Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33444
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:Het woord 'Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is' is hier zeker van toepassing. De overheid dient Gods inzettingen te bevorderen en deze niet tegen te staan. Wanneer het laatste gebeurt, dan moet dit genegeerd worden. Dus: het vijfde gebod telt in dit geval überhaupt niet richting de overheid.

Verder gaat het in het zesde gebod om het doden door opzettelijkheid of evidente onvoorzichtigheid. Wanneer een mens geen klachten van ziekte heeft en bovendien bepaalde redelijke voorzorgsmaatregelen genomen heeft, dan begaat hij geen zonde tegen het zesde gebod wanneer hij toch een ander besmet heeft. Dan maakt het ook volstrekt niet uit waar die besmetting geweest is: thuis, op het werk, of in de kerk. Het vreemde is dat mensen het z.g. 'dilemma' alleen toepassen op de kerk, en niet op thuis, werk of winkel.
Ik heb mijn vragen bij de eerste alinea van je bericht, maar die formuleert Ditbenik al.

Met de tweede alinea ben ik het eens, alleen klopt de laatste zin niet.
Er zijn veel mensen die dit 'dilemma' evenzo goed toepassen op het werk en in de winkel. Velen werken al maandenlang grotendeels of geheel thuis en komen nauwelijks in een fysieke winkel.
'Toepassen op thuis' is wat lastiger: je moet toch ergens zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33444
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:Waarom zou specifiek de voorganger moeten testen? In het geval van mijn gemeente staat de voorganger op meters afstand te preken.
Afstand houden en thuis blijven bij klachten zijn voldoende.
Ik doe er dan nog mondkapjes bij verplaatsen bij, maar dat is meer voor de bühne dan dat ik er serieus in geloof.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Zita schreef:Waarom zou specifiek de voorganger moeten testen? In het geval van mijn gemeente staat de voorganger op meters afstand te preken.
Omdat zijn aerosolen het verst de gemeente in gaan. De andere aanwezigen zitten vooral zwijgend te luisteren. Hij staat en spreekt. In mijn gemeente is de afstand slechts enkele meters trouwens.
Maar goed, als er goede ionisatie is aangebracht kun je het wellicht achterwege laten maar ik ga graag voor zekerheid als het om de kerk gaat.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Het woord 'Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is' is hier zeker van toepassing. De overheid dient Gods inzettingen te bevorderen en deze niet tegen te staan. Wanneer het laatste gebeurt, dan moet dit genegeerd worden. Dus: het vijfde gebod telt in dit geval überhaupt niet richting de overheid.

Verder gaat het in het zesde gebod om het doden door opzettelijkheid of evidente onvoorzichtigheid. Wanneer een mens geen klachten van ziekte heeft en bovendien bepaalde redelijke voorzorgsmaatregelen genomen heeft, dan begaat hij geen zonde tegen het zesde gebod wanneer hij toch een ander besmet heeft. Dan maakt het ook volstrekt niet uit waar die besmetting geweest is: thuis, op het werk, of in de kerk. Het vreemde is dat mensen het z.g. 'dilemma' alleen toepassen op de kerk, en niet op thuis, werk of winkel.
Het woord 'Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is' ging over het betalen van de belasting aan de keizer en aan de tempel. Je rekt dat wel heel ver op als je dat zo trekt omdat het ons nu goed uit komt. Nog los van de vraag of we er ook zo op hameren als we ons belastingformulier of het formulier vrijwillige bijdrage van de kerk invullen. Maar om dit woord van Jezus te gebruiken om het vijfde gebod in deze situatie buitenspel te zetten richting de overheid gaat me veel te ver.
De tekst geeft aan dat er zaken zijn die NIET behoren tot het terrein van de burgerlijke overheid. De Heere Jezus begrenst dus de macht van de overheid. En dan gaat het niet alleen om deze ene tekst, maar om het geheel van de Schrift. En dat heeft dus niets te maken met 'omdat het goed uitkomt'.
Romeinen 13 leert ons dat de overheid taken heeft ten aanzien van bv. het heffen van belastingen en het straffen van kwaaddoeners.
N.B. Nergens in de Schrift wordt de overheid gesteld over alle zaken van het leven, inclusief de dienst van God en persoonlijke betrekkingen.
Voor mij is er geen dilemma. God gehoorzamen betekent ook de overheid gehoorzamen omdat dit in de het Woord van God van ons wordt gevraagd. Dat betekent voor mij opvolgen van de regels en verstandig omgaan met de adviezen.
Dat kan natuurlijk voor gezondheidsadviezen. Maar dat kun je niet doortrekken tot situaties waarin de overheid oproept tot het afschalen van samenkomsten / kerkdiensten of het zelfs opleggen van een maximum aantal deelnemende personen of het verbieden van diensten. (Ik sprak specifiek - m.i. was dat heel duidelijk - over de situatie waarin de overheid "Gods inzettingen tegenstaat".)
Tiberius schreef:Afstand houden en thuis blijven bij klachten zijn voldoende.
Ik doe er dan nog mondkapjes bij verplaatsen bij, maar dat is meer voor de bühne dan dat ik er serieus in geloof.
Mee eens.
Laatst gewijzigd door Valcke op 13 jan 2022, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Calvijn over de tekst: "Geeft dan den keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is."
Calvijn schreef:Dit antwoord van Christus geeft een volledig onderricht aangaande de opgeworpen vraag. Immers het maakt een duidelijk onderscheid tussen de kerkelijke en burgerlijke regering. (...)
Dit onderscheid moet alzo bij ons vaststaan: Daar God de enige Wetgever zijn wil in het besturen der zielen, moeten wij de regel waarnaar wij Hem zullen dienen nergens anders zoeken dan in Zijn Woord en alleen in de zuivere dienst die ons daarin voorgeschreven wordt, volharden; doch de macht der overheid, de burgerlijke wetten en vonnissen verhinderen niet dat de dienst Gods ongeschonden bij ons bewaard kan blijven. (...) indien God slechts altijd het oppergezag behoudt. Want alle plichten die men aan de mensen verschuldigd is, zijn wat men noemt ondergeschikt aan die welke Hij van ons eist. (...)

In het kort: aangezien al degenen die de burgerlijke orde omkeren tegen God oproerig zijn, gaat de onderwerping aan vorsten en overheidspersonen altijd met de dienst en de vreze Gods hand aan hand. Doch ook aan de andere zijde: wanneer de vorsten zich iets van het recht Gods aanmatigen, moet men hen niet verder gehoorzamen dan de belangen van de godsdienst dat toelaten.
M.i. is dat duidelijke taal. Ik heb de uitleg van de tekst dan ook geenszins opgerekt.
HersteldHervormd
Berichten: 6338
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Ik begrijp niet dat dit nog nodig is? Omikron is minder erg dan voorgaande mutaties. Zou je dan hier niet beter mee kunnen wachten, op z'n minst.

https://www.rd.nl/artikel/958501-ook-fr ... cinatiepas
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Ik begrijp niet dat dit nog nodig is? Omikron is minder erg dan voorgaande mutaties. Zou je dan hier niet beter mee kunnen wachten, op z'n minst.

https://www.rd.nl/artikel/958501-ook-fr ... cinatiepas
Ik ben niet op de hoogte van de actuele situatie in Frankrijk. Maar we weten sinds het interview vorige week wel hoe dit past in de strategie van Macron (gevaccineerden pesten).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10666
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Wat heeft dit met maatregelen kerk te maken?
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef:
Zita schreef:Waarom zou specifiek de voorganger moeten testen? In het geval van mijn gemeente staat de voorganger op meters afstand te preken.
Afstand houden en thuis blijven bij klachten zijn voldoende.
Ik doe er dan nog mondkapjes bij verplaatsen bij, maar dat is meer voor de bühne dan dat ik er serieus in geloof.
Als de mensen op 1,5 meter zitten en er voluit (niet ingetogen) gezongen wordt, zouden mondkapjes bij het verplaatsen dan helpen?
Ik kan me dat net als jij moeilijk voorstellen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Het woord 'Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is' is hier zeker van toepassing. De overheid dient Gods inzettingen te bevorderen en deze niet tegen te staan. Wanneer het laatste gebeurt, dan moet dit genegeerd worden. Dus: het vijfde gebod telt in dit geval überhaupt niet richting de overheid.

Verder gaat het in het zesde gebod om het doden door opzettelijkheid of evidente onvoorzichtigheid. Wanneer een mens geen klachten van ziekte heeft en bovendien bepaalde redelijke voorzorgsmaatregelen genomen heeft, dan begaat hij geen zonde tegen het zesde gebod wanneer hij toch een ander besmet heeft. Dan maakt het ook volstrekt niet uit waar die besmetting geweest is: thuis, op het werk, of in de kerk. Het vreemde is dat mensen het z.g. 'dilemma' alleen toepassen op de kerk, en niet op thuis, werk of winkel.
Ik reageer hierop omdat ik mij wel gehouden voel aan het 6e gebod. Op zichzelf vind ik het niet zo prettig dat je argumenten van anderen valideert aan je eigen keuzes. Dat jij tot de conclusie komt dat je voorrang geeft aan het 4e gebod, geeft je niet het recht om de overwegingen van anderen weg te zetten met ‘vreemd dat ze dat alleen toepassen op kerk en niet op thuis etc.’.
Voor mij persoonlijk is dat laatste bovendien niet correct. Zowel thuis, op werk en in winkels houd ik me aan de adviezen en voorschriften. Ik zag/zie mijn uitwonende kinderen (en mijn kleinzoon) minder dan ik gewild zou hebben, hetzelfde geldt voor mijn vrienden(groep). Mijn broers en zussen zag ik de afgelopen twee jaar alleen op de uitvaart van mijn zwager. De voorbije twee jaar heb ik mijn werkplek nog geen 15 keer ‘live’ gezien en ik vermijd winkels waar het te vol is. En ik weet uit mijn omgeving dat er veel meer mensen op die manier hun steentje bijdragen. Soms lijkt het hier alsof alleen kerkgangers die niet met hele gezin elke zondag 2 keer in de kerk kunnen zitten last hebben van de Covid-maatregelen. Dat is een behoorlijke misvatting.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Erik, voor de helderheid: ik had en heb niemand op het oog. Over jouw persoonlijke situatie oordeel ik niet, zoals ik ook eerder gezegd heb. Ook denk ik dat mijn opmerking onnodig generaliserend was. Excuus daarvoor.

Wel constateer ik - zonder te willen generaliseren - dat het argument veel gebruikt wordt in relatie tot kerkgang, terwijl ik dit in andere contexten weinig hoor. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind het toch opvallend.

Voor mij blijft de essentie dat een mens niet zomaar wezenlijke zaken terzijde kan/mag schuiven vanwege een zeer klein risico dat hij/zij een ander besmet. Er zijn redelijke voorzorgsmaatregelen die een mens nemen kan (m.n. de afstandsregel). Wanneer dat gedaan wordt kun je sowieso niet spreken van een zonde tegen het zesde gebod wanneer er onvoorziens toch een besmetting optreedt. Om een voorbeeld te noemen: als kinderen van kwetsbare ouders (90-plus) hebben wij onze ouders altijd bezocht, ook toen de besmettingen piekten en iedereen ongevaccineerd was. Maar wel met inachtneming van afstand. Ik heb hier nooit het gevoel bij gehad dat wij verkeerd bezig waren, het tegendeel was het geval! Uiteindelijk moeten we ook bereid zijn om de uitkomst van zaken in Gods hand te leggen; wij kunnen niet voor alles zorgen en alles in onze hand houden.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Erik, voor de helderheid: ik had en heb niemand op het oog. Over jouw persoonlijke situatie oordeel ik niet, zoals ik ook eerder gezegd heb. Ook denk ik dat mijn opmerking onnodig generaliserend was. Excuus daarvoor.

Wel constateer ik - zonder te willen generaliseren - dat het argument veel gebruikt wordt in relatie tot kerkgang, terwijl ik dit in andere contexten weinig hoor. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind het toch opvallend.

Voor mij blijft de essentie dat een mens niet zomaar wezenlijke zaken terzijde kan/mag schuiven vanwege een zeer klein risico dat hij/zij een ander besmet. Er zijn redelijke voorzorgsmaatregelen die een mens nemen kan (m.n. de afstandsregel). Wanneer dat gedaan wordt kun je sowieso niet spreken van een zonde tegen het zesde gebod wanneer er onvoorziens toch een besmetting optreedt. Om een voorbeeld te noemen: als kinderen van kwetsbare ouders (90-plus) hebben wij onze ouders altijd bezocht, ook toen de besmettingen piekten en iedereen ongevaccineerd was. Maar wel met inachtneming van afstand. Ik heb hier nooit het gevoel bij gehad dat wij verkeerd bezig waren, het tegendeel was het geval! Uiteindelijk moeten we ook bereid zijn om de uitkomst van zaken in Gods hand te leggen; wij kunnen niet voor alles zorgen en alles in onze hand houden.
Dank voor je toelichting en nuancering!
Zowel mijn ouders als schoonouders zijn (al lang) overleden; ik moet eerlijk zeggen dat ik dankbaar ben dat ze niet in deze tijd oud zijn geworden. Daarmee is mij bovendien dat dilemma bespaard gebleven. Je woorden lezend en op me in laten werkend, merk ik dat ik me qua voorzorgsmaatregelen en wat ik wel/niet doe minder zorgen maak(te) om mijn recent overleden buurvrouw-rechts (85, bijbehorende broze gezondheid; ) dan om buurvrouw-links (begin 60, revaliderend na ingrijpende operatie (transplantatie) incl. 3 weken ic.).
Ik wil zeker niet de indruk wekken dat ik vind dat jij verkeerd bezig was. En nee, ik kan niet voor alles zorgen en mag dingen overlaten aan God. En ik geloof ook dat ik Hem een heel bescheiden handje mag helpen.
Het is misschien ook wel van invloed hoe de ander in ziekte/het leven/de dood staat. Wanneer mijn moeder nu nog zou leven op de wijze zoals ze haar levenseinde destijds beleefde, zou ze waarschijnlijk blij geweest zijn met een Corona-besmetting en zou ze aangeven dat ze geen IC-opname wilde. Mocht ze die besmetting dan van mij opgelopen hebben, dan zou ik me daar niet heel ongelukkig onder voelen. Denk ik.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marck »

Een moeilijke materie in deze topic. Dank voor verschillende genuanceerde reacties! Biedt mij stof tot nadenken.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Vervolgde »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Het woord 'Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is' is hier zeker van toepassing. De overheid dient Gods inzettingen te bevorderen en deze niet tegen te staan. Wanneer het laatste gebeurt, dan moet dit genegeerd worden. Dus: het vijfde gebod telt in dit geval überhaupt niet richting de overheid.

Verder gaat het in het zesde gebod om het doden door opzettelijkheid of evidente onvoorzichtigheid. Wanneer een mens geen klachten van ziekte heeft en bovendien bepaalde redelijke voorzorgsmaatregelen genomen heeft, dan begaat hij geen zonde tegen het zesde gebod wanneer hij toch een ander besmet heeft. Dan maakt het ook volstrekt niet uit waar die besmetting geweest is: thuis, op het werk, of in de kerk. Het vreemde is dat mensen het z.g. 'dilemma' alleen toepassen op de kerk, en niet op thuis, werk of winkel.
Het woord 'Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is' ging over het betalen van de belasting aan de keizer en aan de tempel. Je rekt dat wel heel ver op als je dat zo trekt omdat het ons nu goed uit komt. Nog los van de vraag of we er ook zo op hameren als we ons belastingformulier of het formulier vrijwillige bijdrage van de kerk invullen. Maar om dit woord van Jezus te gebruiken om het vijfde gebod in deze situatie buitenspel te zetten richting de overheid gaat me veel te ver.
De tekst geeft aan dat er zaken zijn die NIET behoren tot het terrein van de burgerlijke overheid. De Heere Jezus begrenst dus de macht van de overheid. En dan gaat het niet alleen om deze ene tekst, maar om het geheel van de Schrift. En dat heeft dus niets te maken met 'omdat het goed uitkomt'.
Romeinen 13 leert ons dat de overheid taken heeft ten aanzien van bv. het heffen van belastingen en het straffen van kwaaddoeners.
N.B. Nergens in de Schrift wordt de overheid gesteld over alle zaken van het leven, inclusief de dienst van God en persoonlijke betrekkingen.
Ik heb afgewacht of er verder gereageerd zou worden op deze duidelijk anarchistische boodschap. Nu dat niet gebeurd wil ik daarop toch een reactie geven. Waarom is dit anarchistisch? Omdat wordt gesteld dat de burgerlijke overheid geen zeggenschap zou hebben over een deel van het maatschappelijk verkeer. Principieel maakt het niet uit of dat een klein of een groot deel zou zijn. Deze invalshoek is op dit forum vaker voorgekomen, maar wordt nu onderbouwd vanuit een Bijbeltekst. De vraag is dan of de exegese zoals hier gegeven ook daadwerkelijk klopt. Dat antwoord moet ontkennend zijn.

Wordt de tekst in verband gelezen, dan volgt daar in het geheel niet uit dat Jezus de macht van de overheid beperkt en delen van het maatschappelijk verkeer aan het gezag van de overheid onttrekt. Ook kan er geen hiërarchische verhouding tussen beide regeringen uit worden afgeleid. Eerder het tegendeel is waar. Jezus bevestigd het gezag van de wereldlijke overheid, ook in die situaties die wij liever niet hebben. Tegenover de Joden handhaaft Jezus het gezag van het Romeinse bewind. De overheid is het van God gegeven gezag en daaraan dient men zich te onderwerpen. In het verlengde daarvan worden de Farizeeën op hun verzuim in de religie gewezen. In het bijzonder wordt tegen hen gezegd: Geef Gode wat Gods is.

De conclusie is dat deze tekst geen enkele grond biedt aan de idee dat er zaken NIET behoren tot het terrein van de overheid. Deze tekst kan daarom niet dienen voor onderbouwing van welk anarchistisch argument dan ook. Deze tekst geeft juist grond aan de idee dat NIETS is onttrokken aan het gezag van de wereldlijke overheid.

Maar hoe zit het dan met Calvijn? Ik heb onderstaand dezelfde tekst als Valcke opgenomen. De tekst die cursief is gedrukt komt niet voor in het citaat van Valcke.
Calvijn schreef:Immers het maakt een duidelijk onderscheid tussen de kerkelijke en burgerlijke regering, om ons te doen verstaan, dat de uitwendige onderwerping niet verhindert dat ons geweten inwendig vrij kan zijn voor God. Christus wilde de dwaling weerleggen, ten gevolge waarvan men meende dat men het volk Gods niet zijn kon, zonder vrij van elke menselijke heerschappij te zijn.

Dit onderscheid moet alzo bij ons vaststaan: daar God de enige Wetgever zijn wil in het besturen der zielen, moeten wij de regel waarnaar wij Hem zullen dienen nergens anders zoeken, dan in Zijn Woord, en alleen in de zuivere dienst, die ons daarin voorgeschreven wordt volharden; doch de macht der overheid, de burgerlijke wetten en vonnissen verhinderen niet, dat de dienst Gods ongeschonden bij ons bewaard kan blijven.
Dit onderwijs heeft een nog wijder strekking, en wel deze, dat ieder de plichten, die hij jegens de mensen verschuldigd is behoort te volbrengen; dat de kinderen zich aan de ouders, de dienstbaren aan hun heren gewillig moeten onderwerpen; dat de een de ander onderdanig zijn moet en gehoorzamen volgens de wet der liefde, indien God slechts altijd het oppergezag behoudt; want alle plichten die men aan de mensen verschuldigd is, zijn wat men noemt ondergeschikt aan die welke Hij van ons eist.

In het kort: aangezien al degenen die de burgerlijke orde omkeren tegen God oproerig zijn, gaat
de onderwerping aan vorsten en overheidspersonen altijd met de dienst en de vreze Gods hand aan hand.
Doch ook aan de andere zijde, wanneer de vorsten zich iets van het recht Gods aanmatigen, moet men hen niet verder gehoorzamen dan de belangen van de godsdienst dat toelaten.
Wie dit eerlijk leest kan niet anders dan tot de conclusie komen dat Calvijn geen inperking van het overheidsgezag leert. Ook hij leert expliciet de gehoorzaamheid aan de wereldlijke overheid. Het beroep op Calvijn om te komen tot beperking van het overheidsgezag faalt daarom.

Tot slot nog een citaat van Calvijn uit het slothoofdstuk van de Institutie:
Calvijn schreef:Want zij (= de burgerlijke regering) dient niet alleen, ……………… Kortom, opdat onder de Christenen een openbare gedaante van religie zou zijn en onder de mensen menslievende omgang zou bestaan. En niemand verwondere er zich over, dat ik de zorg om de religie juist te regelen nu opdraag aan de burgerlijke regering der mensen, terwijl ik haar boven buiten het oordeel der mensen schijn gesteld te hebben.
Gelukkig maar dat ook het "regelen van de religie" tot de taak van de burgerlijke overheid behoort, want hoe zouden wij ons anders met goed fatsoen kunnen beroepen op de Synode van Dordrecht?
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:Maar hoe zit het dan met Calvijn? Ik heb onderstaand dezelfde tekst als Valcke opgenomen. De tekst die cursief is gedrukt komt niet voor in het citaat van Valcke
Omdat sprake is van een heel lange tekst van Calvijn had ik duidelijk met puntjes (...) steeds aangegeven waar ik een passage oversloeg. Ondertussen is de passage heel helder, óók ten aanzien van de grenzen van de overheid. Dan mag ik ook best de essentiële stukken die daarover gaan voor het voetlicht brengen. Verder had ik de HELE conclusie van Calvijn vet gemaakt, terwijl jij dat maar met de halve conclusie doet. Het tweede deel staat er toch ook echt - niet slechts het eerste deel.

Ik herhaal deze complete conclusie. Lees toch ook nog eens de tweede zin hieruit:
Calvijn schreef:In het kort: aangezien al degenen die de burgerlijke orde omkeren tegen God oproerig zijn, gaat de onderwerping aan vorsten en overheidspersonen altijd met de dienst en de vreze Gods hand aan hand. Doch ook aan de andere zijde, wanneer de vorsten zich iets van het recht Gods aanmatigen, moet men hen niet verder gehoorzamen dan de belangen van de godsdienst dat toelaten.
Anarchisme bij Calvijn? Volstrekt niet. Wél de juiste opmerking dat:
- overheden zich het recht Gods niet mogen aanmatigen c.q. dat er onderscheid is tussen burgerlijke en kerkelijke regering;
- indien zij dat toch doen, men hen "niet verder moet gehoorzamen dan de belangen van de godsdienst dat toelaten".

Zijn leven en brieven getuigen hier ook van. Liever liet hij zich verbannen dan dat hij het de overheid toestond om in te grijpen in het kerkelijk leven.

Tot zover even deze korte reactie. Ik weet niet of ik op alle andere dingen zal reageren. De toonzetting nodigt daar in elk geval niet toe uit.
Laatst gewijzigd door Valcke op 13 jan 2022, 20:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie