Wat kraam jij een nonsens uit. De vergelijking met de Balkan gaat volledig mank. Als je al wilt vergelijken, kijk dan naar Spaans Baskenland. Speelt hier religie soms ook een rol?
Zoals ik al aangaf gaat de vergelijking niet helemaal op. Maar deels toch wel. Ik bedoel dit: in de Balkan was het een nationalistisch, historisch, politiek en religieus conflict. Welnu, dat is het in N-Ierland net zo. De vergelijking met Spaans Baskenland gaat dan ook meer mank, omdat daar religie géén rol speelt. Dat conflict betreft een zuiver nationalistisch conflict!
Met je vooringenomen standpunten om de unionisten cs tot op het bot te verdedigen moet je eens ophouden iedereen lukraak een gebrek aan historisch besef te verwijten. Je hebt inhoudelijk nog geen enkel houtsnijdend argument gegeven waarom de oranjemarsen anno nu te verdedigen zijn. Beetje dimmen, zou ik zeggen.
Ik zou op mijn beurt jou graag willen verzoeken mij niet te verwijten dat ik het geweld verdedig. Ik heb meerdere malen aangegeven dat het conflict begrijpen iets anders is dan goedkeuren! En meerdere malen heb ik aangegeven het geweld te verafschuwen.
Mijn opmerking over het historisch besef is zeker niet lukraak uit de lucht gegrepen, maar gestoeld op feitelijke missers in jouw posting en het onbegrip wat uit jouw postings naar voren kwam. Bovendien ben je nog nauwelijks ingegaan op de argumenten gegeven zijn.
Er is geen enkele sprake van dat het Paisley, zijn kerk en zijn partij onmogelijk gemaakt wordt om binnen de marges van de wet voor hun geloofsovertuiging uit te komen.
Dat is ook helemaal het punt niet….
Ook worden zij niet vervolgd.
Dat is nog maar de vraag. Wat versta je onder vervolging?
Daarom is er geen enkele grond om in opstand te komen tegen het wettige gezag. Romeinen 14 is ook hier van toepassing.
Maar ook dit geeft weer aan dat je de situatie niet geheel begrijpt. De protestanten zien de Britse regering juist als hét gezag. Ze vinden alleen dat dit gezag zich ook dient uit te strekken over heel Ierland.
En nogmaals het beeld dat uitgaat van de hele beweging is zo in tegenspraak met wat Christus ons heeft geleerd en voorgeleefd, dat ik bij mijn standpunt blijf en ik geen reden zie om mijn woorden terug te nemen.
Over welke beweging heb je het nu? Je bent bepaald niet genuanceerd.
Je kunt van mening verschillen met betrekking tot het realiteitsgehalte van de angst van Paisley en de zijnen wanneer Ulster Iers zou worden, intussen is het nog altijd niet zover.
Dat is natuurlijk geen eerlijke redenering. Bovendien typisch ‘Chamberlain-achtig: peace for our time. Het loopt allemaal niet zo’n vaart. Enkele maanden later begon alleen wel de Tweede Wereldoorlog….
Laat dan beide bevolkingsgroepen in vrede naast elkaar wonen en ontzie en respecteer elkaar.
Tja, dat is het ideaal en dat zou het mooiste zijn. Alleen is het probleem dat beide partijen zich daar niet aan houden wegens politieke, religieuze en historische motieven.
Dat is naar de Schrift en al dat geprovoceer richting katholieken en de politie is dat uitdrukkelijk niet.
Andersom wel? Je drukt je zéér eenzijdig uit, hetgeen aan het conflict geen recht doet!
Gr.,