Huwelijk wordt steeds verder opgerekt.

Unionist

Bericht door Unionist »

Even aangehaald uit het RD:
Dat het Roosendaalse echtpaar met een gemeenschappelijke vriendin ’trouwt’, maakt de zaak helemaal ingewikkeld
Het echtpaar trouwt dus met de vrouw, niet de man alleen. Dus de vrouw is ook met de vrouw getrouwd.

Hoe zouden ze dat trouwens doen met nabestaandenpensioen? Krijgen dan 2 partners een pensioen van de derde? Big business!

Overigens zegt het AD:
,,We horen gewoon bij elkaar en het is niet alleen voor de seks,’’ zegt Victor. ,,Jaloezie speelt geen rol, want Bianca en Mirjam zijn biseksueel. Met twee heterovrouwen was het moeilijker geweest.’’
http://www.ad.nl/binnenland/article2311 ... vice=print

[Aangepast op 27/9/05 door Unionist]
memento

Bericht door memento »

Ja ik zei dat het niet Bijbels was, maar misschien iets verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde dat God het niet goed vind, maar helaas kwam het in de tijd van de Bijbel juist wel voor.
Dit is interpretatie. De Schrift veroordeeld het (voor zover ik weet) niet, dus kunnen we niet op grond van de Schrift zeggen dat 'God het niet goed vind'. Ik wil hiermee niet zeggen dat God het wél goed vind, maar we mogen God geen woorden in de mond leggen als de Schrift erover zwijgt.

Een theorie van waarom men in het OT meerdere vrouwen heeft, is dat het te maken heeft met Gods gebod dat de mens de aarde moet vervullen. Met meerdere vrouwen per man gaat dat sneller. Deze theorie klopt ook met het afkeuren van meerdere mannen per vrouw; i.e. dit bevorderd de voortplanting niet. De reden die deze theorie aandraagt voor waarom het nu niet meer zou mogen, is dat het gebod van God om de aarde te vervullen uitgevoerd is; i.e. de aarde is vervuld.

Echter, meerdere vrouwen in de tent leverde wel vaak ruzie op.
Nu trouwen man en vrouw "netjes", maar wie kan zeggen of het echt bij die ene vrouw blijft?? Dan komt het uiteindelijk op hetzelfde neer, maar dan alleen stiekem.
Nou nou, wat een verdachtmakingen. Alsof mannen meer vreemdgaan dan vrouwen. Ooit wel eens nagedacht dat er, wil een man vreemd kunnen gaan, er ook vrouwen moeten zijn (meestal ook getrouwd) die zich daarvoor lenen? Nee, vrouwen zijn echt niet beter ofzo...

[Aangepast op 27/9/2005 door memento]
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Even aangehaald uit het RD:
Dat het Roosendaalse echtpaar met een gemeenschappelijke vriendin ’trouwt’, maakt de zaak helemaal ingewikkeld
Het echtpaar trouwt dus met de vrouw, niet de man alleen. Dus de vrouw is ook met de vrouw getrouwd.

Hoe zouden ze dat trouwens doen met nabestaandenpensioen? Krijgen dan 2 partners een pensioen van de derde? Big business!

Overigens zegt het AD:
,,We horen gewoon bij elkaar en het is niet alleen voor de seks,’’ zegt Victor. ,,Jaloezie speelt geen rol, want Bianca en Mirjam zijn biseksueel. Met twee heterovrouwen was het moeilijker geweest.’’
http://www.ad.nl/binnenland/article2311 ... vice=print

[Aangepast op 27/9/05 door Unionist]
Is niet getrouwd, zelfs niet tussen ' ' . Kan ook niet in principe. Getrouwd ben je officeel of onofficieel na gemeenschap en dat kunnen twee vrouwen gewoon niet ook al zouden ze dat graag willen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door memento
Een theorie van waarom men in het OT meerdere vrouwen heeft, is dat het te maken heeft met Gods gebod dat de mens de aarde moet vervullen. Met meerdere vrouwen per man gaat dat sneller. Deze theorie klopt ook met het afkeuren van meerdere mannen per vrouw; i.e. dit bevorderd de voortplanting niet. De reden die deze theorie aandraagt voor waarom het nu niet meer zou mogen, is dat het gebod van God om de aarde te vervullen uitgevoerd is; i.e. de aarde is vervuld.

Waar staat dit, dat 'de aarde vervuld is' ?

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Nergens. Lijkt me gewoon 'common sense'. Het bewoonbare gedeelte van de aarde (en iig Nederland) is aardig vol.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Nergens. Lijkt me gewoon 'common sense'. Het bewoonbare gedeelte van de aarde (en iig Nederland) is aardig vol.
De vraag is of dat zo is, en dan nog, in het NT in ieder geval nog lang niet.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
De vraag is of dat zo is, en dan nog, in het NT in ieder geval nog lang niet.
Jawel, maar uit het feit dat het in het NT niet meer voorkomt kunnen we niet zomaar afleiden dat God polygamie afkeurt, we kunnen er alleen uit afleiden dat het in die tijd waarschijnlijk niet de gewoonte was. We mogen God geen woorden in de mond leggen...

Op grond van de Schrift kunnen we zeggen:
1. Dat God één man en één vrouw geschapen heeft, en aan elkaar heeft verbonden.
2. Dat velen van de heiligen uit het OT meerdere vrouwen hebben gehad, maar dat God (als Hij dit zag als zonde) dit niet van zodanig belang vond om daarvan Zijn afkeur uit te spreken in de Schrift (iets wat Hij bv. wél doet bij overspel, zoals bij David).
3. Dat het hebben van meerdere vrouwen vaak leidde tot problemen, i.e. onderlinge afgunst, verleiding tot afgoden (Salamo)

Nog even een sociologische voetnoot: In onze cultuur is trouwen geassocieerd met liefde, i.e. je trouwt omdat je van elkaar houdt. Dit was in het OT niet (altijd) zo, je werd uitgehuwelijkt. M.i. is het onmogelijk om van meer dan 1 vrouw zoveel te houden dat je ermee wilt trouwen, en is in onze cultuur polygamie absoluut onnatuurlijk.

Egbert

Bericht door Egbert »

Dit is interpretatie. De Schrift veroordeeld het (voor zover ik weet) niet, dus kunnen we niet op grond van de Schrift zeggen dat 'God het niet goed vind'. Ik wil hiermee niet zeggen dat God het wél goed vind, maar we mogen God geen woorden in de mond leggen als de Schrift erover zwijgt.
Was jij het niet die bovenstaande stukje hebt geplaatst?

M.a.w. je legt zelf God woorden Zijn Mond.

[Aangepast op 27/9/05 door Egbert]

memento

Bericht door memento »

Nee hoor. Iets kan wáár zijn, zónder dat de Schrift dit zegt. Het enige verschil is, dat het niet dezelfde autoriteit heeft.

Ik kan zeggen: de lucht is blauw. Dat is waar. Dat is een waarheid, en staat niet in de Schrift.

Ik kan zeggen: God heeft met de stichting van de staat Israël een belofte vervult. Dit kan waar zijn (in de beleving van bepaalde vrome mensen). Maar het staat niet in de Schrift, dus daarom mag er verschil van mening over zijn.

Common sense is gewoon de hersens gebruiken die God ons gegeven heeft, gebaseerd op gegevens en waarnemingen. Common sense is altijd subjectief. Echter, common sense heeft (als het goed is) altijd grond in de regels van de filosofie, die ons ervoor moeten behoeden geen oneigelijke conclusies te trekken.

Dus bij mijn stelling van dat de aarde aardig vervuld is, heb ik 2 gegevens:
1. Het gebod van God, dat de mens de aarde moet vervullen
2. Mijn waarneming dat de aarde vol is
Ik combineer deze, en stel dat het gebod vervuld is. Daarover kan je van mening verschillen, door mijn waarneming te bestrijden. Maar je moet niet vergeten dat dat enorme problemen met derest voor je theologie met zich meebrengt...

PS> Theologie bedrijven zonder 'common sense' te gebruiken is onmogelijk.

Egbert

Bericht door Egbert »

Nee hoor. Iets kan wáár zijn, zónder dat de Schrift dit zegt. Het enige verschil is, dat het niet autoratief is.

Ik kan zeggen: de lucht is blauw. Dat is waar. Dat is een waarheid, en staat niet in de Schrift.

Ik kan zeggen: God heeft met de stichting van de staat Israël een belofte vervult. Dit kan waar zijn (in de beleving van bepaalde vrome mensen). Maar het staat niet in de Schrift, dus daarom mag er verschil van mening over zijn.

PS> Theologie bedrijven zonder 'common sense' te gebruiken is onmogelijk.
Goed. Ik mag dus met meerdere vrouwen trouwen wanrt mijn common sense is heel uitgebreidt.

Corydoras

Bericht door Corydoras »

Op grond van de Schrift kunnen we zeggen:
1. Dat God één man en één vrouw geschapen heeft, en aan elkaar heeft verbonden.
2. Dat velen van de heiligen uit het OT meerdere vrouwen hebben gehad, maar dat God (als Hij dit zag als zonde) dit niet van zodanig belang vond om daarvan Zijn afkeur uit te spreken in de Schrift (iets wat Hij bv. wél doet bij overspel, zoals bij David).
3. Dat het hebben van meerdere vrouwen vaak leidde tot problemen, i.e. onderlinge afgunst, verleiding tot afgoden (Salamo)

Nog even een sociologische voetnoot: In onze cultuur is trouwen geassocieerd met liefde, i.e. je trouwt omdat je van elkaar houdt. Dit was in het OT niet (altijd) zo, je werd uitgehuwelijkt. M.i. is het onmogelijk om van meer dan 1 vrouw zoveel te houden dat je ermee wilt trouwen, en is in onze cultuur polygamie absoluut onnatuurlijk.

Er is toch wel meer uit de Schrift te halen?

1. Een koning mocht niet veel vrouwen hebben (wat bij de buurvolken heel normaal was) Deut. 17:17 Ook zal hij voor zich de vrouwen niet vermenigvuldigen, opdat zijn hart niet afwijke;

2. Een opziener mocht niet meer dan één vrouw hebben. 1 Tim. 3:2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;
memento

Bericht door memento »

Corydoras,

De teksten die jij noemt zijn interessant, mn. de tekst uit het NT.
1 Tim. 3:2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren
Enerzijds kunnen we hieruit afleiden dat het voortkwam dat er mensen waren die meerdere vrouwen hadden.

Aan de andere kant kunnen we hieruit afleiden dat het hebben van meerdere vrouwen ertoe kon leiden dat iemand 'berispelijk' was. De vraag is of het hier gaat om een berisping vanaf God, of vanuit de cultuur waarin men leefde. In iig kunnen we met zekerheid zeggen (op grond van deze tekst) dat het in Paulus dagen het een voorbeeldpersoon niet paste om meerdere vrouwen te hebben.

Doorgetrokken naar onze cultuur stel ik ook dat het ons niet past om meerdere vrouwen te hebben.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Corydoras,

De teksten die jij noemt zijn interessant, mn. de tekst uit het NT.
1 Tim. 3:2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren
Enerzijds kunnen we hieruit afleiden dat het voortkwam dat er mensen waren die meerdere vrouwen hadden.

Aan de andere kant kunnen we hieruit afleiden dat het hebben van meerdere vrouwen ertoe kon leiden dat iemand 'berispelijk' was. De vraag is of het hier gaat om een berisping vanaf God, of vanuit de cultuur waarin men leefde. In iig kunnen we met zekerheid zeggen (op grond van deze tekst) dat het in Paulus dagen het een voorbeeldpersoon niet paste om meerdere vrouwen te hebben.

Doorgetrokken naar onze cultuur stel ik ook dat het ons niet past om meerdere vrouwen te hebben.
Dus in andere culturen (op het zendingsveld) keur je polygamie niet af?
memento

Bericht door memento »

Gevoelsmatig keur ik het wel af. Maar omdat de Schrift erover zwijgt (althans, geen bindende uitspraken doet) durf ik niet te zeggen dat polygamie zonde is, i.e. als een christen in een zendingsland met een eerlijk geweten kan zeggen dat hij niet zondigt door meerdere vrouwen te hebben, durf ik hem niet te veroordelen.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Gevoelsmatig keur ik het wel af. Maar omdat de Schrift erover zwijgt (althans, geen bindende uitspraken doet) durf ik niet te zeggen dat polygamie zonde is, i.e. als een christen in een zendingsland met een eerlijk geweten kan zeggen dat hij niet zondigt door meerdere vrouwen te hebben, durf ik hem niet te veroordelen.
Het feit dat het een scheppingsordinantie is, is voor mij bindend genoeg (ook al is er lange tijd niet naar geleefd).

En, een geweten (ook van een kind van God) is niet onfeilbaar, dat moet gevormd worden door juist Bijbels onderwijs.
Plaats reactie