Kerst en bevinding

Mistig

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Mistig »

Ditbenik schreef: Lees nou eerst eens waar het over gaat voordat je weer niets nieuws begint te roepen. Dit is hoogste vermoeiend. Maar ik zal het nog een keer voor je op een rijtje zetten. Jij beweert dat ik "de bevindelijke toepassing van Gods gepredikte woord in ons hart" afkraak. Ik vraag je waar ik dat dan gedaan heb. Dan geeft je aan dat ik dit doe door te beweren dat de uitspraak dat Christus Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart onbijbels zou zijn. Maar dat zijn twee verschillende dingen en daarom zeg ik dat ik nergens heb beweerd. Ik heb aangegeven dat de term dat Christus Jezus moet komen wonen in de beestenstal van ons hart niet in de Bijbel voor komt en in die zin on-bijbels is. Het is een uitdrukking die alleen de buiten de Bijbel wordt gebruikt. En dat vaststellen is heel iets anders dan afkraken van andere zaken die je er nu bijhaalt.
Volgens mij heb je het nu een aantal keer zeer duidelijk uitgelegd. Het lijkt er alleen op dat @Jan, eh ik bedoel @GerefGemeentelid het niet wil begrijpen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Thea

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Thea »

Hier nog een link over deze materie

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... fe96f5344f
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Thea schreef:Hier nog een link over deze materie

Die had ik ook al gedeeld. Maar dat geeft niet, want herhaling is de moeder van alle wijsheid. ;)
Valcke

Bericht door Valcke »

GerefGemeente-lid schreef:

Die had ik ook al gedeeld. Maar dat geeft niet, want herhaling is de moeder van alle wijsheid. ;)
Met de lijnen die in het artikel getrokken worden ben ik het wel eens.
Maar het heeft natuurlijk nog steeds niets - en dan echt helemaal niets - met feestdagen te maken.
(Ook dat is herhaling, ik weet het. Ik zal er nu maar een punt achter zetten.)
Henk J

Bericht door Henk J »

De auteur concludeert wel heel makkelijk dat degenen van de andere kant geen bevindelijke kennis voorstaan. Het feit dat je deze uitdrukking liever niet gebruikt, zoals ditbenik, zegt natuurlijk niet dat je geen persoonlijke kennis met Christus voorstaat.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:

De auteur concludeert wel heel makkelijk dat degenen van de andere kant geen bevindelijke kennis voorstaan. Het feit dat je deze uitdrukking liever niet gebruikt, zoals ditbenik, zegt natuurlijk niet dat je geen persoonlijke kennis met Christus voorstaat.
Dat was ook de reden waarom ik niet op het artikel van Roos wilde reageren. Het raakt kant noch wal door te stellen dat wie moeite heeft met een uitdrukking die in de Bijbel niet voor komt. Roos stelt dat wie achter de uitdrukking staat de noodzaak erkent om Jezus persoonlijk te leren kennen en dat wie niet achter de uitdrukking staat de noodzaak om Jezus persoonlijk te leren kennen miskent. Ik had geen zin om me op die manier te laten framen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Een prachtig artikel wat een mooie en heldere bijdrage levert in deze discussie. Zoals al door meerderen hier aangetoond heeft de bewuste uitdrukking sterke papieren in de kerkgeschiedenis. Bedankt voor het delen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Sterke papieren, Gods volk leert het anders, vijanden van bevinding, enz.
Allemaal leuk bedacht, maar geen Bijbelse onderbouwing. Dat geeft mij te denken, want daar vroeg hij tenslotte om.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ook al ben je het niet eens met de term dat Christus in je hart geboren moet worden, de bedoelde zaak is dat Christus niet alleen met het verstand, maar met het hart gekend en gelooft moet worden. En wat dat betreft stem ik volledig overeen met het artikel van wijlen de heer Roos.

Ik denk dat het goed is om elkaar niet af te vangen op de gebruikte woorden en termen, maar te polsen wat mensen met die termen bedoelen. Dat is vervordelijker voor de eenheid van Gods kerk. Dan kun je met iemand door de deur die het wat moderner verwoord, en met iemand die het wat rechtser verwoord, maar beide mogelijk in wezen hetzelfde bedoelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:Ook al ben je het niet eens met de term dat Christus in je hart geboren moet worden, de bedoelde zaak is dat Christus niet alleen met het verstand, maar met het hart gekend en gelooft moet worden. En wat dat betreft stem ik volledig overeen met het artikel van wijlen de heer Roos.

Ik denk dat het goed is om elkaar niet af te vangen op de gebruikte woorden en termen, maar te polsen wat mensen met die termen bedoelen. Dat is vervordelijker voor de eenheid van Gods kerk.
Sorry, maar ik heb nergens ontkend dat Christus persoonlijk gekend en gelooft moet worden. Wie dat beweert moet ook aantonen waar ik dat heb ontkend.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Sterke papieren, Gods volk leert het anders, vijanden van bevinding, enz.
Allemaal leuk bedacht, maar geen Bijbelse onderbouwing. Dat geeft mij te denken, want daar vroeg hij tenslotte om.
Dit geeft mij weer te denken..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:Sorry, maar ik heb nergens ontkend dat Christus persoonlijk gekend en gelooft moet worden. Wie dat beweert moet ook aantonen waar ik dat heb ontkend.
En ik heb op mijn beurt niet gezegt dat jij dat ontkend hebt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:Sterke papieren, Gods volk leert het anders, vijanden van bevinding, enz.
Misschien ben ik wat scherp, maar onze oude dominee Veenendaal had als uitdrukking: "Als het [de bevinding] niet naar de Bijbel is, werp het dan maar voor de mollen en vledermuizen". Het kan zijn dat die uitdrukking zelf ook niet helemaal Bijbels is, maar ik houd me daar toch graag aan vast; en ben daar tot nu toe niet verkeerd mee uitgekomen.
Henk J

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef:
Ik denk dat we elkaar hierin wat ruimte moeten geven, die ruimte mis ik in bovenstaand artikel. Roos heeft gelijk als hij zegt dat het aankomt op een persoonlijk kennen van Christus in het hart. Maar dat betekend niet dat degenen die die term liever niet gebruiken geen persoonlijke Christuskennis voorstaan. Dat is te kort door de bocht.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is inderdaad opvallend dat als we proberen de kern onder woorden te brengen, we dan prima zonder bijbel lijken te kunnen. Dat is één van de oorzaken van de kerkelijke verdeeldheid, wederzijds onbegrip en ongefundeerde beschuldigingen. Aan de andere kant blijken sommige zaken te makkelijk als onbijbels te worden weggezet, die fout heb ik zelf te vaak gemaakt.
Plaats reactie