Verschillen tussen GG en GGiN

Job

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Job »

Bruna schreef:
Job schreef:
Bezorgd schreef:
Job schreef: Misschien helpt daarbij ook het interview met ds. Geuze en zijn vrouw in de nieuwste Terdege. Wat een toegankelijke mensen, wat een goed gestyled huis en wat een afrekening met het beeld van zwartgekousdheid, als dragen ze beiden wel zwart-wit.
Ik heb het interview in de Terdege met plezier gelezen. Voor mij verrassend. Had een heel ander beeld van de gemiddelde GGiN predikant.
Kwam over als een vlotte kerel een leuke nuchtere vrouw en een gezellig gezin.
Zelfs lachend op de foto ;)
Ja Bezorgd, precies dat! :super In onze regio werd er nog weleens minachtend gesproken over "Uitgetreeënen" die ook echt "uitgetreeje" gezichten, kapsels en kleding zouden hebben. Wel, dat is hiermee wel onderuit geschoffeld.
Benieuwd over welke regio je het hebt. Wel een beetje jammer.
Bij mij in de omgeving heb ik daar nog nooit van gehoord.
In een dorp/regio waar de scheuring van 1953 diepe sporen heeft getrokken en families en gemeenten uiteen heeft gespeeld. Heel jammer inderdaad, een valse stereotypering. Ik moet zeggen dat de generatie die zo fel was nu wel een beetje uitsterft.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Job schreef:[
In een dorp/regio waar de scheuring van 1953 diepe sporen heeft getrokken en families en gemeenten uiteen heeft gespeeld. Heel jammer inderdaad, een valse stereotypering. Ik moet zeggen dat de generatie die zo fel was nu wel een beetje uitsterft.
Gelukkig sterft die generatie langzaam uit. Die felle generatie was/is er aan beide kanten. En daar rust geen zegen op.
Ik denk dat de zegen jarenlang zeer bedekt is geweest door de donkere sluier van ruzie en geen verzoening die we over onszelf hebben geworpen.
Job

Bericht door Job »

Hoopvol schreef:
Job schreef:[
Gelukkig sterft die generatie langzaam uit. Die felle generatie was/is er aan beide kanten. En daar rust geen zegen op.
Ik denk dat de zegen jarenlang zeer bedekt is geweest door de donkere sluier van ruzie en geen verzoening die we over onszelf hebben geworpen.
Zondermeer. Er is veel vals gedacht en gesproken. Ik heb daar denk ik wat aan bijgedragen door iets daarvan hierboven te quoten. Hopelijk brengt het niemand op een idee, maar dat verwacht ik niet. Het is niet erg aantrekkelijk.

Overigens: als de generaties wegvallen waar het allemaal zo gevoelig lag, is er mogelijk ook meer toenadering mogelijk - menselijkerwijze.
Ararat

Re: RE: Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Nee hoor. Je kunt gerust stellen dat de linkerflank van de GG niet blij zou zijn met een fusie met de GGiN zonder dat de CGK en HHK ook meedoen.

Hoewel ik wel milder ben geworden. Ik zou niet meer beweren dat de prediking in de GGiN onrechtzinnig is. De leer is niet zozeer veranderd, maar de predikanten maken meer studie van hun preken en blijven daarmee dichter bij de bijbel. Dan kan er ook niet zoveel mis gaan, en dat is in elk kerkverband zo, naar mijn idee.
Hoe kan het dat -volgens jou- de prediking inmiddels rechtzinnig is (want: dichter bij de Bijbel), maar dat de leer onveranderd is?
Matchen prediking en leer dan nog?
DDD

Bericht door DDD »

Daar heb ik geen idee van. Rechtgeaarde predikers trekken zich bij de uitleg van de bijbel niet teveel aan van de leer van hun specifieke kerk.

Anders krijg je een vrijzinnige preek, waarbij de tekst meer bij de preek is gezocht dan andersom.
Bruna

Bericht door Bruna »

Ad Anker schreef:
Bruna schreef:
Job schreef:
Bezorgd schreef:
Ik heb het interview in de Terdege met plezier gelezen. Voor mij verrassend. Had een heel ander beeld van de gemiddelde GGiN predikant.
Kwam over als een vlotte kerel een leuke nuchtere vrouw en een gezellig gezin.
Zelfs lachend op de foto ;)
Ja Bezorgd, precies dat! :super In onze regio werd er nog weleens minachtend gesproken over "Uitgetreeënen" die ook echt "uitgetreeje" gezichten, kapsels en kleding zouden hebben. Wel, dat is hiermee wel onderuit geschoffeld.
Benieuwd over welke regio je het hebt. Wel een beetje jammer.
Bij mij in de omgeving heb ik daar nog nooit van gehoord.
In een specifieke Zeeuwse gemeente hebben ze de leer van Dordt en het leven van Antwerpen. :)
Dus daar gaat bovenstaande, vrij bijzondere, omschrijving inderdaad niet op.
:? We kunnen wel tegen wat kritiek in het Zeeuwse.
De Dordts Leerregels zijn bekend, wat het leven van Antwerpen betreft, het zou inderdaad beter kunnen.
Maar laten we niet overdrijven en nuchter blijven.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Bruna schreef:[wat het leven van Antwerpen betreft, het zou inderdaad beter kunnen.
Maar laten we niet overdrijven en nuchter blijven.
Een Zeeuwse predikant-in-opleiding die ik ken ging een jaar of 40 geleden in het kader van zijn opleiding voor in een klein protestants kerkje in Antwerpen, waar zijn leermeester vaak de diensten leidde. Na het einde van de preek bleef het orgel angstwekkend stil. De ouderling van dienst ging opeens op een draf de kerk uit. Even later kwam hij met een geruststellend gebaar weer de kerk binnen. En nog even later begon het orgel weer. Achteraf bleek dat de (ingehuurde) organist de gewoonte had om tijdens de preek even een pintje te vatten in het café tegenover de kerk. Alleen preekte de student iets korter dan zijn leermeester.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Marck

Bericht door Marck »

Het is enigszins vergelijkbaar met de Vrijmaking en de scheuring waaruit de NGK ontstond. Wat is er toen, hoewel vaak ook goed bedoeld, ook veel kwaad aangericht. Ook velen, zelfs in gezinnen, uit elkaar getrokken. Nu zie je weer onderlinge binding, vergeving en eerherstel. Kerkisme is er een stuk minder. Maar tegelijk ook met loslating van andere waardevolle zaken.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Daar heb ik geen idee van. Rechtgeaarde predikers trekken zich bij de uitleg van de bijbel niet teveel aan van de leer van hun specifieke kerk.

Anders krijg je een vrijzinnige preek, waarbij de tekst meer bij de preek is gezocht dan andersom.
Je hebt zoveel verschillende manieren van preken. Persoonlijk vind ik eigenlijk dat er gepreekt moet worden wat er staat. Soms heb je namelijk predikanten die over totaal verschillende stukjes toch iedere keer weer hetzelfde zeggen. Dan denk ik, preek nou eens gewoon hoe het in de Bijbel staat. Is het een bestraffing, preek daar dan over. Gaat het over de liefde van God, preek daar dan ook over. Het is echt vervelend om week in week uit hetzelfde te horen vind ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erik1960 schreef: Een Zeeuwse predikant-in-opleiding die ik ken ging een jaar of 40 geleden in het kader van zijn opleiding voor in een klein protestants kerkje in Antwerpen, waar zijn leermeester vaak de diensten leidde. Na het einde van de preek bleef het orgel angstwekkend stil. De ouderling van dienst ging opeens op een draf de kerk uit. Even later kwam hij met een geruststellend gebaar weer de kerk binnen. En nog even later begon het orgel weer. Achteraf bleek dat de (ingehuurde) organist de gewoonte had om tijdens de preek even een pintje te vatten in het café tegenover de kerk. Alleen preekte de student iets korter dan zijn leermeester.
Dat is een verhaal dat volgens mij in vrijwel ieder dorp wordt verteld over een organist van vroeger.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Erik1960 schreef: Een Zeeuwse predikant-in-opleiding die ik ken ging een jaar of 40 geleden in het kader van zijn opleiding voor in een klein protestants kerkje in Antwerpen, waar zijn leermeester vaak de diensten leidde. Na het einde van de preek bleef het orgel angstwekkend stil. De ouderling van dienst ging opeens op een draf de kerk uit. Even later kwam hij met een geruststellend gebaar weer de kerk binnen. En nog even later begon het orgel weer. Achteraf bleek dat de (ingehuurde) organist de gewoonte had om tijdens de preek even een pintje te vatten in het café tegenover de kerk. Alleen preekte de student iets korter dan zijn leermeester.
Dat is een verhaal dat volgens mij in vrijwel ieder dorp wordt verteld over een organist van vroeger.
Maar wat wel echt is gebeurt is wat een ambsdrager me eens vertelde, en wat plaatsvond in een Rotterdam-West.
Waar de organist in slaap was gesukkeld en dus niet reageerde toen een psalm werd opgegeven.
Ik hoor het de man nog zeggen: Tot overmaat van ramp speelde de organist als uitleidend orgelspel: Ik lag en sliep gerust...
Dat was teveel voor ds Rijksen, die de trap naar de organist (zijn zoon meen ik) opliep en hem achter het orgel wegtrok.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Hendrikus schreef:
Dominees liegen toch niet…?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Nounou. Sommige verhaaltjes zijn zo sleets geworden. Bewust liegen zal wel niet, maar of zulke verhaaltjes altijd de waarheid zijn, ik ben daar wat voorzichtig mee.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Nounou. Sommige verhaaltjes zijn zo sleets geworden. Bewust liegen zal wel niet, maar of zulke verhaaltjes altijd de waarheid zijn, ik ben daar wat voorzichtig mee.
De geschiedenis die ik verhaalde is uit de mond van een zeer nauw levende ambtsdrager, toentertijd in Rotterdam-West
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Het verleden laten we maar het verleden.

Het is al triest genoeg dat in Rotterdam-West zowel de GG, als de GGiN als de CGK verdwenen zijn.
Wie bekommerd zich nog om deze grote stad?
Plaats reactie