Mediagebruik op zondag

Wat voor media gebruik je op zondag?

Ik gebruik geen laptop/pc/telefoon op zondag
3
4%
Ik gebruik het alleen voor online kerkdiensten en noodgevallen
21
26%
Ik gebruik het voor online kerkdiensten maar ook voor af en toe als ontspanning of op sociale media
9
11%
Ik gebruik het, maar met mate. Beduidend minder als doordeweeks
22
28%
Er zit (bijna) geen verschil in media gebruik op zondag t.o.v. doordeweekse dagen
25
31%

Totaal aantal stemmen: 80

-DIA-

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
merel schreef:En wat als je totaal niet van lezen houdt?
Ik kan me niet voorstellen dat zulke mensen bestaan. :D
Ik kan me er iets bij voorstellen nu mijn gezichtsvermogen minder wordt. Daarom vind ik een leesfunctie op de pc heel handig. Jammer dat de lezer dan geen leestekens kan onderscheiden en hij vrij monotoon blijft. Maar verder is het goed te volgen. Foutjes leer je kennen. Bijvoorbeeld als hij leest ds. G.H. Kersten, dan leest ie ds. G. Heilige Kersten. Een H. wordt \altijd als Heilige gelezen, een een woord dat op co. eindigt leest ie altijd met koolmonoxide, en meer van zulke vreemde fratsen... Waarin hij dan wel bewijst dat techniek, hoewel intelligent genaamd, toch in feite maar dom is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

heb ook nog géén mannetjes merel gezien...

Maar wat een voorbeeldige mensen zijn jullie allemaal
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Omdat ik vind dat je op zondag wel met belangrijkere dingen bezig kan zijn. Je kan ook een goed boek pakken in plaats van een podcast. Al dat digitale, geeft dat niet heel veel prikkels? Dat wil je toch niet op zondag?

Wat ik zoal doe op zondag:
- lezen
- muziek luisteren
- musiceren met mijn vrouw of alleen
- af en toe een wandelingetje
- praten met mijn vrouw
- een spelletje doen
- mijn ouders bezoeken

Nouja dat soort dingen.
En wat als je totaal niet van lezen houdt? Dan wordt de zondag toch ook een kwelling als je tussen de diensten alleen maar 'mag'
lezen?

Mijn man was van huis uit gewend om alles te doen op zondag en ik mocht vroeger de tuin niet uit, terwijl mijn ouders tussen de kerkdiensten lagen te slapen. Daar hebben wij een middenweg in gevonden. Wij doen relatief veel op zondag, maar ook dat heeft grenzen. Mijn man houdt helemaal niet van zitten en lezen en gaat tussen de kerkdiensten door vaak ter ontspanning hardlopen. Voor hem is het onbegrijpelijk dat je wel mag wandelen en een rondje mag fietsen, maar niet mag rennen. Inmiddels worden we, tijdens wandelingen, ook regelmatig ingehaald door hardlopende ouderlingen, dus mijn argumenten tegen snijden geen hout.
Ik denk dat jullie wel oud genoeg zijn je eigen mening te bepalen en die niet door opvoeding en/of hardlopende ouderlingen te laten bepalen. Maar voor mij laat zo een ouderling wel zien dat er echt iets mis is met zijn week/zondagbalans.
merel

Bericht door merel »

Wij kunnen dat zeker wel zelf beargumenteren, maar zijn het hierin niet met elkaar eens. Mijn man vindt bewegen/sporten op zondag wel kunnen. Ik ben daarop tegen. Het compromis is 'wel zelf bewegen, niet in teamverband en geen wedstrijden, trainingen en sportschool'.

Of er iets mis is met de week/zondag balans weet ik niet. Vaak is de zondag het enige moment dat je een paar uur de tijd hebt om iets te doen. Door de week wordt alle tijd opgeslokt door werk en kinderen.
Laatst gewijzigd door merel op 10 feb 2022, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Erskinees schreef:Maar dan hoef je toch niet te schrikken als anderen het wel doen?
Dat ging niet over muziek, maar over mobielgebruik en computer en media.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:Ik schrik wel van deze cijfers. De zondag is toch de dag des Heeren? Dan ga je toch niet op je mobiel en je computer. Helaas moet je nu soms daar wel op om de kerkdienst te volgen maar als corona voorbij is doen we dat niet meer. Wij luisteren ook geen muziek op zondag, ook niet op de koffie bij mensen. Ik schrik altijd als op zondag de telefoon gaat, dan is er altijd wat ernstigs aan de hand. Ik begrijp niet dat er zovelen zijn die net doen alsof het een gewone dag is, maar de zondag is niet voor je eigen ontspanning, dan kun je juist een goed boek lezen.
Luisteren jullie geen muziek? Ook niet bv samen zingen? Ik vind een goed gesprek met anderen tijdens de koffie op dezelfde lijn als een goed boek. Voor ons is het erg fijn na de kerkdienst met een ander stel na te praten. Dat zijn vaak momenten van herkenning, die ik niet graag zou missen.
Nee, ik zou niet graag een ander op bezoek willen hebben. Wij praten onderling over de preek en daarna lezen we.
merel

Bericht door merel »

Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:Ik schrik wel van deze cijfers. De zondag is toch de dag des Heeren? Dan ga je toch niet op je mobiel en je computer. Helaas moet je nu soms daar wel op om de kerkdienst te volgen maar als corona voorbij is doen we dat niet meer. Wij luisteren ook geen muziek op zondag, ook niet op de koffie bij mensen. Ik schrik altijd als op zondag de telefoon gaat, dan is er altijd wat ernstigs aan de hand. Ik begrijp niet dat er zovelen zijn die net doen alsof het een gewone dag is, maar de zondag is niet voor je eigen ontspanning, dan kun je juist een goed boek lezen.
Luisteren jullie geen muziek? Ook niet bv samen zingen? Ik vind een goed gesprek met anderen tijdens de koffie op dezelfde lijn als een goed boek. Voor ons is het erg fijn na de kerkdienst met een ander stel na te praten. Dat zijn vaak momenten van herkenning, die ik niet graag zou missen.
Nee, ik zou niet graag een ander op bezoek willen hebben. Wij praten onderling over de preek en daarna lezen we.
Het jij ook kinderen? Zo ja, hoe oud?
Bogerman

Bericht door Bogerman »

merel schreef:
Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:
Het jij ook kinderen? Zo ja, hoe oud?
Ja en ze kunnen lezen.
Ik denk zelfs dat het een christelijke opdracht is om de kinderen al jong te leren lezen en daar ook vreugde in te vinden, want de Heere openbaart zich door Zijn Woord: dan kun je het niet alleen houden bij twee keer op zondag, maar dan is lezen ook dagelijks nodig. En om dat te leren en ook de waarde ervan te leren is dit heel belangrijk in de opvoeding. Kinderen die zogenaamd niet van lezen houden, houden wel vaak van hun mobiel en de computer.
merel

Bericht door merel »

Bogerman schreef: Ik denk zelfs dat het een christelijke opdracht is om de kinderen al jong te leren lezen en daar ook vreugde in te vinden, want de Heere openbaart zich door Zijn Woord: dan kun je het niet alleen houden bij twee keer op zondag, maar dan is lezen ook dagelijks nodig. En om dat te leren en ook de waarde ervan te leren is dit heel belangrijk in de opvoeding. Kinderen die zogenaamd niet van lezen houden, houden wel vaak van hun mobiel en de computer.

Nu haal je mijns inziens een aantal zaken door elkaar. Het 'leren lezen'is geen bijbelse opdracht, maar behoort bij de opvoeding en algemene ontwikkeling van elk kind.

Daarnaast zijn er kinderen ontzettend fysiek zijn en liever de hele dag in beweging zijn in plaats van op een stoel zitten en lezen. Ook kan je geen voorkeur hebben voor lezen niet gelijk zetten met een grote voorkeur hebben voor mobiel en tablet. Het kind dat bij ons thuis het meeste van lezen houdt, is ook het kind dat het meeste vraagt om tablettijd. Dat ligt meer aan derelatief rustige aard en meer zitvlees dan dat de andere kinderen hebben.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:
Dat doen wij graag met anderen. Ik vind dat ook vallen onder het komen tot de gemeente Gods en samen God zoeken.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:
Dat doen wij graag met anderen. Ik vind dat ook vallen onder het komen tot de gemeente Gods en samen God zoeken.
Bezoek je dan ook mensen uit andere kerken en gemeentes? of alleen uit jouw eigen gemeente?
newton

Bericht door newton »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
merel schreef:En wat als je totaal niet van lezen houdt?
Ik kan me niet voorstellen dat zulke mensen bestaan. :D
Ik kan me er iets bij voorstellen nu mijn gezichtsvermogen minder wordt.
Worden de letters te klein? Dan is het misschien een idee om een e-reader aan te schaffen. Daarmee kun je meestal de lettergrootte zelf aanpassen en wordt lezen misschien toch weer wat meer een plezier. Op theologienet.nl staat vervolgens genoeg om je e-reader te vullen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
Erskinees schreef:Maar dan hoef je toch niet te schrikken als anderen het wel doen?
Het gaat niet alleen om een muziekje, wij hebben ook wel eens een leuke luister cd aan, maar ik vind dat je tot rust moet komen. Ik kan me niet voorstellen dat je als je qua media gebruik niet mindert ten opzichte van doordeweekse dagen, dat je dan alsnog helemaal tot rust komt. En tegen de mensen die dit wel doen wil ik eigenlijk adviseren om het een keertje niet te doen, met heel het gezin, en het eens te ervaren.

Het leven is al druk genoeg, de zondag is ook een dag om uit te kijken naar de eeuwige Rust. We zijn toch geen Amerikaanse Evangelicals? Die na de kerk gaan honkballen en een donut eten in de dichtstbijzijnde café? Want dat zijn dan de vervolgstappen. Zo ver is het gelukkig nog niet, maar het ligt wel in dezelfde lijn.
Ik denk overigens dat je, als je alleen op zondag tot rust kan komen, het ook wel erg goed is je tijdsbesteding in de overige dagen te bezien.
Ik kom op de overige dagen ook wel tot rust, maar veel minder als op zondag. Zondag is voor mij echt een rustdag, met bezinning.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Bogerman schreef: Ik denk zelfs dat het een christelijke opdracht is om de kinderen al jong te leren lezen en daar ook vreugde in te vinden, want de Heere openbaart zich door Zijn Woord: dan kun je het niet alleen houden bij twee keer op zondag, maar dan is lezen ook dagelijks nodig. En om dat te leren en ook de waarde ervan te leren is dit heel belangrijk in de opvoeding. Kinderen die zogenaamd niet van lezen houden, houden wel vaak van hun mobiel en de computer.

Nu haal je mijns inziens een aantal zaken door elkaar. Het 'leren lezen'is geen bijbelse opdracht, maar behoort bij de opvoeding en algemene ontwikkeling van elk kind.

Daarnaast zijn er kinderen ontzettend fysiek zijn en liever de hele dag in beweging zijn in plaats van op een stoel zitten en lezen. Ook kan je geen voorkeur hebben voor lezen niet gelijk zetten met een grote voorkeur hebben voor mobiel en tablet. Het kind dat bij ons thuis het meeste van lezen houdt, is ook het kind dat het meeste vraagt om tablettijd. Dat ligt meer aan derelatief rustige aard en meer zitvlees dan dat de andere kinderen hebben.
Wij hebben wat dat betreft hele andere kinderen. 2 hele beweeglijke en 1 veel rustigere. Die laatste leest uit zichzelf. De eerste 2 niet. Maar ik vind het bij alle 3 juist wel een Bijbelse opdracht ze goede boeken te leren lezen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
Het gaat niet alleen om een muziekje, wij hebben ook wel eens een leuke luister cd aan, maar ik vind dat je tot rust moet komen. Ik kan me niet voorstellen dat je als je qua media gebruik niet mindert ten opzichte van doordeweekse dagen, dat je dan alsnog helemaal tot rust komt. En tegen de mensen die dit wel doen wil ik eigenlijk adviseren om het een keertje niet te doen, met heel het gezin, en het eens te ervaren.

Het leven is al druk genoeg, de zondag is ook een dag om uit te kijken naar de eeuwige Rust. We zijn toch geen Amerikaanse Evangelicals? Die na de kerk gaan honkballen en een donut eten in de dichtstbijzijnde café? Want dat zijn dan de vervolgstappen. Zo ver is het gelukkig nog niet, maar het ligt wel in dezelfde lijn.
Ik denk overigens dat je, als je alleen op zondag tot rust kan komen, het ook wel erg goed is je tijdsbesteding in de overige dagen te bezien.
Ik kom op de overige dagen ook wel tot rust, maar veel minder als op zondag. Zondag is voor mij echt een rustdag, met bezinning.
Ook hier lijkt me dezelfde opmerking toch op zijn plaats. Probeer de rest van de week net zo goed je bezinning te zoeken. Dat zondag meer rust geeft begrijp ik. Dat is bij ons ook zo gelukkig.
Plaats reactie