Erdee

DDD

Re: Erdee

Bericht door DDD »

? De bedezang voor de preek en de berijming van de twaalf artikelen (vooral degene in coupletvorm) zijn natuurlijk wel bedoeld voor de kerkdiensten en die worden ook geregeld gezongen, al is mijn indruk dat de bedezang voor de preek maar door weinig predikanten wordt opgegeven. Te licht waarschijnlijk, vanwege het heilverbond.

Los daarvan hoop ik niet dat er veel predikanten zijn die zeggen dat er principiële bezwaren zijn tegen gezangen in de kerkdienst als zodanig. Dat heb ik in ieder geval nog niet (vaak) gehoord. Het gaat er vooral om dat ze de psalmen niet moeten vervangen en omdat in de Gereformeerde Gemeenten en aanverwante kerkverbanden maar heel weinig psalmen gezongen worden, vervangen gezangen die al snel.

In de GB-gemeente waar ik orgel speel worden in ieder geval in de meeste diensten niet minder psalmcoupletten, maar wel ook gezangen gezongen.
Ararat

Bericht door Ararat »

Vraag aan allen:
Worden er bij jullie wel gezangen gespeeld, bijv na de kerkdienst in aansluiting op de preek? Wat vind je daarvan?
Bij ons wel, ik vind het vaak erg raak gekozen!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Bij ons ook. En inderdaad, vaak heeft de organist goed geluisterd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Bij ons ook, maar het repertoire is beperkt. Er staan ook geen gezangbundels klaar, dus dat is lastig zoeken.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Je hoeft het niet met mij eens te zijn. Net als jou ben ik een voorstander van het exclusief zingen van psalmen, al sta ik er niet heel strak in. Maar er is zeker wat voor te zeggen.

Met mijn post wil ik iets anders aangeven: hoe verder wij qua taal en melodieën af komen te staan van 1773, hoe minder generaties met liefde voor 1773 opgroeien. Wij hebben thuis veel moeite gedaan om liefde voor de psalmen te creëren. Dat is niet echt gelukt. Logisch, want de inhoud wordt totaal niet begrepen. Daarom gaf ik in de vorige post aan: wil je de psalmen behouden dan zal er ook moeite gedaan moeten worden om de psalmen begrijpelijk en zingbaar te houden. En dat gebeurt niet, waardoor onze jongeren grijpen naar andere liederen. Logisch, zou ik ook doen op die leeftijd. Zo dreigen we de psalmen alsnog kwijt te raken.
Ik heb als jongere nooit moeite gehad met de Psalmen. Nu scheelt het dat ik door diverse bijeenkomsten en zangavonden van jongsaf aan het waarderen van de Psalmen heb 'geleerd' en ik een Bovenstem prachtig vind. Als ik 's avonds na een lange werkdag in mijn luie stoel zit, vind ik het heerlijk om FamilyStream aan te zetten of een Psalm op YouTube. En soms kies ik een prachtig gezang.

Dus ik begrijp al die problemen niet zo. En het is ook helemaal niet nodig om jongeren alle 150 Psalmen aan te leren. Als ze er 50 al prachtig vinden, dan is dat heus niet erg.

De Psalmen zijn zingbaar. En de meeste Psalmen zijn ook gewoon begrijpelijk. En anders kun je altijd nog de berijming van ds. Meeuse er bij pakken. Ik weet van een dominee (ik zal speciaal voor @Ad Anker zijn naam achterwege houden) die in het kerkblad meestal uit die berijming citeert.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 14 feb 2022, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Valcke schreef:http://drpdevries.blogspot.com/2016/07/?m=1

Goed artikel over het waarom van het in de eredienst alleen zingen van de psalmen. De opvatting dat dit een puur Nederlandse gewoonte zou zijn, wordt ook duidelijk weerlegd.
Wel bijzonder dat er binnen de HHK misschien wel geen een dominee is die zo vaak gezangen citeert als deze predikant. Geen dienst zonder 'vaste Rots' of 'Amazing Grace'.

https://drpdevries.com/2022/01/24/nothi ... s-i-cling/
Fides Quaerens Intellectum
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ararat schreef:Vraag aan allen:
Worden er bij jullie wel gezangen gespeeld, bijv na de kerkdienst in aansluiting op de preek? Wat vind je daarvan?
Ik ben in mijn GG-tijd wel eens op het matje geroepen omdat ik na de dienst "Alle roem is uitgesloten" had gespeeld. De dominee haalde dat lied meerdere keren aan in z'n preek, dus dat leek me op dat moment wel een toepasselijk lied voor het uitleidend orgelspel. Maar ja, 't was een gezang, en het was de organisten ten strengste verboden om gezangen te spelen. "Maar de dominee..." "Niks mee te maken, er worden hier geen gezangen gespeeld, begrepen?!"

Amalia werd geboren op zondag; eind van de middag werd het nieuws bekend. We hoorden het op het nieuws van 18:00 uur terwijl we naar de kerk reden met de auto. Ik ben er maar van uitgegaan dat een deel van de kerkgangers het nieuws van zes uur niet meer gehoord had, dus ik heb in het inleidend orgelspel toen maar wat Wilhelmusmotiefjes verwerkt. Dat signaal werd in de gemeente wel begrepen, en voor dit vergrijp ben ik niet op het matje geroepen. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:? De bedezang voor de preek en de berijming van de twaalf artikelen (vooral degene in coupletvorm) zijn natuurlijk wel bedoeld voor de kerkdiensten en die worden ook geregeld gezongen, al is mijn indruk dat de bedezang voor de preek maar door weinig predikanten wordt opgegeven. Te licht waarschijnlijk, vanwege het heilverbond.
Onze huidige predikant heeft de bedezang voor de preek al meermaals opgegeven. Daarvoor had ik hem denk ik nog nooit gezongen.
- Niet meer zo actief -
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Hendrikus schreef:
Ik ben in mijn GG-tijd wel eens op het matje geroepen omdat ik na de dienst "Alle roem is uitgesloten" had gespeeld. De dominee haalde dat lied meerdere keren aan in z'n preek, dus dat leek me op dat moment wel een toepasselijk lied voor het uitleidend orgelspel. Maar ja, 't was een gezang, en het was de organisten ten strengste verboden om gezangen te spelen. "Maar de dominee..." "Niks mee te maken, er worden hier geen gezangen gespeeld, begrepen?!"
Logisch, als je je niet aan de gemaakte afspraken houdt is het logisch dat je daar op aangesproken wordt. Wat je zelf van die afspraken vindt is dan van ondergeschikt belang.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Hoopvol schreef:
Hendrikus schreef:
Logisch, als je je niet aan de gemaakte afspraken houdt is het logisch dat je daar op aangesproken wordt. Wat je zelf van die afspraken vindt is dan van ondergeschikt belang.
ik vind dit wel een gevalletje ‘gelegenheid maakt de dief’..
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
refo

Bericht door refo »

Hoopvol schreef:
Hendrikus schreef:
Helemaal niet logisch.
Als Hendrikus het niet mag spelen, mag de dominee het niet citeren.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Erik1960 schreef:
Hoopvol schreef:
Hendrikus schreef:
ik vind dit wel een gevalletje ‘gelegenheid maakt de dief’..
Het is niet zo dat ik uitgesproken tegenstander ben van bepaalde liederen spelen na een kerkdienst maar eigenlijk opereer je als organist in een dienst die onder gezag en verantwoordelijkheid valt van de kerkenraad. Als de kerkenraad in al haar wijsheid besluit om bepaalde liederen niet te spelen heb je je als organist te onderwerpen aan het gezag. Of je het daar nu mee eens ben of niet, dat is van ondergeschikt belang.

Een collega en ik hebben vandaag ook beleid moeten uitvoeren waar we geen zin in hadden en ook het nut niet van inzien. Maar we hebben er toch voor gekozen om ons te conformeren aan het beleid en het uit te voeren. Terwijl we volslagen onzinnige dingen hebben moeten doen. Maar ik denk wel dat dat de weg is waar zegen op rust.
Laatst gewijzigd door Hoopvol op 14 feb 2022, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

refo schreef:
Hoopvol schreef:
Hendrikus schreef:
Helemaal niet logisch.
Hendrikus heeft verantwoording af te leggen over zijn eigen deel oftewel het orgelspel.
De dominee heeft verantwoording af te leggen over zijn deel, de predicatie.

Hendrikus heeft in zijn rol als organist natuurlijk niets te maken met iets wat de verantwoording is van een ander. Hij heeft verantwoordelijkheid af te leggen over het orgelspel wat hij ten gehore brengt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Hoopvol schreef: Logisch, als je je niet aan de gemaakte afspraken houdt is het logisch dat je daar op aangesproken wordt. Wat je zelf van die afspraken vindt is dan van ondergeschikt belang.
Helemaal niet logisch.
Hoe het ook zij, ik ben blij dat ik met dit soort toestanden niet meer te maken heb. Zelfbedachte wetjes die naar willekeur wel of niet worden gehandhaafd. Het valt niet uit te leggen, het gaat er alleen maar om wie er de baas is.
~~Soli Deo Gloria~~
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Hoopvol schreef: Het is niet zo dat ik uitgesproken tegenstander ben van bepaalde liederen spelen na een kerkdienst maar eigenlijk opereer je als organist in een dienst die onder gezag en verantwoordelijkheid valt van de kerkenraad. Als de kerkenraad in al haar wijsheid besluit om bepaalde liederen niet te spelen heb je je als organist te onderwerpen aan het gezag. Of je het daar nu mee eens ben of niet, dat is van ondergeschikt belang.
Ben ik met je eens; maar ik kan me goed voorstellen dat je muzikale organistenhart wordt aangestoken door een predikant die elke keer een bepaald lied laat terugkeren in zijn woorden. Dan kan ik snappen dat je even meegesleurd wordt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie