#Metoo

HersteldHervormd

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef: Van de site van Stichting Vluchtheuvel:
"Toch geven deze cijfers aanleiding om te denken dat seksueel misbruik onder christenen blijkbaar meer voorkomt. In elk geval niet minder dan in de rest van de samenleving! Het is daarom goed om ons hierop te bezinnen."
Het verhaal gaat over een onderzoek dat in 2013 is gepubliceerd. Maar blijkbaar nog actueel genoeg om op de site te laten staan. Het lijkt mij veel te voorbarig om te denken dat het in christelijke kringen wel mee zal vallen. En 'meevallen' is eigenlijk een ongepaste term als het om misbruik gaat.
Dat ben ik me je eens, het valt nooit mee. Iedere situatie is er een te veel, ik bagatelliseer dat niet. Ik denk alleen dat het nog steeds wel minder is dan in de wereld.
De cijfers op die site van de Vluchtheuvel spreken over 25% van de vrouwen die te maken hebben gehad met seksueel ongewenst gedrag, terwijl hedendaagse onderzoeken over 43% spreken. Dus daar zit wat verschil, maar niet erg veel. Ik zou daar ook niet al te makkelijk vanuit gaan en het voegt ook niets toe om die verhoudingen precies uit te pluizen. Het gaat erom dat ik geloof dat het leven met God een oplossing is tegen dergelijk gedrag.
Bijna twee keer zo veel dus. Wel verder met je eens uiteraard dat genade nodig is ter voorkoming van.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef:Het vetgedrukte is waar en niet waar.
Ik vind mijn opmerking vooral waar. Je kunt moeilijk zeggen dat de val van David te wijten is aan zijn leven met de Heere, juist het gebrek daarin leidde tot zijn val. Denk ook aan Spreuken 16 vers 6: door de vreze des HEEREN wijkt men af van het kwade.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef:
huisman schreef:Het vetgedrukte is waar en niet waar.
Ik vind mijn opmerking vooral waar. Je kunt moeilijk zeggen dat de val van David te wijten is aan zijn leven met de Heere, juist het gebrek daarin leidde tot zijn val. Denk ook aan Spreuken 16 vers 6: door de vreze des HEEREN wijkt men af van het kwade.
Eens als het maar niet gaat leiden tot de indruk dat Gods kinderen deze zonden niet bedrijven. Dat heeft al tot heel wat doofpotaffaire’s geleidt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erik1960
Verbannen

Re: #Metoo uit: Waar denk je op dit moment aan

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat seksueel misbruik en overspel minder voorkomt bij christenen. Christenen leven toch anders dan de andere. Christenen stelen en vloeken ook minder. Het zou mij heel, heel erg verbazen als blijkt dat christenen meer zondigen dan niet christenen.

Ja, we zijn van dezelfde lap gescheurd, maar we hebben, door algemene genade, toch wel wat meer normen en waarden op bepaalde vlakken. Ik heb geen cijfers of onderzoeken paraat, mogelijk is dit er wel.
Ja, dat onderzoek is er zeker. Daar verwees ik naar, een paar reacties terug. Uit cijfers van stichting Vluchtheuvel kwam in 2013 naar voren dat misbruik mogelijk meer, maar zeker niet minder voorkomt onder christenen. Ik heb geen bijzondere reden om te veronderstellen dat dat de afgelopen 10 jaar anders is geworden. Of het moest zijn dat door de grootschalige onderzoeken in bijvoorbeeld RK-Nederland en -Frankrijk het aantal daders verminderd is.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat seksueel misbruik en overspel minder voorkomt bij christenen. Christenen leven toch anders dan de andere. Christenen stelen en vloeken ook minder. Het zou mij heel, heel erg verbazen als blijkt dat christenen meer zondigen dan niet christenen.

Ja, we zijn van dezelfde lap gescheurd, maar we hebben, door algemene genade, toch wel wat meer normen en waarden op bepaalde vlakken. Ik heb geen cijfers of onderzoeken paraat, mogelijk is dit er wel.
Ja, dat onderzoek is er zeker. Daar verwees ik naar, een paar reacties terug. Uit cijfers van stichting Vluchtheuvel kwam in 2013 naar voren dat misbruik mogelijk meer, maar zeker niet minder voorkomt onder christenen. Ik heb geen bijzondere reden om te veronderstellen dat dat de afgelopen 10 jaar anders is geworden. Of het moest zijn dat door de grootschalige onderzoeken in bijvoorbeeld RK-Nederland en -Frankrijk het aantal daders verminderd is.
Ik weet niet waar jij naartoe naar de kerk gaat, maar ik ben Protestant, en heb niks met de RK te maken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Erik1960 schreef:

Ik weet niet waar jij naartoe naar de kerk gaat, maar ik ben Protestant, en heb niks met de RK te maken.
Reageer je ook nog op de eerste 4 zinnen van mijn reactie? En even om de definitie scherp te krijgen: als jij het hebt over christenen, dan gaat dat alleen over Protestanten?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:
merel schreef:Ik denk aan en verbaas mij over het grote aantal meldingen van seksueel overschrijdend gedrag dat de laatste weken gemeld wordt.
Van de eerste zeven berichten op nos.nl gaan er nu vijf over seksueel misbruik. Bizar.
Lukas 8:17

"Want er is niets verborgen, dat niet openbaar zal worden; noch heimelijk, dat niet bekend zal worden, en in het openbaar komen."
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
HersteldHervormd

Erik1960 schreef:
Erik1960 schreef:

Reageer je ook nog op de eerste 4 zinnen van mijn reactie? En even om de definitie scherp te krijgen: als jij het hebt over christenen, dan gaat dat alleen over Protestanten?
Heb je iets als bron van het onderzoek?
Ja, protestanten zijn in mijn ogen de christenen.
refo

Bericht door refo »

Van Ewijk schreef:
Zita schreef:
merel schreef:Ik denk aan en verbaas mij over het grote aantal meldingen van seksueel overschrijdend gedrag dat de laatste weken gemeld wordt.
Van de eerste zeven berichten op nos.nl gaan er nu vijf over seksueel misbruik. Bizar.

"Want er is niets verborgen, dat niet openbaar zal worden; noch heimelijk, dat niet bekend zal worden, en in het openbaar komen."
Namelijk van de dingen die Ik u heb geopenbaard. Dat gaat over iets heel anders.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:
Van Ewijk schreef:
Zita schreef:

Namelijk van de dingen die Ik u heb geopenbaard. Dat gaat over iets heel anders.
Mischien, Maar dit neemt voor mij niet weg dat ik hier in de Hand des Heeres ontwaar.
Hij confronteerd ons met onze zonden opdat wij weten dat voor hem niks verborgen blijft.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is toch wel een heel bijbelse gedachte hoor. Ook als het gaat over het laatste oordeel, staat dit geschreven.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Heb je iets als bron van het onderzoek?
Tja… om te beginnen wat ik al 2 of 3 keer schreef: de website van stichting Vluchtheuvel.

Of een (oud) bericht uit RD:
Het komt in hogere milieus niet minder voor dan in lagere. In christelijke gezinnen gebeurt het even vaak als in niet-kerkelijke. Een op de zeven vrouwen is slachtoffer. Het stempelt vaak hun hele leven. Soms worden de daders nooit gepakt, of aangepakt. Het kwaad heet: incest. Het is: seksueel misbruik door vaak de meeste nabije familieleden.

Of uit een rapport van Movisie (2012)
Huiselijk geweld in orthodox-protestantse gezinnen komt grotendeels overeen met huiselijk geweld in niet orthodox-protestantse gezinnen (Movisie, 2012). Uit de quickscan van Movisie komen aanwijzingen naar voren dat er in orthodox-protestantse gezinnen mogelijk wel meer risicofactoren ten aanzien van huiselijk geweld zijn

Nou ben ik op mijn beurt benieuwd of jij ook iets kunt aanleveren ter onderbouwing van jouw idee dat het bij christenen minder zou voorkomen?
HersteldHervormd schreef:Ja, protestanten zijn in mijn ogen de christenen.
Waarvan akte. Dan gaat mijn suggestie over een mogelijke vermindering van het aantal daders in jouw christelijke kringen niet op.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Het komt bij "Christenen" net zo vaak, zo niet meer voor dan bij anderen.
Het is een feit dat sommige gemeenten gesloten gemeenschappen zijn waar de doofpottraditie welig tiert en het gebod "Eert u vader en moeder" voor satanische doeleinden wordt gebruikt.
Ruinerswolde is hier een goed voorbeeld van.

Het staat natuurlijk buiten kijf dat er niets christelijks te noemen is aan sexueel misbruik.
Vandaar dat ik het woord "Christenen" hier tussen aanhalingstekens zet.
Job

Bericht door Job »

Van Ewijk schreef:Het komt bij Christenen net zo vaak, zo niet meer voor dan bij anderen.
Het is een feit dat sommige gemeenten gesloten gemeenschappen zijn waar de doofpottraditie welig tiert en het gebod "Eert u vader en moeder" voor satanische doeleinden wordt gebruikt.
Helaas ja. Wat over deze problematieken bij tijd en wijle openbaar komt binnen onze gezindte is schrijnend. Misschien een paar graadjes complexer dan 'buiten ons' omdat het veel te vaak verknoopt is geraakt met een ontspoorde godsdienstige beleving bij de pleger, waardoor mensen niet alleen mentaal en lichamelijk beschadigd uit de strijd komen, maar ook op godsdienstig vlak volledig gedesoriënteerd zijn geraakt.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Job schreef:
Van Ewijk schreef:Het komt bij Christenen net zo vaak, zo niet meer voor dan bij anderen.
Helaas ja. Wat over deze problematieken bij tijd en wijle openbaar komt binnen onze gezindte is schrijnend. Misschien een paar graadjes complexer dan 'buiten ons' omdat het veel te vaak verknoopt is geraakt met een ontspoorde godsdienstige beleving bij de pleger, waardoor mensen niet alleen mentaal en lichamelijk beschadigd uit de strijd komen, maar ook op godsdienstig vlak volledig gedesoriënteerd zijn geraakt.
U begrijpt het!
Dit is dan wel dubbel misbruik.
Ten eerste van de slachtoffers en ten tweede van Gods heilige woord!
Plaats reactie