Ik heb nergens gezegd dat het om zoveel mogelijk geld verdienen gaat.DDD schreef:Dat zeg ik niet. Maar heel veel bedrijven (ik heb er zelf ook zo een) zijn niet uit op winstmaximalisatie, maar op het vervullen van een specifieke maatschappelijke rol. Dat geldt ook voor veel uitgevers. Je denkt toch niet dat een uitgever die een blad als Liter uitgaf, of CV Koers, dat doet om zoveel mogelijk geld te verdienen? Mensen kiezen voor een bepaalde functie in een sociale gemeenschap, en daar moeten ze ook van eten. Maar het idee dat de beslissingen louter of voornamelijk commercieel gedreven zouden zijn, is onjuist. Dat geldt slechts voor een klein deel van de mensen.
Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Een haring met uitjes
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Maar goed, het kan dus goed zijn dat uitgevers verlies lijden op een catechismusverklaring of ander boek, omdat ze vinden dat het in hun portfolio past en ze het boek graag uitgeven. Dan zijn we het daarover eens.
Een google nest thermostaat
Het is mogelijk.DDD schreef:Dat zeg ik niet. Maar heel veel bedrijven (ik heb er zelf ook zo een) zijn niet uit op winstmaximalisatie, maar op het vervullen van een specifieke maatschappelijke rol. Dat geldt ook voor veel uitgevers. Je denkt toch niet dat een uitgever die een blad als Liter uitgaf, of CV Koers, dat doet om zoveel mogelijk geld te verdienen? Mensen kiezen voor een bepaalde functie in een sociale gemeenschap, en daar moeten ze ook van eten. Maar het idee dat de beslissingen louter of voornamelijk commercieel gedreven zouden zijn, is onjuist. Dat geldt slechts voor een klein deel van de mensen.
Ik doe ook wel eens een jaarrekening voor niets. Toch doe je dat dan niet helemaal uit filantropie. Het idee is toch dat hij vastere klant wordt en ambassadeur van je kantoor.
Zo ook met op voorhand verliesgevende uitgaven. Ik denk niet dat een uitgever zomaar een verliesgevend werk zal uitgeven. Als hij dat doet, moet er toch een commercieel idee achter zitten. Van maatschappelijk doen kan de schoorsteen niet roken.
Dat is dus een cynisch mensbeeld, waar ik mij niet in herken. Er zijn in Nederland honderden ondernemers die niet streven naar winstmaximilisatie. Denk aan sociaal advocaten, die genoegen nemen met een salaris van 30.000 euro bruto of minder, terwijl ze als ambtenaar of commercieel advocaat veel meer zouden verdienen. Denk aan boeren en landgoedeigenaren, die bij enkel economische overwegingen misschien beter hun bedrijf zouden verkopen.
Een uitgever kan er voor kiezen om met minder winst genoegen te nemen, en daarmee boeken uit te geven die de uitgever belangrijk vindt. Dat kan bijdragen aan het profiel van het bedrijf, en daarmee ook een economisch te verdedigen keuze zijn, maar dat hoeft niet. Mensen worden maar beperkt door geld gedreven. Werkplezier, trots, de gedachte om bij te dragen aan het koninkrijk van God kunnen veel sterkere motiveringen zijn.
Een uitgever kan er voor kiezen om met minder winst genoegen te nemen, en daarmee boeken uit te geven die de uitgever belangrijk vindt. Dat kan bijdragen aan het profiel van het bedrijf, en daarmee ook een economisch te verdedigen keuze zijn, maar dat hoeft niet. Mensen worden maar beperkt door geld gedreven. Werkplezier, trots, de gedachte om bij te dragen aan het koninkrijk van God kunnen veel sterkere motiveringen zijn.
Maar als die uitgevers weten wat er deels met hun uitgaven gebeurt (slecht gelezen), dan kun je hun werk toch niet als alleen goedbedoelend neerzetten.DDD schreef:Dat is dus een cynisch mensbeeld, waar ik mij niet in herken. Er zijn in Nederland honderden ondernemers die niet streven naar winstmaximilisatie. Denk aan sociaal advocaten, die genoegen nemen met een salaris van 30.000 euro bruto of minder, terwijl ze als ambtenaar of commercieel advocaat veel meer zouden verdienen. Denk aan boeren en landgoedeigenaren, die bij enkel economische overwegingen misschien beter hun bedrijf zouden verkopen.
Let wel: ik heb het nu over de werkelijk tien- en tientallen prekenboeken en meditatiebundels die verschijnen en waarvan er vijftig in drie dozijnen passen.
Catechismusprekenboeken vormen misschien een uitzondering.
Als je echt vanuit missie uitgeeft, ga dan naast uitgeven ook inzetten op leesbevordering ofzo. En richt je dan op onderscheidende boeken.
De boeken van Evert Barten, waarin hij essentiele boeken toegankelijk maakt, dat noem ik nu echt missionair en passionair uitgeverschap. Mooi dat juist hij ook uitgever is geworden.
Ik denk dat die prekenboeken nog wel winstgevend zijn, omdat er nog steeds kerkenraden zijn die dat soort boeken uitdelen op kosten van de kerkkas, zonder zich te bekommeren over de vraag of de boeken aansluiten bij lezers of iets nuttigs toevoegen. Jij noemt dat de beleefdheidsmarkt.
Ik las al enige tijd geleden in het NRC hierover. De uitgeverijen worden steeds meer ' gedwongen' om economisch te denken in het uitgeven van boeken. Dat leidt ertoe dat minder bekende werken/ boeken steeds slechter verkrijgbaar worden en tot een versmalling van de leesmarkt.
Laatst gewijzigd door merel op 12 feb 2022, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Idd, zo bedoelde ik het :-)DDD schreef:Ik denk dat die prekenboeken nog wel winstgevend zijn, omdat er nog steeds kerkenraden zijn die dat soort boeken uitdelen op kosten van de kerkkas, zonder zich te bekommeren over de vraag of de boeken aansluiten bij lezers of iets nuttigs toevoegen. Jij noemt dat de beleefdheidsmarkt.
Ook iets van gehoord, Merel. Zonde!merel schreef:Ik las al enige tijd geleden in het NRC hierover. De uitgeverijen worden steeds meer ' gedwongen' om economisch te denken in het uitgeven van boeken. Dat leidt ertoe dat minder bekende werken/ boeken steeds slechter verkrijgbaar worden en tot een versmalling van de kerstmarkt.
Ik wil aan mijn ingebrachte punten nog wel deze nuancering toevoegen: ik denk dat reformatorische uitgeverijen op eenzelfde soort smal koord hebben te balanceren als bijvoorbeeld het RD. Zou er een uitgever (een reformatorische) tegen een dominee durven zeggen: Deze inhoud verkoopt niet? De kwaliteit is niet hoog genoeg?
Vraag het me echt af. Het is nogal wat om van een verklaring van Gods Woord iets negatiefs te zeggen. Daarnaast hebben uitgeverijen de predikanten en hun achterban veel te hard nodig.
En wat te denken van de vertegenwoordiging van de kerkelijke flanken? Ik denk dat er meer kerkpolitiek de uitgeverijen binnenkomt dan hen en ons lief is.
Ik heb het puzzelboek vandaag ook gekregen. Ik vind alle typen van de bosatlas die er zijn keigaaf, maar die afwijking heb ik al sinds de lagere school.Hendrikus schreef:Het is ongelooflijk wat voor onzinnige boeken onder de vlag van de Grote Bosatlas verschijnen. Iemand meende mij ooit een plezier te doen door me voor m'n verjaardag de de Bosatlas van het cultureel erfgoed te geven. Jammer, die ligt hier nu ook stof te verzamelen...Erik1960 schreef:Het Grote Bosatlas puzzelboek deel 1 van Denksport. Allerlei vragen aan de hand van kaarten uit de Bosatlas. Van Elfstedentocht tot Afrika.
Jaaa.. heerlijk om te bladeren en naar te kijken. Datzelfde heb ik met boekjes als ‘De atlas van het gevoelsleven’. En dat puzzelboekje is voor mij een heel prettige manier om de werkdag af te sluiten. Even los komen van alles.Herman schreef:Ik heb het puzzelboek vandaag ook gekregen. Ik vind alle typen van de bosatlas die er zijn keigaaf, maar die afwijking heb ik al sinds de lagere school.Hendrikus schreef:Het is ongelooflijk wat voor onzinnige boeken onder de vlag van de Grote Bosatlas verschijnen. Iemand meende mij ooit een plezier te doen door me voor m'n verjaardag de de Bosatlas van het cultureel erfgoed te geven. Jammer, die ligt hier nu ook stof te verzamelen...Erik1960 schreef:Het Grote Bosatlas puzzelboek deel 1 van Denksport. Allerlei vragen aan de hand van kaarten uit de Bosatlas. Van Elfstedentocht tot Afrika.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Oude edities van de Bosatlas... en nieuwe. Het geeft een mooie tijdreis.
Het is voor de liefhebber ook interessant hoe het heden uit het verleden ontspruit.
Hier zien we de topografische ontwikkeling van zo'n 200 jaren. Kijk bv eens naar 150 jaar terug, op de plek waar je nu woont. Misschien wel midden in een moeras!
https://www.topotijdreis.nl/
Het is voor de liefhebber ook interessant hoe het heden uit het verleden ontspruit.
Hier zien we de topografische ontwikkeling van zo'n 200 jaren. Kijk bv eens naar 150 jaar terug, op de plek waar je nu woont. Misschien wel midden in een moeras!
https://www.topotijdreis.nl/
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- J.C. Philpot

Romantiek en stichtelijkheid
Dr. Bart Jan Spruyt red.
Nagelaten geschriften van ds. J.T. Doornenbal
Ds. J.T. Doornenbal (1909-1975) was een geliefd predikant, wiens
publicaties in de Hervormde Kerkbode van de Veluwe tijdens zijn leven en tot op
de huidige dag een aandachtig en glimlachend lezerspubliek trokken. Hij stelde
zijn eigen leven voor als een strijd tussen romantiek en stichtelijkheid
– tussen zijn liefde voor natuur en cultuur en zijn roeping het Woord van
God uit te leggen en te verkondigen. Dit boek bevat een nieuwe levensschets van
deze predikant en een uitgave van vijftien teksten, lezingen en artikelen, die
voor het eerst in druk verschijnen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield