COVID-19

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:@GGlid: terzijde: van mij hoeft niet telkens de predikant genoemd worden. "Ik hoorde onlangs een predikant en die had deze visie". Dat vind ik prettiger.
Waarom is dat prettiger? Ik vermeld liever een bron. Dat vind ik betrouwbaarder overkomen.
Dat is ook zeker zo. Hoe specifieker de informatie, hoe beter verifieerbaar. Dat vind ik ook erg prettig. Hoewel ik het uitgangspunt van Ad Anker dat je de forumleden gewoon op hun woord moet geloven, ook wel deel, helpt het als je iets in een breder kader kunt plaatsen.
Precies. Helemaal eens.
Ararat

Bericht door Ararat »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:@GGlid: terzijde: van mij hoeft niet telkens de predikant genoemd worden. "Ik hoorde onlangs een predikant en die had deze visie". Dat vind ik prettiger.
Waarom is dat prettiger? Ik vermeld liever een bron. Dat vind ik betrouwbaarder overkomen.
Dat is ook zeker zo. Hoe specifieker de informatie, hoe beter verifieerbaar. Dat vind ik ook erg prettig. Hoewel ik het uitgangspunt van Ad Anker dat je de forumleden gewoon op hun woord moet geloven, ook wel deel, helpt het als je iets in een breder kader kunt plaatsen.
Precies. Helemaal eens.
Ik niet. Om drie redenen:
- verificatie kan of wordt volgens mij vaak niet gedaan.
- in mijn ogen moet de inhoud van de quote de boodschap kracht geven, niet de naam van de persoon. We gebruiken graag een 'grote naam' als billboard om een punt te maken.
- ik denk dat het noemen van een naam de lezer snel in de valkuil van hokjesdenken of stickerplakken vallen. Dat is wat anders dan plaatsen in een breder kader. Als dat gebeurt is dat een fout van de lezer, maar het kan eenvoudig voorkomen worden door geen naam te noemen.

In een heel diverse bijbelstudiegroep hebben we noodgedwongen weleens afgesproken om te stoppen met het noemen van namen. Het was enorm bevrijdend, probeer het maar eens!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ik ben het er niet mee eens.

En ik heb het nog altijd zo gedaan. Dus...

En dat hokjesdenken is niet mijn probleem.
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:Ik ben het er niet mee eens.

Ja. Ik hoorde in 1971 volwassenen over het RD zeggen: fijn, een krant die je op zondag kunt lezen. Maar als je dat meldt, wordt dat in twijfel getrokken. Wat is je verifieerbare bron?

Bij sommigen is het of niet goed óf het deugt niet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik heb het altijd zo gedaan.

Ds. die en die houdt een lezing over Job bij de vrouwenvereniging (wat doe je daar?)
In dit verhaal gaat het om een Bijbels bewijs dat je wil leveren, de geschiedenis van Job. Dat kun je gewoon inbrengen. Ik hoorde pas een predikant en die benoemde dit... Het gaat dan niet om een dominee, een kerk maar om het Bijbelse voorbeeld. Verder geeft het niet hoor...

Ik bedenk me dat het mijn allergie kan zijn. Onlangs kwam er van diezelfde dominee iets langs waar ik niet zo mee uit de voeten kon, en nu weer niet. Als ik niet had geweten wie het was, had het voor mij makkelijker geweest.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:

Ja. Ik hoorde in 1971 volwassenen over het RD zeggen: fijn, een krant die je op zondag kunt lezen. Maar als je dat meldt, wordt dat in twijfel getrokken. Wat is je verifieerbare bron?

Goedemorgen refo, uitgeslapen? :haha
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef:In de afgelopen 2 jaar is er best wat gezegd over Gods bedoeling met het coronavirus. Denk bijv. aan de woorden oordeel en roepstem.
Hoe zouden we met de kennis van dit moment de hand van God moeten zien in relatie tot de relatief besmettelijker, maar minder ziekmakende variant Omikron?
edit: iets geknipt omdat ik geen sturing wil geven aan evt antwoorden :)
Ararat schreef:
Ad Anker schreef:Mijn anker ligt in vers 32.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Toch is het een smalle weergave van de aardse werkelijkheid. Dat heeft niets te maken met het somberen over de toekomst.

Omdat ik onderdeel ben van een maatschappij, een gemeenschap, een gezin heb ik wel eens een bezwaard gemoed als ik zie op de omstandigheden. En is het volgens mij verantwoord om te letten op de tekenen der tijden en daar een Bijbels antwoord op te vinden.
Met dit anker als toevoeging op je eerdere reactie vinden we elkaar van harte! Mooi. Dank.
Je stelde best een goede vraag over de duiding van het virus, naar mijn idee om een gesprek op gang te brengen. Je reactie valt daarom wat tegen. Heb jij een idee bij deze pandemie? Welke boodschap heeft de Heere daarin voor christenen, voor niet-christenen, voor regeringen? Zou je daar nog iets over kunnen zeggen?
Adagio

Bericht door Adagio »

Toen antwoordde Job den HEERE en zeide:
Ik weet dat Gij alles vermoogt, en dat geen van Uw gedachten kan afgesneden worden.
Wie is hij, zegt Gij, die den raad verbergt zonder wetenschap? Zo heb ik dan verhaald hetgeen ik niet verstond, dingen die voor mij te wonderbaarlijk waren, die ik niet wist.
Hoor toch, en ik zal spreken; ik zal U vragen, en onderricht Gij mij.
Met het gehoor des oors heb ik U gehoord, maar nu ziet U mijn oog.
Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw, in stof en as.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:Ik bedenk me dat het mijn allergie kan zijn. Onlangs kwam er van diezelfde dominee iets langs waar ik niet zo mee uit de voeten kon, en nu weer niet. Als ik niet had geweten wie het was, had het voor mij makkelijker geweest.
Dat ligt niet aan de dominee, maar aan jouzelf. Ik kan er helaas niets anders van maken. Een medeforummer schreef vanmorgen in een ander draadje:
J.C. Philpot schreef:Dan zou ik aan de allergie gaan werken.

Allergie betekent dat je niet volledig vrij bent van hetgene dat de allergie oproept. En vrijheid is waar een christen toe geroepen is.
De volgende keer zal ik spreken over 'de consulent'. Oké?

O ja, en die inleiding van de vrouwenvereniging kon je meeluisteren via Kerkdienstgemist.nl. :)
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 11 feb 2022, 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:
refo schreef:

Goedemorgen refo, uitgeslapen? :haha
Die laatste zin van @refo is me uit het hart gegrepen.
Ararat

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef: Je stelde best een goede vraag over de duiding van het virus, naar mijn idee om een gesprek op gang te brengen. Je reactie valt daarom wat tegen. Heb jij een idee bij deze pandemie? Welke boodschap heeft de Heere daarin voor christenen, voor niet-christenen, voor regeringen? Zou je daar nog iets over kunnen zeggen?
Goed dat je er op terugkomt. Dit brengt ons weer bij de oorspronkelijke vraag. Het onderstaande antwoord van Mannetje gaf woorden aan de gedachten die in mij sluimerden, dus ik was al een eind tevreden.
Mannetje schreef: Het woord roepstem vind ik het best passende woord.
God laat zien, op zoveel manieren in de coronacrisis, dat Hij regeert. In het zenden van het virus, in het zenden van zwaardere varianten, maar ook nu in het zenden van omikron. Niet het vaccin*, maar omikron geeft ineens perspectief. Niet ons handelen, maar Zijn handelen.
Hij roept, maar wie luistert?

*waarmee ik geen uitspraak over wel of niet vaccineren wil doen.
Waar ik nog mee blijf zitten is: Het lijkt erop dat ‘we’ in de westerse wereld deze boodschap niet (willen) begrijpen. Zou dit elders anders zijn? Als dat zo is, hebben we te maken met de ongemakkelijke werkelijkheid dat bij een wereldwijde roepstem degenen die het betreft juist het minst last hebben door alle faciliteiten.
Aan de andere kant: als we wereldwijd deze boodschap niet (willen) begrijpen kunnen we ons wellicht opmaken op ‘meerdere smarten’ (zoals een ander hier eerder terecht zei). Wat zou dan onze taak als christen zijn, zeker als we weten Gods kind te zijn?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.youtube.com/watch?v=-RLFJw_aGq0

Mooi filmpje met een duidelijke boodschap. Je kan er niet meer om heen. QR heeft NIKS te maken met Covid.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
parsifal

Bericht door parsifal »

https://twitter.com/TheMooreLab/status/ ... tbNIyWRVkw

Een belangrijk overzicht. Ik denk dat het goed is dat Zweden eigenlijk nooit beperkingen voor sport voor kinderen en jongeren heeft gehad. De lange termijn gezondheidschade door kinderen die meer tvkijkers worden etc kan wel eens groot zijn.

Meer systematisch zou het goed zijn om dit probleem op grotere schaal aan te pakken. Kan lidmaatschap van sportvereniging voor alle kinderen gesubsidieerd worden? (Ja ook de rijken profiteren daarvan, maar het voor iedereen regelen is vast goedkoper dan er een bureaucratie omheen bouwen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Klavart

Bericht door Klavart »

HersteldHervormd schreef:https://www.youtube.com/watch?v=-RLFJw_aGq0

Mooi filmpje met een duidelijke boodschap. Je kan er niet meer om heen. QR heeft NIKS te maken met Covid.
Dan heb je dit in het verkeerde topic gezet ;)
Habitat

Bericht door Habitat »

parsifal schreef:https://twitter.com/TheMooreLab/status/ ... tbNIyWRVkw

Een belangrijk overzicht. Ik denk dat het goed is dat Zweden eigenlijk nooit beperkingen voor sport voor kinderen en jongeren heeft gehad. De lange termijn gezondheidschade door kinderen die meer tvkijkers worden etc kan wel eens groot zijn.

Meer systematisch zou het goed zijn om dit probleem op grotere schaal aan te pakken. Kan lidmaatschap van sportvereniging voor alle kinderen gesubsidieerd worden? (Ja ook de rijken profiteren daarvan, maar het voor iedereen regelen is vast goedkoper dan er een bureaucratie omheen bouwen).
Wow. Echt bizar dat je zo'n duidelijk knik in de grafiek ziet in het jaar 2020 waarin de eerste lockdowns plaats vonden.
Plaats reactie