Beroepingswerk discussie [7]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Nou goed. Ik heb wel eens met een ander forumlid discussie gehad of een gemeente GB of confessioneel was. Dat bleek bond te zijn, en binnen dat spectrum is deze predikant toch echt een van de meer behoudende voorgangers. Verder weet ik het niet zo precies.

De website van de gemeente Kootwijk ziet er ook uit als midden bond. Er gaan ook verschillende predikanten voor die wat meer rechts bond zijn. Oftewel: ik vind het geen verbazend beroep.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De hervormde gemeente van Terneuzen is GB maar de protestantse zeker niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
CvdW

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:De breedte in het beroepingswerk is in de GG groter, en dat terwijl je er dan ook nog eens veel meer aan vast zit.
De breedte groter? Ik merk er niks van.
Kijk is naar Lisse. Heeft nu een tweetal opstaan waarvan je kunt denken wat is dit.
Ararat

Bericht door Ararat »

Ik dacht dat de GG bijzonder smal was, zeker in vergelijking met andere kerkverbanden. Is hier sprake van een 'vergrootglas'?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ararat schreef:Ik dacht dat de GG bijzonder smal was, zeker in vergelijking met andere kerkverbanden. Is hier sprake van een 'vergrootglas'?
Ik denk dat elk kerkverband een bepaalde breedte kent, zowel qua gemeenten als qua predikanten. Op RF ligt de GG inderdaad regelmatig onder een vergrootglas.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef:
DDD schreef:De breedte in het beroepingswerk is in de GG groter, en dat terwijl je er dan ook nog eens veel meer aan vast zit.
Kijk is naar Lisse. Heeft nu een tweetal opstaan waarvan je kunt denken wat is dit.
Het is dan ook een gespleten gemeente.
Als 50% de een wil, en 50% de ander, is dit de meest eerlijke manier.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GGotK

Bericht door GGotK »

CvdW schreef:
Er is niets vreemds aan dit tweetal, dus waar heb je het over?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

HersteldHervormd schreef:
CvdW schreef:
Het is dan ook een gespleten gemeente.
Als 50% de een wil, en 50% de ander, is dit de meest eerlijke manier.
Dat er flanken zijn in die gemeente is vanouds. Het is een soort 'volkskerk' in een seculiere omgeving.
Het verschil met vroeger is, dat het door ontwikkelingen de laatste jaren op de spits wordt gedreven terwijl er vroeger erkenning, respect en acceptatie over middelmatige verschillen was en de kerkenraad heel goed/ geestelijk, begripvol met verschillen kon omgaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En nu niet meer dus?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:En nu niet meer dus?
Wel minder, in de GG dan tenminste.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De scherpte nu wordt gemist, in combinatie met liefde. En ís er nog iemand scherp, dan wordt die doorgaans wel de mond gesnoerd terwille van de lieve vrede. Scherpte gecombineerd met liefde vermag veel, maar als de liefde ontbreekt is het scherpste woord, al is het de waarheid, een klinkend metaal of een luidende schel. En nu kunnen we hoog springen of laag, het is gewoon een waarneembaar feit.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 feb 2022, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet niet waar je het over hebt, maar misschien moet je zondag 2 van de HC nog eens lezen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Een goed verstaander heeft een half woord nodig. :)

Maar Pierre zal wel weer reageren met het tegendeel :haha
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

CvdW schreef:Kijk is naar Lisse. Heeft nu een tweetal opstaan waarvan je kunt denken wat is dit.
Tja... Volgens mij is ds. Van Rijswijk overal geliefd (@DDD kan dat beamen.). Hij preekt ten slotte soms ook wel eens in Oud Gereformeerde Gemeenten.
Bezorgd schreef:
Een goed verstaander heeft een half woord nodig. :)

Maar Pierre zal wel weer reageren met het tegendeel :haha
Ik denk toch dat de kerkenraad graag ziet dat ds. Van Rijswijk wordt beroepen. Vorige keer stond hij ook al op het tweetal. Denk jij dat niet?

Overigens hoop ik dat ds. Van Rijswijk tegen die tijd al een ander beroep heeft aangenomen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Het ging nu even over het algemene beeld.
Het tweetal vind ik opzich nog niet zo bijzonder.
ds v Rijswijk is nog wel eens de Joden een Jood en de Grieken een Griek. (Of dat positief of negatief is in dit verband weet ik niet)
Alhoewel ik ook wel hoor dat Ds Huijser wat milder wordt. Dat zou wel positief zijn.
Plaats reactie