de inleiding over muziek en gezangen. Lekker stevig geschreven en de leiding klapperde met de oren, tijdens de bespreking hoorde ik geen geloofwaardig argument voor het alleen zingen van Psalmen in de eredienst, op één na. Het bekende hellend vlak... Toen vond ik dat onzin, nu snap ik het wel. Ik ben nog steeds voorstander van een goede gezangenbundel, met liederen gebaseerd op de Bijbel en die in de kerk der eeuwen zijn gebruikt. Maar het gevaar van theologische verschuiving is zo groot en het samenstellen van een dergelijke bundel bezorgd mij nu al hoofdpijn. Plus het feit dat je voor je het doorheb opgescheept zit met Sela of liederen van Johannes de Heer in de eredienst. Daarom beperk ik mij nu maar tot de Psalmen, alhoewel de argumentatie daarvoor eigenlijk vrij zwak is.
Mijn vraag ging oorspronkelijk over het spelen van gezangen. Wat zou de kerkenraden tegenhouden om bijv. 3 bundels aan te wijzen waaruit de organist vrij mag spelen? Ik denk dat dit doorgaans dezelfde bundels zijn waaruit de gemiddelde predikant soms de euvele moed heeft om uit te citeren. Dan heeft men toch een afspraak staan en kan de organist dienen door de predikant te ondersteunen, zodat beiden de gemeente stichten.
Tegenwoordig zijn kerkenraden wel wat zuiniger op de organisten.Hendrikus schreef:Ik ben in mijn GG-tijd wel eens op het matje geroepen omdat ik na de dienst "Alle roem is uitgesloten" had gespeeld. De dominee haalde dat lied meerdere keren aan in z'n preek, dus dat leek me op dat moment wel een toepasselijk lied voor het uitleidend orgelspel. Maar ja, 't was een gezang, en het was de organisten ten strengste verboden om gezangen te spelen. "Maar de dominee..." "Niks mee te maken, er worden hier geen gezangen gespeeld, begrepen?!"Ararat schreef:Vraag aan allen:
Worden er bij jullie wel gezangen gespeeld, bijv na de kerkdienst in aansluiting op de preek? Wat vind je daarvan?
Bij ons wel, ik vind het vaak erg raak gekozen!
Amalia werd geboren op zondag; eind van de middag werd het nieuws bekend. We hoorden het op het nieuws van 18:00 uur terwijl we naar de kerk reden met de auto. Ik ben er maar van uitgegaan dat een deel van de kerkgangers het nieuws van zes uur niet meer gehoord had, dus ik heb in het inleidend orgelspel toen maar wat Wilhelmusmotiefjes verwerkt. Dat signaal werd in de gemeente wel begrepen, en voor dit vergrijp ben ik niet op het matje geroepen.
Zo'n 25 jaar geleden waren er genoeg mensen die orgel konden spelen (als je even je oren dicht hield voor de kwaliteit vaak). Toen zijn veel goede organisten door dat soort rigide gedrag weggejaagd.
Maar dat is inmiddels al lang niet meer zo: zelfs in grote bijbelbelt-gemeenten is het met een lantaarntje zoeken naar een béétje organist.
-
Nu zou ik een dergelijke inleiding niet meer maken. En ik ben de Psalmen ook weer meer gaan waarderen. Uiteindelijk is en blijft het Psalmboek een schatboek. Als je dan weet dat je heel veel onrust gaat veroorzaken met het invoeren van een gezangenboek, waar ik dus op zichzelf niet op tegen ben, is het dan nog verstandig om te doen? Temeer ook omdat er gezangen zijn met een bedenkelijke inhoud.Erik1960 schreef:Ik ‘hoor’ toch enige spijt… klopt dat? Tja.. die angst voor dat hellende vlak. Hoe verhoudt die zich eigenlijk tot de oproep ‘wees niet bang’?
De oproep 'wees niet bang' gaat hier niet helemaal op. Bovenstaande is naar mijn idee gewoon een realistische inschatting van de feiten. Waar ik nog wel voor pleit is om de Psalmen ritmisch te gaan zingen, dat zingt en klinkt toch vele malen beter.
Dat zal plaatselijk zeer verschillend zijn. Er zijn ook gemeenten waar het nog geen spat veranderd is, en waar men zich die luxe ook kan permitteren omdat er gegadigden genoeg zijn. Wil je niet luisteren? Voor jou tien anderen.Tiberius schreef: Tegenwoordig zijn kerkenraden wel wat zuiniger op de organisten.
Zo'n 25 jaar geleden waren er genoeg mensen die orgel konden spelen (als je even je oren dicht hield voor de kwaliteit vaak). Toen zijn veel goede organisten door dat soort rigide gedrag weggejaagd.
Maar dat is inmiddels al lang niet meer zo: zelfs in grote bijbelbelt-gemeenten is het met een lantaarntje zoeken naar een béétje organist.
~~Soli Deo Gloria~~
Tja, dan krijg je van die organisten die hooguit aap-noot-mies met een vinger op cijfers kunnen spelen.Hendrikus schreef:Dat zal plaatselijk zeer verschillend zijn. Er zijn ook gemeenten waar het nog geen spat veranderd is, en waar men zich die luxe ook kan permitteren omdat er gegadigden genoeg zijn. Wil je niet luisteren? Voor jou tien anderen.Tiberius schreef: Tegenwoordig zijn kerkenraden wel wat zuiniger op de organisten.
Ik heb ook wel eens ergens meegemaakt dat halverwege de regel de organist gewoon stopte met een paar uithalen; en bij de volgende regel zette de organist gewoon weer in. De gemeente zong rustig door; blijkbaar waren ze dat gewend.
Waarschijnlijk is dat precies wat men zoekt: zulke organisten laten zich makkelijk in het gareel houden. Mensen met kennis van zaken zijn alleen maar lastig.Tiberius schreef: Tja, dan krijg je van die organisten die hooguit aap-noot-mies met een vinger op cijfers kunnen spelen.
Ik heb ook wel eens ergens meegemaakt dat halverwege de regel de organist gewoon stopte met een paar uithalen; en bij de volgende regel zette de organist gewoon weer in. De gemeente zong rustig door; blijkbaar waren ze dat gewend.
~~Soli Deo Gloria~~
Herkenbaar; in onze kerk hebben we een 'echte' cantor-organist die zich de kaas niet van het brood laat eten. Soms tot enige frustratie van voorgangers.Hendrikus schreef:Waarschijnlijk is dat precies wat men zoekt: zulke organisten laten zich makkelijk in het gareel houden. Mensen met kennis van zaken zijn alleen maar lastig.
- Maanenschijn
Gelukkig krijgen wij als organisten gepaste vrijheid van de kerkenraad en kerkvoogdij, waar wij gepast mee omgaan om soms een gepast gezang te spelen.
Tot op heden heeft het meestal goed gepast.
Tot op heden heeft het meestal goed gepast.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Dat is wisselend hoor, ik weet van grote gemeentes met meerdere organisten van goede kwaliteit. Maar ook van een gemeente met maar twee organisten terwijl er ruim 700 leden zijn en er een fraai orgel is. En als het niveau niet zo hoog ligt dan heb je natuurlijk ook snel genoeg organisten.Hendrikus schreef:Dat zal plaatselijk zeer verschillend zijn. Er zijn ook gemeenten waar het nog geen spat veranderd is, en waar men zich die luxe ook kan permitteren omdat er gegadigden genoeg zijn. Wil je niet luisteren? Voor jou tien anderen.Tiberius schreef: Tegenwoordig zijn kerkenraden wel wat zuiniger op de organisten.