Voor sommigen is het een geuzennaam. Ik denk niet dat de naam gebruikt moet worden voor de mensen die bang zijn voor vaccins of zelfs niet voor mensen die denken dat overheden al zo ver zijn gegaan dat ze niet meer eerlijk de maatregelen evalueren. Verkeerde inschattingen van kansen is heel normaal (zoveel mensen doen mee aan loterijen) en soms is het toekennen van kansen moeilijk.TSD schreef:Ik niet, Wappie wordt vrij consequent gebruikt als scheldnaam om iemand weg te zetten en dat vrij breed.Herman schreef:TSD schreef:Wappies vind ik sowieso een vervelende benaming. Is het niet beter om gewoon te spreken over mensen die hun keuze (deels) bazeren op informatie uit minder betrouwbare bronnen?Ambtenaar schreef: Het probleem is dat er moeilijk onderscheid te maken is tussen wappies en gewetensbezwaarden omdat hun argumenten deels hetzelfde zijn. Bovendien zijn de wappies op dit forum nadrukkelijker aanwezig.
Wanneer vind jij iemand een “wappie” en wanneer een gewetensbezwaarde?
Wikipedia schreef:Wappie is een pejoratief begrip dat ontstaan is in het Nederlands taalgebruik in de jaren negentig van de twintigste eeuw. Het geeft een zonderlinge geestesgesteldheid aan waarbij men de weg kwijt is geraakt, of een zonderling persoon, een dwaalgeest of 'gekkie'. De term is daarmee een instrument voor karaktermoord.Aldus het genootschap onze taal. Ik vind dat een meer juiste definitie, omdat het op dat punt van feiten ook precies misgaat.Een wappie is iemand die over bepaalde kwesties een zeer uitgesproken mening heeft, die niet op feiten gebaseerd is.
Ik kan weinig respect opbrengen voor de types als Engel en Baudet, die ik met hun antivaccinatie praat nog steeds als gevaarlijke gekken zie, juist omdat ik ook niet geloof dat ze oprecht zijn in hun standpunten. Ook de mensen die Xandernieuws e.d. als bron gaan gebruiken en die verbanden zien tussen het virus en straling van telefoonmasten, of die de Chinees biowapen theorie combineren met "maar een griepje" zijn m.i. al zover heen dat de naam Wappie niet misstaat. Beide groepen zijn niet erg goed vertegenwoordigd op dit forum.